Aantal vragen over feest 16 jarige...

09-10-2016 16:34 189 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort wordt onze puber 16 jaar.

Het is de bedoeling dat er een feest komt voor een man of 25. (Het zal hier in huis/tuin plaatsvinden; party tent, vuurkorf, lampjes.) Leeftijd gasten: 14-21 jaar. Wij zullen er zelf niet bij zijn, maar wel boven zitten, mss een keer op en neer lopen met een schaal bitterballen.

Nu werpt dit nogal wat vragen op en ik heb hier zelf wel een mening over, maar ik was ook benieuwd hoe anderen dit zien. Ivm het overzicht zal ik de vragen die ik heb nummeren, dat reageert wel lekker gestructureerd

1) Alcohol; wat heb je voor deze gelegenheid in huis?

A: Nix, nul komma niks: alleen frisdrank,

B: Beperkt, alleen light alcoholische drank met max 2% alcohol zoals Shandy en Radler

C: Alcohol moet in huislijke kring kunnen, voldoende bier en bijv Hugo aanwezig, en als ze zelf sterkere drank meenemen dan is dat eigen verantwoording.

2) Tijd: wat vind jij een logische eind tijd voor een feest op deze leeftijd? (Weekend)

3) Logees: een aantal gasten komen van 'verder-weg', zijn we verplicht om deze mensen een slaapplaats aan te bieden?

Had hier laatst al een ouder bijeenkomst over op de school v 'puber', en de meningen waren behoorlijk verdeeld.

Ben benieuwd wat jullie hierover zeggen...
quote:Goede-Fee schreef op 29 oktober 2016 @ 21:19:

[...]

Zijn dat de pubers waarvan de ouders het verbieden? Want zoals ik al aangaf in mijn omgeving (nu en vroege) zijn dit juist het de kinderen waarvan de ouders denken dat verbieden niet helpt en het normaal vinden dat er gedronken word door pubers.

De vrienden van mijn zoon die niet mogen drinken van hun ouders kwamen op zijn verjaardag aan met een fles apfelkorn. Het is en illusie dat je als ouder alle door jou ongewenst gedrag kan voorkomen als je maar goed opvoedt.

Als je niet wil dat er gedronken wordt dan zal je moeten handhaven.

Ik begrijp de hysterie over drank niet zo. De meesten hier dronken waarschijnlijk zelf ook af en toe wat op die leeftijd. Toen ik 16 was (heeel lang geleden) dronk ook iedereen.

Ik moest het alleen niet in mijn hoofd halen om stomdronken thuis te komen. Maar goed, ook dat is geen garantie, hoor.
Opinions are like assholes. Everybody has one.
quote:BWitched schreef op 30 oktober 2016 @ 06:16:

[...]

Ik begrijp de hysterie over drank niet zo. De meesten hier dronken waarschijnlijk zelf ook af en toe wat op die leeftijd. Toen ik 16 was (heeel lang geleden) dronk ook iedereen.

Dat heet dus voortschrijdend inzicht. Net als de hysterie als een oma besluit haar kleinkind zonder autostoel mee te nemen. Of dat er op een feestje naast de nootjes ook bakjes met sigaretten op tafel stonden. Vroeger was dat normaal, nu niet meer.
In mijn herinnering wordt er tegenwoordig ook veel meer gedronken dan vroeger, niet alleen door tieners maar ook door mannen/vrouwen van mijn leeftijd (rond de 50). Vroeger gingen we altijd naar zomerfeesten (in omliggende dorpen; oosten des lands) en dat was gewoon gezellig. Hierna een hele tijd niet meer geweest (kleine kinderen/andere feestjes/weinig oppas), pas een paar jaar geleden weer geweest en ik vond het gewoon schokkend, heel veel dronken mensen, mensen die buiten liepen te kotsen en tegen de tent aan stonden te plassen, geschreeuw, geruzie en gelal - het was een compleet ander feest geworden (in circa 15 jaar tijd).

On topic, met 3 tieners vind ik de discussie ook moeilijk, ligt ook aan het kind en de vriendjes/omgeving van het kind en wat daar gebruikelijk is.
quote:blauwmetstippen schreef op 30 oktober 2016 @ 10:30:

[...]

Dat heet dus voortschrijdend inzicht. Net als de hysterie als een oma besluit haar kleinkind zonder autostoel mee te nemen. Of dat er op een feestje naast de nootjes ook bakjes met sigaretten op tafel stonden. Vroeger was dat normaal, nu niet meer.

Vreselijk veel zuipen was altijd al slecht. Ook toen ik nog jong was.

Ik vind het nogal raar om zo spastisch te doen over af en toe een biertje als je zelf ook alcohol drinkt.

Van dronken pubers ben ik geen voorstander, van dronken ouders ook niet.
1. geen alcohol

2. om 12 uur naar binnen vanwege de buren

3. logeren zoeken ze zelf maar uit
quote:nina1966 schreef op 29 oktober 2016 @ 21:50:

[...]

Maar dat is geen reden om zo gigantisch door te slaan dat de pubers het wel cool moeten vinden als je dan toch veel drinkt.

Wat is er nou mis en een bodempje wijn bij het kerstmaal of een sneeuwitje een enkele keer.

Niemand heeft hersenletsel of lever problemen overgehouden aan die tijd. De meesten hebben ook helemaal de behoefte nooit gehad om je klem te zuipen als de ouders even niet kijken. En dan heb ik het niet over 5 jaar geleden maar over 40 jaar geleden.heb je de alcoholschade bij pubers campagne gemist? vroeger zopen de jongeren zich ook ongans en het is niet waar dat er toen geen hersenletsel was. Sterker nog de huidige babyboomgeneratie heeft een stevig drankprobleem dankzij die jeugd.
quote:BWitched schreef op 30 oktober 2016 @ 21:16:

[...]

Ik vind het nogal raar om zo spastisch te doen over af en toe een biertje als je zelf ook alcohol drinkt.

Mag je tieners dan ook een pilletje en jointje aanbieden op een verjaardag mits je zelf recreatief gebruikt?
quote:nina1966 schreef op 29 oktober 2016 @ 22:39:

[...]

Je snapt het niet. Omdat er vroeger niet zo anaal over werd gedaan besloten veel kinderen dat ze het niet lekker vinden. En omdat de dwang van "nu moet het want ouders zijn er niet" er niet was werd er gewoon minder gedronken.

Hoe je het ook draait of wend verboden blijft het leukst voor pubers.

Zoals iemand al schreef, het is minder stom om bah te roepen als je 12 bent dan als je 16 bent en je vrienden zijn er bij. Dan trekt je bek en zeg je lekker en drinkt stug door. Peerpresure noemen ze dat.

Ik mocht vroeger roken, nou ja een trekje nemen. Wat vies, en dat heb ik altijd gevonden. Nooit gerookt dus.

Bij etentjes werd altijd gevraagd of ik ook een bodempje wijn wilde of of ik bier wilde proeven. Jak ben dus ergens met mijn 18e pas gaan drinken en dan ook nog omdat ik wijnen moest leren kennen. Vind een wijntje nu heel lekker trouwens

Maar zo veel zuipen dat je niets meer weet? Nee nooit gedaan.

Degene die bij ons in het fietsenhok stonden te roken waren ook altijd degene waar de ouders het niet goed van vonden.die theorie klopt niet,verbieden werkt beter dan reguleren. Sinds het alcoholverbod is verhoogd naar 18 is het alcoholgebruik onder jongeren sterk gedaald.

https://www.trimbos.nl/actueel/nieuws/b ... richt=2050
quote:Phaedra_ schreef op 29 oktober 2016 @ 22:44:

Hoe kom je er toch op dat er vroeger niet veel gedronken werd?

Op een feestje was nagenoeg iedereen straal bezopen. Overal kots, mensen die out op de grond lagen, pis tegen de muren. Dat was echt niet na 1 drankje hoor.

Eens.

Ik weet dit omdat ik nog wel het vermogen had om dit vast te stellen.

Ik vond alcohol vroeger namelijk echt smerig.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:Enn schreef op 30 oktober 2016 @ 21:29:

[...]

Eens.

Ik weet dit omdat ik nog wel het vermogen had om dit vast te stellen.

Ik vond alcohol vroeger namelijk echt smerig.Ik weet het, omdat ik niet mocht drinken en na 2 van dergelijke feestjes blij was dat ik niet dronk.
quote:S-Meds schreef op 30 oktober 2016 @ 21:26:

[...]

die theorie klopt niet,verbieden werkt beter dan reguleren. Sinds het alcoholverbod is verhoogd naar 18 is het alcoholgebruik onder jongeren sterk gedaald.

https://www.trimbos.nl/actueel/nieuws/b ... ht=2050Het aantal comazuipers neemt nog steeds fors toe, terwijl ouders toch steeds strenger worden.
Bron
Onderschat groepsdruk niet.

En idd, als ouder beweren bij hoog en bij laag dat je eigen kind bepaalde dingen niet of nooit zal doen is in mijn ogen niet slim.
quote:redbulletje schreef op 29 oktober 2016 @ 20:49:

Verbazingwekkend dat de huidige generatie ouders zo overdreven reageert op n biertje of mixje voor hun puber, terwijl ze zelf zijn opgegroeid in een tijd dat je als kleuter bij oma een hapje avocaat kreeg en op familiefeestjes als kind sneeuwitjes (bier met 7up) mocht drinken. Verbieden had voor mij averechts gewerkt. Nu ben ik in mijn puberteit nooit dronken geweest.

De beste methode om een persoon alcohol tegen te maken is hem/haar te laten ervaren wat alcohol met een mens, een leven, een heden en een toekomst doet.

Ik ben op dat vlak getekend voor het leven, want vader was alcoholist met alle gevolgen van dien voor hem en zijn gezin.

Geloof me, ik ben voorgoed genezen van uitspattingen vwb alcoholgebruik.

Ondanks vele minpunten van dergelijke jeugd, en ik raad niemand aan op basis van vrijwilligheid op deze wijze te moeten of willen leren, ben ik dankbaar voor het feit dat ik die leerschool in ieder geval verstandig heb opgepakt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven