Geld & Recht alle pijlers

Vraag hypotheek

18-12-2016 08:40 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man heeft een vast contract en een tijdelijk wijZigingscontract voor 6 uren extra. Zijn contract bestaat dus uit twee delen.

Zijn werkgever heeft een werkgeversverklaring gemaakt waarop dat bedrag als een geheel genoemd wordt.

Nu willen wij graag die 6 uren laten meerekenen in de hypotheek, maar hoe kunnen wij dat doen?

Moeten we over die 6 tijdelijke extra uren een intentieverklaring vragen? Maar neem aan dat je niet met twee werkgeversverklaringen kan komen? Of moet werkgever op die ene verklaring ook het stukje intentie invullen voor die 6 uren?

Omdat er zo duidelijk in het tijdelijke wijzigingscontract staat per wanneer de uren er weer af gaan, lijkt het mij dat een hypotheek verstrekker hier over valt. (Als die uren aflopen wordt er dan weer gekeken of ze verlengt worden , net als bij een tijdelijk dienstverband)

Ik hoop dat iemand hier antwoord op weet.
Vraag het aan je hypotheek adviseur. Wat er echt nodig is, hangt van allerlei dingen af (zoals hoogte hypotheek tov waarde woning, andere inkomsten en zekerheden)

Het is in ieder geval niet vreemd om meerdere werkgeversverklarigen in te leveren, dat doen mensen ook als ze meerdere banen hebben.
Als de werkgever op de verklaring de uren van het vaste contract heeft genoemd, en het salaris in totaal voor beide contracten, is er toch geen probleem? Of heeft hij op de verklaring de beide contracten benoemd?

Succes, TO
anoniem_63c8faa80abd0 wijzigde dit bericht op 18-12-2016 08:51
Reden: OP niet goed gelezen
% gewijzigd
Je kan het ook omdraaien: moet je wel een hypotheek willen gebaseerd op inkomen wat je straks niet meer hebt?

Het is niet voor niks dat daar regels voor zijn. Ze kijken of je de hypotheek wel kunt dragen. Door dingen zo te draaien dat je op papier een hoger inkomen hebt, daar heb je uiteindelijk alleen jezelf mee. Je kunt beter kijken naar wat realistisch is dan naar wat wenselijk is.

Voor zulke vragen...

Buiten dat zou ik echt nooit 6 tijdelijke uren mee laten tellen om een hogere hypotheek te kunnen krijgen.

Straks zijn de uren er weer af. Maar je hypotheek blijft gelijk
Ik zou geen hogere hypotheek willen afsluiten op tijdelijk 6 uren extra. Als die uren wegvallen kun je de hypotheek dan nog opbrengen? Klinkt mij in de oren alsof je zowel naar de hypotheekverstrekker als jezelf niet helemaal eerlijk bent.
Het is niet een ALS die uren wegvallen: die uren vallen straks weg. Althans, zo staat het in de OP. Geen enkele hypotheekverstrekker zal deze uren mee willen nemen. En de werkgever zou ook geen intentieverklaring af mogen geven, omdat er geen intentie is om deze uren te behouden.

Maar bovenal zou je dit niet moeten willen TO. Ik begrijp dat je dus naar een maximale hypotheek wil? Daar zou ik nog even goed met een adviseur over praten.
Als het wel of niet krijgen van een hypotheek valt of staat met die zes uur dan willen jullie sowieso te veel lenen.

Onbegrijpelijk dat er nog steeds mensen zijn die niets hebben geleerd van de economische crisis.
De regels zijn steeds strenger aan het worden voor de aanvraag voor een hypotheek en ik ben daar heel blij om als ik dit soort dingen lees. Lieverd, je wil geen hypotheek op basis van uren die je inkomen gammel maken.
Er is een reden dat de hypotheek berekend wordt het een gegarandeerd inkomen.

Te veel mensen zijn in de problemen gekomen omdat ze een te dure hypotheek hebben gekregen. En vaak tot maximaal of meer dan maximaal wilde lenen.

