Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 5

19-10-2016 16:19 3009 berichten
Happy new topic!! ;)

Links over besparen, consuminderen etc:

Moeders minimalisme

Min of Meer

Positief Besparen

Lekker leven met minder

Zuinigaan

http://consuminderenmetplezier.blogspot.nl

http://bespaarbalans.blogspot

http://www.eenvoudigleven.blogspot.nl

www.Hypotheekvrij.blogspot.nl ( is van schrijver Gerhard Hormann)

www.In10jaarfo.blogspot.nl

www.Verlossendeaflossers.blogspot.nl

www.Spaarolifantje.wordpress.com

www.Jongengeld.nl

http://annemieksmijmeringen.blogspot.nl/

http://www.ericaverdegaal.nl/publications/index

http://geld-is-tijd.blogspot.nl/

Deel 2: Consuminderaars, knieperds en mustachians deel 2

Deel 1: Consuminderaars, mustachians en knieperds gezocht ;)

Mis je nog een link? Graag via PB
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn Moondancer, dat is een zorg minder!
Wat fijn Moondancer. Dan ga je zeker lekkerder je verlof in.

Stiefdochter is een aardig redelijke puber. En doorgaans bespreken en overleggen wij dit soort zaken in ons nieuw samengestelde gezin met elkaar. We komen er samen wel uit.

Vandaag een deel van de vaste lasten bekeken. Internetprovider gebeld en korting gevraagd en gekregen en extra belbundel naar het buitenland opgezegd. Ik FaceTime meestal met vriendinnen en familie. En overgestapt naar greenchoice ipv Nuon. Ik durfde niet zomaar naar de goedkoopste energieleverancier over. En groene energie uit Nederland is me ook wat waard.

Binnenkort onze verzekeringen maar even onder de loep nemen.
Moondancer, wat tof! Het kan dus toch Dat geeft de burger moed.
Moondancer, gefeliciteerd!

Rosalie: je bent niet de enige die er een beetje tussen hangt zo nu en dan hoor! Ik herken de situatie van Bumba wel: man en ik zitten op 1 inkomen (mijn inkomen) en man studeert nog, dus ook hier is de situatie zo dat we niet zo weinig verdienen dat we toeslagen krijgen, maar tegelijk kunnen we ook weer geen bakken sparen. Dat wordt hopelijk anders zodra man ook werkt, maar tot die tijd redden we ons ook prima.

Afgelopen week concludeerden we dat we eigenlijk een heerlijk leven hebben (dat concluderen we wel vaker) en ons ontzettende luxevogels voelen, met een heerlijk huis, lekker eten, een schat van een hond en een baby op komst. En dat allemaal van 1 inkomen dat benedenmodaal is , je hoort ons niet klagen.
Wat heerlijk Bloemetjesolifant:-)

Hier een soortgelijk gevoel, ik was vanmiddag toevallig een topic aan het lezen met veel discussie over de bijstand. Naast lichte ergernis over de afgunst die mensen soms hebben, prijs ik mezelf toch ook wel erg gelukkig dat ik inmiddels een goede buffer gespaard heb. En dat als het nodig mocht zijn, ik die kan aanspreken in geval van geldproblemen.
quote:Pippeloentje schreef op 07 november 2016 @ 22:01:

Hier een soortgelijk gevoel, ik was vanmiddag toevallig een topic aan het lezen met veel discussie over de bijstand. Naast lichte ergernis over de afgunst die mensen soms hebben...Gut ja, wat een vreselijke discussie. Ik ben na een paar pagina's afgehaakt. Alle clichés over bijstandsuitkeringen komen er langs... Ik betaal toch echt 100x liever zoveel belasting hoor...
Ik heb na mijn studie ook 6 weken in de bijstand gezeten en zo rooskleurig als sommige het daar doen voor komen is het echt niet. Ik voelde me echt een crimineel/lui varken omdat ik het durfde om direct na mijn studie bijstand aan te vragen. Ik ging nog liever voor het minimumloon in een magazijn staan, wat ik vervolgens 9 maanden gedaan heb.

