wij draaien de rollen om!

07-01-2009 15:23 193 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

ik ben inmiddels 5,5 maand zwanger van ons 1e kindje(een zoontje weten we al:D:D).

Nu hebben mijn vriend en ik het besluit genomen dat ik straks in september ga beginnen aan mijn hbo studie maatschappelijkwerk en dienstverlening en dat hij thuis blijft om voor ons kindje te zorgen.

Hij heeft er voor gekozen om parttime te gaan werken en de dagen dat die wel gaat wilt mijn moeder maar al te graag op de kleine passen.

Als ik met mijn studie begin, is ons zoontje 4,5 maand oud. Nu reageren mensen echt super ouderwets. Ze vinden maar dat ik moet thuis blijven en voor ons kind moet gaan zorgen en vooral niet moet gaan studeren, en dat vaders moet gaan werken:S Want dat schijnt bij ieder gezin zo te gaan....

Bij ons is het nou eenmaal zo dat ik een betere denk en hersencapaciteit heb dan mijn vriend. Ik behaal met 2 vingers in de neus fluitend naar buiten kijkend mijn opleidingen en hij heeft zijn school nooit af kunnen maken(zijn leer vermogen is ook erg slecht helaas) en krijgt alleen maar productiewerk.

Mijn vriend geeft mij liever de kans om te behalen wat ik altijd al wil(hbo) en om daar over 4 jaar het werkveld mee in te gaan.

Wij beseffen maar al te goed dat het straks zwaar wordt. En een baby en een studie.

Maar ik ben nou eenmaal geen moeder die heel de dag thuis wilt blijven en alleen maar bij haar baby wilt zijn, nee ik zou daar dood ongelukkig van worden!!

Zijn wij nou echt zo'n vreselijk raar stel dat wij dit willen??
Jullie zijn het samen eens, dus er is geen probleem. Probeer je niets aan te trekken van wat andere mensen denken, jij leeft leven, niet zij. Samen met je vriend gaan jullie over de opvoeding en verzorging van jullie toekomstige kindje, daar hebben andere mensen helemaal geen zeggenschap in!
Hoi LuluBell,

er zullen altijd mensen zijn die vinden dat je thuis moet blijven, net zoals er zoveel zijn die het tegenovergestelde zeggen.

het is maar waar jullie je prettig bij voelen, wees blij dat je de kans hebt om verder te studeren.

ik wens je veel succes in je opleiding en met de geboorte van je zoontje. (ik geloof dat we gelijk opgaan, ik ben op 2 mei uitgerekend)
Nee. Helemaal niet raar, vind ik.

Het gaat er toch om dat jullie het gezamelijk besluiten en er samen achter staan? Laat een ander toch lekker lullen. Die hebben niets beters te doen, moet je maar denken. Jij hebt straks toch veel meer kans op een leuke baan met een goed inkomen? Liever een gelukkige moeder die studeert/werkt dan een ongelukkige moeder die thuis zit.
Ik vind dat jullie er heel goed over na hebben gedacht en een verstandige keuze maken. Probeer je niks aan de trekken van alle reacties en ga gewoon lekker doen wat voor jullie gezinnetje goed werkt!
Wees blij dat je de kans krijgt van je vriend om te doen wat je altijd al graag had willen doen op het moment dat je kinderen hebt. Er zijn genoeg mannen die liever willen dat de vrouw thuis blijft en hij gaat werken. Jullie zijn er beide over eens over hoe jullie het gaan indelen, dus moet je je er niks van aantrekken...

En je ziet sowieso steeds meer mensen die het op jullie manier doen. Ik vind de mensen die er zo over denken dat de vrouw thuis moet blijven ouderwets. Je bepaalt toch zelf hoe je je kind wilt opvoeden...
Zeker niet vreemd, ik ben nog niet in verwachting, maar toch al afgesproken dat ik full-time blijf werken. Past beter in onze situatie. Als jullie er gelukkig mee zijn dan is er toch geen probleem.

Wel even een tip, het is fijn om makkelijk je opleidingen af te ronden, maar de opleiding die je nu gekozen hebt (MWD) is niet een opleiding die gebaseerd is op boeken en feiten en heeft feitelijk niet zo heel veel met makkelijk leren en inteligentie te maken. Het is veel in de praktijk doen en er feeling voor hebben. Maar ik neem aan dat je dit vast ook goed lukken, maar wilde het nog wel even benadrukken als ervaringsdeskundige.
Ze bestaan, het is moeilijk te verstaan. Je wilt het niet horen, toch ben je samen met een geest geboren. In je zit een geest die leeft, die je soms moeilijkheden geeft. Eigenlijk is een geest heel fijn, anders zou je toch nooit geboren zijn?
Dank jullie wel alvast voor jullie reactie doenja ik ben 9mei uitgerekend, dus jij bent 7 dagen eerder:D dit is onze eerste dus ik denk zelf dat ie wle paar dagen te laat gaat komen.

Wij zijn het samen eens over hoe wij het straks willen, en staan ook voor de volle 100% echter ons besluit. Ik vind ook dat ons zoontje moet opgeroeien in een gelukkig gezin waar beide ouders zich zelf prettig bij voelen, is alleen maar beter voor de ontwikkeling van ons kindje!

Het is al wat marianne zegt: liever een gelukkige studerende/werkende mama en ene verzorgende/parttime werkende papa dan 2 ouders die in hun rol niet gelukkig zijn en alle 2 elke dag zwaar depri op de bank zitten!
Zeker niet raar! Ik vind het overigens wel knap als jullie met een heel gezin op een partime productiewerk salaris kunnen leven. Dat zal wellicht niet makkelijk zijn af en toe voor de komende 4 jaar. Maar je hebt helemaal gelijk dat je je hbo wil halen, dat bied op de langere termijn toch meer kansen op een goede baan. Laat mensen maar lullen hoor.
quote:LuLuBell schreef op 07 januari 2009 @ 15:23:

Zijn wij nou echt zo'n vreselijk raar stel dat wij dit willen??

Nee totaal niet! Hartstikke goed, Jullie doen wat jullie het verstandigst lijkt en allebei mee eens zijn. En jullie komen er ook nog eens samen in overleg uit! Dat is de meeste mensen niet gegeven en juist erg belangrijk om het goed in een relatie te houden. In overleg blijven.

Ik denk dat mensen hun eerste reactie en tegenstand hierin is, is dat ze opeens zelf moeten gaan nadenken over waarom ze dingen doen of laten. Waar de meeste weerstand vandaan komt zit het vaak zelf het slechtst. Dat "iets overal zo gaat" vind ik het slechtste argument wat er te vinden is.'

Komen jullie dan wel zometeen uit met geld als jullie dan allebei niet werken als ik het goed begrijp? En later hij alleen maar parttime terwijl jij nog studeert?

Ik denk dat je op deze manier wel de meeste kans maakt om een goed inkomen over een aantal jaren te krijgen. En het is mooi dat jouw vriend thuis voor de kleine wil zorgen zodat jij jouw ambities waar kan maken. Nu heb je de kans om een hbo-diploma te halen. Dat je elkaar aanvult, beter kan je het niet hebben. Vaders kunnen prima thuisopvoeders zijn. En moeders prima de kost verdienen.
quote:LuLuBell schreef op 07 januari 2009 @ 15:23:

Bij ons is het nou eenmaal zo dat ik een betere denk en hersencapaciteit heb dan mijn vriend. Ik behaal met 2 vingers in de neus fluitend naar buiten kijkend mijn opleidingen Als dat zo is, zou ik eerst maar eens een cursus Nederlandse taal gaan doen voordat ik aan een HBO opleiding zou beginnen .... De d'tjes en de t'tjes, en de lange en de korte ei/ij, basisschoolniveau bijspijkeren dus.quote:LuLuBell schreef op 07 januari 2009 @ 15:23:

Hij heeft er voor gekozen om parttime te gaan werken en de dagen dat die wel gaat wilt mijn moeder maar al te graag op de kleine passen.quote:LuLuBell schreef op 07 januari 2009 @ 15:23:

Want dat scheint bij ieder gezin zo te gaan....quote:LuLuBell schreef op 07 januari 2009 @ 15:23:

Maar ik ben nou eenmaal geen moeder die heel de dag thuis wilt blijven en alleen maar bij haar baby wilt zijn, nee ik zou daar dood ongelukkig van worden!!
quote:[message=2533092,noline].

