Geld & Recht alle pijlers

echtscheiding en studerend kind

19-10-2016 21:06 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond ..mijn zoon is 19 en doet een vervolgopleiding...krijgt van ex 200 eu kinderalimentatie

maar geen studue financiering omdat ex teveel verdient

Kan ex verplicht worden om bij te dragen?

Het is wel zo dat onze zoon geen bijbaan kan vinden. ..maakt dat nog wat uit??
Maar de studie is/wordt betaald? Dan is het toch goed?

Als hij geld wil, kan hij werken. Zo niet, dan niet.
Volgens mij begrijp ik de vraag niet. Wil je dat hij meer alimentatie gaat betalen? Dat is namelijk voor levensonderhoud én studie. Mijn ex grijpt de 18e verjaardag van ons kind aan om minder te gaan betalen. Kind wil er niet tegenin gaan, hoewel dat inhoudt dat ze moet gaan lenen. Of ik moet meer betalen, maar mijn inkomen gaat juist fors omlaag (alimentatie, kgb en kinderbijslag eraf),
quote:memaria schreef op 19 oktober 2016 @ 21:26:

Jullie hebben gelijk...Dit is ook wel erg makkelijk zo...maar wettelijk gezien kan er geen studiebijdrage geëist worden van ex? triest zeg.
quote:memaria schreef op 19 oktober 2016 @ 21:20:

Ik bedoelde ook aanvullende beurs..Dus ex is dat niet verplicht???

Zoonlief is nogal laks kwaliteit zoeken....heb hem ook al aangespoord. ..maar tis elke keer maar voor een paar weken

dus het komt er op neer dat de alimentatie zo blijft en wettelijk ...zoo geen recht heeft op aanvullende beurs..omdat ex teveel verdient...en ex niets hoeft....maar wel mag bijdragen?

Ex hoeft wel wat: hij moet alimentatie betalen. En dat doet hij blijkbaar, dus ja, dan is het klaar.

Overigens hebben kinderen zonder gescheiden ouders nog minder rechten. Die alimentatie kun je nog afdwingen, maar een ouderbijdrage van niet-gescheiden ouders niet. Ook niet als die ouders meer dan genoeg verdienen.
Dank helder en duidelijk

zal het overbrengen. ..geen gelanterfanter meer...das idd de makkelijkste weg
Inderdaad. Sommige jongeren krijgen geen aanvullende beurs, geen bijdrage van hun ouders en dus ook geen alimentatie. Dat is nog vervelender!
quote:nausicaa schreef op 19 oktober 2016 @ 21:31:

[...]

Ex hoeft wel wat: hij moet alimentatie betalen. En dat doet hij blijkbaar, dus ja, dan is het klaar.

Overigens hebben kinderen zonder gescheiden ouders nog minder rechten. Die alimentatie kun je nog afdwingen, maar een ouderbijdrage van niet-gescheiden ouders niet. Ook niet als die ouders meer dan genoeg verdienen.

Klopt. Ik kreeg ook geen bijdrage omdat ik niet kon bewijzen dat mijn vader niet genoeg verdiende omdat ik niet eens wist in welk land hij woonde. Ik kreeg ook geen alimentatie. Ik heb gewoon gewerkt. Van moeder kreeg ik ook niks want die had niks.

Als je zoon geld wil zal hij ervoor moeten werken. Wil hij niet werken dan is de geldnood vast niet hoog.
Dus je zou je ex wel willen verplichten om meer te werken maar je zoon dan weer niet.

Dat kind is volwassen. Tijd om zijn eigen boontjes te doppen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
quote:memaria schreef op 19 oktober 2016 @ 21:26:

Jullie hebben gelijk...Dit is ook wel erg makkelijk zo...maar wettelijk gezien kan er geen studiebijdrage geëist worden van ex?

Nee, zijn vader is niet verplicht bij te dragen aan de studie van je zoon. De ouderbijdrage die DUO berekent, is op vrijwillige basis.

Dus als je zoon meer inkomen wil hebben, zal hij daar zelf voor moeten zorgen.
Ik weet niet hoe lang geleden jullie gescheiden zijn, maar hebben jullie een ouderschapsplan? Daar kan namelijk in worden meegenomen wie wat bijdraagt en tot welke leeftijd.
quote:mary57 schreef op 19 oktober 2016 @ 21:50:

[...]

Nee, zijn vader is niet verplicht bij te dragen aan de studie van je zoon. De ouderbijdrage die DUO berekent, is op vrijwillige basis.

Dus als je zoon meer inkomen wil hebben, zal hij daar zelf voor moeten zorgen.Wel raar dat dat vrijwillig is. Ze pikken wel de stufi in en studenten met onwillige ouders kunnen de relatie op scherp zetten of een schuld aangaan.
quote:memaria schreef op 19 oktober 2016 @ 21:20:

Ik bedoelde ook aanvullende beurs..Dus ex is dat niet verplicht???

Zoonlief is nogal laks kwaliteit zoeken....heb hem ook al aangespoord. ..maar tis elke keer maar voor een paar weken

dus het komt er op neer dat de alimentatie zo blijft en wettelijk ...zoo geen recht heeft op aanvullende beurs..omdat ex teveel verdient...en ex niets hoeft....maar wel mag bijdragen?Ja precies dit!
quote:Ceylon schreef op 19 oktober 2016 @ 21:12:

[...]

Ja, dat dacht ik ook.

En, geen aardige vraag, ik weet het, maar een 19-jarige die geen bijbaan kan vinden? Ik geloof niet dat ik in mijn omgeving ook maar één tiener weet die geen bijbaantje heeft.Klopt, zij die willen werken, hebben een baan. Ik ken wel pubers zonder baan, maar die willen/hoeven niet.
200.- p:m kan hij zijn studie toch mee betalen of mis ik ergens iets?
Ik vind 200 euro echt weinig. Als hij nog thuis woont kom je daar als ouder echt niet ver mee. Ziektekostenverzekering en wat boeken, collegegeld geen geld meer voor.

Misschien kan daarnaar gekeken worden, als ex idd een goed inkomen heeft kan hij heus wel meer betalen.
quote:Zusenzoo schreef op 19 oktober 2016 @ 22:27:

200.- p:m kan hij zijn studie toch mee betalen of mis ik ergens iets?

Dat bedrag lijkt me niet toereikend.

Als je uitwonend bent kost studeren toch al gauw 900 euro per maand.
Vivo per lei
quote:Annelleke schreef op 19 oktober 2016 @ 21:37:

[...]

Klopt. Ik kreeg ook geen bijdrage omdat ik niet kon bewijzen dat mijn vader niet genoeg verdiende omdat ik niet eens wist in welk land hij woonde. Ik kreeg ook geen alimentatie. Ik heb gewoon gewerkt. Van moeder kreeg ik ook niks want die had niks.

Als je zoon geld wil zal hij ervoor moeten werken. Wil hij niet werken dan is de geldnood vast niet hoog.Bij mij ook zoiets maar dat gun je toch niemand. Ik vond het echt slikken toen ik hoorde wat de rest van mijn klas te besteden had en oh wat vonden die zichzelf arm
quote:DuploPanda schreef op 19 oktober 2016 @ 22:45:

[...]

Dat bedrag lijkt me niet toereikend.

Als je uitwonend bent kost studeren toch al gauw 900 euro per maand.Studenten worden geacht te lenen
quote:Principe-Prinses schreef op 19 oktober 2016 @ 21:29:

En waar ben jij in dit prachtige verhaal? Wat spring jij extra bij om de luiheid van je zoon te bekostigen?

Bizar dat je dit op je ex probeert te verhalen. Die man betaalt al 200€. En ga jij er dan serieus in mee hem nóg meer te laten betalen omdat jouw jong te bedonderd is om te werken?!Nou, inderdaad. Hoort gewoon bij het opvoeden.
200 euro is best weinig aan alimentatie, toch? Ik krijg niet veel meer, maar mijn vriend betaald 500 per kind en dan ook nog wel eens een MacBook of ander noodzakelijk iets. Volgens mij betalen ze daarvan ook kostgeld van aan hun moeder. Dat gaat mij dan weer wat ver, maar je levert nogal in als verzorgende ouder van 18-plussers. Vader zou anders wel op een koopje zitten met 200 per maand.
quote:S-Meds schreef op 19 oktober 2016 @ 22:49:

[...]

Studenten worden geacht te lenen

Niet helemaal waar. Totdat het leenstelsel werd ingevoerd werd het volgende geacht:

- Overheid betaalt een derde;

- Ouders betalen een derde;

- Student betaalt een derde.

Sla het nibud maar er op na.
Vivo per lei
quote:S-Meds schreef op 19 oktober 2016 @ 22:49:

[...]

Studenten worden geacht te lenenEn te werken...
Ik heb met dochter besproken dat ze een bedrag per maand gaat lenen en dat apart zet voor het geval ze er niet komt met de ouderbijdragen en bijbaan. Ze wil nog een half jaar naar het buitenland (is onderdeel van de studie die ze wil doen) en dat is best duur.
quote:DuploPanda schreef op 19 oktober 2016 @ 22:54:

[...]

Niet helemaal waar. Totdat het leenstelsel werd ingevoerd werd het volgende geacht:

- Overheid betaalt een derde;

- Ouders betalen een derde;

- Student betaalt een derde.

Sla het nibud maar er op na.Overheid betaalt helemaal geen derde, als ouders veel verdienen betaalt de overheid niks
quote:S-Meds schreef op 19 oktober 2016 @ 23:15:

[...]

Overheid betaalt helemaal geen derde, als ouders veel verdienen betaalt de overheid niks

Daarom zeg ik ook, totdat het leenstelsel werd ingevoerd.

Toen had je namelijk nog gewoon de basisbeurs.
Vivo per lei

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven