Geld & Recht alle pijlers

bewindvoering en erfenis

29-11-2016 20:42 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Kan iemand mij helpen?

Broer zit onder vrijwillige beschermings bewind icm schulden.

Vader is overleden en wij (totaal 4 kinderen) zijn de erfgenamen.

Nu moet er een executeur aangewezen worden wij zijn met zijn allen eens dat andere broer dit kan en mag doen en de notaris alleen het stukje belasting en verdeling doet.

Echter de bewindvoerder van mijn broer wilt dat de notaris alles doet en zegt dat dat moet van de rechter..is dit waar ik vertik het om de notaris te laten doen daar deze behoorlijk wat geld kost.

Wie weet of dat het waar is dat een notaris dit verplicht moet doen? omdat broer onder bewind valt.
We weten dat er niks uit huis gehaald mag worden gebeurd ook niet.

Broer is vrijwillig onder bewind gegaan en is ook gewoon handelsbekwaam.
Indien er sprake is van een behoorlijk positief vermogen zou ik de bewindvoerder proberen af te spreken dat de notaris slechts een controlerende taak heeft en dus controleert of het verdelingsvoorstel van je broer klopt.
Een notaris die de volledige afwikkeling van de nalatenschap op zich neemt is niet verplicht. Vaak is het zelfs zo dat er bij testament geregeld is dat een familielid tot executeur wordt benoemd, een kantonrechter zal niet snel afwijken van een laatste wilsbeschikking. Overigens is het wel zo dat een bewindvoerder de uiteindelijke verdeling voor een machtiging moet voorleggen aan de kantonrechter maar deze verdeling kan dus ook zijn opgemaakt door een executeur.
Vergis je niet in de hoeveelheid werk van het afhandelen van een erfenis welke beneficiair is aanvaard. Dat is echt niet in een paar minuten klaar. En al helemaal niet als er schuldeisers zijn. Vergis je niet.

Ik heb namens mijn minderjarige dochter de erfenis van mijn overleden ex partner moeten regelen. Ik heb het uit handen gegeven aan de notaris. En ja, dat kost een hoop geld, maar ik had ook niet het gedoe. Zelfs nog tot 3 jaar na zijn overlijden ontving ik post van instanties die meenden recht te hebben op geld. Het is geen appeltje eitje.
WIL! Niet wilt....
Max766 positief saldo zal er zeker zijn tussen de 45 en 55000 euro. En daar zal dan nog wel de kosten van de notaris af moeten.

Ik vind het een goede tip en ga daar eens achteraan.

Schulden zijn er niet en alles zit in een map als er 1 was die alles keurig bij hield dan was het mijn vader.
Zonder wellicht volledig te zijn.

Uit de tekst blijkt dat de bewindvoerder weldegelijk ruimte om te manoeuvreren heeft . Ik adviseer je dit zoveel mogelijk zelf te doen - al heb je voor een aantal zaken medewerking van de bewindvoerder nodig. Hangt dus af van de vraag hoe je bij zaken kunt komen en de boedel kunt vertegenwoordigen. Maar indien er een saldo is van 50000,- euro kun je een rechter in geval van vrijwillig bewind ook uitleggen dat het maken van 10.000,- euro aan kosten absurd is. Een controle bij de notaris moet voor 500.- tot 1500,- euro kunnen.

Artikel 441

1 Tijdens het bewind vertegenwoordigt de bewindvoerder bij de vervulling van zijn taak de rechthebbende in en buiten rechte. De bewindvoerder draagt zorg voor een doelmatige belegging van het vermogen van de rechthebbende, voor zover dit onder het bewind staat en niet besteed behoort te worden voor een voldoende verzorging van de rechthebbende. De bewindvoerder kan voorts voor de rechthebbende alle handelingen verrichten die aan een goed bewind bijdragen.

2 Hij behoeft echter toestemming van de rechthebbende of, indien deze daartoe niet in staat of weigerachtig is, machtiging van de kantonrechter voor de volgende handelingen:

a. beschikken en aangaan van overeenkomsten tot beschikking over een onder het bewind staand goed, tenzij de handeling als een gewone beheersdaad kan worden beschouwd of krachtens rechterlijk bevel geschiedt;

b. een making of gift waaraan lasten of voorwaarden zijn verbonden, aannemen;

c. geld lenen of de rechthebbende als borg of hoofdelijke medeschuldenaar verbinden;

d. overeenkomen dat een boedel, waartoe de rechthebbende gerechtigd is, voor een bepaalde tijd onverdeeld wordt gelaten;

e. het aangaan, buiten het geval van artikel 87 van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering, van een overeenkomst tot het beëindigen van een geschil, tenzij het voorwerp van het geschil een waarde van € 700 niet te boven gaat;

f. andere bij de instelling van het bewind of nadien aangewezen handelingen.

3 De kantonrechter kan ook aan de bewindvoerder een doorlopende machtiging met zodanige voorwaarden als hij geraden acht, verlenen om handelingen als in het vorige lid bedoeld te verrichten en een verleende machtiging te allen tijde wijzigen of intrekken.

4 De bewindvoerder is, met uitsluiting van de rechthebbende, bevoegd de verdeling te vorderen van goederen, waarvan een onverdeeld aandeel tot zijn bewind behoort. Tot een verdeling, ook al geschiedt zij krachtens rechterlijk bevel, behoeft de bewindvoerder toestemming of machtiging overeenkomstig het tweede lid. De kantonrechter kan, in stede van machtiging te verlenen, met overeenkomstige toepassing van artikel 181 van Boek 3 een onzijdig persoon benoemen, die in plaats van de bewindvoerder de rechthebbende bij de verdeling vertegenwoordigt.

5 De bewindvoerder is, met uitsluiting van de rechthebbende, bevoegd een aan de rechthebbende opgekomen nalatenschap te aanvaarden. Tenzij de aanvaarding geschiedt met toestemming van de rechthebbende, kan de bewindvoerder niet anders aanvaarden dan onder het voorrecht van boedelbeschrijving.
Max766 bedankt het is allemaal geregeld.

Hier zijn wij erg blij mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven