Gezondheid alle pijlers

Otrivin vraag

16-12-2016 18:17 28 berichten
Als ik verkouden ben dan gebruik ik neusspray van Otrivin. Ik word gek van een verstopte neus.

Op het doosje en de bijsluiter stond altijd 4 tot 6 keer per dag 1 spray in ieder neusgat. Nu staat er ineens 3 keer per dag en er moet een een tijd van 8 tot 10 uur tussen de verstuivingen zitten. Voor zover ik het kan zien is er verder niks veranderd. De werkzame stof is nog steeds van dezelfde dosering.

Voor de duidelijkheid, ik gebruik het enkel als ik verkouden ben, de laatste keer was 2 jaar geleden.
Oke, mijn vraag werd niet echt duidelijk in bovengeschreven. Ik snap de verandering niet en heb dus inmiddels teveel gebruikt. Kan dat dan kwaad? Of is het gewoon een extra veiligheidsmaatregel voor mensen die het veelvuldig gebruiken?
Wat is je vraag?

Je kunt in het vervolg beter een neusspray kopen met een zoutoplossing. In Otrivin zitten allerlei stoffen die verslavend kunnen werken en als ik de verhalen mag geloven, ook je slijmvliezen (tussenschot?) kunnen beschadigen.
Alle reacties Link kopieren
quote:chirpy schreef op 16 december 2016 @ 18:19:

Wat is je vraag?

Je kunt in het vervolg beter een neusspray kopen met een zoutoplossing. In Otrivin zitten allerlei stoffen die verslavend kunnen werken en als ik de verhalen mag geloven, ook je slijmvliezen (tussenschot?) kunnen beschadigen.

Die werkt alleen voor geen meter tegen een verstopte neus.

Ik heb trouwens nog nooit de bijsluiter gelezen en gebruik het gewoon wanneer nodig. Alleen nooit langer dan een week, dan kan het inderdaad verslavend worden.
Vreemd, op de merkloze die ik hier heb staan staat nog steeds 4-6 keer per dag. Geen idee dus wat er veranderd zou moeten zijn.
Ik heb van neusspray nog nooit de bijsluiter gelezen, ik gebruik het alleen als het nodig is.

Om in slaap te komen, als het letterlijk m'n neus uit stroomt.

Zolang je het niet te lang gebruikt kan het geen kwaad, lijkt mij tenminste.
Dat is grappig. Ik zie dat het inderdaad ook in het grote medicijnoverzicht het farmacotherapeutisch kompas aangepast is. Ik zou me er zelf niet echt al te druk over maken als je het nu vaker hebt gebruikt. Ik denk dat het aangepast is omdat veel mensen het toch langduriger dan zou moeten gebruiken. Eventueel kun je bij je apotheker vragen hoe het zit.
Kan geen kwaad, Ik gebruik al vele, vele jaren elke dag flink Otrivin. Op voorschrift KNO arts.

Als je het te lang gebruikt kan je er afhankelijk van worden, dat is geen verslaving maar een bijwerking.

Het beschadigt je tussenschot niet volgens mijn KNO arts. Het is alleen lastig er dan weer af te komen.

Als je verder geen problemen met vaten of bijv glaucoom hebt en erop let dat je niet afhankelijk wordt kan het geen enkel kwaad.
Ab imo pectore
Als bijwerking zwelt je neusslijmvlies op, waardoor je neus verstopt voelt terwijl je dus niet verkouden bent. Omdat je denkt dat je een verstopte neus hebt blijf je het dan dus gebruiken. Het is geen verslaving, het is een afhankelijkheid agv een bijwerking.

Overigens kan dat ook zo werken met paracetamol en hoofdpijn.

Geen idee waarom de wijziging is, het was mij nog niet opgevallen.
Ik gebruik altijd de kinderversie. Daar zit de helft van het werkzame spul in en voor mijn gevoel werkt het net zo goed en net zo lang.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
quote:tonkje schreef op 16 december 2016 @ 18:41:

Ik gebruik altijd de kinderversie. Daar zit de helft van het werkzame spul in en voor mijn gevoel werkt het net zo goed en net zo lang.Dat doe ik ook, die van 2-6 jaar is dat geloof ik. Ik was pas bijna 3 weken verkouden, heb het toen 2 1/2 week gebruikt, een keer of 4 per dag. Gebruik het nu niet meer, dus niet verslaafd geraakt
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Oke, bedankt voor de reacties.. Ik vond het gewoon een beetje eng.
Otrivin, ben strontverkouden.. normaal gebruik ik m dan, maar ben zwanger... dus nu zo'n speciale zoutoplossing voor zwangeren...

Werkt voor geen meter... ellende!
Het viel mij laatst ook op! Ik dacht al dat ik gek was geworden dat ik altijd 4-6x daags als advies gaf aan klanten maar het is dus inderdaad gewijzigd. Waarschijnlijk nieuw onderzoek naar gedaan ofzo. Ik zou me er niet te druk om maken. Voorheen kon 4-6x geen kwaad blijkbaar, dus waarom zou dat nu ineens wel zo zijn?
Volgens de mevrouw van de plaatselijke drogisterij zijn de Europese regels strenger geworden. Daardoor zouden de adviezen in de bijsluiter veranderd worden/zijn..
quote:Xervy schreef op 16 december 2016 @ 19:19:

Otrivin, ben strontverkouden.. normaal gebruik ik m dan, maar ben zwanger... dus nu zo'n speciale zoutoplossing voor zwangeren...

Werkt voor geen meter... ellende!

Ik had er serieus niet aan gedacht dat een plaatselijk werkend medicijn kwaad kon in de zwangerschap. Dit staat erover in het fk:

Teratogenese: Ruime ervaring bij de mens heeft geen aanwijzingen voor meer kans op aangeboren afwijkingen laten zien.

Farmacologisch effect: Systemische resorptie kan optreden. Bij langdurig gebruik van hoge doseringen kan vermindering van de doorbloeding van de placenta niet worden uitgesloten.

Advies: Kan mits kortdurend (maximaal 5–7 dagen) en in de voorgeschreven dosering, worden gebruikt. Herhaalde behandeling tijdens zwangerschap vermijden. Bij hypertensie of verminderde doorbloeding van de placenta het gebruik afwegen.

Heb het mn in het laatste trimester gebruikt omdat voorjaarsverkoudheden icm toch wat algemene zwelling in de zwangerschap ervoor zorgden dat ik anders niet kon slapen. Na de bevalling direct gestopt, had het niet meer nodig.
quote:Xervy schreef op 16 december 2016 @ 19:19:

Werkt voor geen meter... ellende!http://www.apotheek.nl/me ... rden-of-borstvoeding-geef

Je mag gewoon xylometazoline gebruiken als je zwanger bent!
quote:Elmira schreef op 16 december 2016 @ 19:54:

[...]

Ik had er serieus niet aan gedacht dat een plaatselijk werkend medicijn kwaad kon in de zwangerschap. Dit staat erover in het fk:

Teratogenese: Ruime ervaring bij de mens heeft geen aanwijzingen voor meer kans op aangeboren afwijkingen laten zien.

Farmacologisch effect: Systemische resorptie kan optreden. Bij langdurig gebruik van hoge doseringen kan vermindering van de doorbloeding van de placenta niet worden uitgesloten.

Advies: Kan mits kortdurend (maximaal 5–7 dagen) en in de voorgeschreven dosering, worden gebruikt. Herhaalde behandeling tijdens zwangerschap vermijden. Bij hypertensie of verminderde doorbloeding van de placenta het gebruik afwegen.

Heb het mn in het laatste trimester gebruikt omdat voorjaarsverkoudheden icm toch wat algemene zwelling in de zwangerschap ervoor zorgden dat ik anders niet kon slapen. Na de bevalling direct gestopt, had het niet meer nodig.Zelfde hier, kon echt niet zonder en 2 dagen na de bevalling was het over.
Oooo echt??? Fantastisch!!! Ik had gelezen dat het absoluut niet mocht. Morgen man meteen naar drogist sturen.
In België werd er al veel langer voorzichtiger gedaan. Toen ik daar jaren geleden in de apotheek kwam voor de Nederlandse kinderdosering, vielen ze daar van hun stoel. Of ik wel wist hoe slecht dat was. De helft mocht mijn kind, volgens de Belgische regels.

Sindsdien worden alle doseringen xylometazoline hier in huis gehalveerd. Want ze zullen in België vast niet voor niets zo voorzichtig zijn.

Mij verbaast het dus niet dat hier het gebruiksvoorschrift ook naar beneden is bijgesteld.
je ma het idd gebruiken als je zwanger bent , maar dan idd wel de nieuwe dosis aanhouden , heeft idd met europeese richtlijnen te maken , kijk bv ook eens naar vicks en babyluuf mag ineens ook niet meer vrij snel na geboorte
quote:Beeldig schreef op 16 december 2016 @ 21:12:

In België werd er al veel langer voorzichtiger gedaan. Toen ik daar jaren geleden in de apotheek kwam voor de Nederlandse kinderdosering, vielen ze daar van hun stoel. Of ik wel wist hoe slecht dat was. De helft mocht mijn kind, volgens de Belgische regels.

Sindsdien worden alle doseringen xylometazoline hier in huis gehalveerd. Want ze zullen in België vast niet voor niets zo voorzichtig zijn.

Mij verbaast het dus niet dat hier het gebruiksvoorschrift ook naar beneden is bijgesteld.Hoe doe je dat? Of kun je bij je apotheek bepaalde doseringen krijgen? Want ik zou niet weten hoe ik een halve verstuiving uit zo'n flesje zou moeten krijgen.
Zoals hiervoor al geschreven werd: kinderdosering voor onszelf en voor kind een dosering lager dan bij de leeftijd hoort volgens Nederlandse richtlijnen (waarmee de dosering wel klopt met de Belgische richtlijnen).
quote:Beeldig schreef op 16 december 2016 @ 21:12:

Mij verbaast het dus niet dat hier het gebruiksvoorschrift ook naar beneden is bijgesteld.Juist in België kun je gewoon alle soorten neusspray zo kopen die je hier op recept moet hebben, zoals met prednison erin. Ik ga er expres voor naar België. Xylometazoline is ook in alle soorten en maten zo te kopen, dus mij nervaring is juist anders.
Ab imo pectore
quote:Valeriaansnoepje schreef op 16 december 2016 @ 22:34:

[...]

Hoe doe je dat? Of kun je bij je apotheek bepaalde doseringen krijgen? Want ik zou niet weten hoe ik een halve verstuiving uit zo'n flesje zou moeten krijgen.Flesje openschroeven, helft in ander flesje gieten en eerste flesje aanvullen met zoutoplossing.
Ab imo pectore

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven