Lijf & Lijn alle pijlers

Succesvol afslanken...

10-12-2016 08:44 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen allemaal,

Ik ben 181 cm lang en ik weeg 93 kilo. Ik ben eigenlijk al een hele tijd niet tevreden met mijzelf. Ik zou er wel zo'n 15-20 kilo af willen. Ik wil dat niet in zo kort mogelijke tijd, maar ik wil dit hoe dan ook wel. Ik heb al heel veel manieren geprobeerd, maar als ik eenmaal iets verkeerds had gegeten, dan kon ik de rest er ook wel bij opeten, want ja, ik was toch al slecht bezig. Die fout lijk ik keer op keer te maken.

Ik ben een echte 'zoutekauw'. Ik ben gek op zoute hapjes, chips, borrelnootjes, boterham met gesmolten kaas, maar ook een cracker met wat Johma sallade erop vind ik heerlijk. Daarnaast drink ik ook best veel cola. Ik weet dat ik hiermee moet stoppen, maar ik vind dat zo ontzettend moeilijk.

Ik probeer geregeld te wandelen, maar ik heb momenteel een zittend beroep. Alleen 's middags na de lunch wordt er even gewandeld. 'S avonds na het werk wandel ik niet meer. Ik ben tegen half zeven thuis en dan is het mij te donker.

Ik heb een tijdje geprobeerd te koken volgens het boek van Rens Kroes, maar dan ben ik kapitalen kwijt. Het liefste wil ik afslanken met gewoon 'normaal' eten.

Zijn er mensen/ervaringsdeskundigen met enkele goede tips? Het lijkt erop dat ik niet goed weet wat ik wel/niet mag eten. In een periode dat ik het probeer, neem ik mijzelf nóóit meer patat te eten (niet dat ik dat vaak eet ;) ), maar dan wordt er gezegd: af en toe mag het wel. Maar: hoe vaak is af en toe? En hoeveel patat mag je dan hebben? Dit soort afwegingen maak ik steeds en ik vind dat best moeilijk.
Wat ik nooit zo begrijp is mensen die theoretisch precies weten wat ze wel en niet moeten doen en dan toch om tips vragen? Er bestaat geen enkele manier om af te vallen die afhangt van anderen. Jij bent de gene die alle rotzooi moet laten staan en moet bewegen, als je die zelfdiscipline niet hebt dan helpt er geen enkele app, diëtist, hulplijn of wat dan ook.
Doe het eens stap voor stap. Je kunt rigoureus met alles stoppen, maar meestal val je dan weer terug in oude patronen. Dus pak het stap voor stap aan. Stop eerst eens met het drinken van cola. Vervang die door water en thee. Vervang het niet door een andere variant, dat is nog steeds slecht.

Na bijvoorbeeld 2 weken pak je een volgend slecht gedrag aan. Je spreekt bijvoorbeeld met jezelf af dat je 2x per week een snack mag nemen ipv elke dag. Heb je andere dagen trek, vervang dit door een gezondere variant of drink een glas water. En zo pak je steeds wat aan. Ondertussen zorg je er ook voor dat je ontbijt, lunch en avondeten steeds iets gezonder worden. Ook stap voor stap.

Zo creëer je een gedragsverandering die vol te houden is. Daarnaast probeer toch te bewegen. Juist sporten is heel goed bij stress. Ook een uurtje wandelen is prettig, gun jezelf die tijd.

En dat biertje (of meer), dat kan prima op zijn tijd.

Op deze wijze ben ik de kilo's afgevallen die ik wilde en blijf ik op gewicht, doordat mijn eetpatroon beter is geworden. Ik heb niets met op calorieën letten, punten tellen, voedingspatroon ineens omgooien, bepaalde zaken niet meer eten enz. enz. Ik kan nu veel beter maat houden bijvoorbeeld en ben eerder verzadigd.
quote:Geronimo2 schreef op 10 december 2016 @ 11:35:

Wat ik nooit zo begrijp is mensen die theoretisch precies weten wat ze wel en niet moeten doen en dan toch om tips vragen? Er bestaat geen enkele manier om af te vallen die afhangt van anderen. Jij bent de gene die alle rotzooi moet laten staan en moet bewegen, als je die zelfdiscipline niet hebt dan helpt er geen enkele app, diëtist, hulplijn of wat dan ook.Dit. Ik denk toch dat er een soort overtuiging bestaat dat slanke mensen het cadeau krijgen. Terwijl zij gewoon niet meer eten dan hun lichaam verbruikt.
Ervaringsdeskundige hier, van alles geprobeerd. Maar wat mij het meest geholpen heeft, is dat ik op een gegeven moment een trainingsschema met voedingsbegeleiding bij een sportschool gevolgd heb. Geen standaard dieet, maar persoonlijke begeleiding en een op maat gemaakt programma voor jouw situatie. Gewoon met 'normaal' eten en 'normale' porties. Daarna bijhouden met de app Myfitnesspal.

Ik ben nu ruim 2 jaar op een gezond gewicht. In totaal zo'n 30 kg afgevallen. Ik heb daar wel de tijd voor genomen, ik denk dat ik er zo'n 4 jaar wel over gedaan heb. (Sommige kilo's heb ik 2 keer moeten afvallen, omdat ik tussendoor nog pijnstillers kreeg waarvan ik weer aankwam.) Soms hield ik ook even pauze en bleef ik wat langer op hetzelfde gewicht.

Af en toe junkfood kan best, ik hou zelf 1 of 2 keer per week aan en blijf daarmee op hetzelfde gewicht.
Lastig Monkey....

Je bent niet dom , niet slap hoor,

als het allemaal zo simpel was dan kampte de halve wereld niet met overwicht......

Waarom geen dietist? Sommige zijn echt heel goed op de gedragscomponent.

Zelf ben ik ook al 3 x 10 kilo afgevallen....dat blijft er dan een jaar of 3 af en dan val ik toch weer terug.

Dus ik ken beide kanten....niet kunnen stoppen met ongezonde gewoontes en fit zijn en zonder trek en slank zijn. Dat laatste voelt fijner! En jij kan het ook.

Ik geloof in kleine stappen en niet wegen en de nadruk op bewegen....door meer bewegrn kom je meer in contact met je lijf en ook met diens signalen.

Die cola enzo zou ik nog niks aan doen, ik zou niet focussen op wat je moet laten maar op wat je er bij wilt.

- elke dag glas water extra

- miniwandeling na je werk

- express de trap extra op je werk

- neuzen naar een nieuwe sport

- elke dag een appel

- hardop zeggen tegen mensen dat je wil afvallen

Etc wtc

Af en toe neem je er dan weer een nieuwe gezonde gewoonte bij...en zo bouw je langzaam het goede uit.....

Kijken hoe je je dan voelt...creeer je succeservaringen dan bouw je aan vertrouwen en kun je langzaam grotere stappen nemen.

Ik ben 100% zeker dat jij dit kan.
--
hmm ik denk juist dat als je wil afvallen, er bij jezelf echt een knop om moet. motivatie om er iets aan te doen.

De dingen die TO noemt zijn echt heel vervelend als je wil lijnen. Een glas cola is zo'n 100 calorieën, terwijl je op een dag zo ongeveer 1500-1600 calorieen nodig hebt als je wil afvallen. meerdere glazen drinken tikt echt flink aan. Een bakje friet (450kcal) en mayonaise (300kcal) tikt ook flink aan, dat is ongeveer de helft van wat je dagelijks zou kunnen/moeten eten. 3 flesjes pils is 400 kcal, omdat je er zo van geniet....

Dus tja, dan kun je wel zeggen dat je er niet zonder kunt, maar lijnen gaat je dan echt niet lukken. Als je echt wil afvallen, zoek dan naar dingen die je lekker vindt maar die niet zo'n impact hebben. Zoals iemand hierboven ook al zei: hou wat je eet eens bij in de app van het Voedingscentrum. En dan ook echt eerlijk bij houden: alle sausjes, boter, drinken, snaai werk, alles. En bedenk dat je voor afvallen de meeste mensen zo rond de 1600kcal eten. dan schrik je soms echt! Ik denk dat het voor jou kan helpen om keuzes te maken, om te zien wat voor impact zo'n frietje heeft op een dag en dat je daar dan de rest van de dag rekening mee kunt houden.
The past may be in tatters
But today is all that matters
Stop met cola drinken.

Haal geen snacks in huis.

Ga sporten.

Oke makkelijk gezegt dan gedaan. Ik weet.
Prrrr, mauw miawwwww.
Ik heb 9 maanden geleden de knop omgezet en ben inmiddels 25 kilo afgevallen. Als ik het kan, kun jij het ook. In dit topic staan veel goede tips, houd bij wat je eet, stop met smoesjes, kick af van de slechte gewoontes en vind een manier om meer te bewegen. Als je een bloedhekel hebt aan de sportschool, hoef je jezelf echt niet te plagen. Ik ben bv. heel hard gaan fietsen naar m'n werk (in plaats van een slakkentempo) en heb inmiddels een voorzichtige trend onder collega's op m'n werk veroorzaakt door de trap te nemen naar de 17e verdieping.

Echt, als je het wilt, dan kun je het.
quote:Izzy_ schreef op 10 december 2016 @ 12:54:

Ik heb 9 maanden geleden de knop omgezet en ben inmiddels 25 kilo afgevallen. Als ik het kan, kun jij het ook. In dit topic staan veel goede tips, houd bij wat je eet, stop met smoesjes, kick af van de slechte gewoontes en vind een manier om meer te bewegen. Als je een bloedhekel hebt aan de sportschool, hoef je jezelf echt niet te plagen. Ik ben bv. heel hard gaan fietsen naar m'n werk (in plaats van een slakkentempo) en heb inmiddels een voorzichtige trend onder collega's op m'n werk veroorzaakt door de trap te nemen naar de 17e verdieping.

Echt, als je het wilt, dan kun je het.Wow!
Tja, ik lees alleen maar flauwe smoezen. Voor wandelen is het te donker (jouw stad heeft geen lantaarnpalen?), je maakt de 'fout' door bij een hapje chips dan maar de hele zak leeg te eten, terwijl je vast wel weet dat 200 kcal teveel eten wat gemakkelijker te compenseren is dan 1000 kcal, je drinkt te veel cola, eten volgens Rens Kroes is te duur, maar voor het bedrag dat je nu aangeeft aan zoutjes, Johma salades en chips gezonde dingen kopen bedenk je ook niet zelf..

Met zo'n mindset kom je er inderdaad niet.
quote:Monkey1992 schreef op 10 december 2016 @ 10:06:

Haha, nee, ik ben nog niet aan het hardlopen

Ik ben een paar maanden geleden begonnen met boksen, 1x in de week; maar het is íets. Echter ben ik nu aan het afstuderen, loop ik stage en werk ik daarnaast, dus momenteel ga ik even over mijn toeren en ben ik aan het eind van de dag helemaal gebroken, waardoor ik ervoor heb gekozen om het sporten even een maandje stop te zetten. Maar dat doe ik dus wel.

Ik wil dit écht wel, maar ik denk ook omdat het mij al zo vaak is mislukt, dat ik niet weet hoe/waar ik moet beginnen. Ik wil echt proberen de knop om te zetten en magere producten te eten en te stoppen met zoetigheden, maar het eerste wat ik nu momenteel dan denk: Mag dat dan nooit meer? (Ik weet dat dat stom is, want ik besef mij ook wel dat ik op deze manier de overtollige kilo's kwijt kan raken. Maar mijn mindset is gewoon op dit moment helemaal verkeerd.) Voel me echt een slappeling dat ik altijd maar weer toegeef.... Ik wil gewoon echt een keer de knop om gaan zetten. Ook wat betreft alcoholische dranken. Ik ben echt gek op bier (niet dat ik elke week drink, maar als ik drink, dan drink ik toch echt wel een paar flesjes) en ik zou het ook lastig vinden om dat te laten staan (niet dat ik alcoholist ben, hoor ), maar omdat dat echt wel iets is waar ik van geniet. Kortom, ik praat mezelf steeds weer krom... Ik moet gewoon maar weer doen. Overal mee stoppen en alleen gezonde dingen eten en in januari het boksen weer oppakken.

Nouja, je had dus kunnen beginnen door vanmorgen te gaan bewegen....

Verder staan er een hoop tips.

Het is helemaal aan jou om te kijken wat bij je past en wat je ermee gaat doen.
quote:Monkey1992 schreef op 10 december 2016 @ 10:06:

Haha, nee, ik ben nog niet aan het hardlopen

Ik ben een paar maanden geleden begonnen met boksen, 1x in de week; maar het is íets. Echter ben ik nu aan het afstuderen, loop ik stage en werk ik daarnaast, dus momenteel ga ik even over mijn toeren en ben ik aan het eind van de dag helemaal gebroken, waardoor ik ervoor heb gekozen om het sporten even een maandje stop te zetten. Maar dat doe ik dus wel.

Ik wil dit écht wel, maar ik denk ook omdat het mij al zo vaak is mislukt, dat ik niet weet hoe/waar ik moet beginnen. Ik wil echt proberen de knop om te zetten en magere producten te eten en te stoppen met zoetigheden, maar het eerste wat ik nu momenteel dan denk: Mag dat dan nooit meer? (Ik weet dat dat stom is, want ik besef mij ook wel dat ik op deze manier de overtollige kilo's kwijt kan raken. Maar mijn mindset is gewoon op dit moment helemaal verkeerd.) Voel me echt een slappeling dat ik altijd maar weer toegeef.... Ik wil gewoon echt een keer de knop om gaan zetten. Ook wat betreft alcoholische dranken. Ik ben echt gek op bier (niet dat ik elke week drink, maar als ik drink, dan drink ik toch echt wel een paar flesjes) en ik zou het ook lastig vinden om dat te laten staan (niet dat ik alcoholist ben, hoor ), maar omdat dat echt wel iets is waar ik van geniet. Kortom, ik praat mezelf steeds weer krom... Ik moet gewoon maar weer doen. Overal mee stoppen en alleen gezonde dingen eten en in januari het boksen weer oppakken.

Je koppelt ongezond eten aan geluk, en je gelooft dus dat je jezelf geluk moet ontzeggen om af te vallen. Vind je het gek dat je het bijna bij voorbaat al opgeeft?

Ga op zoek naar andere dingen om van te genieten. Vers fruit, koffie of thee, pompoensoep met gember en crème fraiche... Er is zo veel lekker eten dat ook gezond is.

En je hoeft jezelf het bier en de zoutjes niet te ontzeggen, maar je moet ze wel bewust eten. Dus niet automatisch 4 flesjes wegtikken of hand na handvol chips naar binnen schuiven. Of wel de keuze maken om dat te doen, en dat dan de rest van de week compenseren. Is die paar minuten dat dan echt waard? Je moet het zelf afwegen.

Zoek genot in andere dingen dan eten. Het gevoel dat je krijgt van een stevige wandeling buiten, massage met een lekker ruikende olie, yoga... Leer je lijf kennen en waarderen zodat het ook iets wordt waar je voor wilt zorgen.
This is an unacceptable timeline

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven