Het tegen-tegeltuinentopic twee

08-07-2016 16:08 3002 berichten
Hier keuvelen we verder over alles tuingerelateerd, iedereen is welkom, of je nou een balkon hebt, een groene postzegel of een lap grond om van te kwijlen.

Schep hier op over je mussennest, klaag over je slakken of de buren met een betonnen woestenij!

Klim hier op je zeepkist en vertel waarom kale tegeltuinen stom zijn. Of laat zien met plaatjes hoe het niet moet en hoe het wel moet. Misschien inspireren we op deze manier de twijfelaars.

voorbeeld:

Dit is geen tuin.

Dit wel

link naar deel 1
Alle reacties Link kopieren
Hier drie stuks en ze groeien als kool. En ze zaaien zichzelf uit, als ik de mini-hiebjes er niet uit zou trekken had ik inmiddels een heel bos. Ze staan in pure klei .
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Hier staan de twee hibiscussen ook in de zandgrond ... denk ik, kan niet anders: Achterhoek.

Degene die het meeste zon krijgt is als kool gegroeid.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Ik heb een zacht gele vlinderstruik staan met een licht roze hart. Hier is hij helaas ook vrij houterig maar dat komt omdat er 10 jaar geen reet is gedaan aan de tuin door de vorige bewoners. Laat maar weten als je een stek wilt Tuingravin!
Bemesten doe ik al, Mary. Ze krijgen inderdaad wel wat wind op de kop, maar staan wel enigszins beschut achter de taxushaag. Het gekke is dat er bij mij in de straat meer hibiscussen staan, allemaal aan de straatkant, dus met hetzelfde aantal zonuren. Ik kan me ook niet voorstellen dat de grond in de andere tuinen nou zoveel anders is, maar het zou natuurlijk kunnen....

Mijn buren van een paar huizen verderop hebben dezelfde soort Hibiscus als die van mij, maar die doet het wel fantastisch. Tis gewoon een beetje raar!
Ceylon, dus jouw Hibiscus op klei doet het goed?

Ik denk dat ik maar even naar de knutselwinkel ga voor een beste homp, en dat dan een beetje door de grond werken.

Het houdt natuurlijk wel meer vocht vast als het wat kleiig is, dus wie weet doet dat de truuk.
En Bosbessen, jouw vlinderstruik klinkt ook mooi. wil ik ook wel een stekkie van.
Simbalabimba, Achterhoek is dacht ik ook aardig zanderig. Nouja, planten zijn niet te voorspellen. Het ene doet het goed, en andere dingen weer niet. Ik wil kennelijk dingen die bij mij niet willen ofzooo
quote:Tuingravin schreef op 24 oktober 2016 @ 00:04:

Bemesten doe ik al, Mary. Ze krijgen inderdaad wel wat wind op de kop, maar staan wel enigszins beschut achter de taxushaag. Het gekke is dat er bij mij in de straat meer hibiscussen staan, allemaal aan de straatkant, dus met hetzelfde aantal zonuren. Ik kan me ook niet voorstellen dat de grond in de andere tuinen nou zoveel anders is, maar het zou natuurlijk kunnen....

Mijn buren van een paar huizen verderop hebben dezelfde soort Hibiscus als die van mij, maar die doet het wel fantastisch. Tis gewoon een beetje raar! Ik heb nog wat stekjes van de hibiscussen in een pot staan, als je er één wilt, laat je het maar weten.
Hier staat de hibiscus op zand, doet het uitstekend. Hij krijgt weinig bemesting, niet extreem veel zon maar staat wel beschut tegen de wind.
Dus de zandgrond kan ik de schuld niet geven...

Blijft gek, dat onder vergelijkbare omstandigheden toch zulke verschillen zijn in hoe je planten het doen. Zonlicht krijgen die van mij voldoende, daar kan het niet aan liggen. Misschien toch nog wat geduld, en gaan ze volgend jaar als een malle...

Ik heb dit met andere soorten struiken ook wel gehad, bijvoorbeeld Camellia. In mijn vorige tuin heeft een Camelliastruikje er wel zeven jaar over gedaan om voor het eerst te gaan bloeien, en toen pas ging de groei ook in de versnelling. Heb er nu ook drie van aangeplant, en die stellen ook nog niet zoveel voor.

Maar die heb ik ook gewoon klein gekocht, de grotere zijn me veel te prijzig.

Ik vind ze zo mooi! En ze bloeien lekker vroeg.

Stekkies van de vlinderstruiken kun je het best in het voorjaar planten toch?

Dat zou ik hier in Twente nu denk ik niet meer doen, er is al nachtvorst geweest.
Ik begin volgend jaar weer met stekken, 1 takje deed er hier minimaal 6 weken over om te wortel schieten.

Kap vergunning voor de boom in de voortuin is er dus er kan over 6 weken worden gekapt. Hoefde er ook niks voor terug te plaatsen terwijl dat hier wel gebruikelijk is. Gemeente vond het na keuring ook te gevaarlijk, veel te groot voor de omgeving. Ergens wel zonde, maar dan hadden ze hem maar beter bij moeten houden.
Het stekje is binnen! Die staat nu langzaam op te warmen in vers water.

De blaadjes zien er goed uit, alleen was het takje geknakt in de post. Dus die heb ik geknipt en die staat nu ook met zijn voetjes in water. Oh, ik ben er zo blij mee! Thanks bosbessen
Shit daar was ik al bang voor! Eigenlijk was hij net te groot voor de envelop, ik gokte dat hij wel ging passen en had geen tijd meer om een nieuwe envelop te kopen. Maar geluk bij een ongeluk want nu heb je er twee. Yay!
Vandaag in de tuin bezig geweest. Wilde wingerd drastisch teruggesnoeid, lavendel afgeknipt, de plant die naar wiet ruikt uitgedund en nog zo wat dingen. Er zitten nog steeds een paar - witte- bloemen in de herfstanemoon en paarse in een geranium/ooievaarsbek.

Hibiscus is in twee weken tijd alle blad kwijt. Verder is het nog redelijk groen in de tuin.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

Ik ben op zoek naar een plant die in de winter bloeit, december-januari zeg maar. Iemand ideeen?
Ja, helleborus.

Ik kom ineens allemaal lieveheersbeestjes tegen. Snapte er niks van totdat . Dat zijn natuurlijk de larven die ik laatst had uitgezet op de vuurdoorn. Morgen maar eens kijken naar het slagveld.
quote:simbalabimba schreef op 31 oktober 2016 @ 19:49:

Ja, helleborus.Juist, en zoveel verschillende soorten hè. Ik word er altijd blij van als ze in bloei staan!
Ik had een helleborus maar die bloeide pas in maart...
quote:Bosbessen schreef op 31 oktober 2016 @ 22:08:

Ik kom ineens allemaal lieveheersbeestjes tegen. Snapte er niks van totdat . Dat zijn natuurlijk de larven die ik laatst had uitgezet op de vuurdoorn. Morgen maar eens kijken naar het slagveld.Ik denk dat het niet alleen jouw werk is. Hier beleeft de hele provincie een 'plaag'.

Mini passieflora, gisteren alles in aparte bakjes gezet. Het zijn er echt belachelijk veel!
Wauw dat zijn er echt veel Felix, wat leuk!
Wow wat een hoop! Goed bezig!
Wow wat gaaf! De witte of de normale?
Geen idee! Ik heb een paar van die oranje bolletjes van de struiken getrokken en eigenlijk niet opgelet van welke struik exact. Ik gok op paars. Ik heb ook nog een bak staan met wit, maar die zijn nog niet ontkiemd. Misschien staan ze te koud, de eerste lichting stond bij vriend in zijn vensterbank, daar is het beduidend warmer.

Het zou wel heel leuk zijn als ze het allemaal overleven! Ik kweek ze gewoon verder op, liefhebbers mogen een gil geven

Duurt nog wel even voor ze te verplanten zijn, de winter gaan ze buiten nog niet overleven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven