Slechte uitslag combinatietest

11-05-2016 21:12 3183 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na lang proberen en uiteindelijk een ICSI behandeling ben ik nu eindelijk zwanger van onze eerste (13wk). Helaas heb ik gisteren 'slecht' nieuws gekregen: uit de combinatietest bleek dat er een verhoogde kans is dat ons kindje trisomie 13, 18 of 21 heeft. Ik weet dat de kans verreweg het grootst is dat er uiteindelijk helemaal niets aan de hand is, maar de uitslagen die wij kregen waren toch wel flink verhoogd (Down 1:32, Edwards 1:85, Patau 1:92). Schrikken dus... We kunnen nu alleen maar afwachten op de volgende test (NIPT) en hopen dat het loos alarm was, maar helaas duurt dat best lang (nog 3-4 weken). Ik zoek dames die hier ook mee te maken hebben gehad. Ik ben benieuwd hoe jullie er mee om zijn gegaan, wat jullie uitslagen waren, of er ook daadwerkelijk iets mis was en hoe jullie verder zijn gegaan.
Na lange tijd in onzekerheid bleek ons zoontje meerdere genetische afwijkingen te hebben. We hebben het moeilijke besluit moeten nemen om de zwangerschap af te breken. Een paar dagen later werd ik opgenomen in het VUmc om te bevallen. Na ongeveer 30 uur werd ons prachtige kleine zoontje levenloos geboren, alles er op en er aan. Twintig centimeter groot. Stichting Still heeft prachtige foto's voor ons gemaakt. Na alle ellende konden we in september eindelijk weer verder met de volgende poging om onze kinderwens te realiseren. De eerste cryo werd terug geplaatst en dat ging goed. De teruggeplaatste cryo is groeide uit tot een zwangerschap, het zat op de goede plek, het hartje klopte en het groeide netjes op schema. Maar helaas werd bij ruim 10 weken op de echo is ineens een flinke afwijking gezien (hygroma colli). Het vruchtje liep ook wat achter op de groei en het hartje klopte nu veel sneller dan zou moeten (ook een aanwijzing voor een chrom. afwijking). We moesten twee weken afwachten tot we een vlokkentest konden doen. Na een week bleek de hoeveelheid vocht alleen nog maar verder te zijn toegenomen, geen goed teken. Bij de echo voorafgaand aan de vlokkentest bleek het hartje van het kindje niet meer te kloppen. Het was over. Het kindje was tot ongeveer 12 weken doorgegroeid. De miskraam werd in het ziekenhuis opgewekt met medicatie, daarna moest ik helaas alsnog een curettage ondergaan om placentaresten te verwijderen. Bijna 2 maanden na de miskraam kregen we eindelijk een uitslag: Turner syndroom... Daarna is chromosomenonderzoek ingezet bij flipman en mijzelf, maar daar kwamen geen bijzonderheden uit.

We zijn sinds februari weer in de running, en mogen weer een cryo laten terugplaatsen. Helaas werkte mijn lichaam niet mee, en ging de tp niet door. Een maand en vele extra echo-onderzoeken later hebben we gelukkig wel een tp gehad. Bij het ontdooien is 1 embryo gesneuveld, maar een tweede embryo kon wel goed ontdooid worden. Helaas ben ik daarvan niet zwanger geworden. In mei gaan we weer verder.

(https://wensmama.wordpress.com)
flipje2 wijzigde dit bericht op 20-05-2017 12:06
8.30% gewijzigd
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
'Fijn' dat je ongesteld bent corina, heb je iig duidelijkheid..

Volgens mij bedoelt Flip dat ze de combinatietest niet eerst hoeft af te wachten maar gelijk de nipt mag doen @vanessa.

Ik duim met je mee Flip!, op naar een prachtig kloppend hartje
Ow zo! Dat zou erg mooi zijn.

Ik mocht t niet doen de 2e keer. maar in 2017 is ie toch vrij in Nl. Vind dat echt top, en wij zouden dat dus als t ooit weer zover is uiteraard direct weer doen.
Ja, bij 10 weken pas idd maar dan zonder combinatietest. Dus dat is voor mij over ongeveer 4 weken bloedprikken.

Als de nipt wordt ingevoerd in april ben ik (hopelijk) al bijna 30 weken zwanger dus dat is voor mij wat aan de late kant.

Dan kost het 180 euro ofzo, maar met een medische indicatie (wat ik nu dus heb) krijg je hem volledig vergoed.
Ow serieus april pas? Dacht gewoon januari. Geen medische indicatie denk ik alleen 2 goede nipten en vrij kort daarna een vroeg geboorte. Maar daar kan de nipt niets aan doen. Maar door alle onderzoeken en het toch niet zo snel zwanger worden kan ik me bijna niet voorstellen dat ik de 10 wk haal in april dus dat is dan wel een geruststelling.

Nog 6 nachtjes Flip. Hoe voel je je werkelijk nu?
Aftellen, en zo zenuwachtig. Er is nu ongeveer 90% kans dat het goed gaat. Maar stel nou dat we pech hebben, dan gaan we kapot.
En als het goed is zijn er dan ook mensen om je evt op te vangen Flip..

Maar laten we van het beste uitgaan!

Jullie hebben jullie portie wel gehad, F kijkt op jullie neer en ziet dat er trotse ouders klaarzitten voor een mooi gezinnetje.
quote:flipje2 schreef op 29 oktober 2016 @ 10:06:

Aftellen, en zo zenuwachtig. Er is nu ongeveer 90% kans dat het goed gaat. Maar stel nou dat we pech hebben, dan gaan we kapot.

Ik vind het heel sterk dat je dit gewoon kan zeggen. Sommigen mensen sparen zichzelf of anderen door pijn en verdriet te bachataliseren en jij schrijft het gewoon op. Door te bachataliseren ruim je vele jaren later nog de scherven op. Heel goed.

Maar vanzelfsprekend duim ik hier, vanaf de bank met een klein pruttelend hummeltje op mijn schoot, gewoon dat jij dit geluk over enkele maanden ook hebt. Ik wens je heel veel liefs.
Bedankt meiden!
Hoi Flip,

Wat ontzettend spannend allemaal. We zitten in hetzelfde schuitje. Ik ben gisteren voor de 10 weken echo geweest en gelukkig was alles goed. Ik krijg met 12 weken een nekplooi meting en de nipt. Op 20 november volgt de uitslag. Nu al het testen zo concreet wordt, begin ik me steeds meer zorgen te maken. Ik ben zo bang dat dit kindje weer een chromosoom afwijking heeft. Ook al was het niet genetisch, ik krijg soms maar moeilijk mijn gedachten onder controle.

Mijn zwangerschap is in januari afgebroken agv trisomie 13. Ik was toen 15 weken zwanger. Mijn man woonde en werkte in get buitenland dus ik heb heel veel alleen moeten doen. Gelukkig zijn we nu samen hier.

Ik duim heel hard voor een goede echo voor jou.
Medjouldadel, wat heftig dat je het alleen hebt moeten doen!

Mijn man werkt ook in het buitenland, heb 2miskramen in m'n eentje moeten dealen dus ik weet wat het is. Zwangerschap af moeten breken is nog wat heftiger.. Hoop dat het nu allemaal goed mag gaan! Succes met het wachten
Ook heftig Cookie! 2 miskramen alleen is ook erg zwaar.

Mijn man is wel bij de bevalling geweest maar 6 dagen daarna is hij weer weggegaan. Toen hebben we elkaar 3 maanden niet gezien omdat wij moesten wachten op de visa. Helaas verliep de bevalling niet zonder complicaties waardoor ik behoorlijk wat bloed ben verloren. Ik kan er redelijk mee omgaan, maar nu alles concreet wordt met echo's en de nipt, begin ik toch angstig te raken. Ik weet dat ik er niks mee kan, maar af en toe even van me afschrijven is wel erg fijn.

Ik schreef destijds overigens onder een andere nick. Ik heb het topic van Flip dus ook vanaf het begin gevolgd omdat het voor mij ook nog erg vers was allemaal.

Ik hoop heel erg dat het bij Flip ook allemaal goed gaat!
Nu ik jouw topic zo lees gaan echt de haren op mijn armen rechtop staan..

Het zit namelijk zo, ik zit nu in precies hetzelfde schuitje. We hebben alle testen gedaan en ook bij ons kwamen er 8 en 21 uit.. Ook wij hebben na deze uitslagen dus besloten om de zwangerschap te beëindigen, Bij ons gaat dit aanstaande dinsdag gebeuren waar ik echt als een berg tegenop zie..
Oh mivado, wat een vreselijk nieuws!

Stuur me maar een pb als je vragen hebt...
quote:mivado schreef op 30 oktober 2016 @ 12:28:

Het zit namelijk zo, ik zit nu in precies hetzelfde schuitje. We hebben alle testen gedaan en ook bij ons kwamen er 8 en 21 uit.. Ook wij hebben na deze uitslagen dus besloten om de zwangerschap te beëindigen, Bij ons gaat dit aanstaande dinsdag gebeuren waar ik echt als een berg tegenop zie..Oh wat erg..heel veel sterkte..
Ooh, sterkte Mivado
Sterkte Mivado
Medjouldadel; fijn dat je man bij de bevalling kon zijn! Is je lichamelijk herstel wel vlot verlopen ondanks de complicaties?

Het emotionele aspect is moeilijk, vooral als je er alleen voor staat. Ik merkte dat ik het er weinig met man over had op skype, wilde hem er niet mee 'lastig vallen' hij was al druk genoeg daar.. Bij ons heeft dat wel klein beetje voor een struggle in de relatie geleid. Inmiddels de trotse ouders van een prachtige dochter, alles is goedgekomen gelukkig.

Ik hoop dat voor jou ook alles goedkomt en je over maand of 7 een gezonde kleine mag vasthouden! Je mag me altijd een pb sturen.

Mivado; voor jou ook heel erg veel sterkte komende dinsdag!
quote:mivado schreef op 30 oktober 2016 @ 12:28:

Het zit namelijk zo, ik zit nu in precies hetzelfde schuitje. We hebben alle testen gedaan en ook bij ons kwamen er 8 en 21 uit.. Ook wij hebben na deze uitslagen dus besloten om de zwangerschap te beëindigen, Bij ons gaat dit aanstaande dinsdag gebeuren waar ik echt als een berg tegenop zie..Wat erg ook!! Weet hoe je je voelt en leef met je mee. ..dikke knuffel
Mivado, veel sterkte vandaag in het ziekenhuis.

Een advies: Neem de tijd straks met je mooie kindje, maak foto's om jullie kleine zoontje of dochtertje niet te vergeten. De foto's hebben mij de weken daarna zoveel steun gegeven.

Ik ben gisteravond flink ziek geworden. Hopelijk niets ernstigs... vind het echt niet relaxed met zo'n kwetsbaar jong embryo'tje in mijn buik....
Veel sterkte Mivado, vandaag en in de tijd hierna.

Vervelend dat je ziek bent, Flip. Rationeel denk ik dat embryo's er wel tegen kunnen, maar ik zou het waarschijnlijk ook een naar gevoel vinden. Zorg goed voor jezelf! Veel beterschap in ieder geval en veel sterkte met het aftellen naar de echo.
Je moet niet alles geloven wat je denkt
Sterkte vandaag Mivado..en beterschap Flipje. Rustig aan, meer kun je niet doen.
Wat ik nu een beetje eng vind is dat ik het gevoel heb dat het voedselvergiftiging of iets dergelijks is. En sommige dingen kunnen dan natuurlijk schadelijk zijn..

Maar voor zover ik weet heb ik niets verkeerd gegeten. Hopelijk is het gewoon een griepje.
Flipje, je wordt gewoon sneller ziek als je zwanger bent, omdat je afweersysteem op scherp staat. Zie het vooral als een manier om jouw embryo te beschermen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Ik liep 1 dag voor mijn NOD een griepje op. Normaal duurt dat een week ofzo. Ik was 4 weken strontziek en alles liep er uit. En je kan er vrij weinig doen. Normaal gooide ik er een handje ibuprofen in, spoot mijn neus vol met spray en at een paar sinasprilletjes maar ja, dat mag niet zo maar als je zwanger bent

Ik weet nog dat ik heel dramatisch snikkend zat te stomen boven een bak heet water met citroen er in
Oh en je lichaam is vatbaarder omdat het niet alle indringers uit je lijf wil werken. Anders werkt het ook het vruchtje naar buiten. Heel lief van je lijf dus

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven