Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties, deel V

29-04-2016 17:52 3007 berichten
Deel I, II, III en deel IV zijn een groot succes.

We gaan hier verder met het beschrijven van gierige acties. Dit topic is vooral bedoeld voor verhalen

Uiteraard kan er ook lekker gereageerd worden op de verhalen maar probeer hier niet te verzanden in een welles-nietes discussie over bepaalde standpunten; dan kan je daar beter een apart topic voor starten. Als je je hier niet aan kan houden, word je gestaft en dan kan je een ban krijgen.

Zo is inmiddels wel duidelijk dat er verschillend gekeken wordt naar het wel of niet betalen van de wc-dame en ook dat het wel of niet hoofdelijk omslaan van een rekening in de horeca zowel gierige als niet gierige kanten heeft. Gelieve deze oude koeien hier met rust te laten.

De link naar deel IV: KLIK, met daarin links naar de eerdere delen.
@Voyageuse: ik moet erbij zijn geweest om dit te kunnen geloven! Mensen vragen om wat mee te nemen vind ik echt prima. Maar om dan ook nog eens een bijdrage voor het (karige) eten te vragen, waar haal je het vandaan???
Deze past ook op het kerstpakketten topic: dochter van een kennis werkt in een klein zaakje, zij is de enige fulltimer. Onlangs ontving zij een mooi pakket Rituals/Dove/wat dan ook. Met de volgende opmerkingen van baas: dit was een relatiegeschenk van een van onze leveranciers. Wil jij het? Dat is dan meteen ook je kerstpakket.

Dan voel je je echt enorm gewaardeerd....
quote:Marels schreef op 14 december 2016 @ 16:57:

Ik wist nooit dat gewoon iets eten of drinken met vrienden zo ingewikkeld was

Als ik met beste vriendin ergens ga eten zeg ik dat ik betaal, en de keer erop betaalt zij. Gaat dat gelijkwaardig? Geen idee. Boeit ons niet zo.

Als we bij haar of bij mij zijn zorgt degene bij wie we zijn voor eten en drinken. Tenzij ik voorstel om na een dagje weg bijvoorbeeld pizza te halen, dan treed systeem 1 in werking.

Ik vind het heerlijk om daar gewoon niet over na te denken en niet moeilijk te hoeven doen.

Heel goed van jou. Jammer genoeg denkt niet iedereen zo. En ik vind eigenlijk ook niet erg om daar wel over na te denken en zelfs om rekeningen te splitten. Niet iedereen heeft het nu eenmaal erg ruim.

Maar ik vind dat gierige verdelen in je eigen voordeel en alles zo bekokstoven dat je niks of bijna niks hoeft te betalen wel echt vreselijk.
Nee maar het wordt vaak een probleem als de ander dan ineens als jij betaalt het duurste neemt en als zij betaalt ineens alleen salade neemt en jou ook maant hetzelfde te doen.
Alle reacties Link kopieren
Oh, ik vind splitten ook niet erg hoor, maar wij doen het gewoon meestal niet.

Omdat ik dat altijd een beetje knullig vind, dat uitrekenen wie wat gegeten heeft. Of als je we gewoon split maar de rekening is 45 euro en je hebt allebei alleen 50 euro enzo. Ik vind dat altijd een beetje mal staan naar de serveerster toe.
668, the neighbour of the Beast
quote:Starshine-2 schreef op 14 december 2016 @ 17:03:

Nee maar het wordt vaak een probleem als de ander dan ineens als jij betaalt het duurste neemt en als zij betaalt ineens alleen salade neemt en jou ook maant hetzelfde te doen.Idd, maar dat gebeurt mij dus gelukkig nooit.
668, the neighbour of the Beast
quote:Marels schreef op 14 december 2016 @ 17:09:

[...]

Idd, maar dat gebeurt mij dus gelukkig nooit.Is voor mij gelukkig lang geleden. Met 1 vriendin zijn we wel gek op groupons. Dus dan met zo'n goedkope treinkaart naar een andere stad en daar dan een social deal en groupon qua eten. Maar dat is gewoon gierigheid in het algemeen. Een ander expres benadelen vind ik zo gek.
quote:Marels schreef op 14 december 2016 @ 17:09:

Oh, ik vind splitten ook niet erg hoor, maar wij doen het gewoon meestal niet.

Omdat ik dat altijd een beetje knullig vind, dat uitrekenen wie wat gegeten heeft. Of als je we gewoon split maar de rekening is 45 euro en je hebt allebei alleen 50 euro enzo. Ik vind dat altijd een beetje mal staan naar de serveerster toe.

Ik vind het niet mal, lekker belangrijk wat die er van vind.

Ik vind het alleen mal als er een nemer is die alleen maar neemt elke keer.
quote:elf12 schreef op 14 december 2016 @ 17:02:

Deze past ook op het kerstpakketten topic: dochter van een kennis werkt in een klein zaakje, zij is de enige fulltimer. Onlangs ontving zij een mooi pakket Rituals/Dove/wat dan ook. Met de volgende opmerkingen van baas: dit was een relatiegeschenk van een van onze leveranciers. Wil jij het? Dat is dan meteen ook je kerstpakket.

Dan voel je je echt enorm gewaardeerd....Nou inderdaad, een 10tje voor een fles wijn is dan al te veel. En ook dat je dat zo expliciet benoemt.
quote:Het-groepje schreef op 14 december 2016 @ 14:06:

Nou ben ik toch wel benieuwd over jullie oordeel in deze:

Wij hebben een snoeppot op de werkkamer en die vul ik regelmatig bij.

Een collega vult hem nooit bij maar staat altijd wel heel opgetogen (ook wel weer schattig, het is een man van 60+) er als eerste bij om wat te pakken en staat dan gezellig een selectie te maken, legt ze op soort op zijn bureau etc.

Nu had ik naast die zak voor de pot. ook een rolletje rolo voor mezelf gekocht.

Die at ik dus lekker op, twee rolo's tegelijk jam jam. Hij stond naast me ergens op te wachten met een handje drop.

Rolletje op, hij druipt af en mijn collega's wezen me erop dat hij ws ook een rolo had gewild.

Ik vind rolo gewoon kut om te delen, koop dan nog liever 2 rolletjes

Maar is dat nou gierig van mij om voor zijn neus dat rolletje leeg te eten? Hij stond daar al met een handje drop dus ik dacht dat hij daar maar gewoon stond ofzo (was eerlijk gezegd te obsessed met mijn chocola om veel te denken).Lieverd, een Snickers of een Mars deel je ook niet met een ander. Dat is 1 stuk en dat eet je in je eentje op. Dus waarom een rol Rolo niet? Je hebt niet gierig gehandeld. Je hebt gesmuld van je eigen aankoop!
quote:Fee-de-Goede schreef op 14 december 2016 @ 14:08:

[...]

Ik deel mijn eten niet. Echt niet. Snoep ik eet ik niet dus er zullen weinig mensen komen bedelen maar er staat bij jullie al een pot voor iedereen. Die jij al vult.

Ik had ze ook allemaal opgegeten en er geen een gegeven denk ik. Rare bedelaars.

Dit laat me denken aan iets waaraan ik me vaak, heeeeeel vaak, heb geërgerd!

Een kennis die altijd, echt aaaaaaltijd, wanneer iemand iets at wilde proeven.

Wat een bloedhekel heb ik daaraan. Had je je bord netjes voor je staan, moest zij proeven aan je groente of aan je saus of aan je vlees. Had je een koekje, moest zij proeven van dat koekje. Had je een drankje, moest zij proeven van dat drankje.

Dit is niet een gierige actie van haar geweest, echter ik hou er gewoonweg NIET van om een ander aan mijn eten te laten komen. En mijn bestek en mijn glas wil ik niet delen met een andere mond.

Ik heb er ook een schurfthekel aan wanneer mijn kind naar iets graait dat op mijn bord ligt. Vind dat gewoonweg echt niet leuk en niet lekker. Heb daar echt een gruwelijke hekel aan!!
quote:Troeteltje schreef op 14 december 2016 @ 18:11:

[...]

Dit laat me denken aan iets waaraan ik me vaak, heeeeeel vaak, heb geërgerd!

Een kennis die altijd, echt aaaaaaltijd, wanneer iemand iets at wilde proeven.

Wat een bloedhekel heb ik daaraan. Had je je bord netjes voor je staan, moest zij proeven aan je groente of aan je saus of aan je vlees. Had je een koekje, moest zij proeven van dat koekje. Had je een drankje, moest zij proeven van dat drankje.

Dit is niet een gierige actie van haar geweest, echter ik hou er gewoonweg NIET van om een ander aan mijn eten te laten komen. En mijn bestek en mijn glas wil ik niet delen met een andere mond.

Ik heb er ook een schurfthekel aan wanneer mijn kind naar iets graait dat op mijn bord ligt. Vind dat gewoonweg echt niet leuk en niet lekker. Heb daar echt een gruwelijke hekel aan!!

Mijn broer jatte altijd eten van m'n bord af, met grapjes erbij, maar had er een bloedhekel aan.

Sindsdien ben ik ook zo haha
quote:amarna schreef op 14 december 2016 @ 11:50:

[...]

Pasten ze je niet goed en staan ze ongedragen in jouw kast?

In dat geval had ik ze aan mijn zus gegeven. Gratis.Ze passen me prima, ik had ze vlak daarvoor nog in de winkel gepast. En ik draag ze nog ieder jaar
quote:KoffieDoosje schreef op 14 december 2016 @ 20:58:

[...]

Ze passen me prima, ik had ze vlak daarvoor nog in de winkel gepast. En ik draag ze nog ieder jaar Dan snap ik niet waarom het een gierige actie van je zus was. Je hebt ze haar toch niet te koop aangeboden?
quote:amarna schreef op 14 december 2016 @ 21:20:

[...]

Dan snap ik niet waarom het een gierige actie van je zus was. Je hebt ze haar toch niet te koop aangeboden?Uhm nou. Je koopt wat voor jezelf en je zus staat meteen bij je te bedelen om ze goedkoop over te nemen zonder dat je dat aangegeven hebt? Misschien niet gierig maar wel hebberig.
quote:Starshine-2 schreef op 14 december 2016 @ 21:49:

[...]

Uhm nou. Je koopt wat voor jezelf en je zus staat meteen bij je te bedelen om ze goedkoop over te nemen zonder dat je dat aangegeven hebt? Misschien niet gierig maar wel hebberig.Ja hebberig inderdaad. Raar.

[...]

Dan snap ik niet waarom het een gierige actie van je zus was. Je hebt ze haar toch niet te koop aangeboden?

Als iemand je trots haar nieuwe mooie laarzen laat zien is het toch heel apart om te zeggen "Oh die vind ik mooi, ik wil ze voor 20 euro van je kopen". Zeker als ze overduidelijk zelf net veel meer ervoor heeft betaald. Voor een dubbeltje op de eerste rang en ook gewoon heel raar gedrag.

Oh iets te lang niet gerefreshed dus mosterd...

[...]

Dan snap ik niet waarom het een gierige actie van je zus was. Je hebt ze haar toch niet te koop aangeboden?

Nee, ik had ze niet te koop aangeboden.

Ik had ze diezelfde dag voor 175 euro gekocht, en zij wilde er 25 euro voor betalen.

@Voyageuse: walgelijke lui. Vrekken, gieren! Bleh. Zijn het nu nog vrienden?
quote:KoffieDoosje schreef op 14 december 2016 @ 22:03:

[...]

Ik had ze diezelfde dag voor 175 euro gekocht, en zij wilde er 25 euro voor betalen.

dat kan toch nooit serieus geweest zijn.
quote:Fee-de-Goede schreef op 14 december 2016 @ 14:08:

[...]

Ik deel mijn eten niet. Echt niet. Snoep ik eet ik niet dus er zullen weinig mensen komen bedelen maar er staat bij jullie al een pot voor iedereen. Die jij al vult.

Ik had ze ook allemaal opgegeten en er geen een gegeven denk ik. Rare bedelaars.Inderdaad. Ik heb daar ook een hekel aan en ken ze ook; collega's die meteen willen weten wat je hebt als ze je op iets zien kauwen.
Ik heb ook nog een gierige actie maar eerst wil ik heel kort reageren op de kraamlijst. Ik heb het ook altijd hebberig gevonden, maar nu we zelf een kleintje hebben, heb ik al vele cadeautjes gekregen die ik echt niet kan gebruiken. Dubbel, rompertje in een maat waar ik er al 20 van heb of kleding en knuffels die gewoon niet mijn smaak zijn. Ik vind t eigenlijk zonde dat mensen daar geld aan uitgeven terwijl ik t niet ga gebruiken. Dan heb ik liever iets van een lijstje (wat ik overigens niet heb).

Nu de gierige actie:

Ik heb een vriendin waar ik een paar keer mee op vakantie ben geweest. Inmiddels zijn we uit elkaar gegroeid maar in de tijd dat we veel met elkaar omgingen speelde dit.

