Maten babyslaapzakjes
vrijdag 2 januari 2009 om 19:57
Hai,
Dit gaat eigenlijk nergens over, maar ik maak er toch even een topic over omdat ik er gewoon niets van snap. Geprobeerd nog iets met gezond verstand te doen, maar dat zit er even niet in...
Hoe zit dat nou toch met die maten van die slaapzakjes? 70 - 80 - 90 cm... Wanneer moet je baby in welke maat? De mevrouw van de Prénatal vertelde me zuchtend laatst dat ik 70 cm moest hebben voor mijn 5 maanden oude dochter die hangt tussen maat 62 en 68. Ik wilde eigenlijk alleen maar weten hoe dat dan werkt, hoe weet ik dan wanneer ze toe is aan een andere maat slaapzakje.
Vandaag eerste wendag bij het kdv gehad en daar gaven ze aan dat ze toch wel graag wilden dat ze daar ook haar eigen slaapzakje zou krijgen. Nu was ik even bij Kruidvat, daar hebben ze ook slaapzakjes, maar die zijn dan weer 80 cm...
Hoop dat jullie je licht even kunnen laten schijnen...
Smol
Dit gaat eigenlijk nergens over, maar ik maak er toch even een topic over omdat ik er gewoon niets van snap. Geprobeerd nog iets met gezond verstand te doen, maar dat zit er even niet in...
Hoe zit dat nou toch met die maten van die slaapzakjes? 70 - 80 - 90 cm... Wanneer moet je baby in welke maat? De mevrouw van de Prénatal vertelde me zuchtend laatst dat ik 70 cm moest hebben voor mijn 5 maanden oude dochter die hangt tussen maat 62 en 68. Ik wilde eigenlijk alleen maar weten hoe dat dan werkt, hoe weet ik dan wanneer ze toe is aan een andere maat slaapzakje.
Vandaag eerste wendag bij het kdv gehad en daar gaven ze aan dat ze toch wel graag wilden dat ze daar ook haar eigen slaapzakje zou krijgen. Nu was ik even bij Kruidvat, daar hebben ze ook slaapzakjes, maar die zijn dan weer 80 cm...
Hoop dat jullie je licht even kunnen laten schijnen...
Smol
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
vrijdag 2 januari 2009 om 20:03
Hoi Smol,
Nu ga ik jou 's helpen
De maat houdt ook verband met de grootte van de armsgaten. Een grote maat betekent grote armsgaten waar ze evt in kunnen schieten. Die van 70 cm kun je echt niet lang gebruiken dus ik zou een grotere nemen. Bij de Hema hebben ze heel fijne, van die doorgestikte, lekker warm ook. Als de gaten te groot zijn, kun je ze evt. een beetje dichtnaaien.
Als de slaapzak erg groot is, heb je ook kan dat ze er als een wokkel in gaan draaien, niet fijn. Mijn dochter is 1,5 en heeft er volgens mij een van 100 cm.
See ya!
Nu ga ik jou 's helpen
De maat houdt ook verband met de grootte van de armsgaten. Een grote maat betekent grote armsgaten waar ze evt in kunnen schieten. Die van 70 cm kun je echt niet lang gebruiken dus ik zou een grotere nemen. Bij de Hema hebben ze heel fijne, van die doorgestikte, lekker warm ook. Als de gaten te groot zijn, kun je ze evt. een beetje dichtnaaien.
Als de slaapzak erg groot is, heb je ook kan dat ze er als een wokkel in gaan draaien, niet fijn. Mijn dochter is 1,5 en heeft er volgens mij een van 100 cm.
See ya!
vrijdag 2 januari 2009 om 20:08
Ik ga er altijd vanuit dat het aantal centimeters dat je kind is, het aantal centimeters is dat de slaapzak moet zijn.
Dus mijn zoon met maat 80 ligt nu alweer een tijdje (vanaf maat 74) in een slaapzak met armen van de Prénatal maat 90. Hij houdt daar een flink stuk beenruimte in over, maar dat belemmert hem verder niet. De mouwen zijn nog wat te lang, maar dat is gemakkelijk op te lossen door ze om te slaan.
Maat 50-70 (of zoiets) van de Hema is-ie mee begonnen toen hij nog heel klein was.
Dus mijn zoon met maat 80 ligt nu alweer een tijdje (vanaf maat 74) in een slaapzak met armen van de Prénatal maat 90. Hij houdt daar een flink stuk beenruimte in over, maar dat belemmert hem verder niet. De mouwen zijn nog wat te lang, maar dat is gemakkelijk op te lossen door ze om te slaan.
Maat 50-70 (of zoiets) van de Hema is-ie mee begonnen toen hij nog heel klein was.
vrijdag 2 januari 2009 om 20:21
Wat mij toen vertelt is bij de Prenatal was dat 70 cm, dan de lengte van de slaapzak was. Dus dan zou je idd 70 moeten hebben denk ik. Als ze 62-68 heeft in kleren, dan zal ze met haar lijfje vast nog geen 70 cm zijn. Verder kun je bij een te grote slaapzak idd met een paar stikjes de gaten verkleinen om te zorgen dat de kleine er niet in verdwijnt.
Tip van de Hema is idd een goed, vooral ook omdat ze daar gewoon met gewone maten werken. Dus dan hoef je het niet meer te snappen en gewoon haar kledingmaat te volgen.
Tip van de Hema is idd een goed, vooral ook omdat ze daar gewoon met gewone maten werken. Dus dan hoef je het niet meer te snappen en gewoon haar kledingmaat te volgen.
vrijdag 2 januari 2009 om 20:23
vrijdag 2 januari 2009 om 20:24
Hoi, het is mij ook een raadsel waarom ze niet de standaard kinderkledingmaten gebruiken voor die slaapzakjes. Ik heb voor mijn zoontje van 4 maanden oud (hij heeft maat 68) een slaapzak van 70 cm gekocht. Die is wel lang, maar zo kan hij er lekker in trappelen.
Het allerbelangrijkste is dat de halsopening niet te groot is, zodat je kindje niet in de slaapzak kan zakken met zijn hoofdje. Dus ik denk dat het gewoon een kwestie van een beetje uitproberen is wat goed pas, zonder je al te veel vast te houden aan die rare maatvoering.
Mouwtjes zijn inderdaad makkelijk om te slaan, en 's nachts in de koude slaapkamer zijn te lange mouwen handig om de handjes een beetje warm te houden.
Het allerbelangrijkste is dat de halsopening niet te groot is, zodat je kindje niet in de slaapzak kan zakken met zijn hoofdje. Dus ik denk dat het gewoon een kwestie van een beetje uitproberen is wat goed pas, zonder je al te veel vast te houden aan die rare maatvoering.
Mouwtjes zijn inderdaad makkelijk om te slaan, en 's nachts in de koude slaapkamer zijn te lange mouwen handig om de handjes een beetje warm te houden.
vrijdag 2 januari 2009 om 21:04
Ik vind het wel een goed topic, want ik heb dit ook nog niet begrepen! De winterslaapzakken met mouwen zijn bij de Hema al tijden niet meer verkrijgbaar dus ik heb er ook een van Prenatal, van 70 cm, voor mijn dochter van 6 maanden. Helaas is ze lekker in de lengte aan het groeien, dus ze is er al bijna te lang voor, maar hals en mouwen passen nog wel goed. Ik moet binnenkort dus naar een 90 cm versie, waar ze ongetwijfeld in zal verzuipen. Waarom maakt Prenatal geen 80cm slaapzakken? 20 cm is echt veel op zo'n klein lijfje!
vrijdag 2 januari 2009 om 21:37
Mag ik even tussendoor iets vragen, Supersmollie? Jullie weten vast ook antwoord op mijn vraag over slaapzakjes. Ben zwanger en braaf alle inkopen voor de baby aan het doen. Ik heb nu alles al in huis wat ik nodig denk te hebben (eind februari uitgerekend), maar ik twijfel steeds bij een slaapzak. Ik heb gewoon een ledikantje met lakentje en deken. Is een slaapzak nódig of vooral handig? Neem ik er dan een met lange mouwen of niet? Is het handig of nodig om er al een vanaf de geboorte te gebruiken? Ik hoor wel eens dat ze ivm wiegendood worden aangeraden, maar kan het niet echt terugvinden. Kijk, die dingen zijn prima te betalen, dus dat is het probleem niet, maar ik vind het onzin om van alles aan te schaffen dat ik toch niet ga gebruiken. Kortom, koop ik er vast een of wacht ik de geboorte af? Bedankt! Sterre
vrijdag 2 januari 2009 om 21:44
Wacht de geboorte af, de eerste zes weken (zeker) liggen ze toch onder 't dekentje, ik geloof zelfs dat je dan nog geen slaapzakje "mag" gebruiken, al verschillen de meningen over dit soort dingen altijd per land, heel typisch.
Een slaapzakje wordt, bij de meeste kindjes volgens mij uiteindelijk wel tamelijk noodzakelijk, op een gegeven moment worden ze beweeglijker, mijn kleine meid "zwemt" d'r hele bed door en in slaapzak blijft ze toch warm. Maar goed, dat kun je dus ook rustig afwachten en eerst bij je eigen kindje bekijken.
Een slaapzakje wordt, bij de meeste kindjes volgens mij uiteindelijk wel tamelijk noodzakelijk, op een gegeven moment worden ze beweeglijker, mijn kleine meid "zwemt" d'r hele bed door en in slaapzak blijft ze toch warm. Maar goed, dat kun je dus ook rustig afwachten en eerst bij je eigen kindje bekijken.
vrijdag 2 januari 2009 om 21:49
vrijdag 2 januari 2009 om 21:53
Onze zoon ligt vanaf dat de kraamverzorgster weg was in z'n slaapzakje. Toen mouwloos, van badstof, maat 50-70 van de Hema. Zonder laken/dekentje.
Ons tweede kindje ligt straks vanaf de geboorte in d'r slaapzakje.
Ik vind het een veel fijner gevoel geven. Dus het dekentje dat ik heb gekocht is weggegooid geld. Nog nooit gehoord dat het de eerste zes weken niet mag!
Ons tweede kindje ligt straks vanaf de geboorte in d'r slaapzakje.
Ik vind het een veel fijner gevoel geven. Dus het dekentje dat ik heb gekocht is weggegooid geld. Nog nooit gehoord dat het de eerste zes weken niet mag!
vrijdag 2 januari 2009 om 21:54
Sterre, als baby net geboren is, legt de kraamzorg de kleine zowiezo de eerste week op de zij te slapen, en dan bewegen ze nog maar zo minimaal dat ze ook gerust zo blijven liggen. Vaak hebben ze dan gewoon lekker katoenen kleertjes aan die makkelijk aan en uit gaan, die kunnen ze ook gewoon aanhouden als ze gaan slapen.
Ik verwisselde de kleertjes altijd na het badje of als ze vies waren natuurlijk (wat toch snel genoeg gaat met melk enzo) en verder is omkleden in pyjama ofzo bij die kleintjes nog niet nodig. Meestal vinden ze het toch al niet zo leuk, al dat gedoe met aan en uitkleden.
Dus een slaapzakje vond ik toen zelf niet nodig.
Als ze dan wat groter zijn, en eigelijk op het moment dat ze zelf meer gaan draaien en wurmen, dan is een slaapzakje wel erg handig. Het ideale is dan dat ze zich niet bloot kunnen trappen en altijd warm liggen, ook al bewegen ze veel.
Het ligt een beetje aan het seizoen of daar mouwen aan moeten zitten of niet. Als je straks in de zomer een slaapzakje gaat gebruiken, kan dat gerust zonder mouwen. Ze hebben er toch een romper en mss een pyjama onder.
Een goed basismodel is nooit weg, dus wellicht kun je er gewoon 1 in huis halen, zo duur zijn ze idd niet, zeker niet die zonder mouwen, en dan gewoon het kleinste maatje.
Ik kijk zelf nu altijd een beetje hoe warm de slaapkamer is, op dit moment is het natuurlijk vrij koud buiten en heeft zoon een romper met lange mouwen aan met een dikke slaapzak met mouwen en een dekentje over hem heen, maar enkel tot net onder zn armpje hoor. Hij is vaak wel aan het woelen en zo ligt hij toch prima, ook al woelt hij de deken er van af.
Nou veel succes nog met je zwangerschap en de laatste inkopen! Wanneer ben je uitgerekend?
Ik verwisselde de kleertjes altijd na het badje of als ze vies waren natuurlijk (wat toch snel genoeg gaat met melk enzo) en verder is omkleden in pyjama ofzo bij die kleintjes nog niet nodig. Meestal vinden ze het toch al niet zo leuk, al dat gedoe met aan en uitkleden.
Dus een slaapzakje vond ik toen zelf niet nodig.
Als ze dan wat groter zijn, en eigelijk op het moment dat ze zelf meer gaan draaien en wurmen, dan is een slaapzakje wel erg handig. Het ideale is dan dat ze zich niet bloot kunnen trappen en altijd warm liggen, ook al bewegen ze veel.
Het ligt een beetje aan het seizoen of daar mouwen aan moeten zitten of niet. Als je straks in de zomer een slaapzakje gaat gebruiken, kan dat gerust zonder mouwen. Ze hebben er toch een romper en mss een pyjama onder.
Een goed basismodel is nooit weg, dus wellicht kun je er gewoon 1 in huis halen, zo duur zijn ze idd niet, zeker niet die zonder mouwen, en dan gewoon het kleinste maatje.
Ik kijk zelf nu altijd een beetje hoe warm de slaapkamer is, op dit moment is het natuurlijk vrij koud buiten en heeft zoon een romper met lange mouwen aan met een dikke slaapzak met mouwen en een dekentje over hem heen, maar enkel tot net onder zn armpje hoor. Hij is vaak wel aan het woelen en zo ligt hij toch prima, ook al woelt hij de deken er van af.
Nou veel succes nog met je zwangerschap en de laatste inkopen! Wanneer ben je uitgerekend?
vrijdag 2 januari 2009 om 21:56
pixymama, volgens mij "mag" het ook gerust hoor een slaapzakje vanaf het begin, het is meer dat ze toch nog niet veel bewegen dat het niet noodzakelijk is, maar als je het fijn vind, zou ik het ook zeker doen!
Mss dat ik dat ook wel ga doen als er ooit een 2e komt.
Zolang het slaapzakje maar niet te groot is lijkt me zo
Mss dat ik dat ook wel ga doen als er ooit een 2e komt.
Zolang het slaapzakje maar niet te groot is lijkt me zo
vrijdag 2 januari 2009 om 21:57
Ohja, de eerste week lag-ie strak ingestopt op z'n zij en dat mocht na 10 dagen niet meer dus toen hebben we de slaapzak erbij gepakt! Sjeezus, is nog geen jaar geleden en ik weet het niet eens meer. Pff.
Edit dus: onze tweede gaat ook pas na 10 dagen in de slaapzak omdat we daar een beter gevoel bij hebben!
Edit dus: onze tweede gaat ook pas na 10 dagen in de slaapzak omdat we daar een beter gevoel bij hebben!
vrijdag 2 januari 2009 om 22:05
Slaapzak is te klein als je kind er bijna niet meer inpast . Ik haalde dochter laatst bij het kdv uit bed en haar slaapzak zat een beetje krap, ze kon haar benen niet meer helemaal strekken...
Nu heeft ze slaapzakken in maat 80 en 90 (dochter is ongeveer 73 cm lang). De gaten (hoofd en arm) heb ik ingenomen en die van 90 cm heeft een lang stuk over en is heel ruim, maar dochter slaapt er net zo lekker in. Mouwen gebruik ik niet, dochter heeft het zo warm genoeg.
Wij zijn haar met 7 weken geloof ik in een slaapzakje in bed gelegd, omdat ze de dekens vaak wegtrapte. Dat was eind februari en gewoon een dun slaapzakje zonder mouwen, want we hadden de verwarming nog aan in onze kamer en daardoor was het nooit warmer dan 19 graden. Nu slaapt ze trouwens in 16-17 graden.
Nu heeft ze slaapzakken in maat 80 en 90 (dochter is ongeveer 73 cm lang). De gaten (hoofd en arm) heb ik ingenomen en die van 90 cm heeft een lang stuk over en is heel ruim, maar dochter slaapt er net zo lekker in. Mouwen gebruik ik niet, dochter heeft het zo warm genoeg.
Wij zijn haar met 7 weken geloof ik in een slaapzakje in bed gelegd, omdat ze de dekens vaak wegtrapte. Dat was eind februari en gewoon een dun slaapzakje zonder mouwen, want we hadden de verwarming nog aan in onze kamer en daardoor was het nooit warmer dan 19 graden. Nu slaapt ze trouwens in 16-17 graden.
vrijdag 2 januari 2009 om 23:24
Hier ook een heerlijk slaapzak-meisje van 14 weken. Voor haar een afbouwmanier van het inbakeren Momenteel ook romper lange mouw, pyjama en winterslaapzak met lange mouw en het dekentje tot haar borst. Het kamertje is dan goed koel. De verkoopster van pr*natal heeft mij uitgelegd hoe die maten werken maar ik snap het nu al niet meer, haha! Mijn meisje is zo'n 65 cm en heeft maat 70 maar die is echt veel erg aan de ruime kant dus snap niet waar een pasgeborene dan goed inpast, behalve die maat van de Hema dan. Of hebben andere zaken wel een kleinere maat dan 70??
zaterdag 3 januari 2009 om 11:17
zaterdag 3 januari 2009 om 12:58
Sterre eind feb kan het natuurlijk nog wel koud zijn maar als je baby niet meteen in de slaapzak legt kan je er best een zonder mouwen kopen. Je kan er altijd een romper met langs mouwen en shirtje onder doen en bij een kleintje blijft een dekentje ook nog wel liggen.
Ligt ook een beetje aan je huis, ouder huis tocht toch vaak wat meer dan nieuwbouw en heb je boven de verwarming aan? n gaat de kleine eerst bij jullie op de kamer of meteen op haar/zijn eigen kamertje? En hoe warm is het daar?
Ligt ook een beetje aan je huis, ouder huis tocht toch vaak wat meer dan nieuwbouw en heb je boven de verwarming aan? n gaat de kleine eerst bij jullie op de kamer of meteen op haar/zijn eigen kamertje? En hoe warm is het daar?
zaterdag 3 januari 2009 om 13:38
Onze zoon is van januari en we hebben gekozen voor een mouwloze badstof van de Hema met een pyjama met lange mouwen, omdat de eerste weken de verwarming aan moest op de kamer en we het zelf om af te leggen vonden, dus met dat in ons achterhoofd.
Nu hij in 15-16 graden slaapt, heeft hij een slaapzak met mouwen en een pyjama met lange mouwen.
Nu hij in 15-16 graden slaapt, heeft hij een slaapzak met mouwen en een pyjama met lange mouwen.
zaterdag 3 januari 2009 om 20:26
He meiden,
Dank voor jullie reacties. Eigenlijk is mijn conclusie na het lezen van dit dat het nog steeds niet zo duidelijk is. Maar dat meer van belang is hoe groot de gaten voor armen en hoofdje zijn. En dat de Hema het wél snapt!
Die van Prenatal had ik speciaal gekocht vanwege de mouwtjes die eraan zitten, omdat Mini altijd wakker wordt met van die ijzige handjes. Maar, de stof is best dik en met die mouwtjes kan ze haar armpjes niet buigen en dan kan ze niet duimen...
Smol
Dank voor jullie reacties. Eigenlijk is mijn conclusie na het lezen van dit dat het nog steeds niet zo duidelijk is. Maar dat meer van belang is hoe groot de gaten voor armen en hoofdje zijn. En dat de Hema het wél snapt!
Die van Prenatal had ik speciaal gekocht vanwege de mouwtjes die eraan zitten, omdat Mini altijd wakker wordt met van die ijzige handjes. Maar, de stof is best dik en met die mouwtjes kan ze haar armpjes niet buigen en dan kan ze niet duimen...
Smol
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
zaterdag 3 januari 2009 om 21:03
Ik heb er van de week nog eentje gescored bij de hema hier in het durp met lange afritsbare mouwen, maatje 68-80. Kleine man heeft er ook 1 van de prenatal van 90 cm en van kruidvat van 80 cm maar die laatste moet ik eerst innemen vanwege de te grote hoofd en armgaten. Meneertje is 68cm maar heeft geen last van wokkelgedrag (nog niet tenminste) dus het maakt per saldo ook niet zoveel uit nog hoelang het ding is volgens mij, zolang zijn koppie en armen er maar niet in verdwijnen. Ik vind die van de hema trouwens nog het prettigst, daar staat tenminste duidelijk een maat op en ze passen prima!
zaterdag 3 januari 2009 om 21:13
En als je ze in de droger gooit, klopt er van die centimeters en maten niets meer!!! Ik heb ze inmiddels in alle maten, zomer en winter, van de Prenatal, Hema en Kruitvat (waar ze dan ook in de aanbieding waren), steeds 2 stuks. Als de benen niet meer recht kunnen pak ik een grotere. Ik vind de 80 cm van het Kruitvat lekker, die maat hebben ze nergens anders, omdat ik de overgang van 70 naar 90 zo groot vond.