Gezondheid alle pijlers

Veganistisch worden

17-12-2016 22:39 75 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet onder welke pijler ik dit moest zetten.

Ik vraag me af of hier mensen veganistisch zijn en die hun ervaringen willen delen.

Ik ben vegetarier, sinds 12e. Toen een periode waarbij ik af en toe wat at meestal als ik bij anderen was. Ik heb het nooit echt lekker gevonden en vanwege de dieren. Sinds een paar jaar ben ik weer helemaal vegetarier. Ik kan vlees nu niet meer verdragen, word er misselijk van, de geur al ( sinds zwangerschap).

Ik drink geen melk, dat lust ik niet. Maar ik eet af en toe wel yoghurt of kwark. Melk in pannekoeken gebruik ik ook.

Ik zie steeds meer hoe het er in de dierenindustrie aan toe gaat. Ik zou voor mijzelf daarom geen dierlijke producten meer willen gebruiken. Maar het lijkt me ook best moeilijk. Misschien omdat ik nog niet goed zicht heb op de alternatieven ( met name voor zuivel en eieren) en ook omdat ik me misschien nog niet geheel realiseer wat het inhoud en ik me in een weinig steunende omgeving bevind. Dat ik vegetarier ben wordt altijd al als moeilijk ervaren.

Dus mijn vraag is eigenlijk wat houdt het veganisme naast het voedsel nog meer in? Wat zijn fijne alternatieven?

Ik heb bijv een donzen dekbed, ik draag ook leren schoenen. Dat dekbed is er al lang, dat zou ik nu niet opeens wegdoen maar bij een volgende koop zou ik kijken naar alternatieveb. Maar qua leren schoenen vind ik dat lastig... de schoenen die niet van leer waren die ik heb gehad waren van slechte kwaliteit. Een vegan die wel leren schoenen draagt, is dat hypocriet? Of is het al wat als ik het zo goed mogelijk probeer te doen?

Daarnaast vind ik het ook frustrerend dat het toch wel blijft bestaan omdat het gros toch wel vlees eet enz.

Mijn man doet sowieso niet mee. Kan ik mijn kindje zo laten opgroeien of mist hij dan belangrijke voedingsstoffen?
Waarom alles of niets? Je hoeft jezelf toch niet per se veganist te noemen?
Hoi Fresia,

Je moet vooral doen wat voor jou goed voelt, en niet wat 'regeltjes' voorschrijven. Hoe meer dierlijke producten je bant, hoe beter. Als jij echt leren schoenen wil blijven dragen dan ben je daar natuurlijk gewoon vrij in. Alle beetjes helpen!

Voor melk zijn onwijs veel alternatieven. Sojamelk, amandelmelk, rijstmelk... Kan ook allemaal prima in pannenkoeken etc. Eieren zijn wel lastig, dat is niet te vervangen.

Je kindje zou ik niet veganistisch op laten groeien (al is het niet on,mogelijk), maar vegetarisch kan prima. Lijkt me ook een goed alternatief tussen jou en je man.

En als laatste, trek je niet teveel aan van wat anderen vinden. Jij hebt het bij het juiste eind dus hou voet bij stuk. Logischerwijs vinden mensen het niet leuk om op hun fouten gewezen te worden, dus gaan ze het op jou steken. Gewoon negeren dat.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Als je in Italie je kinderen veganistisch opvoed ben je strafbaar, zouden ze hier ook moeten invoeren.

Geef je kind de voedingsstoffen die het nodig heeft en laat de keus om veganistish te zijn aan hun zelf over als ze daar oud genoeg voor Zijn.

Wat is er mis met melk en yoghurt van een locale boerderij waar de koeien een goed leven hebben? Smaakt ook nog eens veel lekkerder!
Ja, daar krijgt je kind tekorten van. Lijkt me sowieso niet zo'n goed plan, aangezien je blijkbaar zelf nog niet weet hoe en wat je gaat eten.
quote:LaFolie schreef op 17 december 2016 @ 22:45:

Hoi Fresia,

Je moet vooral doen wat voor jou goed voelt, en niet wat 'regeltjes' voorschrijven. Hoe meer dierlijke producten je bant, hoe beter. Als jij echt leren schoenen wil blijven dragen dan ben je daar natuurlijk gewoon vrij in. Alle beetjes helpen!

Voor melk zijn onwijs veel alternatieven. Sojamelk, amandelmelk, rijstmelk... Kan ook allemaal prima in pannenkoeken etc. Eieren zijn wel lastig, dat is niet te vervangen.

Je kindje zou ik niet veganistisch op laten groeien (al is het niet on,mogelijk), maar vegetarisch kan prima. Lijkt me ook een goed alternatief tussen jou en je man.

En als laatste, trek je niet teveel aan van wat anderen vinden. Jij hebt het bij het juiste eind dus hou voet bij stuk. Logischerwijs vinden mensen het niet leuk om op hun fouten gewezen te worden, dus gaan ze het op jou steken. Gewoon negeren dat.Sorry hoor maar waarom suggereer je nou dat mensen die vlees eten fout bezig zijn. Dat jij dat zelf niet wil is prima maar ieder zn dingen. Dieren in de natuur eten ook gewoon andere dieren dus er is niks fouts of goeds aan
Wat betreft de schoenen: dieren worden gedood. Het is mijns inziens het meest respectvol dat als ze dan sterven, zoveel mogenlijk te gebruiken. Dus vlees, botten, huid etc.

Als niemand meer koe eet maar wel laarzen wil van hun huis zullen ze gedood blijven worden. En gezien veel mensen ze graag eten, zorg je er met je schoenen voor dat ze niet alleen om de biefstuk ed geslacht zijn.
quote:Babuino schreef op 17 december 2016 @ 22:57:

[...]

Sorry hoor maar waarom suggereer je nou dat mensen die vlees eten fout bezig zijn. Dat jij dat zelf niet wil is prima maar ieder zn dingen. Dieren in de natuur eten ook gewoon andere dieren dus er is niks fouts of goeds aanWel ja joh, je bent super bezig. Het gaat bij ons ook totaal niet anders dan in de natuur nee, super vergelijkbaar.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"

[...]

Sorry hoor maar waarom suggereer je nou dat mensen die vlees eten fout bezig zijn. Dat jij dat zelf niet wil is prima maar ieder zn dingen. Dieren in de natuur eten ook gewoon andere dieren dus er is niks fouts of goeds aan

Mensen zijn ook zoogdieren inderdaad.

Maar ik snap het wel, wij "weten beter" er zijn alternatieven, dagelijks vlees is geen noodzaak en (dieren)leed al helemaal niet. Ik denk dat het gaat om een balans.
quote:LaFolie schreef op 17 december 2016 @ 22:59:

[...]

Wel ja joh, je bent super bezig. Het gaat bij ons ook totaal niet anders dan in de natuur nee, super vergelijkbaar. Dat is totaal niet wat ik zeg. Ik zeg dat er geen goed of fout is, en dat je lekker moet doen wat je zelf wil
quote:Babuino schreef op 17 december 2016 @ 23:02:

[...]

Dat is totaal niet wat ik zeg. Ik zeg dat er geen goed of fout is, en dat je lekker moet doen wat je zelf wil

Ik durf dieren massaal gevangen houden, opfokken en slahcten onder barre omstandigheden wel degelijk fout te noemen hoor, zo moeilijk is dat niet. Vlees eten an sich is niet fout, het is de manier waarop. Bij mensen bestaat wel degelijk goed/fout, dat maakt ons mens.

Maar dit lijkt me niet de plek om daarover in discussie te gaan.
quote:Dormouse schreef op 17 december 2016 @ 23:00:

[...]

Mensen zijn ook zoogdieren inderdaad.

Maar ik snap het wel, wij "weten beter" er zijn alternatieven, dagelijks vlees is geen noodzaak en (dieren)leed al helemaal niet. Ik denk dat het gaat om een balans.Nee dierenleed zeker niet, maar als ik eieren van een scharrelkip eet en vlees eet van een beter leven koe, wat is daar dan fout aan. Ik snap dat je het fout kan vinden maar er is geen goed/fout vind ik, iedereen moet doen waar hij/zij zich prettig bij voelt. Ik heb ook niks tegen veganisten en vind het helemaal prima hoor en knap dat ze het volhouden

[...]

Sorry hoor maar waarom suggereer je nou dat mensen die vlees eten fout bezig zijn. Dat jij dat zelf niet wil is prima maar ieder zn dingen. Dieren in de natuur eten ook gewoon andere dieren dus er is niks fouts of goeds aan

Fokken dieren elkaar ook om in niet zulke beste omstandigheden te leven en uiteindelijk te slachten in het slachthuis? Of wordt er in de natuur gewoon een dier gepakt en opgevreten? Niet echt met elkaar te vergelijken of wel?

Verder ben ik er ook niet echt voor om een kind veganistisch op te laten groeien. Mijn dochter is vegetariër en dat gaat prima omdat we er flink op letten wat ze allemaal binnenkrijgt, maar ik moet er niet aan denken dat het nog ingewikkelder wordt als ze veganist zou willen worden. (En ja, dat heeft ze al wel aangegeven dat ze dat wil, maar ze is pas 7).
Wow, dat vind ik best bijzonder, een zevenjarige die veganist wil worden.
quote:Babuino schreef op 17 december 2016 @ 23:05:

[...]

Nee dierenleed zeker niet, maar als ik eieren van een scharrelkip eet en vlees eet van een beter leven koe, wat is daar dan fout aan. Ik snap dat je het fout kan vinden maar er is geen goed/fout vind ik, iedereen moet doen waar hij/zij zich prettig bij voelt. Ik heb ook niks tegen veganisten en vind het helemaal prima hoor en knap dat ze het volhoudenDenk je echt dat een scharrelkip en een beter leven koe een mooi leven zonder dierenleed hebben gehad?
quote:BridgetteDubois schreef op 17 december 2016 @ 23:06:

[...]

Fokken dieren elkaar ook om in niet zulke beste omstandigheden te leven en uiteindelijk te slachten in het slachthuis? Of wordt er in de natuur gewoon een dier gepakt en opgevreten? Niet echt met elkaar te vergelijken of wel?

Verder ben ik er ook niet echt voor om een kind veganistisch op te laten groeien. Mijn dochter is vegetariër en dat gaat prima omdat we er flink op letten wat ze allemaal binnenkrijgt, maar ik moet er niet aan denken dat het nog ingewikkelder wordt als ze veganist zou willen worden. (En ja, dat heeft ze al wel aangegeven dat ze dat wil, maar ze is pas 7).Pfoe dat is toch totaal niet wat ik zeg, ik eet zelf altijd vlees (van de slager waar ik zelf werk dus ik weet echt wel waar ik het over heb) van de koeien die echt een goed leven gehad hebben. Ik kom er wel is en de omstandigheden zijn goed (geen massa/altijd buiten). Ik wil alleen zeggen dat je het niet over een kam kan scheren. Vlees van bijvoorbeeld de mac is fout ja, dat weet ik zelf ook wel
quote:Lizzi schreef op 17 december 2016 @ 23:10:

[...]

Denk je echt dat een scharrelkip en een beter leven koe een mooi leven zonder dierenleed hebben gehad?Wel als je weet waar je het koopt ja. Dan bedoel ik niet "het beter leven vlees" van de Supermarkt
Je hoeft natuurlijk niet meteen volledig veganist te worden. Ik maak gewoon keuzes die voor mij houdbaar zijn. Zo draag ik wel leren schoenen, maar andere leren kledingstukken weiger ik te kopen. Ik wil ook perse diervriendelijke make up en shampoo, maar eet af en toe dropjes en gewone kaas. Ik heb een aantal jaar nepmelk gebruikt, maar vond de fabrieksvarianten toch niet helemaal je-van-het, dus gebruik nu weer gewone melk. Zo dus. Het kan best zijn dat ik over een tijdje de kaas weer eens laat staan ofzo, of vaker zonder dierlijke producten ga koken, maar dat zien we dan wel weer. Het enige is dat ik ' oficieel' vegetariër ben, dus buiten deur.

Mijn kind wordt vnl vegetarisch opgevoed en krijgt van vader weleens vlees en als ik mijn kind melk en ei zou onthouden zou dat wel bijna kindermishandeling zijn, maar ik ken wel mensen die hun kinderen veganistisch te eten geven en die kinderen doen het gewoon.
Ik denk dat de sleutel is om er niet al te krampachtig mee om te gaan. Als je ook dierlijke producten wil weren uit je dieet staat dat je vrij, het hoeft niet van de ene op de andere dag. Je kind veganistisch opvoeden is echt een slecht idee dus dat houdt in dat je twee a drie maaltijden per avond 'moet' maken. Heb je dat er voor over? Wat hoop je te bereiken?
quote:pom-01 schreef op 17 december 2016 @ 23:10:

Wow, dat vind ik best bijzonder, een zevenjarige die veganist wil worden.Want?
quote:BridgetteDubois schreef op 17 december 2016 @ 23:13:

[...]

Want?Ik vind het ook bijzonder! Ik ken maar weinig kinderen die weten wat veganistisch eten inhoud, laat staan kinderen van 7 jaar en waarvan de moeder nog geen eens weet hoe ze veganistisch moet gaan eten.
quote:Babuino schreef op 17 december 2016 @ 23:10:

[...]

Pfoe dat is toch totaal niet wat ik zeg, ik eet zelf altijd vlees (van de slager waar ik zelf werk dus ik weet echt wel waar ik het over heb) van de koeien die echt een goed leven gehad hebben. Ik kom er wel is en de omstandigheden zijn goed (geen massa/altijd buiten). Ik wil alleen zeggen dat je het niet over een kam kan scheren. Vlees van bijvoorbeeld de mac is fout ja, dat weet ik zelf ook wel

Hoe kun jij oordelen over een koe zijn leven? Vond die koe ook wel dat ie een goed leven gehad heeft en dat het tijd was? Of denk je misschien dat ie liever nog wat langer kon grazen?

Niet dat ik het ermee eens ben dat mensen die vlees eten fout bezig zijn hoor, want ik vind ook dat ieder dit zelf moet weten, maar dit soort argumenten vind ik wel flauwekul.
quote:LaFolie schreef op 17 december 2016 @ 22:45:

Dit zijn - zeker voor een zwangere - geen volwaardige vervangers van koemelk; ze bevatten nauwelijks eiwitten en veel minder calcium, maar zitten wel boordevol suikers. Amandelmelk bijvoorbeeld bestaat uit water met suiker en verdikkingsmiddelen, en slechts 2% amandelen.

TO, als je veganistisch wilt eten, laat je dan goed voorlichten door een voedingsdeskundige zodat jij en je kindje geen tekorten krijgen!
quote:BridgetteDubois schreef op 17 december 2016 @ 23:16:

[...]

Hoe kun jij oordelen over een koe zijn leven? Vond die koe ook wel dat ie een goed leven gehad heeft en dat het tijd was? Of denk je misschien dat ie liever nog wat langer kon grazen?

Niet dat ik het ermee eens ben dat mensen die vlees eten fout bezig zijn hoor, want ik vind ook dat ieder dit zelf moet weten, maar dit soort argumenten vind ik wel flauwekul.Een koe is een beest en steld niet zulke vragen aan zich zelf..
quote:BridgetteDubois schreef op 17 december 2016 @ 23:13:

[...]

Want?

Oh t is geen kritiek hoor, begrijp me niet verkeerd!

Bijzonder als in dat een zevenjarige zich al met dit soort dingen bezighoudt, ik ben inmiddels zelf alweer bijna 10 jaar veganist, maar toen ik zeven was wist ik niet eens wat een veganist was.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven