Hulp bij verslaving, laatste redmiddel!
maandag 28 november 2016 om 13:53
Hallo,
Ik heb jullie hulp nodig.
Mijn broer is al een jaar of 12 drugsverslaafd.
Af en toe lukt het om clean te worden, maar na een paar weken, maximaal maanden valt hij weer terug in z'n oude gedrag.
Vermoedelijk heeft hij iedere kliniek nu wel gezien vanbinnen, en niets helpt.
Meestal besluit hij op 90% van de behandeling dat hij het wel weer zelf kan (nee deze keer echt, Vlinder!), om vervolgens binnen no time z'n oude vrienden weer op te zoeken en weer in hetzelfde gedrag te vervallen. Alleen Zuid Afrika heeft hij afgemaakt, maar ook daaruit vandaan viel hij binnen een paar maanden weer terug op de GHB.
Nu belde zojuist m'n moeder dat het weer helemaal mis is met hem, en dat hij weer op zoek is naar een kliniek.
Dit zegt me helaas niet zoveel, maar uiteraard zijn we nog op steeds op zoek naar de beste hulp voor hem.
Dus m'n vraag: waar kan mijn broer nog naartoe, wat heeft bij jou of jouw dierbare wel geholpen? Het is duidelijk dat hij voor lange tijd uit de situatie moet, en daarnaast heeft hij ook psychische begeleiding nodig. Het lijkt erop dat de GHB z'n cognitieve functies heeft aangetast, normale bezigheden zijn voor hem heel lastig en hij overziet dingen niet meer.
Ik kijk uit naar jullie reacties!
Ik heb jullie hulp nodig.
Mijn broer is al een jaar of 12 drugsverslaafd.
Af en toe lukt het om clean te worden, maar na een paar weken, maximaal maanden valt hij weer terug in z'n oude gedrag.
Vermoedelijk heeft hij iedere kliniek nu wel gezien vanbinnen, en niets helpt.
Meestal besluit hij op 90% van de behandeling dat hij het wel weer zelf kan (nee deze keer echt, Vlinder!), om vervolgens binnen no time z'n oude vrienden weer op te zoeken en weer in hetzelfde gedrag te vervallen. Alleen Zuid Afrika heeft hij afgemaakt, maar ook daaruit vandaan viel hij binnen een paar maanden weer terug op de GHB.
Nu belde zojuist m'n moeder dat het weer helemaal mis is met hem, en dat hij weer op zoek is naar een kliniek.
Dit zegt me helaas niet zoveel, maar uiteraard zijn we nog op steeds op zoek naar de beste hulp voor hem.
Dus m'n vraag: waar kan mijn broer nog naartoe, wat heeft bij jou of jouw dierbare wel geholpen? Het is duidelijk dat hij voor lange tijd uit de situatie moet, en daarnaast heeft hij ook psychische begeleiding nodig. Het lijkt erop dat de GHB z'n cognitieve functies heeft aangetast, normale bezigheden zijn voor hem heel lastig en hij overziet dingen niet meer.
Ik kijk uit naar jullie reacties!
maandag 28 november 2016 om 14:05
Kliniek, geen idee. Maar ik wil wel dit echt zeggen:
Jullie kunnen hem NIET helpen. Hij moet dat ZELF doen. Dus HIJ moet naar de huisarts oid om ZELF te vragen waar hij nog naartoe kan. Hij kan alleen genezen als hij daarvoor kiest en vecht, voor de volle 300%. En dat betekent ook voor jullie als familie: hem tot die tijd loslaten.
Even heel kort door de bocht, ik begrijp dat het heel lastig is. Misschien kunnen jullie ook voor jezelf hulpverlening zoeken. En lees het boek de moeder van David S.
Jullie kunnen hem NIET helpen. Hij moet dat ZELF doen. Dus HIJ moet naar de huisarts oid om ZELF te vragen waar hij nog naartoe kan. Hij kan alleen genezen als hij daarvoor kiest en vecht, voor de volle 300%. En dat betekent ook voor jullie als familie: hem tot die tijd loslaten.
Even heel kort door de bocht, ik begrijp dat het heel lastig is. Misschien kunnen jullie ook voor jezelf hulpverlening zoeken. En lees het boek de moeder van David S.
maandag 28 november 2016 om 14:06
Er is geen wondermiddel. Behalve inzien dat het stoppen met het middel het probleem niet oplost. Verslaafd blijf je je hele leven en als je niet aan de slag gaat met onderliggende mechanismen, trauma's of wat voor oorzaken dan ook dan blijf je eeuwig bezig. En dan is GHB nog één van de lastigste middelen om vanaf te komen ook.
Maar zolang hij steeds in dezelfde valkuil blijft stappen en zijn behandelingen niet afmaakt dan blijft dit gebeuren. Ik werkte in de verslavingszorg en ik zag zóveel mensen voortijdig vertrekken, met een gevoel alsof ze de wereld aankonden, om dan keihard terug te vallen. Sommige mensen heb ik wél na 14 behandelingen opeens het licht zien zien en die zijn daarna inderdaad clean gebleven. Maar inzien dat die behandeling niet ophoudt na de kliniek, dat je je héle leven moet omgooien en moet accepteren dat je een chronische ziekte hebt is wel het belangrijkste denk ik.
Sterkte. Het lijkt me heel lastig om te zien. Zeker omdat je als familie niet veel kunt doen, hij moet het doen.
Maar zolang hij steeds in dezelfde valkuil blijft stappen en zijn behandelingen niet afmaakt dan blijft dit gebeuren. Ik werkte in de verslavingszorg en ik zag zóveel mensen voortijdig vertrekken, met een gevoel alsof ze de wereld aankonden, om dan keihard terug te vallen. Sommige mensen heb ik wél na 14 behandelingen opeens het licht zien zien en die zijn daarna inderdaad clean gebleven. Maar inzien dat die behandeling niet ophoudt na de kliniek, dat je je héle leven moet omgooien en moet accepteren dat je een chronische ziekte hebt is wel het belangrijkste denk ik.
Sterkte. Het lijkt me heel lastig om te zien. Zeker omdat je als familie niet veel kunt doen, hij moet het doen.
maandag 28 november 2016 om 14:30
Ik heb ook ervaring met een verslaving in mijn nabije omgeving. Wat ik daar toch echt van heb geleerd is, wat andere ook al zeiden, diegene moet zelf willen en het doen. Je kan ondersteunen, tips geven, maar uiteindelijk is het de persoon zelf. Die persoon moet de situatie accepteren en hulp zoeken. Dat gevoel van: ik kan het nu alleen, heb ik ook vaak gehoord en gezien. en tot nu toe altijd weer teruggevallen. Ik heb verder geen tips waar hij heen kan, maar heb voor mezelf geleerd om eerlijk te zijn ipv altijd gevoelens sparen. Als ik denk dat iets een slecht idee is (zoals behandeling niet afmaken) zeg ik dat nu, ook als er ruzie van komt. Bij mij is ze nu in behandeling, hopen dat het nu anders is. Veel sterkte en dat hoop ik voor je broer en jou ook.
maandag 28 november 2016 om 14:31
Eens met iedereen die zegt dat hij het zelf moet doen en jullie hem niet kunnen helpen. Maar voor wat betreft klinieken heb ik al vaker over deze gehoord als laatste redmiddel: https://www.castlecraig.nl
maandag 28 november 2016 om 14:41
quote:-NummerZoveel- schreef op 28 november 2016 @ 14:31:
Eens met iedereen die zegt dat hij het zelf moet doen en jullie hem niet kunnen helpen. Maar voor wat betreft klinieken heb ik al vaker over deze gehoord als laatste redmiddel: https://www.castlecraig.nlIs het goed daar?
Eens met iedereen die zegt dat hij het zelf moet doen en jullie hem niet kunnen helpen. Maar voor wat betreft klinieken heb ik al vaker over deze gehoord als laatste redmiddel: https://www.castlecraig.nlIs het goed daar?
maandag 28 november 2016 om 14:42
quote:-NummerZoveel- schreef op 28 november 2016 @ 14:31:
Eens met iedereen die zegt dat hij het zelf moet doen en jullie hem niet kunnen helpen. Maar voor wat betreft klinieken heb ik al vaker over deze gehoord als laatste redmiddel: https://www.castlecraig.nlIk werk met die kliniek samen. Idd een hele goede kliniek maar helaas zodra ze terug zijn in Nederland gaat het ook weer fout.
Eens met iedereen die zegt dat hij het zelf moet doen en jullie hem niet kunnen helpen. Maar voor wat betreft klinieken heb ik al vaker over deze gehoord als laatste redmiddel: https://www.castlecraig.nlIk werk met die kliniek samen. Idd een hele goede kliniek maar helaas zodra ze terug zijn in Nederland gaat het ook weer fout.
maandag 28 november 2016 om 14:45
maandag 28 november 2016 om 14:50
Hier ook ervaring met verslaving in mijn omgeving. Goede vriend van me zit momenteel ook in een kliniek (Novadic-Kentron). Een hulpverlener daar had gezegd dat iedereen kan afkicken in een kliniek, en dat het pas echt moeilijk wordt als de behandeling is afgelopen. Je broer zal dat echt moeten inzien om niet weer terug te vallen. Hij moet zijn oude vrienden loslaten en helemaal opnieuw beginnen. En het belangrijkste: hij moet het echt zelf doen, zoals iedereen hier ook zegt.
maandag 28 november 2016 om 15:21
Het is ook niet gek om terug te gaan naar een kliniek waar hij eerder behandelt is. Dan kan er weer voortgeborduurd worden op zijn dossier en hoe het eerder is gegaan. Valkuilen zijn daar al bekend. Maar 1 op de 5 mensen is een jaar na een behandeling nog clean. Dus ja... zoals dr Phil zegt :" You never stop fighting the disease!"
Sometimes a woman has gotta do what a woman has gotta do
maandag 28 november 2016 om 15:49
Wat Opoetet zegt is waar.
Ik ben ook 3x naar dezelfde geweest. Waarom steeds n ander? Je gaat toch ook niet steeds naar een andere dokter?
Ik vond het fijn, hoefde m'n hele levensverhaal niet opnieuw te vertellen en de medewerkers kenden me en ik had natuurlijk m'n favorietjes. Dat klinkt stom maar je bouwt een band op en je laat makkelijker je struggles los.
Ik ben ook 3x naar dezelfde geweest. Waarom steeds n ander? Je gaat toch ook niet steeds naar een andere dokter?
Ik vond het fijn, hoefde m'n hele levensverhaal niet opnieuw te vertellen en de medewerkers kenden me en ik had natuurlijk m'n favorietjes. Dat klinkt stom maar je bouwt een band op en je laat makkelijker je struggles los.
maandag 28 november 2016 om 16:37
Hi allen,
Dank jullie wel voor de reacties, en ook de twee tips die genoemd zijn!
Waar we vooral tegenaan lopen is dat de behandelingen vrij kort zijn, en dat er hoegenaamd geen nazorg is, dus we hoopten op een langdurige(r) behandeling en een actieve nazorg. (toevoeging: en eentje waar hij niet weer zomaar uit kan lopen, dat is het voordeel van het buitenland)
Maar hij moet het inderdaad zelf doen, helemaal eens.
Alle ervaringsverhalen zijn overigens gelijk, bizar toch, net als bij het tv programma, je zit gewoon iedere keer naar je eigen gezin te kijken!
Iedereen bedankt voor de ervaringen en tips!
Dank jullie wel voor de reacties, en ook de twee tips die genoemd zijn!
Waar we vooral tegenaan lopen is dat de behandelingen vrij kort zijn, en dat er hoegenaamd geen nazorg is, dus we hoopten op een langdurige(r) behandeling en een actieve nazorg. (toevoeging: en eentje waar hij niet weer zomaar uit kan lopen, dat is het voordeel van het buitenland)
Maar hij moet het inderdaad zelf doen, helemaal eens.
Alle ervaringsverhalen zijn overigens gelijk, bizar toch, net als bij het tv programma, je zit gewoon iedere keer naar je eigen gezin te kijken!
Iedereen bedankt voor de ervaringen en tips!
maandag 28 november 2016 om 20:26
maandag 28 november 2016 om 20:59
Er is inderdaad nazorg mogelijk. Wellicht dat hij door dat gevoel van ik kan het wel dat niet heeft gevolgd? Ik denk dat nazorg juist heel belangrijk is als je in een kliniek hebt gezeten. Die nazorg helpt je weer wennen aan het normale leven (en de verleidingen die hij tegen zal komen). Maar dan moet hij wel inzien dat hij dat nodig heeft.
dinsdag 29 november 2016 om 01:56
Nazorg, nazorg, nazorg.
Het echte werk begint pas als men UIT de kliniek komt.
De herstellende is (deels) verandert maar de wereld niet. En het gebruikte middel heeft veel gedempt. Er moet dus veel geleerd worden in nieuwe situaties. Bovendien blijft de gevoeligheid en de zucht is echt nog niet weg.
Jammer genoeg biedt niet iedere kliniek dit aan.
Ik zie de beste resultaten met t Minnesota model (12 stappen). Deze herstellenden gaan meetings af, hebben een sponsor en doen veel actief aan hun herstel (stappenwerk).
Voor jou en je familie..ook daar zijn groepen en bijeenkomsten voor. Loslaten en/of omgaan van een verslaafde is moeilijk. Daar kun je ook in leren.
Het echte werk begint pas als men UIT de kliniek komt.
De herstellende is (deels) verandert maar de wereld niet. En het gebruikte middel heeft veel gedempt. Er moet dus veel geleerd worden in nieuwe situaties. Bovendien blijft de gevoeligheid en de zucht is echt nog niet weg.
Jammer genoeg biedt niet iedere kliniek dit aan.
Ik zie de beste resultaten met t Minnesota model (12 stappen). Deze herstellenden gaan meetings af, hebben een sponsor en doen veel actief aan hun herstel (stappenwerk).
Voor jou en je familie..ook daar zijn groepen en bijeenkomsten voor. Loslaten en/of omgaan van een verslaafde is moeilijk. Daar kun je ook in leren.
dinsdag 29 november 2016 om 08:38
Ik kan je ook zeker zo'n lotgenotengroep/bijeenkomst aanraden. Ik heb een serie van 6 bijeenkomsten gehad met elke week een ander thema. Eerst gaf je aan waarom je hier was, daarna werd er een stukje uitleg gegeven en was er daarna nog genoeg tijd voor het delen van ervaringen. Ik heb hier veel aan gehad, mede door de informatie en het beter begrijpen maar ook door de verhalen van anderen.
woensdag 30 november 2016 om 10:44
Dank jullie wel weer. Natuurlijk moet hij het allemaal zelf doen, maar momenteel wil hij graag hulp dus dan help ik hem graag met zoeken.
Wanneer hij besluit geen hulp te zoeken dan neem ik weer afstand. Ik vind zelf dat we daar prima mee omgaan.
Ook heb ik al hulp voor mezelf gezocht om hiermee om te gaan, dank ook voor die tip evengoed, kan het ook iedereen aanraden!
Wanneer hij besluit geen hulp te zoeken dan neem ik weer afstand. Ik vind zelf dat we daar prima mee omgaan.
Ook heb ik al hulp voor mezelf gezocht om hiermee om te gaan, dank ook voor die tip evengoed, kan het ook iedereen aanraden!
woensdag 30 november 2016 om 10:45
quote:Tweeling- schreef op 28 november 2016 @ 20:59:
Er is inderdaad nazorg mogelijk. Wellicht dat hij door dat gevoel van ik kan het wel dat niet heeft gevolgd? Ik denk dat nazorg juist heel belangrijk is als je in een kliniek hebt gezeten. Die nazorg helpt je weer wennen aan het normale leven (en de verleidingen die hij tegen zal komen). Maar dan moet hij wel inzien dat hij dat nodig heeft.Precies, en dat is nou juist waar het meestal misgaat helaas.
Er is inderdaad nazorg mogelijk. Wellicht dat hij door dat gevoel van ik kan het wel dat niet heeft gevolgd? Ik denk dat nazorg juist heel belangrijk is als je in een kliniek hebt gezeten. Die nazorg helpt je weer wennen aan het normale leven (en de verleidingen die hij tegen zal komen). Maar dan moet hij wel inzien dat hij dat nodig heeft.Precies, en dat is nou juist waar het meestal misgaat helaas.