Wel even een tip, het is fijn om makkelijk je opleidingen af te ronden, maar de opleiding die je nu gekozen hebt (MWD) is niet een opleiding die gebaseerd is op boeken en feiten en heeft feitelijk niet zo heel veel met makkelijk leren en inteligentie te maken. Het is veel in de praktijk doen en er feeling voor hebben. Maar ik neem aan dat je dit vast ook goed lukken, maar wilde het nog wel even benadrukken als ervaringsdeskundige.

Heb je ook helemaal gelijk in en ik sta ook volledig achter deze tip. Ik heb als voor opleiding spw4 maatschappleijke richting achter de rug, vorig jaar mijn diploma (overgens wel ruim 7 maanden te laat...) gehaald en heb veelal stage gelopen bij probleem jongeren. Uiteindelijk wil ik met mijn werkveld ook die kant op.

Een harde kant, fysiek en metaal erg zwaar maar wel een kant die zeker niet onder belicht mag blijven wnat ik vind ieder kind verdient een goede kans in de maatschappij, hoeveelste kans het ook wezen mag.

En als ik daar mijn steentje aan mag bij dragen is dat alleen maar een grote eer!

Overgens hopen a.spapa en ik dat ons kindje net zulke goede schooljaren mag beleven als ik, en dat hij uiteindelijk doro zou gaan studeren. Wel houden we de kans dat dit niet zo is en net als zijn papa een vroegtijdig schoolverlater wordt, zeer goed voor ogen. Mocht het wezen dat hij vroeg tijdig van school gaat zullen wij hem dara ook zeer in steunen omdat wij het van beide kanten mee maken.
quote:Joyce48 schreef op 07 januari 2009 @ 15:38:

[...]

Als dat zo is, zou ik eerst maar eens een cursus Nederlandse taal gaan doen voordat ik aan een HBO opleiding zou beginnen .... De d'tjes en de t'tjes, en de lange en de korte ei/ij, basisschoolniveau bijspijkeren dus.

[...]

[...]

[...]

Was ook het eerste wat ik dacht...
quote:AnimaJoy schreef op 07 januari 2009 @ 15:38:

[...]

Nee totaal niet! Hartstikke goed, Jullie doen wat jullie het verstandigst lijkt en allebei mee eens zijn. En jullie komen er ook nog eens samen in overleg uit! Dat is de meeste mensen niet gegeven en juist erg belangrijk om het goed in een relatie te houden. In overleg blijven.

Ik denk dat mensen hun eerste reactie en tegenstand hierin is, is dat ze opeens zelf moeten gaan nadenken over waarom ze dingen doen of laten. Waar de meeste weerstand vandaan komt zit het vaak zelf het slechtst. Dat "iets overal zo gaat" vind ik het slechtste argument wat er te vinden is.'

Komen jullie dan wel zometeen uit met geld als jullie dan allebei niet werken als ik het goed begrijp? En later hij alleen maar parttime terwijl jij nog studeert?

Ik denk dat je op deze manier wel de meeste kans maakt om een goed inkomen over een aantal jaren te krijgen. En het is mooi dat jouw vriend thuis voor de kleine wil zorgen zodat jij jouw ambities waar kan maken. Nu heb je de kans om een hbo-diploma te halen. Dat je elkaar aanvult, beter kan je het niet hebben. Vaders kunnen prima thuisopvoeders zijn. En moeders prima de kost verdienen.

Dat denk ik ook, dat mensen juist door ons besluit gaan nadenken over het feit of ze zelf wel gelukkig zijn in hun situatie.

Ik krijg tijdens mijn studie studifinanciering met partnertoeslag. Mijn vriend heeft een wajonguitkering met parttime loon. Het zal geen vet pot worden de eerste jaren, en we moeten het doen met wat we hebben. Maar we weten waar we het uiteindelijk voor doen!
Die cursus spelling was ook het eerste wat ik dacht..

Verder vind ik het absoluut niet raar dat een man de zorg voor het kind op zich neemt en de vrouw fulltime gaat werken/studeren.

Als jullie het daar samen over eens zijn dan is daar niets mis mee.
quote:Joyce48 schreef op 07 januari 2009 @ 15:38:

[...]

Als dat zo is, zou ik eerst maar eens een cursus Nederlandse taal gaan doen voordat ik aan een HBO opleiding zou beginnen .... De d'tjes en de t'tjes, en de lange en de korte ei/ij, basisschoolniveau bijspijkeren dus.

[...]

[...]

[...]

ach tja.... je blijft helaas ook in deze maatschappij mensen houden die graag op elke slak zout leggen...
Lees je eigen stukje nu eens door. Je schrijft over jezelf alsof je hoogbegaafd bent en dan zulk slecht taalgebruik. Het staat een beetje raar...
*
quote:LuLuBell schreef op 07 januari 2009 @ 15:46:

ach tja.... je blijft helaas ook in deze maatschappij mensen houden die graag op elke slak zout leggen...Dit heeft niets met slakken en/of zout te maken. Als je na je studie die goedbetaalde baan hebt op HBO-niveau zul je toch regelmatig een rapportje, e-mail, brief moeten schrijven, of een overleg moeten notuleren .... Dan maken dergelijke taalfouten niet bepaald een positieve indruk. Als je zo'n baan krijgt natuurlijk ..... want voorafgaand aan zo'n baan moet er eerst een sollicitatiebrief worden gestuurd.
Raar zeker niet! Niet naar anderen kijken, maar doen waar jullie je prettig bij voelen!
Perfectionisme is niet perfect...
quote:pomodori schreef op 07 januari 2009 @ 15:48:

Lees je eigen stukje nu eens door. Je schrijft over jezelf alsof je hoogbegaafd bent en dan zulk slecht taalgebruik. Het staat een beetje raar...uuhhhmmm... ik weet niet hoor maar ik lees toch echt NERGENS dat ik hoogdbegaafd zou zijn. En als jij denkt van wel weet jij toch echt meer dan dat ik zelf weet over mij zelf...terwijl je niet eens weet wie ik ben....
Het was idd misschien verstandig geweest om tijdens Nederlands die vingers uit je neus te halen ja

En verder zou ik me absoluut niet druk maken om de mening van de buitenwereld. Het is jullie leven!
Jij: prima, hartstikke fijn, doen.

Hij: lukt dat, een parttime baan in de productie? Heeft hij nu met zijn wajong geen mogelijkheden om een reïntegratietraject in te gaan en de kans te grijpen iets te doen/leren wat hij heel graag wil doen? Naast vaderen?

Maar ja, of het linksom gaat of rechtsom, uiteindelijk is het belangrijk dat ieder van jullie doet wat 'ie graag doet, en kan.

In jouw geval is er overigens geen haan die kraait als je een alleenstaande moeder zou zijn met ambities. Laat je dus ook niet tegenhouden door gepraat als je een man bij je hebt die je ondersteunt in je ambities.
quote:Joyce48 schreef op 07 januari 2009 @ 15:54:

[...]

Dit heeft niets met slakken en/of zout te maken. Als je na je studie die goedbetaalde baan hebt op HBO-niveau zul je toch regelmatig een rapportje, e-mail, brief moeten schrijven, of een overleg moeten notuleren .... Dan maken dergelijke taalfouten niet bepaald een positieve indruk. Als je zo'n baan krijgt natuurlijk ..... want voorafgaand aan zo'n baan moet er eerst een sollicitatiebrief worden gestuurd.en sollicitatiebrieveven en het ECHTE leven zijn serieus en het vivaforum is nog steeds niet het echte leven of is dat bij jou wel zo??
Ja ik sluit me ook een beetje aan bij Pomodori.....ik vind dat je wel erg hoog van de toren blaast...

Een HBO opleiding afronden met 2 vingers in de neus en door fluitend naar buiten te kijken lijkt me een beetje overmoedig..

Zeker met een SPW vooropleiding moet je eerst nog maar eens laten zien dat je het HBO ook met hetzelfde gemak doorloopt.

Ook vind ik het ook erg voorbarig om nu al over het al dan niet doorstuderen van jullie kind te praten. Nu al rekening houden met het feit dat hij nog wel eens een vroegtijdig schoolverlater zou kunnen worden vind ik een beetje ondoordacht.

Laat het kind eerst maar eens gezond ter wereld komen; kijk dan of een studie al dan niet in jullie schema gaat passen en praat over 16 jaar maar eens weer over eventuele studies.

Maar oke...het is natuurlijk helemaal niet verkeerd om alvast wat vooruit te plannen, maar als ik deze plannen zo lees dan krijg ik daar toch een beetje de kriebels van;-(

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven