incident op school
vrijdag 18 november 2016 om 17:08
Mijn dochter zit in groep drie. Gisteren kwam ze huilend uit school. De kleuterjuf (waar ze op de kleuterschool helemaal niet mee klikte) had haar uit de klas gehaald terwijl ze aan het werk was. Ze had bij de jaarafsluiting en bij de bijeenkomst voor de herfstvakantie een jongen van de kleuters baby genoemd en gepest. Heel sneu natuurlijk. Moeder heeft dat verteld tijdens oudergesprek vorige week en toen is ze uit de klas gehaald en moest ze haar excuus maken. Heel goed op zich, maar wat heftig om haar zo uit de klas te halen voor iets dat maanden/ weken geleden is gebeurd. Dat vidn ik pedogogisch niet zo handig. Heb een gesprek gehad met de juf en daarin ben ik boos geworden. Baal ik nu van. Maandag is er een gesprek met de directeur, omdat die volgens juf het beleid maakt. wat zouden jullie als insteek nemen?
dinsdag 22 november 2016 om 12:02
quote:Asinum schreef op 22 november 2016 @ 10:25:
Nee ik vind het niet raar dat ze daarvoor uit de klas is gehaald. En ik vind het goed dat ze haar excuses heeft aan moeten bieden. Je dochter wist het niet meer, maar de kleuter die ze gepest heeft draagt het zijn leven met zich mee. Het moet stoppen en dat lukt alleen maar door harde maatregelen te nemen. Ik vind dat de school goed heeft opgetreden. En ik hoop dat jouw dochter haar lesje heeft geleerd.Kan hoor. De directeur vond het echter niet de bedoeling en niet in lijn met wat zij met de betrokken leerkracht het afgesproken (even laagdrempelig polsen bij beide kinderen wat er nu precies speelt was wat de directeur als opdracht had meegegeven). Het is nu heel onduidelijk wat er nog precies speelt. Mijn dochter zegt dat ze hem nooit meer ziet. Hij blijft niet over en ze spelen niet op hetzelfde plein. Begrijp me niet verkeerd, excus aanbieden was goed. Als er nog wat speelt is aanpakken ook heel goed, het is nu alleen geheel niet duidelijk of/ wat er nog speelt.
Nee ik vind het niet raar dat ze daarvoor uit de klas is gehaald. En ik vind het goed dat ze haar excuses heeft aan moeten bieden. Je dochter wist het niet meer, maar de kleuter die ze gepest heeft draagt het zijn leven met zich mee. Het moet stoppen en dat lukt alleen maar door harde maatregelen te nemen. Ik vind dat de school goed heeft opgetreden. En ik hoop dat jouw dochter haar lesje heeft geleerd.Kan hoor. De directeur vond het echter niet de bedoeling en niet in lijn met wat zij met de betrokken leerkracht het afgesproken (even laagdrempelig polsen bij beide kinderen wat er nu precies speelt was wat de directeur als opdracht had meegegeven). Het is nu heel onduidelijk wat er nog precies speelt. Mijn dochter zegt dat ze hem nooit meer ziet. Hij blijft niet over en ze spelen niet op hetzelfde plein. Begrijp me niet verkeerd, excus aanbieden was goed. Als er nog wat speelt is aanpakken ook heel goed, het is nu alleen geheel niet duidelijk of/ wat er nog speelt.
woensdag 23 november 2016 om 11:42
Ik heb misschien wat hard gereageerd, maar dat komt omdat ik mijn hele lagere schooltijd zelf gepest ben. Het begon op de kleuterschool en heeft tot en met groep 8 geduurd. Voor jouw dochter was het misschien 1x, maar andere kinderen nemen het gedrag heel snel over, en voor je het weet is die kleuter het pispaaltje. 8 jaar lang. Het had mij heel goed gedaan als een van de pesters ter verantwoording was geroepen. Maar in begin jaren 80 moest degene die gepest werd zich niet zo aanstellen.
En het erge is ook nog dat de pesters geen idee hebben. Krijg je later vrienden verzoeken via Hyves. Wat denk je zelf?
En het erge is ook nog dat de pesters geen idee hebben. Krijg je later vrienden verzoeken via Hyves. Wat denk je zelf?
woensdag 19 september 2018 om 17:07
Hyves is al bijna 5 jaar offline.Asinum schreef: ↑23-11-2016 11:42Ik heb misschien wat hard gereageerd, maar dat komt omdat ik mijn hele lagere schooltijd zelf gepest ben. Het begon op de kleuterschool en heeft tot en met groep 8 geduurd. Voor jouw dochter was het misschien 1x, maar andere kinderen nemen het gedrag heel snel over, en voor je het weet is die kleuter het pispaaltje. 8 jaar lang. Het had mij heel goed gedaan als een van de pesters ter verantwoording was geroepen. Maar in begin jaren 80 moest degene die gepest werd zich niet zo aanstellen.
Of bedoel je dat de pesters later je toevoegen op social media en doen alsof ze niks raars hebben gedaan tegen jou in het verleden?
woensdag 19 september 2018 om 17:08
Ongeveer hetzelfde als jouw reactie, bijna 2 jaar later.isechtgemeenn schreef: ↑19-09-2018 17:06Wat is dat voor onzin dat zo'n jong kind niet direct op haar donder krijgt maar weken en maanden later? Dan is er geen pedagogisch effect.
lovedobby wijzigde dit bericht op 19-09-2018 17:08
1.47% gewijzigd
Such a beautiful place to be with Friends.
woensdag 19 september 2018 om 17:08
Omfg ja idd!Tale schreef: ↑19-11-2016 23:46quote:Enn schreef op 19 november 2016 @ 23:17:
[...]
Echt? Ik schrik er van.
Als je leert om sorry te zeggen leer je dus om een fout toe te geven en zo laat je zien dat je spijt hebt, en tegelijkertijd vraag je aan de ander om jouw excuses te accepteren. Dat is echt lastig om te leren en ga maar eens kijken hoe moeilijk veel volwassenen het nog vinden om hun fouten te erkennen en hun excuses aan te bieden.
Oh, daar ben ik het mee eens. Maar een afgedwongen sorry voor een voorval waarvan de dader achteraf zegt het zich niet te herinneren -of dat nou echt zo is of niet- is niet het type sorry dat je hier omschrijft. Door dit soort acties leer je kinderen vooral sorry zeggen om van het gedoe af te zijn. Zo'n niet gemeende, gemompelde sorry waarbij ze de ander niet eens aankijken. Dat is weer net wat anders dan niet 1-2-3 het beoogde effect bereiken: dat is echt zo ongeveer het tegengestelde bereiken van wat je beoogde.
woensdag 19 september 2018 om 17:16
woensdag 19 september 2018 om 23:35
Precies. Ik heb Strafrecht gestudeerd, waaronder ook specifiek het Jeugdstrafrecht. Dat een kind zich misschien een incident herinnert maakt voor het effect van een straf helemaal niets uit. Bij kinderen, of ze nou 6 of 16 zijn, moet je echt zo snel mogelijk consequenties verbinden aan het gedrag.
Wat hier in dat topic staat over een school met de regel "bij drie kruisjes krijg je straf" vind ik ook heel slecht.
Vooral omdat je dus twee keer je kan misdragen en er dus helemaal geen (effectieve) consequentie aan het gedrag zit.
woensdag 19 september 2018 om 23:50
Kap eens met oude topics omhoog te trappen met er niet toe doende reacties. Schijt irritant.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.