Ik was jarig en kreeg van haar een kaart in de vorm van een tegoedbon, ze zou een keer heerlijk voor me koken. Echt een leuk cadeau, alleen is t nooit voorgekomen. Ik vond het stom om ernaar te vragen van he, je zou nog een keer koken. Ik vind tegoedbonnen krijgen leuk, maar ook ongemakkelijk. Je vraagt er niet zelf naar en dan wordt het al gauw vergeten.

Ook ging ik met deze vriendin op vakantie. We hadden veel geld uitgegeven aan t ticket (rond de 1000, land in Azië) en besproken dat ik niet een hele dure vakantie wilde, omdat ik weinig geld had in die tijd (ticket heb ik echt een jaar voor gespaard). Zij had een heel leuk hotel gevodnen, ver boven afgesproken budget en zij zou t voor mij betalen, omdat ze er zelf graag wilde logeren. Oke prima, maar ten tijde van betalen werd mij gewoon de helft gevraagd en durfde ik er niets meer van te zeggen.

Het zal niet helemaal gierig bedoeld zijn, eerder vergeetachtig maar voor mij was t toen best zuur.
quote:KoffieDoosje schreef op 14 december 2016 @ 22:03:

[...]

Ik had ze diezelfde dag voor 175 euro gekocht, e3n zij wilde er 25 euro voor betalen.

Erg vreemde reactie van je zus.
quote:Zomer28 schreef op 15 december 2016 @ 05:59:

Ik heb ook nog een gierige actie maar eerst wil ik heel kort reageren op de kraamlijst. Ik heb het ook altijd hebberig gevonden, maar nu we zelf een kleintje hebben, heb ik al vele cadeautjes gekregen die ik echt niet kan gebruiken. Dubbel, rompertje in een maat waar ik er al 20 van heb of kleding en knuffels die gewoon niet mijn smaak zijn. Ik vind t eigenlijk zonde dat mensen daar geld aan uitgeven terwijl ik t niet ga gebruiken. Dan heb ik liever iets van een lijstje (wat ik overigens niet heb).

Nu de gierige actie:

Ik heb een vriendin waar ik een paar keer mee op vakantie ben geweest. Inmiddels zijn we uit elkaar gegroeid maar in de tijd dat we veel met elkaar omgingen speelde dit.

Ik was jarig en kreeg van haar een kaart in de vorm van een tegoedbon, ze zou een keer heerlijk voor me koken. Echt een leuk cadeau, alleen is t nooit voorgekomen. Ik vond het stom om ernaar te vragen van he, je zou nog een keer koken. Ik vind tegoedbonnen krijgen leuk, maar ook ongemakkelijk. Je vraagt er niet zelf naar en dan wordt het al gauw vergeten.

Ook ging ik met deze vriendin op vakantie. We hadden veel geld uitgegeven aan t ticket (rond de 1000, land in Azië) en besproken dat ik niet een hele dure vakantie wilde, omdat ik weinig geld had in die tijd (ticket heb ik echt een jaar voor gespaard). Zij had een heel leuk hotel gevodnen, ver boven afgesproken budget en zij zou t voor mij betalen, omdat ze er zelf graag wilde logeren. Oke prima, maar ten tijde van betalen werd mij gewoon de helft gevraagd en durfde ik er niets meer van te zeggen.

Het zal niet helemaal gierig bedoeld zijn, eerder vergeetachtig maar voor mij was t toen best zuur.Dan herinner je haar toch aan de afspraak of je zegt nog eens dat je weinig geld hebt.
quote:Zomer28 schreef op 15 december 2016 @ 05:59:

Nu de gierige actie:

Het zal niet helemaal gierig bedoeld zijn, eerder vergeetachtig maar voor mij was t toen best zuur.

Beide voorbeelden vind ik niet perse gierig, maar meer een gebrek aan assertiviteit aan jouw kant. Het idee van een tegoedbon is juist dat jij het als ontvanger kunt inwisselen wanneer jij wilt, dus juist als jij zin hebt in dat etentje. Zij heeft nu ongetwijfeld gedacht 'Zomer vond het blijkbaar geen leuk cadeau want ze stelt nooit een datum voor'.

En bij dat hotel had ik zeker iets gezegd van 'weet je nog dat jij dit graag wou, en daarom voor mij zou betalen?' (ik weet alleen niet of ik voet bij stuk zou hebben gehouden als zij zou ontkennen dat ze dat beloofd had)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven