Geld & Recht alle pijlers

Opnieuw WW

21-12-2016 17:43 22 berichten
Helaas wordt mijn contract niet verlengd, dus ik moet op zoek naar een nieuwe baan. In de tussentijd heb ik dan recht op WW, hopelijk hoef ik er maar kort gebruik van te maken, maar ik had wel even een vraagje, omdat ik gewoon graag weet waar ik aan toe ben...

In 2013 ben ik helaas ook werkeloos geweest, langere tijd toen, want ik was zwanger en werd daardoor nergens aangenomen. Maar daardoor heb ik toen dus de volledige WW waar ik recht op had opgemaakt. Althans, dat was de veronderstelling waar ik in leefde, dat je hier eenmalig recht op hebt.

Maar nu heb ik dus net een nieuwe aanvraag gedaan en wat me verbaast is dat ik dus wéér recht heb op diezelfde termijn. Althans dat is wat werd aangegeven toen ik mijn gegevens invulde.

Dus ik vroeg me af: klopt het inderdaad dat je, ondanks dat je al eerder WW hebt gehad, weer gewoon een complete uitkering krijgt voor het aantal arbeidsjaren?
Heb je uitgezocht of je recht hebt op WW gezien het weigeren van dat andere contract?
Volgens mij, maar pin me er niet op vast want moet het zelf ook weer gaan uitzoeken, is het zo dat als je weer een x-periode gewerkt hebt, je weer recht hebt op WW.
Als je meer dan 26 weken gewerkt hebt in het jaar.
Alle reacties Link kopieren
Als je weer aan de wekeneis hebt voldaan , krijg je inderdaad weer een heel nieuwe WW periode
Jammer Bumba, hoop dat je snel weer wat nieuws vindt!
quote:Habbekratz schreef op 21 december 2016 @ 17:53:

Als je meer dan 26 weken gewerkt hebt in het jaar.Ok, dus stel, ik heb 10 jaar ergens gewerkt. Kom in de WW en heb (bijvoorbeeld) recht op 10 maanden. Deze 10 maanden maak ik geheel op. Vervolgens werk ik weer ergens meer dan 26 weken. Helaas contract wordt na een jaar niet verlengd. Daarna weer in de WW. Dan gaat bij wijze van weer die 10 maanden in?
quote:Anouscha schreef op 21 december 2016 @ 17:47:

Heb je uitgezocht of je recht hebt op WW gezien het weigeren van dat andere contract?Helaas is mij geen andersoortig contract aangeboden uiteindelijk.
quote:Anouscha schreef op 21 december 2016 @ 17:47:

Heb je uitgezocht of je recht hebt op WW gezien het weigeren van dat andere contract?

Hoezo weigeren, haar contract wordt gewoon niet verlengd schrijft ze toch? Er is niks nieuws aangeboden.

Ik heb geen idee hoe het werkt Bumba, ik zou net zo verbaasd zijn als jij, zou denken dat je alleen ww krijgt over de periode die je hebt gewerkt sinds de vorige ww-periode.
quote:gaya76 schreef op 21 december 2016 @ 17:59:

[...]

Ok, dus stel, ik heb 10 jaar ergens gewerkt. Kom in de WW en heb (bijvoorbeeld) recht op 10 maanden. Deze 10 maanden maak ik geheel op. Vervolgens werk ik weer ergens meer dan 26 weken. Helaas contract wordt na een jaar niet verlengd. Daarna weer in de WW. Dan gaat bij wijze van weer die 10 maanden in?Nee je moet weer beginnen met opbouwen.
quote:Bumba1985 schreef op 21 december 2016 @ 18:02:

[...]

Helaas is mij geen andersoortig contract aangeboden uiteindelijk.Jammer, maar misschien wel goed zo. Kun je op je gemak op zoek naar iets anders.
quote:Marana_ schreef op 21 december 2016 @ 18:03:

[...]

Hoezo weigeren, haar contract wordt gewoon niet verlengd schrijft ze toch? Er is niks nieuws aangeboden.

Ze had eerder een topic waarin haar een contract met andere voorwaarden werd aangeboden, ze vroeg zich toen af of ze dit mocht weigeren met behoud van recht op WW. Vandaar.
Er is je wekeneis waar ze eerst naar kijken (26 weken), dat geeft je recht op 3 maanden. Daarna kijken ze naar de jareneis voor het verlengde deel van je uitkering (4 van 5 jaar). Als jij dus ong 10 maanden gebruik hebt gemaakt wordt je arbeidsverleden meegenomen.
quote:Xervy schreef op 21 december 2016 @ 18:03:

[...]

Nee je moet weer beginnen met opbouwen.Dit klopt niet. Je hebt dan inderdaad weer recht op die 10 maanden als je in de tussentijd 26 weken hebt gewerkt. Voorwaarde is wel dat je aan de jareneis voldoet (minimaal 4 van de afgelopen 5 jaar gewerkt hebben)
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
quote:Anouscha schreef op 21 december 2016 @ 18:04:

[...]

Ze had eerder een topic waarin haar een contract met andere voorwaarden werd aangeboden, ze vroeg zich toen af of ze dit mocht weigeren met behoud van recht op WW. Vandaar.Ja, klopt, Ik was me toen aan het oriënteren op de mogelijkheden die ik had.
quote:gioia82 schreef op 21 december 2016 @ 18:07:

[...]

Dit klopt niet. Je hebt dan inderdaad weer recht op die 10 maanden als je in de tussentijd 26 weken hebt gewerkt. Voorwaarde is wel dat je aan de jareneis voldoet (minimaal 4 van de afgelopen 5 jaar gewerkt hebben)Dat is ook wat ik er tot dusverre uit begrepen heb.
quote:Bumba1985 schreef op 21 december 2016 @ 18:08:

[...]

Ja, klopt, Ik was me toen aan het oriënteren op de mogelijkheden die ik had.

Geeft ook niet, was meer dat je niet het risico loopt op een afwijzing terwijl je ergens op rekent. Dat is zuur.

Nu heerlijk rustig (zonder teveel weekenddiensten) op zoek naar een nog leukere baan. Deze ervaring heb je in elk geval binnen!
Zolang jij aan de jareneis voldoet , gaat je gehele arbeidsverleden mee
Ik heb het net nog even nagekeken, omdat ik in mijn ogen niet 4 van de 5 jaar heb gewerkt. Maar nu blijkt dat ze de WAZO ook meetellen als opbouw voor je WW, ik heb eind 2013 begin 2014 WAZO gehad, dus vandaar dat ik dan toch aan de 4 uit de 5 jaar blijk te komen, zo te zien... Heel apart.

Maargoed, ik hoop dat het nu geen 12 maanden gaat duren voor ik weer een nieuwe baan heb, maar het is wel fijn om zo'n vangnet te hebben zo lang het nodig is.

[...]

Dit klopt niet. Je hebt dan inderdaad weer recht op die 10 maanden als je in de tussentijd 26 weken hebt gewerkt. Voorwaarde is wel dat je aan de jareneis voldoet (minimaal 4 van de afgelopen 5 jaar gewerkt hebben)Duidelijk, dank! Ik was in de veronderstelling dat je weer helemaal opnieuw moest opbouwen. Maar goed in combinatie van weken- en jaren eis wordt je arbeidsverleden opnieuw bepaald.
quote:Bumba1985 schreef op 21 december 2016 @ 18:12:

Ik heb het net nog even nagekeken, omdat ik in mijn ogen niet 4 van de 5 jaar heb gewerkt. Maar nu blijkt dat ze de WAZO ook meetellen als opbouw voor je WW, ik heb eind 2013 begin 2014 WAZO gehad, dus vandaar dat ik dan toch aan de 4 uit de 5 jaar blijk te komen, zo te zien... Heel apart.

Maargoed, ik hoop dat het nu geen 12 maanden gaat duren voor ik weer een nieuwe baan heb, maar het is wel fijn om zo'n vangnet te hebben zo lang het nodig is.Geeft inderdaad wat rust om weer verder te zoeken. Succes TO!

[...]

Dit klopt niet. Je hebt dan inderdaad weer recht op die 10 maanden als je in de tussentijd 26 weken hebt gewerkt. Voorwaarde is wel dat je aan de jareneis voldoet (minimaal 4 van de afgelopen 5 jaar gewerkt hebben)Dit Bumba. Ik heb het helaas al een aantal keer aan de hand gehad. En het klopt: zolang jij de afgelopen 26 weken hebt gewerkt, en in de afgelopen 5 jaar in ten minste 4 jaren (gedeeltelijk) een baan hebt gehad, krijg je weer het aantal maanden die je met je totale arbeidsjaren hebt opgebouwd. in jouw geval dus weer 10 (of per januari misschien wel 11?). Fijn he :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven