Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties, deel V

29-04-2016 17:52 3007 berichten
Deel I, II, III en deel IV zijn een groot succes.

We gaan hier verder met het beschrijven van gierige acties. Dit topic is vooral bedoeld voor verhalen

Uiteraard kan er ook lekker gereageerd worden op de verhalen maar probeer hier niet te verzanden in een welles-nietes discussie over bepaalde standpunten; dan kan je daar beter een apart topic voor starten. Als je je hier niet aan kan houden, word je gestaft en dan kan je een ban krijgen.

Zo is inmiddels wel duidelijk dat er verschillend gekeken wordt naar het wel of niet betalen van de wc-dame en ook dat het wel of niet hoofdelijk omslaan van een rekening in de horeca zowel gierige als niet gierige kanten heeft. Gelieve deze oude koeien hier met rust te laten.

De link naar deel IV: KLIK, met daarin links naar de eerdere delen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Coco87 schreef op 02 november 2016 @ 23:51:

[...]

Ik las net ook iets over die zus zonder kinderen die verwacht evenveel te krijgen als de hoeveelheid die zij aan een gezin kwijt is.

Enerzijds vind ik het niet zo heel vreemd. Ik zou er nooit een punt van maken maar bovenstaande klopt natuurlijk wel. Voorbeeld: mijn schoonzus heeft een kind. Uiteraard met verjaardag, maar ook met sinterklaas wordt verwacht dat wij (kinderloos) een cadeau kopen. Zij en haar man krijgen met hun verjaardag cadeaus van ongeveer 25/30 euro. We passen met regelmaat op hun kind. Ze hebben een groot huis, 2 auto's voor de deur en meerdere keren per jaar op vakantie. Paar weken terug was mijn verjaardag: ik kreeg een bon van 10 euro van een bepaalde winkel.

Nu hoef ik niet exact terug te vangen wat ik/wij jaarlijks aan hen kwijt zijn, maar dit vond ik wel erg gierig.

Waarom is dat gierig? Een tientje voor mij is een aardig deel van mijn wekelijkse boodschappen Voor de ander is dat een kop koffie onderweg.

Als je procentueel gaat kijken heeft ze misschien wel net zo veel terug gegeven.

Ik heb eens iets van een tientje gehad waar het schaamrood me naar de kaken steeg. Was van iemand die even dakloos was en bij mij gelogeerd heeft tot ze wat anders had. Voor die persoon was dat mandje bloemen een godsvermogen. Terwijl ze de ijskast leeggevreten had wat mij dus in geld véél meer gekost heeft. Maar ik had toen werk en kon het makkelijk missen. Dat mandje had dus van mij niet gehoeven. Gezien haar inkomen had het met mijn inkomen 500 gulden geweest (als je begrijpt wat ik bedoel)
quote:pamelacourson schreef op 03 november 2016 @ 11:37:

[...]

Ik weet niet hoe dat in België is, maar ik vind het heel erg brutaal om maar even mede te delen dat je dat MOET betalen voor iets wat zij willen kopen. Bovendien, een autostoel is niet eens een cadeau voor het kind, het zijn de ouders die zo'n ding moeten aanschaffen en daar dus geld voor willen hebben van jullie. Het kind heeft er zelf niet eens iets aan in de zin van een leuk cadeautje.

Is het in België de gewoonte om je petekind met nieuwjaar iets te geven? Dan zou ik zelf een kleinigheidje kopen waar het kind zelf iets mee kan, qua prijs zoiets als wat je je eigen kind geeft.

Of hebben deze mensen ook heel veel geld aan jouw kinderen uitgegeven met dit soort dagen en verwachten ze nu iets terug?

Ja, ik vind het eigenlijk ook dat ouders dingen als autostoel etc. zelf kopen, zie mezelf eerder als degene die de leuke maar nutteloze cadeautjes geeft.

Het is hier inderdaad wel de gewoonte dat meter/peter alle cadeautjesmomenten meedoet: sinterklaas/verjaardag/nieuwjaar/pasen, en daar heb ik ook geen probleem mee.

Zij hebben nooit veel geld uitgegeven aan onze kinderen, studeerden nog toen wij al lang en breed kinderen hadden.

Dat onze kinderen nu qua studies veel geld kosten is op zich niet hun probleem, maar wel iets waar wij rekening mee moeten houden.

Ik was inderdaad van plan om het kindje een cadeautje te geven in dezelfde lijn als onze eigen kinderen krijgen.

De tenen zullen ongetwijfeld zeer doen, maar ik wil de moeder toch zoveel mogelijk ontzien omdat er anders 'onschuldigen' waar ik veel om geef bij betrokken worden en dat wil ik ook niet.
quote:Tiswa schreef op 03 november 2016 @ 06:48:

[...]

Ja en nee...

Stel je viert kerst en spreekt af om voor €20,- pp cadeaus te doen. Ik als singel betaal dan €40,- voor mijn ouders en €80,- voor het gezin van mijn broer, dus totaal €120,-.

Ik krijg van mijn ouders voor €20,- en van gezin broer voor €20,- dus totaal €40,-.

Een verschil van €80,- en zo werkt het voor kerst, sinterklaas en verjaardagen.

.

Er klopt een hoop niet aan jouw berekeningen. Als je van je ouderS één kado krijgt geef je hun toch als stel ook één kado? Hetzelfde met gezin van broer. Kinderen ala maar hij en zij kunnen samen iets krijgen als stel.

Het is dus niet p.p zoals je schrijft.
quote:Starshine-2 schreef op 03 november 2016 @ 07:27:

Voor een vriendin heb ik bv in de afgelopen anderhalf jaar geld uitgegeven voor een vrijgezellenavond, de trouwerij, een babyshower, haar verjaardag en, vooruit, ook, nog een kraamcadeau. En ik heb alleen maar 1 verjaarscadeau teruggehad. Echt sneu als je dat tegen elkaar weg gaat strepen.

Als je dat niet voor elkaar over hebt, ga je toch lekker niet meer naar verjaardagen en zo?Ook maar een kind kweken dan en wat vaker jarig zijn....X-D
quote:godfried schreef op 03 november 2016 @ 09:56:

[...]

Wat bedoel je hier in vredesnaam mee zeg?

Ik bedoel koken is koken toch?

Of je nu alleen voor je gezin kookt of voor je gezin en gasten...

Het past niet bij ons..... Vooral deze "En papa kookt eenvoudig en afgepast, zonder enige toeters en bellen, zo dat het ons als gezin smaakt."

Denk zomaar dat het smakeloos en fantasie loos is. Als in kipfiletje met alleen wat zout, spezibonen uit pot en vierkant geschilde aardappels .

Kan me er echt niets bij voorstellen bij hoe zulke mensen dan eten.
Oh, over singles trouwens. Een familielid van me was de eeuwige vrijgezel. In die familie kreeg men een geldbedrag van de ouders voor je huwelijk.

Dit familielid heeft dus dat bedrag gevraagd aan zijn ouders omdat hij toch nooit zou gaan trouwen. En gekregen ook...

(Je raadt het al, hij ging na een aantal jaren toch trouwen... de overlevering vermeldt niet of hij toen nogmaals dat bedrag gekregen heeft.)
quote:pamelacourson schreef op 03 november 2016 @ 11:11:

[...]

In dat geval zou ik ook niet meer naar al die verjaardagen gaan. Ik heb dat bijvoorbeeld met een vriendin die verder weg woont. Zij moet met de trein en heeft daar volgens mij gewoon geen zin in, er is altijd wel iets waarom ze niet kan. Dan ga ik ook niet 2 uur in de auto zitten om een uurtje op haar verjaardag te zitten waarbij het toch te druk is om haar te spreken.

In jouw geval zou ik die verjaardagen ook skippen.

Want de trein, en dan het vervoer met bus of tram, is echt hetzelfde als met de auto waarbij je voor de deur instapt en voor de deur weer uit stapt.

Ik zou zeggen ga zelf eens met het ov
quote:nina1966 schreef op 03 november 2016 @ 12:02:

[...]

Want de trein, en dan het vervoer met bus of tram, is echt hetzelfde als met de auto waarbij je voor de deur instapt en voor de deur weer uit stapt.

Ik zou zeggen ga zelf eens met het ovZe woont naast het station en ik haal haar met alle liefde even op, ritje van 10 minuten, dus het valt wel mee. En ik snap ook best dat ze daar niet altijd zin in heeft, maar eens per jaar kan best. Bovendien gaat ze altijd overal en nergens met de trein naartoe, dus ze heeft het er gewoon niet voor over. In dat geval ga ik ook geen moeite doen om oppas te regelen zodat ik even bij haar kan zitten.
Ik ben pas gierig, mijn zoon krijgt voor sinterklaas een hobbelpaard dat ik gratis heb gekregen.
quote:Marels schreef op 01 november 2016 @ 08:54:

[...]

En daarmee ga je totaal voorbij aan het feit dat roken een hele hardnekkige verslaving is. Wie zegt dat de moeder zich zelf niet vreselijk schuldig voelt dat ze dit haar kind niet kan geven?

Stoppen met roken is heel makkelijk gezegd voor een buitenstaander, maar echt niet zo simpel gedaan.WIL
quote:MarindaH schreef op 03 november 2016 @ 08:39:

[...]

Ik weet niet eens wat een parlofoon is, laat staan dat gierigheid iets te maken heeft met verkopers aan de deur niet binnenlaten.

Zo'n deurbel met telefoon/luidsprekerfunctie. Ik woon in een appartementengebouw.

Ik had het er later met vriend over en die zei dat het waarschijnlijk ging om een uitstapje van een school, een zee- of bosklas. Geen echte verkopers. Enfin, dan hadden ze maar duidelijker moeten praten.
quote:Ikbenanoniem schreef op 01 november 2016 @ 13:11:

Mijn broer is getrouwd met een Zuid Amerikaanse. Soms gaan ze daarheen op familiebezoek. Schoonzus stuurt al regelmatig geld naar huis en ook zijn er wel hypotheken betaald. De familie is, naar plaatselijke normen, daardoor relatief welvarend.

De laatste keer dat ze er, overladen met cadeaus, heen gingen, werd alles door hen betaald (alle boodschappen, de etentjes) en in ze sliepen op matrassen bij anderen in de slaapkamer (wat broer nooit weer gaat doen, die gaat in het vervolg in een hotel).

Ze hebben met een deel van de familie nog een binnenlandse trip gedaan zodat broer ook wat van het land kon zien, waarbij ook alle hotels, het vervoer en het eten door broer en schoonzus werden betaald.

Zelfs het kwartje voor de wc onderweg werd nog bij mijn broer gehaald.

Toen een deel van de familie hier kwam is alles voor ze betaald, inclusief vliegtickets. Ze hebben nog niet op een kop koffie getracteerd en een neefje heeft geprobeerd de mobiel van mijn broer te jatten.

HUH?

En wanneer zijn zij eens aan de beurt dan??

Je zou denken dat in 1 situatie de een en in de andere situatie de ander betaald?

En je broer? Pikt hij dat allemaal?

Ik bedoel Zuid Amerika is geen Afrika....
Discussies over geld en cadeautjes tijdens feestdagen is hier geen optie.

Ik vier het gewoon niet!

Terug naar waar dit topic over gaat... Gierige acties:

-Iemand die voor een verjaardag een lijst met cadeautjes naar vrienden stuurt waarvan het goedkoopste cadeau er eentje van 30 euro is en de rest was 40 euro of meer. (Let op iedereen in de vriendengroep is student en die persoon ook, echter woont deze persoon samen met partner die werkt en komt deze persoon uit een rijkere omgeving)

Uiteindelijk met een deel van de vriendengroep samen een cadeau gekocht van 50 euro.

Ik vind dat niet gierig maar gewoon brutaal!

Daarbovenop is deze persoon zeker vergeten dat iedereen zij altijdvmaar een cadeau geven ter waarde van maximaal 15 euro...

Needless to say dat ik niet echt meer met deze mensen omga.
quote:nina1966 schreef op 03 november 2016 @ 11:57:

[...]

Vooral deze "En papa kookt eenvoudig en afgepast, zonder enige toeters en bellen, zo dat het ons als gezin smaakt."

Denk zomaar dat het smakeloos en fantasie loos is. Als in kipfiletje met alleen wat zout, spezibonen uit pot en vierkant geschilde aardappels .

Kan me er echt niets bij voorstellen bij hoe zulke mensen dan eten.

Laat dat zout weg. De rest komt overeen.

Blij dat je nu eindelijk rustig kunt gaan slapen. Na dat eeuwige gemekker zal er vast sprake zijn van uitputtingsverschijnselen. Echt i-e-d-e-r bericht op dit forum moet onderworpen worden aan jouw afkeurende blik.
quote:nina1966 schreef op 03 november 2016 @ 11:57:

[...]

Vooral deze "En papa kookt eenvoudig en afgepast, zonder enige toeters en bellen, zo dat het ons als gezin smaakt."

Kan me er echt niets bij voorstellen bij hoe zulke mensen dan eten.Tsja, en er zullen genoeg mensen zijn die depressief zouden worden van jouw gezinssituatie. Léven en laten leven zoals tante Cor zei. Kan jou het schelen wat er bij een ander op tafel komt.
quote:pamelacourson schreef op 03 november 2016 @ 12:08:

[...]

Ze woont naast het station en ik haal haar met alle liefde even op, ritje van 10 minuten, dus het valt wel mee. En ik snap ook best dat ze daar niet altijd zin in heeft, maar eens per jaar kan best. Bovendien gaat ze altijd overal en nergens met de trein naartoe, dus ze heeft het er gewoon niet voor over. In dat geval ga ik ook geen moeite doen om oppas te regelen zodat ik even bij haar kan zitten.Mijn treinervaring is als je er één mist je meteen 2 uur langer onderweg bent, nogal gekleurd dus.

Ouders brengen me ook wel eens , een autorit al 2,5 uur enkele reis!, omdat ze weten hoe knudde het is.
quote:clemance schreef op 03 november 2016 @ 13:02:

[...]

Tsja, en er zullen genoeg mensen zijn die depressief zouden worden van jouw gezinssituatie. Léven en laten leven zoals tante Cor zei. Kan jou het schelen wat er bij een ander op tafel komt.

Hoezo? Zie weinig om depri van te worden eigenlijk. Wij eten iig altijd lekker

Ander huis zou fijn zijn maar daar kan ik zelf weinig aan doen. Aan eten smakelijk maken gelukkig wel net als mijn huis gezellig maken, leuke dingen doen en gastvrij zijn
quote:nina1966 schreef op 03 november 2016 @ 11:44:

[...]

Waarom is dat gierig? Een tientje voor mij is een aardig deel van mijn wekelijkse boodschappen Voor de ander is dat een kop koffie onderweg.

Als je procentueel gaat kijken heeft ze misschien wel net zo veel terug gegeven.

Ik heb eens iets van een tientje gehad waar het schaamrood me naar de kaken steeg. Was van iemand die even dakloos was en bij mij gelogeerd heeft tot ze wat anders had. Voor die persoon was dat mandje bloemen een godsvermogen. Terwijl ze de ijskast leeggevreten had wat mij dus in geld véél meer gekost heeft. Maar ik had toen werk en kon het makkelijk missen. Dat mandje had dus van mij niet gehoeven. Gezien haar inkomen had het met mijn inkomen 500 gulden geweest (als je begrijpt wat ik bedoel)

Ik deed vrijwilligerswerk met daklozen. Toen ik zwanger was kwam er zo'n 'typische' (beetje verward, vervuild, samengeklit haar) met een tasje fris ruikende pas gewassen babykleding aan. Ook een schattig net uitziend tasje.

Later hoorde ik dat hij die kleding had gevonden en ermee naar een wasserette is gegaan.

Me niet aankijken, in mijn handen drukken en snel weer weg.

Elke keer als ik dat tasje die dag zag moest ik huilen hahaha
Dat doet mij denken aan de dakloze die de straatkant verkoopt bij ons in de buurt. Hij had van zijn opbrengsten een fleece deken gekocht voor de vluchtelingen.
Mij schiet het volgende verhaal te binnen:

Jaren geleden een klasgenoot, zij woonde samen met haar vriend (als zijnde geliefde). Op de boodschappen die zij deed werd haar naam geschreven en vice versa. Zij vertelde dat "haar" chocoladepasta op was, en dat ze dus aan haar vriend vroeg of ze wat van "zijn" chocoladepasta mocht gebruiken.

Ik baal nu eigenlijk nog dat ik niet gevraagd heb of ze dat beetje terug moest geven of wellicht kon ruilen tegen een beetje pindakaas oid
quote:hoppala schreef op 03 november 2016 @ 14:05:

Dat doet mij denken aan de dakloze die de straatkant verkoopt bij ons in de buurt. Hij had van zijn opbrengsten een fleece deken gekocht voor de vluchtelingen.Och wat ontroerend.
quote:Ikhouvanmijnbed schreef op 03 november 2016 @ 14:07:

Mij schiet het volgende verhaal te binnen:

Jaren geleden een klasgenoot, zij woonde samen met haar vriend (als zijnde geliefde). Op de boodschappen die zij deed werd haar naam geschreven en vice versa. Zij vertelde dat "haar" chocoladepasta op was, en dat ze dus aan haar vriend vroeg of ze wat van "zijn" chocoladepasta mocht gebruiken.

Ik baal nu eigenlijk nog dat ik niet gevraagd heb of ze dat beetje terug moest geven of wellicht kon ruilen tegen een beetje pindakaas oid En hoe dan met evt kinderen?
quote:Het-groepje schreef op 03 november 2016 @ 14:18:

[...]

En hoe dan met evt kinderen?Bij een meisje moet zij betalen en bij een jongen betaalt hij

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven