Geld & Recht alle pijlers

E-mail van advocaat?!

16-12-2016 11:55 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Even een vraagje voor de juristen onder ons of 'ervarings'deskundigen. Ik heb zojuist een e-mail ontvangen van een advocaat van mijn ex-partner (voor een omgangsregeling). Ik ben nog nooit in aanraking gekomen met een advocaat etc., dus ik weet vrijwel niks van deze gang van zaken af. Nu vind ik het persoonlijk wel erg vreemd, dat zijn advocaat mij een e-mail stuurt. Gaan dergelijke zaken normaal gesproken niet via de aangetekende post? Het had immers gekund dat deze e-mail was beland in mijn postvak 'ongewenst', dan had ik hier helemaal niks vanaf geweten.

Ik hoor graag van jullie
Wellicht komt er nog een brief.
Only dead fish go with the flow
Dit was trouwens een e-mail voor het opzetten van een rechtszaak betreffende de omgangsregeling (1x in de 2 weken een weekend). Tevens werd er gevraagd of ik hier akkoord mee ging. Hier heb ik uiteraard niet op gereageerd en het overgedragen aan mijn eigen advocaat.
quote:Dreamglasses schreef op 16 december 2016 @ 11:58:

Wellicht komt er nog een brief.Ja? Nou ik heb wel vermeld dat ik deze e-mail zojuist heb ontvangen, maar het is eerlijk gezegd al een maand geleden. Tot op heden nog geen brief ontvangen.
Ik heb ook vaak zat mailcontact met mijn advocaat gehad, hoor. Meestal stond er dan ergens onderaan dat het ook nog per post verstuurd zou worden.
quote:Pruttie schreef op 16 december 2016 @ 12:01:

Ik heb ook vaak zat mailcontact met mijn advocaat gehad, hoor. Meestal stond er dan ergens onderaan dat het ook nog per post verstuurd zou worden.Ook van de tegenpartij? Dat het contact van een advocaat tot zijn cliënt per mail verloopt, kan ik me goed voorstellen. Maar dat de advocaat van de tegenpartij je benadert per e-mail vind ik vreemd. Maar goed, dit zal dan wel de normale gang van zaken zijn.
Nee, niet netjes. IK zou verder niet op ingaan.
Dan is het wel vreemd idd. Misschien heeft je advocaat het ontvangen per brief? Of is de naam van jouw advocaat nog niet bekend bij de tegenpartij? En laat anders via je advocaat weten dat je op deze manier geen correspondentie wenst
Ik heb nooit contact met de advocaat van de tegenpartij gehad, dat liep allemaal via mijn eigen advocaat en zij speelde het door naar mij.
Stuur anders alleen een mail terug dat je liever per post communiceert.
quote:Ikhierhuh schreef op 16 december 2016 @ 12:06:

Nee, niet netjes. IK zou verder niet op ingaan.Is gewoon een normale gang van zaken hoor.
Kan het zijn dat de advocaat deze mail zowel naar jou als jouw advocaat heeft gestuurd? Dat jij als kopie ontvanger bent toegevoegd?
Is de omgangsregeling iets dat al onderwerp van discussie is tussen jullie, of werd je via deze email op de hoogte gesteld van het feit dat je ex-partner iets van je wil?

In pricipe heb je uitsluitend bij de rechtbank een advocaat nodig. Willekeurig welke post van een advocaat kun je zelf afhandelen (of negeren wanneer je daarvoor kiest). Daar heb je geen advocaat voor nodig, waarmee je er dus ook geen kosten voor hoeft te maken.
quote:Amand schreef op 16 december 2016 @ 12:13:

Is de omgangsregeling iets dat al onderwerp van discussie is tussen jullie, of werd je via deze email op de hoogte gesteld van het feit dat je ex-partner iets van je wil?

In pricipe heb je uitsluitend bij de rechtbank een advocaat nodig. Willekeurig welke post van een advocaat kun je zelf afhandelen (of negeren wanneer je daarvoor kiest). Daar heb je geen advocaat voor nodig, waarmee je er dus ook geen kosten voor hoeft te maken.

Bedankt voor jullie antwoorden. Mijn advocaat heeft geen brief, e-mail o.i.d. ontvangen. Ik ben n.a.v. deze vreemde e-mail naar hem toegestapt met deze e-mail. De omgangsregeling is niets dat al onderwerp van discussie was tussen ex partner en mijzelf.

Ik werd dus via deze email op de hoogte gesteld van het feit dat de ex-partner iets van me wil.
Advocaten zijn ongeveer de laatste beroepsgroep in Nederland (afgedwongen door de rechtbanken) die nog via fax communiceren. Maar los daarvan zijn het vrij normale mensen, die inderdaad ook via e-mail communiceren.
In deze e-mail kwam het er op neer dat ex-partner gezamenlijk ouderlijk gezag eist en een omgangsregeling. Vervolgens werd gevraagd of ik hiermee akkoord ging. Heel onprofessioneel allemaal, terwijl het wel degelijk een bestaande advocaat is.. ik heb haar namelijk opgezocht op internet.
quote:strijkijzer123 schreef op 16 december 2016 @ 12:20:

In deze e-mail kwam het er op neer dat ex-partner gezamenlijk ouderlijk gezag eist en een omgangsregeling. Vervolgens werd gevraagd of ik hiermee akkoord ging. Heel onprofessioneel allemaal, terwijl het wel degelijk een bestaande advocaat is.. ik heb haar namelijk opgezocht op internet.

Je zegt geen ervaring te hebben, hier vraag je hoe het zit, maar je weet wel al dat het heel onprofessioneel is allemaal. Knap.

Het bericht is toch aangekomen, waar zit je probleem precies?
Ja zelfs advocaten communiceren 25 jaar na het ontstaan van internet inmiddels via de email. Heel normaal. Wel kun je aangeven dat je niet meer persoonlijk benaderd wenst te worden maar via jouw advocaat als je dat prettiger vindt.

Email ed wordt ook gewoon gebruikt als bewijs.
Je kunt alleen zelf bepalen in hoeverre je een briefwisseling met de advocaat van de tegenpartij aan kunt / wilt gaan, maar hou in gedachten dat je geen advocaat nodig hebt zolang de andere partij geen procedure aanspant. Voor de duidelijkheid: de inhoud van de brieven van de advocaat van de tegenpartij kun je negeren, zelf beantwoorden of laten beantwoorden door je eigen advocaat. Dat laatste kost handen vol geld.

Het enige dat je niet kunt (en wilt negeren) is de melding dat er een procedure aangespannen is. Pas vanaf dat moment heb je een advocaat nodig, omdat je jezelf niet mag verweren in een rechtszaak; dat mag alleen een advocaat doen.
Heeft je ex je adres wel?
Bij juridische zaken is het anders nog zeer gebruikelijk om aangetekende post te versturen zodat men een bevestiging van ontvangst krijgt en zeker weet dat de brief overhandigd is. Ik vind enkel een email niet erg handig van die advocaat. Ook niet gebruikelijk. Nog steeds niet....
quote:Dreamglasses schreef op 16 december 2016 @ 12:25:

Bij juridische zaken is het anders nog zeer gebruikelijk om aangetekende post te versturen zodat men een bevestiging van ontvangst krijgt en zeker weet dat de brief overhandigd is. Ik vind enkel een email niet erg handig van die advocaat. Ook niet gebruikelijk. Nog steeds niet....De mail is echter wel ontvangen in dit geval.
Je hebt geen advocaat nodig om te doen wat advocaten ook doen: keurige briefjes sturen waarin ze de wensen en eisen van de wederpartij negeren. Wanneer je het zelf doet is het gratis, wanneer je het een advocaat laat doen kost het handenvol geld.
quote:strijkijzer123 schreef op 16 december 2016 @ 12:20:

In deze e-mail kwam het er op neer dat ex-partner gezamenlijk ouderlijk gezag eist en een omgangsregeling. Vervolgens werd gevraagd of ik hiermee akkoord ging. Heel onprofessioneel allemaal, terwijl het wel degelijk een bestaande advocaat is.. ik heb haar namelijk opgezocht op internet.Wat is er zo onprofessioneel dan? Als jij akkoord gaat hoeven ze niet naar de rechtbank dus wel zo handig m dat eerst even te checken.
quote:Dreamglasses schreef op 16 december 2016 @ 12:25:

Bij juridische zaken is het anders nog zeer gebruikelijk om aangetekende post te versturen zodat men een bevestiging van ontvangst krijgt en zeker weet dat de brief overhandigd is. Ik vind enkel een email niet erg handig van die advocaat. Ook niet gebruikelijk. Nog steeds niet....Onzin. Natuurlijk wordt er veel per aangetekende post verstuurd, maar in dit geval is een e-mail heel normaal. Bij aangetekende post gaat het meer om originele stukken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven