Vragen aan makelaar
vrijdag 23 december 2016 om 20:44
Wat is hun courtage? (zo heet dat toch?) En wat krijg je daar precies voor?
Bij ene makelaar zit alles daarbij in, de andere makelaar heeft een lager tarief maar dat is niet all-in en krijg je bijv nog extra kosten gepresenteerd.
En vragen wat zij er actief aan doen om jullie huis te verkopen. Ook als het langer gaat duren dan gepland. Te vaak hoor ik verhalen van mensen die al heel lang hun huis te koop hebben en iets roepen in de trant van 'maar de makelaar doet er ook niets aan'.
Ik weet niet precies wat ze dan van een makelaar verwachten, maar het is wel goed om dat te bespreken,
En zorg voor goede foto's. Desnoods via een speciale huisfotograaf. Kost misschien iets meer, maar soms zie ik dingen op funda voorbijkomen met zulke lelijke foto's. Dat vind ik zo zonde.
Bij ene makelaar zit alles daarbij in, de andere makelaar heeft een lager tarief maar dat is niet all-in en krijg je bijv nog extra kosten gepresenteerd.
En vragen wat zij er actief aan doen om jullie huis te verkopen. Ook als het langer gaat duren dan gepland. Te vaak hoor ik verhalen van mensen die al heel lang hun huis te koop hebben en iets roepen in de trant van 'maar de makelaar doet er ook niets aan'.
Ik weet niet precies wat ze dan van een makelaar verwachten, maar het is wel goed om dat te bespreken,
En zorg voor goede foto's. Desnoods via een speciale huisfotograaf. Kost misschien iets meer, maar soms zie ik dingen op funda voorbijkomen met zulke lelijke foto's. Dat vind ik zo zonde.
vrijdag 23 december 2016 om 21:27
Vooral bespreken wat de voorwaarden zijn bij ontbinding als het te lang duurt.
Bvb bij sommige makelaars kan je het contract kosteloos ontbinden als het huis niet binnen 1 jaar verkocht is.
Vaak moet je dan wel de gemaakte advertentiekosten vergoeden.
Maak over die advertentiekosten ook duidelijke afspraken want dat kan de pan uit rijzen!
Bvb bij sommige makelaars kan je het contract kosteloos ontbinden als het huis niet binnen 1 jaar verkocht is.
Vaak moet je dan wel de gemaakte advertentiekosten vergoeden.
Maak over die advertentiekosten ook duidelijke afspraken want dat kan de pan uit rijzen!
My way or the highway!
vrijdag 23 december 2016 om 22:04
Vraag aan die makelaar of hij ook zelf de bezichtigingen gaat doen. De meeste makelaars zijn het gezicht van een kantoor, halen de opdracht binnen maar het daadwerkelijke werk, de bezichtigingen bijvoorbeeld worden gedaan door assistent-makelaars of door stagiaires. Dat kan natuurlijk prima, maar als je het idee hebt dat hij jouw huis gaat verkopen is het wel fijn om te weten dat hij dat ook werkelijk gaat doen..
zaterdag 24 december 2016 om 07:41
Je kan kiezen voor een makelaar die alleen maar aankoop doet en geen verkoop, dit i.v.m. belangenverstrengeling.
Kies een makelaar die je stad en de prijzen per straat goed kent. Vraag naar de BTW. Kies het liefst voor iemand die qua aankoop niet een standaard bedrag kost maar met percentages werkt. Zo is de kans groter dat hij het onderste uit de kan gaat halen voor je.
Kijk naar wat voor persoon het is en hoe hji overkomt, zeker als hij dus de bezichtigingen gaat doen. Wij hebben meerdere huizen bezichtigd waarvan de makelaar een verschrikkelijk type was, dat we daarom de huizen eigenlijk al niet eens meer wilden. Ik zeg, kies voor een down to earth type die je potentiele kopers niet bij voorbaat al wegjaagt met arrogant gedrag.
Ohja, en kies voor eentje die samenwerkt met een professionele fotograag die het liefst ook een video maakt van je huis.
Kies een makelaar die je stad en de prijzen per straat goed kent. Vraag naar de BTW. Kies het liefst voor iemand die qua aankoop niet een standaard bedrag kost maar met percentages werkt. Zo is de kans groter dat hij het onderste uit de kan gaat halen voor je.
Kijk naar wat voor persoon het is en hoe hji overkomt, zeker als hij dus de bezichtigingen gaat doen. Wij hebben meerdere huizen bezichtigd waarvan de makelaar een verschrikkelijk type was, dat we daarom de huizen eigenlijk al niet eens meer wilden. Ik zeg, kies voor een down to earth type die je potentiele kopers niet bij voorbaat al wegjaagt met arrogant gedrag.
Ohja, en kies voor eentje die samenwerkt met een professionele fotograag die het liefst ook een video maakt van je huis.
maandag 26 december 2016 om 18:12
Discover; ik heb nu dit op mijn lijstje staan:
- Hoe gaan jullie te werk?
- Wie gaat de bezichtigingen doen?
- Wat gebeurd er als ons huis na een jaar nog niet verkocht is? Wat zijn de ontbinding voorwaarden?
- Wat zijn we precies kwijt aan makelaarskosten? Is dit inclusief BTW?
- Zijn er nog overige kosten die er bijkomen? Of alleen later bij een nieuw huis de kosten koper?
- Wat is de prijs die we kunnen vragen voor dit huis?
- Raad u aan om eerst te kopen of eerst te verkopen?
- Wat doen jullie actief om het huis te verkopen? Verkoopstrategie?
- Hoe gaan jullie te werk?
- Wie gaat de bezichtigingen doen?
- Wat gebeurd er als ons huis na een jaar nog niet verkocht is? Wat zijn de ontbinding voorwaarden?
- Wat zijn we precies kwijt aan makelaarskosten? Is dit inclusief BTW?
- Zijn er nog overige kosten die er bijkomen? Of alleen later bij een nieuw huis de kosten koper?
- Wat is de prijs die we kunnen vragen voor dit huis?
- Wat doen jullie actief om het huis te verkopen? Verkoopstrategie?
maandag 26 december 2016 om 18:22
quote:hallohallohallo schreef op 26 december 2016 @ 18:12:
Dit is meer een vraag voor je financieel adviseur.
Dit is meer een vraag voor je financieel adviseur.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
dinsdag 27 december 2016 om 08:39
Vraag naar de bezichtigingstijden: ook 's avonds en op zaterdag?
Nodig er een aantal uit en let goed op hoe ze doen. Stellen ze echt belangstelling in het huis, vragen ze bijvoorbeeld hoe oud de ketel is, en de status van onderhoud? Kennen ze de buurt waarin je woont?
Vraag of ze meteen na een bezichtiging bellen of online iets invullen.
Ik heb een makelaar genomen die al een aantal huizen in de straat in zijn portfolio had. Hij liet belangstellenden er een aantal zien, dus meer kans ook voor mij.
Nodig er een aantal uit en let goed op hoe ze doen. Stellen ze echt belangstelling in het huis, vragen ze bijvoorbeeld hoe oud de ketel is, en de status van onderhoud? Kennen ze de buurt waarin je woont?
Vraag of ze meteen na een bezichtiging bellen of online iets invullen.
Ik heb een makelaar genomen die al een aantal huizen in de straat in zijn portfolio had. Hij liet belangstellenden er een aantal zien, dus meer kans ook voor mij.