Jullie hebben een keuze. Wees verstandig en pas je wensen aan en voor een lagere hypotheek. Of wacht tot dat jullie inkomen structureel hoger is, doordat je man meer vaste uren krijgt of dat jij meer inkomen genereert.

Wanneer je een maximale hypotheek krijgt dat denk je dat je dit makkelijk kan betalen. Maar er zitten altijd extra kosten aan een eigen huis. De cv ketel moet vervangen worden, dak gaat kapot, kozijnen gaan niet eeuwig mee, buitenboel moet regelmatig geschilderd worden, etc. Vaak spreek je dan niet over een paar honderd euro maar kan je opeens zomaar een paar duizend euro lichter zijn. Wanneer er verder weinig ruimte is in je budget dat kan je in de problemen komen. Want elke keer extra lenen kost heel veel geld.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Waarom zou je een hypotheek willen baseren op een hoger inkomen dan je in feite hebt?
668, the neighbour of the Beast
Mooi hoe er gelijk meningen gevormd worden. De 6 uren tellen gewoon mee zoals een tijdelijk contract en zullen in principe gewoon verlengd worden. Maar omdat mijn man al voor de andere uren een vast contract heeft moest hier een aparte wijzigingsovereenkomst voor worden gemaakt.

Voor de rest zijn wij natuurlijk in gesprek met een hypotheekadviseur, maar die spreken we pas morgen dus was ik benieuwd naar ervaringen.

Dat mensen direct denken dat we het niet kunnen betalen,is niet van toepassing en hoort bovendien verder niet bij mijn vraag.
Ik denk niet dat je het niet kunt betalen, ik vraag me oprecht af waarom je denkt dat het verstandig is om een hypotheek af te sluiten op basis van een inkomen dat hoger is dan het inkomen dat je gegarandeerd elke maand op je rekening krijgt.
668, the neighbour of the Beast
quote:Tr0tter schreef op 18 december 2016 @ 09:20:

Als het wel of niet krijgen van een hypotheek valt of staat met die zes uur dan willen jullie sowieso te veel lenen.

Onbegrijpelijk dat er nog steeds mensen zijn die niets hebben geleerd van de economische crisis.Dit. En verder is dit echt een vraag voor de hypotheekverstrekker.
Gut, misschien wil topic wel gewoon een lagere rente en met die 6 uur erbij komen ze net aan de 85% waardoor ze rentekorting krijgen.
Als die 6 uur in principe verlengd worden kan er toch gewoon een nieuwe arbeidsovereenkomst opgemaakt worden inclusief die 6 uur? Ik heb ook contractverhoging gehad en dan wordt het contract bijgesteld van 20 naar 26 uur. Als het hier om een apart contract voor de extra uren gaat zou ik er niet van uit gaan dat dit iets blijvends is.
quote:Dopje2000 schreef op 18 december 2016 @ 10:21:

Mooi hoe er gelijk meningen gevormd worden. De 6 uren tellen gewoon mee zoals een tijdelijk contract en zullen in principe gewoon verlengd worden. Maar omdat mijn man al voor de andere uren een vast contract heeft moest hier een aparte wijzigingsovereenkomst voor worden gemaakt.

Voor de rest zijn wij natuurlijk in gesprek met een hypotheekadviseur, maar die spreken we pas morgen dus was ik benieuwd naar ervaringen.

Dat mensen direct denken dat we het niet kunnen betalen,is niet van toepassing en hoort bovendien verder niet bij mijn vraag.

Dan maakt het toch ook niet uit of die zes uur erbij gerekend worden? Hoeveel uren werkt je man conform het vaste contract? Als hij met die 6 uur erbij boven de 40 uitkomt, zullen ze daar minimaal streng naar kijken.

TO, er zijn twee maten:

- de hypotheekverstrekker werkt met normen om te bepalen of je het kan betalen

- jullie gezin weet hoe de kostenposten eruit zien en dus of je iets kunt betalen.