Ik consuminder op dit moment even iets minder. Er wordt uiteraard nog voldoende gespaard, maar samenwonen kost nu eenmaal geld ook al neem je ieder zo veel mogelijk uit de oude huis mee.
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
quote:Skaep schreef op 07 november 2016 @ 23:05:

[...]

Gut ja, wat een vreselijke discussie. Ik ben na een paar pagina's afgehaakt. Alle clichés over bijstandsuitkeringen komen er langs... Ik betaal toch echt 100x liever zoveel belasting hoor...

Dat wel, al is het soms zuur dat je dan soms net overal buiten valt.

Hier zou het soms voor mij voordelig zijn om maar 2 dagen te gaan werken ipv 3 geloof ik.
Wat een opluchting Moondancer, gefeliciteerd!
Ik kan me de onvrede over die bijstandsuitkeringen wel voorstellen. Ik vind het ook onrechtvaardig dat iemand in de bijstand met alle toeslagen, kwijtscheldingen en kortingen netto meer overhoudt dan iemand als mijn man die daar 40 (tegenwoordig 32) uur per week keihard voor moet werken, elke ochtend vroeg z'n bed uit moet en door de stress op zijn werk zelfs een keer in het ziekenhuis gelegen heeft met hartklachten. Natuurlijk, als iemand echt niet kan werken is het alleen maar goed dat er een vangnet is, maar ik zie en hoor teveel verhalen van mensen die het niet als vangnet maar als hangmat gebruiken en geen enkele moeite doen om aan het werk te komen. Onze verzorgingsstaat is gebaseerd op het principe van solidariteit, en dat iedereen die dat kan zijn of haar steentje bijdraagt zodat we met z'n allen de mensen kunnen onderhouden voor wie dat nodig is. Maar als ik dan zo'n topic lees van iemand die haar baan opzegt om meer dan een half jaar te gaan reizen, en dan bij terugkomst de bijstand ingaat zodat ze zelf niet hoeft te sparen voor haar levensonderhoud na haar reis omdat ze vindt dat ze recht heeft op zo'n reis en het ook heel normaal vindt dat de rest van Nederland daar dus indirect aan meebetaalt dan snap ik al dat geklaag wel.
Wat fijn moondancer!

Het is soms ook raar met toeslagen en dergelijke. Mijn moeder heeft geen recht heeft op huur en zorgtoeslag omdat ze net te veel vermogen heeft. Dat scheelt 350 euro per maand. Ze is er dus nu serieus naar aan het kijken om haar auto te vervangen want dan heeft ze ineens wel recht op toeslagen.
Die inkomensval is een bekend probleem ja. Ik ben hoe langer hoe meer voorstander van een basisinkomen voor iedereen, dan heb je dat probleem niet.

Zelf heb ik nergens recht op als het tegen zit, aangezien mijn vriend wel verdient. Dat vind ik ook maar een raar signaal van de overheid, waarom zou ik meer recht hebben op zijn geld dan op dat van mijn medeburgers gezamenlijk? Daarmee maak je partners onderling financieel afhankelijk. Maar goed, zo wil blijkbaar de meerderheid in NL dat dus daar hou je rekening mee. In mijn geval dus door veel spaargeld achter de hand te houden zodat ik iig niet meteen bij vriend of overheid hoef aan te kloppen.
ik snap dat inderdaad ook wel Trotter. Sommige mensen lijken echt iets te makkelijk te denken over het vangnet. Ik ben ook meer dan een jaar achter elkaar aan het reizen geweest ooit, maar had wel ingecalculeerd dat ik daarna genoeg spaargeld over had om nog zeker een jaar in NL te leven zonder inkomen en was ook al ruim een maand voordat ik terugkwam via internetcafe´s vacatures aan het zoeken en solliciteren. Dat leek en lijkt me echt niet meer dan logisch.

Moondancer wat fijn van je contract! Geeft rust lijkt me!

Bloemetjesolifant je beschrijft precies het gevoel wat wij ook vaak hebben! Fijn is dat! In ons geval op het moment met een inkomen op minimumloonniveau, weinig werkuren, focus op andere zaken dus we zijn hier voor nu al erg blij mee. Sparen zit er echt niet in op het moment, is nu ook geen prio want leven in ander land aan het opbouwen en dat hadden we allemaal vooraf ingecalculeerd. Moet wel eerlijk zeggen dat ik vaak de neiging heb sneller te willen gaan, we hebben met een behoorlijke overbruggingsperiode gerekend, kunnen het nog een poos volhouden zo maar ik heb altijd wat ongeduld daarin, niet omdat ik meer geld wil besteden maar gewoon, het gevoel dat we weer wat bereikt hebben. Maar ach, onze dochters gedijen in ieder geval al goed in hun nieuwe omgeving en dat was wel eerste prio.
Fijn Moondancer!

Ik vind het vooral voor zelfstandigen erg slecht geregeld, je mag allerlei premies betalen maar kunt nergens aanspraak op maken (behalve bijstand). Als je iets wilt verzekeren betaal je daar je halve salaris voor. Met als lichtpuntje de ZEZ uitkering bij zwangerschap, wel minimum loon maar tenminste iets.

Ik vraag me bij dat basisinkomen af hoe dat betaalt gaat worden en of het voor iedereen geldt, het spreekt me op zich wel aan. Als je 100% afgekeurd bent lijkt me 1000 euro alleen niet haalbaar zonder extra's.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
Voor iedereen die zijn baan nu verliest: sterkte en hopelijk komt er snel wat anders. Moondancer: fijn!

Ben het met chocoladestukjes eens dat het voor zelfstandigen slecht geregeld is. Gelukkig keert een AOV in principe ook uit bij zwangerschap, dus dat kun je zelf regelen.

Wat Trotter zegt, herken ik ook wel. Ik blijf het een lastige situatie vinden: wie een vangnet nodig heeft, zou het moeten kunnen krijgen, maar misbruik moet ook aangepakt worden, al is dat vast niet makkelijk.
Wat Fijn Moondancer! En ik herken het concluderen dat je een fijn (heerlijk) leven hebt ook, Bloemetjesolifant. Dat bedenk ik me ook af en toe en ik voel me dan altijd heel rijk.

@ Pluus, dat vind ik juist wel eerlijk. Want waarom zou de rest van NL moeten betalen, als er in jullie huishouding genoeg binnenkomt? Je bent toch elkaars partner, degene die je steunt en voor je zorgt als dat nodig is, of dat nou emotioneel of financieel is.

Je bent enkel de periode dat je zonder werk zit afhankelijk van je partner (Als je WW afgelopen is), maar zodra je weer werk hebt ben je toch weer onafhankelijk? Of mis ik iets?

Mijn partner studeert en krijgt gelukkig sinds kort wel een uitwonende beurs en heeft een klein bijbaantje, maar ja, die is verder dus van mijn inkomen afhankelijk, als je het zo bekijkt. Zo voelt het echter voor ons niet, het voelt gewoon normaal dat ik nu veel meer bijdraag aan de huishoudelijke pot.
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Gefeliciteerd Moondancer! Opluchting lijkt me.

Pluus, waarom ben je liever afhankelijk van de staat dan van je partner, als je samen een huishouden deelt?
Gevoelsmatig ben ik ook liever afhankelijk van de staat dan van een partner, gelukkig ben ik nog nooit afhankelijk van mijn partner geweest en zie ik dat ook nog niet snel gebeuren. Ik denk omdat ik het gevoel heb dat ik in mijn leven ook genoeg belasting betaald heb aan de staat, mijn steentje bij heb gedragen, en ik me dan minder schuldig zou voelen dan bij mijn partner. Ook al zou hij met liefde de hypotheek in zijn eentje betalen als ik buiten mijn eigen schuld geen inkomen heb, en andersom ook. Toch voelt het niet juist, om van gelijke partners naar een afhankelijkheidsrelatie te gaan.

Ik ondervind die armoedeval op dit moment. Ik krijg meer betaald vanaf afgelopen maand, dat is heel fijn. Helaas komen vriend en ik dan samen boven de zorgtoeslaggrens en moet die voor heel 2016 terugbetaald worden, niet alleen die van mij, maar ook die van hem, ook al gaat zijn inkomen niet omhoog. Netto hou ik minder over dan voor de salarisverhoging. Gelukkig kan ik die paar tientjes in de maand missen en hopelijk stijg ik nog verder in de toekomst, maar het voelt heel zuur dat ik er door een salarisverhoging in feite op achteruit ga, en vriend ook, al verdient hij geen cent meer dan eerst.
Ik zou me veel schuldiger voelen tov de staat dan tov mijn partner, denk ik. Als partners wil je toch ook zorgen voor elkaar? Je partner deelt toch ook in jouw geld als jij werkt?
Man en ik zijn heel vaak afhankelijk van elkaar, vooral nu we op mijn inkomen zitten en hij dus volledig afhankelijk van mij is. Ik vind het heel normaal om het ook niet te zien als 'afhankelijk zijn van': als ik werk en hij is thuis dan kan hij meer taken daar op zich nemen, en vice versa. Geldt ook voor de baby zometeen: als ik thuis ben kan ik meer taken op me nemen, is hij meer thuis dan doet hij het. En qua geld: alles wat bij ons binnenkomt wordt beschouwd als gezamenlijk geld, omdat we er gezamenlijk keuzes mee en over maken, en gezamenlijk leven met de consequenties van die keuzes. Ik zou dus uberhaupt de bijstand niet als optie zien zolang mijn partner genoeg verdient om in onze gezinsbehoeften te voorzien, net zoals ik hem nu niet vraag bij de DUO te lenen omdat hij financieel niet zo veel bijdraagt aan ons inkomen.
Ik ben afhankelijk van het vangnet; ik heb een wia uitkering. Het voelt heel dubbel; ik vind het vervelend dat de samenleving mijn "inkomen" betaalt, maar ben ook heel blij dat dit er is. Want wie verwacht nou eind 20 te zijn, ziek te worden en nooit meer te kunnen werken.
Wat Bloemetjesolifant zegt.
quote:Marana_ schreef op 08 november 2016 @ 12:19:

Ik zou me veel schuldiger voelen tov de staat dan tov mijn partner, denk ik. Als partners wil je toch ook zorgen voor elkaar? Je partner deelt toch ook in jouw geld als jij werkt?Ik zou ook liever afhankelijk zijn van mijn partner dan van de staat, door eerder genoemde situatie toen ik tijdelijk in de bijstand zat. Als ik tijdelijk geen inkomen heb en dus meer thuis ben draag ik op een andere manier bij aan ons huishouden. Zeker als we gewoon normaal rond zouden kunnen komen en ik verder niks mankeer.
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
Ik vind het ook logisch dat eerst je partner voor je zorgt en pas als die het niet meer kan de staat ervoor opdraait. Tenzij je maar heel kort een relatie hebt en niet samenwoont. Als ik niet meer goed mijn eigen boterham kan smeren vind ik het ook logisch dat mijn partner die voor mij smeert i.p.v. dat ik daar thuiszorg voor laat komen terwijl hij op de bank hangt. Ik zou me dan heel bezwaard voelen. En voor datzelfde brood op de plank krijgen werkt het mijns inziens net zo.
Hier precies zo als bij Bloemetjesolifant. Wij zijn gelijkwaardig een relatie begonnen en de keuzes die we daarna hebben gemaakt daar dragen we samen de consequenties voor. Zijn ook al meerdere keren "afhankelijk" geweest van elkaar maar hebben dat nog nooit op die manier beschouwd, we volbrengen allebei genoeg taken in ons gezin, we hebben er geen behoefte aan om dat in inkomsten uit te drukken, onze gelijkwaardigheid hangt er ook niet mee samen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven