Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 5

woensdag 19 oktober 2016 om 16:19
Happy new topic!! 
Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
http://consuminderenmetplezier.blogspot.nl
http://bespaarbalans.blogspot
http://www.eenvoudigleven.blogspot.nl
www.Hypotheekvrij.blogspot.nl ( is van schrijver Gerhard Hormann)
www.In10jaarfo.blogspot.nl
www.Verlossendeaflossers.blogspot.nl
www.Spaarolifantje.wordpress.com
www.Jongengeld.nl
http://annemieksmijmeringen.blogspot.nl/
http://www.ericaverdegaal.nl/publications/index
http://geld-is-tijd.blogspot.nl/
Deel 2: Consuminderaars, knieperds en mustachians deel 2
Deel 1: Consuminderaars, mustachians en knieperds gezocht
Mis je nog een link? Graag via PB

Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
http://consuminderenmetplezier.blogspot.nl
http://bespaarbalans.blogspot
http://www.eenvoudigleven.blogspot.nl
www.Hypotheekvrij.blogspot.nl ( is van schrijver Gerhard Hormann)
www.In10jaarfo.blogspot.nl
www.Verlossendeaflossers.blogspot.nl
www.Spaarolifantje.wordpress.com
www.Jongengeld.nl
http://annemieksmijmeringen.blogspot.nl/
http://www.ericaverdegaal.nl/publications/index
http://geld-is-tijd.blogspot.nl/
Deel 2: Consuminderaars, knieperds en mustachians deel 2
Deel 1: Consuminderaars, mustachians en knieperds gezocht

Mis je nog een link? Graag via PB
zondag 11 december 2016 om 10:33
Over meningen van anderen: ik merk dat 'men' juist denkt dat wij vast veel geld hebben, omdat man veel van huis is (detachering, dus soms klussen met reistijden van 2 uur enkele reis), we een auto hebben en een koophuis. Terwijl die auto van de baas is (lease) en goedkoper dan een eigen auto en dat koophuis goedkoper is dan een huurhuis. In mijn omgeving hebben sommige mensen echt het idee dat wij minimaal twee keer modaal binnenhalen. Als je dan de inkomens gaat vergelijken zie je mensen heel verbaasd reageren als ze erachter komen dat wij niet meer verdienen dan zij.
Mensen hebben blijkbaar een soort standaard in hun hoofd en als je aan een paar dingen van die standaard voldoet, dan zul je dus ook wel aan de rest voldoen. Sober leven, weinig uitgeven, geen auto of (vlieg)vakantie staat dan gelijk aan arm. Andersom staat veel van huis zijn, een auto en een koophuis blijkbaar gelijk aan een hoog inkomen.
Mensen hebben blijkbaar een soort standaard in hun hoofd en als je aan een paar dingen van die standaard voldoet, dan zul je dus ook wel aan de rest voldoen. Sober leven, weinig uitgeven, geen auto of (vlieg)vakantie staat dan gelijk aan arm. Andersom staat veel van huis zijn, een auto en een koophuis blijkbaar gelijk aan een hoog inkomen.
zondag 11 december 2016 om 10:40
Ik heb een plank met voorraad en ik ga altijd uitkijken naar aanbiedingen als ik aan mijn voorlaatste product bezig ben. Ik heb voorraad van wasmiddel en wasverzachter, douchegel, shampoo, tandpasta, make up en haarstylingsproducten.
Wij zijn niet opvallend zuinig naar de buitenwereld toe. Maar ik merk in gesprekken wel dat ik veel mee bezig ben met mijn financiën en wat dingen kosten, en bewuster met spullen omga en met name met het aanschaffen van minder spullen. Ik zie bijvoorbeeld het nut niet in van aanschaf van een droger en hebben geen plek voor een vaatwasser en mensen kijken me helemaal geschokt aan dat dit me weinig kan schelen.
Wij zijn niet opvallend zuinig naar de buitenwereld toe. Maar ik merk in gesprekken wel dat ik veel mee bezig ben met mijn financiën en wat dingen kosten, en bewuster met spullen omga en met name met het aanschaffen van minder spullen. Ik zie bijvoorbeeld het nut niet in van aanschaf van een droger en hebben geen plek voor een vaatwasser en mensen kijken me helemaal geschokt aan dat dit me weinig kan schelen.

zondag 11 december 2016 om 11:42
Qua verzorgingsproducten hebben we hier nog een aardige voorraad die bijna niet gebruikt gaat worden. Dus @NYC ik ken dat wel een beetje, al is het bij mij niet omdat mijn partner zo'n hoarder is. Hij is alleen erg gevoelig voor geurtjes, en gebruikt dus weinig van juist die voor hem erg sterk ruikende 'mannendouchegel' en zo. Laten we nou juist die erg veel gekregen hebben bij de voedselbank ... ik ga denk ik ook eens kijken of ik het een en ander terug kan doneren, want als we het niet gebruiken is het best zonde. Het is ook niet alsof zijn favoriete producten zelf kopen ons de kop kost, want hij is intens blij met de tutti-frutti-shampoo van 75 cent uit Duitsland waar hij een jaar mee doet
Verder begin ik nu een beetje door mijn 'eigen' van de vb gekregen shampoo en zo heen te raken, en dan kan ik weer wat makkelijker zelf bijhouden hoeveel ik in voorraad heb en wil hebben. Over het algemeen is dat inderdaad niet zo heel erg veel. Oh, en ik was nu door mijn voorraad gekregen maandverband heen. Ik had nog een aangebroken supergoedkoop pak van de Aldi staan, en gisteren dus voor het eerst sinds jaren dat ingekocht wat ik fijn vind zitten in plaats van wat het goedkoopst is. Nou heb ik daar weer een voorraadje van. Achteraf was alleen het allergoedkoopste wat net niet goed zat kunnen betalen toch best wel armoe, al was ik al lang blij dat ik niet in die groep viel die helemáál geen maandverband/tampons kunnen betalen.
Verder begin ik nu een beetje door mijn 'eigen' van de vb gekregen shampoo en zo heen te raken, en dan kan ik weer wat makkelijker zelf bijhouden hoeveel ik in voorraad heb en wil hebben. Over het algemeen is dat inderdaad niet zo heel erg veel. Oh, en ik was nu door mijn voorraad gekregen maandverband heen. Ik had nog een aangebroken supergoedkoop pak van de Aldi staan, en gisteren dus voor het eerst sinds jaren dat ingekocht wat ik fijn vind zitten in plaats van wat het goedkoopst is. Nou heb ik daar weer een voorraadje van. Achteraf was alleen het allergoedkoopste wat net niet goed zat kunnen betalen toch best wel armoe, al was ik al lang blij dat ik niet in die groep viel die helemáál geen maandverband/tampons kunnen betalen.

zondag 11 december 2016 om 12:29
Voedselbank inzamelpunt blijkt erg ver bij mij uit de buurt te liggen. Ik zit er nu aan te denken een aantal dingen weg te geven via een weggeefhoek op FB. Dan kunnen mensen ook beter zien om welke producten het gaat, als ze zelf ook niet op bepaalde geurtjes en merken zitten te wachten. Of zou dat een slecht idee zijn?

zondag 11 december 2016 om 14:38
met schattigmeisje eens.
Hier in mijn woonplaats een paar leuke weggeefhoeken, waar ik regelmatig wat weggeef, maar ook regelmatig wat van krijg. Dan blijft het ook leuk om weg te geven vind ik.
Man werkt voor een supermarkt en voorheen kregen we nog wel eens boodschappen pakketten waarvan we de helft niets mee konden, dus dan gaf ik dat gelijk weg, ipv dat het in de voorraadkast over datum ging ;P
Hier in mijn woonplaats een paar leuke weggeefhoeken, waar ik regelmatig wat weggeef, maar ook regelmatig wat van krijg. Dan blijft het ook leuk om weg te geven vind ik.
Man werkt voor een supermarkt en voorheen kregen we nog wel eens boodschappen pakketten waarvan we de helft niets mee konden, dus dan gaf ik dat gelijk weg, ipv dat het in de voorraadkast over datum ging ;P
zondag 11 december 2016 om 15:31
In mijn vorige woonplaats was een leuke weggeefhoek. Waar we nu wonen heb ik tot nu toe niet echt goede ervaringen met de weggeefhoek. Alles waar wij van af willen brengen wij naar de tweedehands winkel van de gemeente. Dan ben je er van af wanneer het jou uitkomt. Volgens mij nemen ze geen min of meer bederfelijke spullen als verzorgingsproducten aan.
Hier geen enorme voorraden verzorgingsproducten. Man koopt meer dan ik nodig vind. Ik koop dan weer meer stof dan hij nodig vindt. Volgens mij zouden we tot ergens in 2019 het hele gezin kunnen kleden van de stof die ik nu heb liggen..... Misschien moet ik daar maar eens aan gaan werken. (Ik maak ook het meeste zelf, dus er gebeurt wel wat met de stof die ik heb liggen. Het duurt alleen soms vrij lang totdat een bepaald project voorrang krijgt.)
Hier geen enorme voorraden verzorgingsproducten. Man koopt meer dan ik nodig vind. Ik koop dan weer meer stof dan hij nodig vindt. Volgens mij zouden we tot ergens in 2019 het hele gezin kunnen kleden van de stof die ik nu heb liggen..... Misschien moet ik daar maar eens aan gaan werken. (Ik maak ook het meeste zelf, dus er gebeurt wel wat met de stof die ik heb liggen. Het duurt alleen soms vrij lang totdat een bepaald project voorrang krijgt.)
zondag 11 december 2016 om 16:05
Voorraden verzorgingsproducten gaan hier op. Als ze ver op zijn, kijk ik uit naar goede aanbieding.
Tijdens mijn zwangerschap was ik een hoarder op dat gebied. 9 pakken toiletpapier bij kruidvat gekocht toen. Jongen achter de kassa keek wel even vreemd op. Nu weer minder voorraad hoor.
Vandaag kerstboom opgezet. Wij hebben nog ballen vanuit onze ouders mooie jaren 70 boom met alle kleuren van de regenboog. Mijn dochter vindt het ook mooi.
Tijdens mijn zwangerschap was ik een hoarder op dat gebied. 9 pakken toiletpapier bij kruidvat gekocht toen. Jongen achter de kassa keek wel even vreemd op. Nu weer minder voorraad hoor.
Vandaag kerstboom opgezet. Wij hebben nog ballen vanuit onze ouders mooie jaren 70 boom met alle kleuren van de regenboog. Mijn dochter vindt het ook mooi.

zondag 11 december 2016 om 20:07

zondag 11 december 2016 om 20:23
Ik vind WiFi thuis ook wel redelijk basis. Je gebruikt het om allerlei info op te zoeken, om te solliciteren, voor sociale contacten. Niet zo basis als water en elektriciteit, net wat erboven. De boter / het beleg ipv de droge boterham. Een internetabonnement op je telefoon vind ik dan weer geen basis, ik kan nog steeds prima zonder.

zondag 11 december 2016 om 20:32
WiFi thuis is geen luxe, wij zouden allebei ons werk niet fatsoenlijk kunnen uitvoeren zonder WiFi. Zo ook zijn telefoons en pc's en/of laptops noodzaak.
Ik ben geen fan van het concept van Marjolein. Er zijn rare keuzes gemaakt. En er werd heel gemakkelijk over de budgetoverschrijding van 50% heen gepraat.
Waarom heeft ze niet gewoon een luxe caravan (tweedehands) gekocht? Daar zitten allerlei foefjes al in die nu speciaal voor Marjolein bedacht zouden zijn.
Ik moet er niet aan denken om zo te leven. Totaal oncomfortabele bank, heel onpraktische tafel (waarom niet gewoon een plank aan de muur die je kunt uitklappen?), een bed onder een veel te laag plafond, en dan ineens wel een grote koelkast met vriezer?
Ik ben geen fan van het concept van Marjolein. Er zijn rare keuzes gemaakt. En er werd heel gemakkelijk over de budgetoverschrijding van 50% heen gepraat.
Waarom heeft ze niet gewoon een luxe caravan (tweedehands) gekocht? Daar zitten allerlei foefjes al in die nu speciaal voor Marjolein bedacht zouden zijn.
Ik moet er niet aan denken om zo te leven. Totaal oncomfortabele bank, heel onpraktische tafel (waarom niet gewoon een plank aan de muur die je kunt uitklappen?), een bed onder een veel te laag plafond, en dan ineens wel een grote koelkast met vriezer?

zondag 11 december 2016 om 20:42
Ik heb de uitzending over Marjolein niet gezien, misschien morgen terugkijken.
Ik vind WiFi geen basisbehoefte maar ben tegelijkertijd wel gehecht aan de mogelijkheden en vrijheid die ze geven. Tegelijkertijd beperken ze me omdat ik in mijn vrije tijd wel heel makkelijk de iPad grijp in plaats van alle boeken die ik in huis heb te gaan lezen. Ik merk alleen op vakantie vaak wat een rust het vaak geeft om even geen internet te hebben. Maar ik zou het wel missen als ik er voor lange tijd niks meer mee zou mogen doen.
Ik vind WiFi geen basisbehoefte maar ben tegelijkertijd wel gehecht aan de mogelijkheden en vrijheid die ze geven. Tegelijkertijd beperken ze me omdat ik in mijn vrije tijd wel heel makkelijk de iPad grijp in plaats van alle boeken die ik in huis heb te gaan lezen. Ik merk alleen op vakantie vaak wat een rust het vaak geeft om even geen internet te hebben. Maar ik zou het wel missen als ik er voor lange tijd niks meer mee zou mogen doen.
zondag 11 december 2016 om 20:54
Ik ben wel benieuwd wat jullie verder als basis, als standaard/normaal en als luxe zien. Ik verbaas me daar wel eens over hier op het forum. Zo vind ik het doodgewoon om boterhammen met pindakaas of appelstroop te eten als ontbijt of lunch, terwijl sommigen dat echt armoe vinden en broodjes met verse vleeswaren en een salade erbij als standaard zien. De elleboogjesmacaroni die ik wel eens kook is wel eens door iemand weggezet als 'ik ga toch geen karton eten', blijkbaar is verse al dan niet zelfgemaakte pasta dan de norm voor diegene? En mijn baas keek me raar aan toen ik vertelde dat ik in Nederland op vakantie was geweest, want dat was toch geen vakantie?

zondag 11 december 2016 om 21:03
Ik eet meestal gewone boterhammen met pindakaas (of kaas of zelfgemaakte eiersalade) als ontbijt of lunch.
Basis (standaard)behoeften vind ik:
Drie hoofdmaaltijden en twee tussendoor momenten kunnen nemen
Dat kunnen hele eenvoudige maaltijden en levensmiddelen zijn, maar wel dat ieder persoon die momenten kan nemen zonder dat je gevoel van honger hebt
In frisse kleding kunnen rondlopen. Voldoende kleding om af te wisselen zodat het hygiënisch is en je niet stinkt, en dat je je kleding ook kunt wassen
Zelfde geldt voor huishoudelijke en verzorgingsproducten. Dat je je aanrecht kunt poetsen, je haar wassen, je handen wassen, je tanden poetsen etc
De mogelijkheid om in huis comfort te hebben, een bank om op te zitten, een bed om in te slapen en om je huis te kunnen beschermen tegen kou en regen (dus kachel/verwarming en lekkages die gedicht kunnen worden)
Dat vind ik echt wel de basis.
Basis (standaard)behoeften vind ik:
Drie hoofdmaaltijden en twee tussendoor momenten kunnen nemen
Dat kunnen hele eenvoudige maaltijden en levensmiddelen zijn, maar wel dat ieder persoon die momenten kan nemen zonder dat je gevoel van honger hebt
In frisse kleding kunnen rondlopen. Voldoende kleding om af te wisselen zodat het hygiënisch is en je niet stinkt, en dat je je kleding ook kunt wassen
Zelfde geldt voor huishoudelijke en verzorgingsproducten. Dat je je aanrecht kunt poetsen, je haar wassen, je handen wassen, je tanden poetsen etc
De mogelijkheid om in huis comfort te hebben, een bank om op te zitten, een bed om in te slapen en om je huis te kunnen beschermen tegen kou en regen (dus kachel/verwarming en lekkages die gedicht kunnen worden)
Dat vind ik echt wel de basis.

zondag 11 december 2016 om 21:07
Ik moet eerlijk toegeven dat bij het uitzoeken van een vakantie ik steeds meer kijk of er wifi is. Al is het maar ergens bij de receptie ofzo. Vind het toch wel fijn om even mijn mail te checken of even een appje naar het thuisfront te sturen.Maar voor mijn dochter van 10 had ik gehoopt dat ze andere prioriteiten had.
Ik eet al mijn hele leven een boterham met pindakaas als ontbijt. Ik vind het gewoon het lekkerste ontbijt dat er is. Ik vind het ook niet armoedig ofzo. Elleboogjesmacaroni eet ik eigenlijk nooit, maar daar zit niet echt een reden achter. Misschien omdat mijn jongste die grotere pastasoorten makkelijker vind om aan haar vork te prikken.
Ik zal eens nadenken wat ik armoedig vind.
Ik eet al mijn hele leven een boterham met pindakaas als ontbijt. Ik vind het gewoon het lekkerste ontbijt dat er is. Ik vind het ook niet armoedig ofzo. Elleboogjesmacaroni eet ik eigenlijk nooit, maar daar zit niet echt een reden achter. Misschien omdat mijn jongste die grotere pastasoorten makkelijker vind om aan haar vork te prikken.
Ik zal eens nadenken wat ik armoedig vind.
zondag 11 december 2016 om 21:11
Eens NYC. Daarnaast vind ik dat dat eten wel eenvoudig mag zijn, maar dat 200 gram groente en 1-2 stuks fruit wel bij de basis horen. Dat hoeft ook niet duur te zijn, appel en winterpeen bijv. En ik vind in Nederland een fiets ook een basisbehoefte, tenzij je in het centrum van een stad woont met alles onder handbereik incl je werk.