En in het aanvraagstadium heeft de geldverstrekker het voor het zeggen

Heb je dat inkomen van die 6 uur nodig om de hypotheek rond te krijgen? Dan zou ik sowieso naar een goedkoper huis uit gaan kijken
Je moet het leven niet te serieus nemen. Je overleeft het toch niet!

Onbegrijpelijk dat er nog steeds mensen zijn die niets hebben geleerd van de economische crisis.Forse uitspraak op basis van de OP. Die zo summier is dat je er niet makkelijk iets zinnigs over kunt zeggen.
Even ot:

Je kan best met 2 werkgeversverklaringen komen. Over die 6 uur moet de werkgever een intentieverklaring schrijven dat ze eigenlijk niet tijdelijk zijn, maar dat de intentie er is om dat tijdelijke voor lange tijd aan te houden. Zoiets.

Bij mijn vorige huis heb ik wel 3 of 4 werkgeversverklaringen overlegd, maar dat was nog in de naweeën van de goede oude tijd. Bij ons huis nu heb ik ook 2 verklaringen moeten overleggen. Over een volslagen onzinnig iets, maar goed.
quote:Mevrouw75 schreef op 18 december 2016 @ 10:24:

Gut, misschien wil topic wel gewoon een lagere rente en met die 6 uur erbij komen ze net aan de 85% waardoor ze rentekorting krijgen.Die 85% heeft niets met je inkomen en je arbeidsuren te maken. Dat gaat over de verhouding tussen de koopsom/waarde van het huis en het hypotheekbedrag.

Onbegrijpelijk dat er nog steeds mensen zijn die niets hebben geleerd van de economische crisis.Met de huidige beperkingen t.o.v. voor de crisis zijn de risicio's wel een stuk minder geworden. Je moet vanaf dag 1 gaan aflossen (als je HRA wilt hebben), dus de restschuld en daarmee het risico wordt steeds minder. Desalniettemin kan je je wel afvragen of (in dit geval) die 6 uurtjes de doorslag zouden moeten geven. Iets simpels als een daklekkage kan een nachtmerrie worden als je op de limiet zit.
Algemene tip: ga niet creatief boekhouden. Adviseurs hebben alles al een keer voorbij zien komen met als gevolg dat alles wat je zegt en aanlevert onder de loep wordt genomen.
Als je graag wil dat de werkgever dit verwerkt op de werkgeversverklaring (je hoeft niet twee aparte verklaringen op te vragen) dan kan je man dat vragen. Zelf werk ik ook op de salarisadministratie en daar nemen ze alleen uren mee die structureel zijn. Het is dus ten eerste de vraag of de werkgever dit wil vermelden. Ik begrijp wel dat je dit mee wil nemen, tegenwoordig krijg je niet zoveel bij de bank, ook al kun je het wel betalen.
quote:Dopje2000 schreef op 18 december 2016 @ 10:21:

Je hebt in de OP geschreven dat in het contract staat wanneer deze extra uren eindigen en dat het niet zeker is dat de uren worden verlengd. Het is niet zo gek dat mensen dan denken dat die uren straks gaan wegvallen en het dus niet zo handig is om een hypotheek te nemen op basis van die uren.

En de hypotheekadviseur is natuurlijk ook niet gek. Waarom zou de werkgever van je man een apart contract maken als die uren toch vast zijn? Ik zou er dus niet vanuit gaan dat die uren worden meegenomen in de hypotheek.
Er moeten twee werkgeversverklaringen afgegeven worden. Of het tijdelijke extra contract kan worden meegenomen zal ook afhangen van wat er in dat contract staat. Als er bijvoorbeeld staat dat het een vervanging wegens ziekte van persoon x is, dan kan de geldverstrekker de intentieverklaring in twijfel trekken en het inkomen niet meenemen.
mooiedromen wijzigde dit bericht op 18-12-2016 20:20
Reden: .
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven