Gezondheid alle pijlers

Luizen: azijn? Tips?

07-11-2016 22:00 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon ontdekt net een luis op zijn hoofd, de eerste keer in zijn en mijn leven. Er zijn idd luizen op zijn school. Ik heb nu niks in huis maar morgen haal ik een fles conditioner en een luizenkam en ga ik de natkam-methode volgen. Nu heb ik zelf heel dik krullend haar waar ik met heel veel moeite een grove kam doorheen kan halen maar zo'n luizenkam wordt wel een drama. En ik heb ook jeuk: of die nu tussen mijn oren of op mijn hoofd zit ga ik zo uitzoeken. Ook las ik ergens iets over natuurazijn in je haar en dat enkele uren laten intrekken, werkt dat echt? Iemand tips?

Zoon heb ik net behandeld met conditioner en toen ontdekten we nog een luis die inmiddels heel suf was.
quote:summer73 schreef op 07 november 2016 @ 22:30:

[...]

Ik heb land dik krullend haar en heb ook moeten kammen. Na enige oefening viel het reuze mee.

Haar in een clip op je hoofd en lok voor lok kammen vanaf de hoofdhuid.

Als je jeuk hebt zou ik gewoon meteen dimethicon erin doen. Min. 15-20 minuten en dan wassen, daarna goed kammen. Het maakt je haar wat vettig, waardoot het wel lekker makkelijk kamt.

2 weken dagelijks blijven kammen en zodra je weer een luis ziet, hele cyclus herhalen.Oke, dank voor je tip.
Wat ik trouwens gebruik bij het dagelijks kammen is argan olie.

En die goede metalen netenkammen glijden gek genoeg veel makkelijker door je haar dan die rottige plastic kammetjes.
Computer says nooooo
quote:Evianne27 schreef op 07 november 2016 @ 22:19:

Magnesiumchloride schijnt erg goed te helpen.Ik heb dat op google gezocht maar kan er niets over vinden.
Echt ... Niets anders dan prioderm, dimethicon etc helpt .. Ga nou niet rommellen met die alternatieve middeltjes .. Hierdoor ook inderdaad bij mijn dochter in de klas steeds weer luizen ...
Computer says nooooo
Haar verven werkte bij mij destijds niet. Ze werden er wel suf van (als in: renden niet meer zo makkelijk weg), maar de neten bleven leven.

Wat anderen ook al zeggen: de speciale shampoo, 2 weken lang 2x per dag kammen (met veel cremespoeling, of argan olie, wordt je haar ook gelijk lekker zacht van). Succes!
quote:Kootsies schreef op 07 november 2016 @ 22:08:

Welcome, bedoel je met azijn? Ik zie niet in waarom andere mensen luizen blijven krijgen als je ipv azijn een chemisch middel gebruikt, het is geen vaccinatie ofzo. Niet dat ik een middel met dimeticon zal schuwen hoor, als het niet anders kan maar liever probeer ik iets minder schadelijks. Natuurazijn heb ik in huis en kan ik nu wel proberen, voor luizenshampoo moet ik wachten tot morgen.Omdat de luizen niet dood gaan van azijn en dus over kunnen lopen naar mijn kind. Dus als jij nou zorgt dat je het goed behandeld, dan is de kans kleiner dat anderen het ook krijgen.
quote:Evenaar schreef op 07 november 2016 @ 22:57:

Haar verven werkte bij mij destijds niet. Ze werden er wel suf van (als in: renden niet meer zo makkelijk weg), maar de neten bleven leven.

Wat anderen ook al zeggen: de speciale shampoo, 2 weken lang 2x per dag kammen (met veel cremespoeling, of argan olie, wordt je haar ook gelijk lekker zacht van). Succes!Lekker zacht is wel positief Ik heb zeker 2 weken met vette haren gelopen. Ik zag eruit alsof ik een half jaar niet had gedouched.
quote:bubbelwijn schreef op 07 november 2016 @ 22:59:

[...]

Omdat de luizen niet dood gaan van azijn en dus over kunnen lopen naar mijn kind. Dus als jij nou zorgt dat je het goed behandeld, dan is de kans kleiner dat anderen het ook krijgen.Ik begrijp wat je bedoelt ja. Ik ga morgen naar de drogist voor prioderm. Hopen dat ze op school nog een mail sturen naar alle ouders.
quote:bubbelwijn schreef op 07 november 2016 @ 23:01:

[...]

Lekker zacht is wel positief Ik heb zeker 2 weken met vette haren gelopen. Ik zag eruit alsof ik een half jaar niet had gedouched. Hahaha, je moet het tussendoor natuurlijk wel even gewoon wassen hè ;). Ik gebruik het regelmatig als haarmasker
Het officiële advies is kammen kammen kammen. Iets anders is niet nodig.

Ik kamde mijn kind wel met een kam gedompeld in azijn, en spoelde de kam in azijn. Daar werden de luizen suf van. Het kamde ook makkelijker. Heb mijn eigen haar toen ook met azijn ingesmeerd (en daarna met water uitgespoeld), schijnt goed voor haar en hoofdhuid te zijn.
Dit is het advies van het RIVM:

"Hoofdluizen zijn kleine beestjes die leven op warme en behaarde plekjes op het hoofd. Daar houden ze zich in leven door het zuigen van bloed. Ze kunnen zich vooral snel verspreiden onder kinderen. Daarom is het belangrijk regelmatig te controleren, bijvoorbeeld 1 keer per maand. Begin de behandeling zo snel mogelijk, liefst dezelfde dag.

Luis in je haar? Kammen maar!

Hoofdluis kun je krijgen van iemand die hoofdluis heeft. De luizen lopen van het ene hoofd naar het andere, bijvoorbeeld als kinderen met elkaar spelen of een selfie maken. Ze verplaatsen zich niet via kleding, beddengoed of knuffels.

Het is dus ook belangrijk om kinderen thuis regelmatig te controleren op hoofdluis. Je kunt dit bijvoorbeeld op de eerste dag van elke maand doen.

Hoofdluizen zijn niet schadelijk, maar vooral vervelend. Ze kunnen voor veel jeuk zorgen. Om te voorkomen dat hoofdluis een hardnekkig probleem wordt, is het belangrijk om regelmatig het haar te controleren. Als kinderen hoofdluis hebben, is het belangrijk dat gezinsleden, klasgenootjes of vriendjes met hoofdluis tegelijkertijd worden behandeld. Zo kunnen ze elkaar niet steeds opnieuw besmetten.

Om te zorgen dat hoofdluis geen hardnekkig probleem wordt, is het belangrijk om regelmatig te controleren op hoofdluis. Dan worden de luizen in een vroeg stadium ontdekt en is de behandeling eenvoudiger. Grijp dan ook meteen in als u hoofdluis ontdekt. De beste aanpak is twee weken lang elke dag uitgebreid de haren kammen met een fijntandige kam. In onze instructiefilm kunt u zien hoe u het beste kunt controleren en behandelen.

Controleren

Als u controleert op hoofdluis, kijk dan goed tussen de haren. Vooral in de haren achter de oren en in de nek. De hoofdluizen zijn zo groot als een sesamzaadje en bewegen. Ziet u doorzichtige of grijswitte puntjes die aan de haren kleven? Dat zijn de eitjes van de hoofdluis (neten).

Als u hoofdluis heeft ontdekt, controleer dan ook alle gezinsleden, en vertel directe contacten dat u of een van uw gezinsleden hoofdluis heeft. Denk hierbij aan school, kinderopvang, ouders van vrienden van de kinderen, sportclubs, opa's en oma's etc. Zij kunnen zich dan ook (laten) controleren op hoofdluis.

Behandelen

De beste aanpak is om het haar twee weken lang elke dag goed door te kammen met een fijntandige kam. Het duurt 10 dagen voor een eitje van een hoofdluis uitkomt. De eitjes zijn moeilijk te verwijderen, maar hoofdluizen blijven in de luizenkam achter. Als u twee weken elke dag kamt, kunt u alle hoofdluizen verwijderen.

Hoe kunt u kammen?

Maak het haar nat en verdeel eventueel crèmespoeling door het haar. Het kammen gaat makkelijker als u crèmespoeling gebruikt. Kam met een gewone kam of borstel eerst de klitten uit het haar.

Houd het hoofd voorover, boven een wasbak of een wit stuk papier. Kam het haar met een fijntandige kam (zoals een luizenkam) van achter naar voren, begin telkens dicht bij de hoofdhuid. De hoofdluizen zitten namelijk op de hoofdhuid. Zorg dat u elke haarpluk doorkamt.

Veeg de kam regelmatig af aan een stuk keukenpapier of papieren zakdoek. Gooi deze na afloop weg.

Neten kunt u verwijderen met de nagels. Eventueel kunt u de neten deppen met een doekje waar azijn op zit. Dan laten de neten makkelijker los.

Spoel de crèmespoeling uit het haar.

Maak de kam na gebruik goed schoon met water en zeep.

U kunt deze behandeling eventueel combineren met een antihoofdluismiddel. Ook dan is het belangrijk dat u twee weken lang elke dag het haar doorkamt. U kunt het beste een antihoofdluismiddel gebruiken waar dimeticon in zit. Hoofdluizen worden steeds vaker ongevoelig voor antihoofdluismiddelen met malathion of permitrine."

http://www.rivm.nl/Onderwerpen/H/Hoofdluis

http://www.rivm.nl/Onderw ... Controleren_en_behandelen
Het kammen vond mijn dochter vreselijk, maar twee keer dimeticon was ook voldoende. Het is alweer een half jaar geleden, geen luis meer gezien.
Het hielp hier wel om flink wat crèmespoeling in het haar te doen, dan was het doorkammen ook makkelijker te doen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
eerst met anti-luis behandelen, daarna tea tree erin laten zitten
Dus het RIVM adviseert alleen dagelijks kammen, niet perse dimeticon.
quote:Kootsies schreef op 08 november 2016 @ 10:41:

Dus het RIVM adviseert alleen dagelijks kammen, niet perse dimeticon.Inderdaad. Ik gebruikte wel dimeticon, meer voor mijn eigen gemoedsrust en omdat mijn kinderen heel dik haar hebben, dus ik was bang dat ik toch niet alle luizen eruit zou krijgen. Maar alles staat of valt met de discipline van de ouders in de klas.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
quote:Belle73 schreef op 08 november 2016 @ 11:48:

[...]

Inderdaad. Ik gebruikte wel dimeticon, meer voor mijn eigen gemoedsrust en omdat mijn kinderen heel dik haar hebben, dus ik was bang dat ik toch niet alle luizen eruit zou krijgen. Maar alles staat of valt met de discipline van de ouders in de klas.Na alles wat ik las is het uitkammen van de neten superbelangrijk, maar daarvoor heb je ook geen Dimeticon nodig. Nou, ik heb een metalen luizenkam gehaald en een grote hoeveelheid conditioner en vermaak me er wel mee de komende 2 weken. Dank voor alle tips.
Bij de apotheek krijg je een cremespoeling en en die is meteen 2 weken werkzaam.

Bij ""onze"" luizen hielpen de andere middeltjes niet die shampoo eerst geprobeerd , ze renden lekker verder.

En je krijgt meteen heel zacht haar.
Niet je hele haar kapot kammen , is niet nodig.

Azijn en een goede neten kam kregen wij de neten niet mee eruit, gewoon wat vaker naar een zwembad gaan
Veel conditioner en kammen maar, ging prima! Zoon had 2 luizen maar wel ook neten, gelukkig heeft hij lekker kort haar dus gaat het makkelijk. Bij mij konden we niks vinden, hopen dat het zo blijft.
quote:nadina79 schreef op 08 november 2016 @ 15:40:

Niet je hele haar kapot kammen , is niet nodig.

Azijn en een goede neten kam kregen wij de neten niet mee eruit, gewoon wat vaker naar een zwembad gaan

En wat denk je dat er in het zwembad gebeurt?

Ik zal het alvast verklappen: niks.

Gewoon twee weken kammen zou voldoende moeten zijn, maar mijn ervaring is dat je er met dimeticon sneller vanaf bent. Je hebt dan meteen geen levende luizen meer en met een beetje mazzel komen ook de neten niet uit. Als die wel uitkomen, dan worden de nimfen bij de tweede behandeling alsnog gedood.
Dimeticon moet je royaal gebruiken, en twee keer per persoon. Het best behandel je meteen het hele gezin. En het is behoorlijk duur spul. Als er vaak luizen zijn, en veel gezinsleden, dan loopt dat behoorlijk op.

Ik heb ook dimeticon gebruikt hoor, maar je moet dan ook kammen, net zoveel als zonder dimeticon. Dus dan kun je ook denken: laat die maar dimeticon maar zitten.
Wat ik wel een extra voordeel vind van dimeticon, is dat er meteen 100% zeker geen levende luizen meer zijn waarmee de rest van de klas besmet kan worden. Zelfs met precies kammen kun je altijd een luis over het hoofd zien. Bij dimeticon maakt dat niet uit, want ze zijn toch al dood. (Scheelt ook met ze wel vangen, want ze rennen ook niet meer zo hard als ze dood zijn. )
Waarom zou je het hele gezin behandelen? Misschien heb ik het helemaal verkeerd gedaan, wie weet, maar ik heb mijn dochter twee keer ingesmeerd met het spul, twee keer gekamd om te controleren en dat was het. Na de eerst keer was alles dood, de tweede keer was voor de eventueel nog levende neten. Daarna niets meer. Het is een half jaar geleden en ze zijn tot op heden nog niet teruggekeerd, dus het lijkt me dat het afdoende was. Ik heb niets met de rest van het gezin gedaan, omdat zij geen luizen hadden. Dat vele kammen moet je uiteraard vooral doen, maar persoonlijk zie ik de zinvolheid er niet zo van in.
Oooohh ik had het twee jaar geleden. Alles geprobeerd; azijn, haar verven, tea tree olie, luizenshampoo... Kammen was niet te doen, was ik drie uur mee bezig want veel, dik en krullend haar.

Uiteindelijk heeft mijn moeder het kort geknipt
Natte tosti..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven