adhd en odd
donderdag 8 januari 2009 om 16:21
vrijdag 9 januari 2009 om 16:58
@ Liv:
Op zich wel redelijk goed contact met ex. Hij heeft altijd wel omgang gehad met Muisjelien, alleen in de tijd van de scheiding was dat los-vast, heb ik later met een omgangsregeling naar regelmaat gebogen.
Ex kan het alleen niet hebben dat zijn kind 'dom' is. Hij had de Erasmusuniv in gedachte, liefst nog promoveren, maar die kans is natuurlijk niet zo groot, natuurlijk...
Dit omdat ex graag zelf de Erasmus had willen doen maar er niet de hersens voor bleek te hebben.
In zijn familie is het prestige van een goede baan, veel geld, kast van een huis, dikke auto voor de deur wel groot. Het is het belangrijkste en zo is ex ook opgevoed. De kinderen van zijn broer kunnen wél goed leren.
Ik ook. Ik ben een lange afstandsloper, maar heb toch vorig jaar een Univ afgerond. Ook dat stak. Hij zag zijn eigen tekortkomingen bij mij (hoewel ik helemaal niet geleerd loop te doen - mijn vrienden zien mij aankomen) en projecteerde die vervolgens op zijn kind. Hij bemoeit zich ook nergens mee. Fatsoenshalve meld ik hem als ik weer bij een peut loop of in een traject zit, hij weet wanneer ik afspraken heb, maar zal geen enkele moeite doen om eens mee te gaan of er naar te vragen. Alles wat hij weet is wat ik hem vertel of wat hij van die instanties van rechtswege ontvangt. Maar geen eigen initiatief op dat gebied.
Op zich wel redelijk goed contact met ex. Hij heeft altijd wel omgang gehad met Muisjelien, alleen in de tijd van de scheiding was dat los-vast, heb ik later met een omgangsregeling naar regelmaat gebogen.
Ex kan het alleen niet hebben dat zijn kind 'dom' is. Hij had de Erasmusuniv in gedachte, liefst nog promoveren, maar die kans is natuurlijk niet zo groot, natuurlijk...
Dit omdat ex graag zelf de Erasmus had willen doen maar er niet de hersens voor bleek te hebben.
In zijn familie is het prestige van een goede baan, veel geld, kast van een huis, dikke auto voor de deur wel groot. Het is het belangrijkste en zo is ex ook opgevoed. De kinderen van zijn broer kunnen wél goed leren.
Ik ook. Ik ben een lange afstandsloper, maar heb toch vorig jaar een Univ afgerond. Ook dat stak. Hij zag zijn eigen tekortkomingen bij mij (hoewel ik helemaal niet geleerd loop te doen - mijn vrienden zien mij aankomen) en projecteerde die vervolgens op zijn kind. Hij bemoeit zich ook nergens mee. Fatsoenshalve meld ik hem als ik weer bij een peut loop of in een traject zit, hij weet wanneer ik afspraken heb, maar zal geen enkele moeite doen om eens mee te gaan of er naar te vragen. Alles wat hij weet is wat ik hem vertel of wat hij van die instanties van rechtswege ontvangt. Maar geen eigen initiatief op dat gebied.
vrijdag 9 januari 2009 om 17:34
Waar ik ook last van heb is mijn eigen IQ. En dat van mijn exman. Ex heeft een IQ van 120, het mijne is bijna 130. Wat wij, en nu ik (zie eerdere posting 16.58u van mij) vaak te horen kregen/krijgen is van: ja, jullie zijn zelf slim en moeten aanvaarden dat jullie kind minder slim is. Daar heb ik geen problemen mee, al is het wel zo dat de maatschappij daar vaak problemen mee heeft, maar het gaat me dan vooral om de zorg, of te weinig attente zorg daarin, waar ik me kwaad om maak. Dat staat theoretisch los van mijn IQ, ware het niet dat dat IQ er omgekeerd wel voor zorgt dat ik mij goed kan inlezen, vriendjes in het veld heb met de nodige kennis en dus welbespraakt ben en beslagen ten ijs kom. Ik merk soms dat mijn vragende houding (misschien ook wel kritische) soms als een blokkade werkt omdat ik niet braaf ja en amen knik bij alles wat ze zeggen.
zaterdag 10 januari 2009 om 08:58
Hallo,
Nee hoor je IQ heeft niks met de odd of adhd te maken.
En ook al heb je een normaal IQ dan heb bij de dokters etc ook geen normale uitleg op vragen.
Ik heb soms het idee dat ze zelf niet weten wat te doen of te zeggen.
Ik zeg ook niet op alles ja en amen.
Ik zelf heb niet zo'n moeite dat marc een laag IQ heeft.
Mijn man ook niet trouwens.
Wat ik wel soms moeilijk vind is het onbegrip voor adhd en odd.
Groetjes Marie
Nee hoor je IQ heeft niks met de odd of adhd te maken.
En ook al heb je een normaal IQ dan heb bij de dokters etc ook geen normale uitleg op vragen.
Ik heb soms het idee dat ze zelf niet weten wat te doen of te zeggen.
Ik zeg ook niet op alles ja en amen.
Ik zelf heb niet zo'n moeite dat marc een laag IQ heeft.
Mijn man ook niet trouwens.
Wat ik wel soms moeilijk vind is het onbegrip voor adhd en odd.
Groetjes Marie
zaterdag 10 januari 2009 om 09:54
zaterdag 10 januari 2009 om 17:08
Marie, een kind hebben met adhd én odd is ontzettend zwaar. Ik zie het in mijn werk ook. Werk zelf meer met de autistische kinderen maar krijg wel een aantal dingen mee.
Duidelijk en consequent zijn, voorspelbaar, rust zijn allemaal goede dingen maar die weet je vast al
Ik neem echt mijn petje af voor ouders met deze kinderen want het is gewoon moeilijk.
Mensen die het beter weten, die zou je toch (als het niet zo nadelig voor je kind zou zijn) gewoon een weekje je kind meegeven. Ik vermoed dat ze na 1, 2 dagen alweer op de stoep staan, met hangende pootjes....
Marie, weet je dat je extra kinderbijslag kunt aanvragen?
En misschien kun je via een PGB een oppas nemen?
Duidelijk en consequent zijn, voorspelbaar, rust zijn allemaal goede dingen maar die weet je vast al
Ik neem echt mijn petje af voor ouders met deze kinderen want het is gewoon moeilijk.
Mensen die het beter weten, die zou je toch (als het niet zo nadelig voor je kind zou zijn) gewoon een weekje je kind meegeven. Ik vermoed dat ze na 1, 2 dagen alweer op de stoep staan, met hangende pootjes....
Marie, weet je dat je extra kinderbijslag kunt aanvragen?
En misschien kun je via een PGB een oppas nemen?
zaterdag 10 januari 2009 om 18:00
Dank je Fussie.
Ik heb al een TOG regeling als je dat bedoelt.
Maar dat is ook nodig ook,want de kleren van marc slijten hard door zijn buien.
PGB heb ik nog niet aangevraagt.
Ik wil daar mee wachten en als de tijd komt hem(dan aan te vragen) dan op logeerweekenden op een zorgboerderij te laten gaan.
Zodat het gezin soms een weekend rust krijgt.
Groetjes Marie.
Ik heb al een TOG regeling als je dat bedoelt.
Maar dat is ook nodig ook,want de kleren van marc slijten hard door zijn buien.
PGB heb ik nog niet aangevraagt.
Ik wil daar mee wachten en als de tijd komt hem(dan aan te vragen) dan op logeerweekenden op een zorgboerderij te laten gaan.
Zodat het gezin soms een weekend rust krijgt.
Groetjes Marie.
dinsdag 13 januari 2009 om 15:29
Hallo allemaal,
Ook ik heb 2 prachten van kinders
Een zoon van 9 met autisme en een dochter van 4 met tot nu toe de diagnose adhd
Ik moet zeggen het valt me af en toe zeer zwaar,vooral mn dochter is op dit moment de moeilijkste factor in huis.
Het hele huishouden draait om haar zeg maar!
Via pgb heb ik hulp in huis voor ondersteunende begeleiding en mijn zoon gaat 1 weekend per maand naar een logeerhuis
Fijn om hier wat ervaringen te delen
groetjes es
Ook ik heb 2 prachten van kinders
Een zoon van 9 met autisme en een dochter van 4 met tot nu toe de diagnose adhd
Ik moet zeggen het valt me af en toe zeer zwaar,vooral mn dochter is op dit moment de moeilijkste factor in huis.
Het hele huishouden draait om haar zeg maar!
Via pgb heb ik hulp in huis voor ondersteunende begeleiding en mijn zoon gaat 1 weekend per maand naar een logeerhuis
Fijn om hier wat ervaringen te delen
groetjes es
vrijdag 16 januari 2009 om 09:31
Nou ja het proberen waard,maar ik heb even gekeken welke formulieren je daarvoor in moet vullen....pfffff
Ik denk er nog even over.......
Op dit moment wordt mijn zoon opnieuw getest ivm met een rugzakaanvraag op speciaal onderwijs, ze willen cluster 4 aanvragen
En 20 jan wordt mijn dochter opnieuw getest,omdat wij als ouders denken dat er meer aan de hand is dan ADHD
Ik heb een hele dag beschreven van haar en dan vallen er toch wel wat typische dingen op ...
Jammer dat ik dit niet kan plaatsen en vragen of iemand zijn of haar kind er in herkent.
ik hou jullie op de hoogte
fijn zo´n forum!
Groetjes es
Ik denk er nog even over.......
Op dit moment wordt mijn zoon opnieuw getest ivm met een rugzakaanvraag op speciaal onderwijs, ze willen cluster 4 aanvragen
En 20 jan wordt mijn dochter opnieuw getest,omdat wij als ouders denken dat er meer aan de hand is dan ADHD
Ik heb een hele dag beschreven van haar en dan vallen er toch wel wat typische dingen op ...
Jammer dat ik dit niet kan plaatsen en vragen of iemand zijn of haar kind er in herkent.
ik hou jullie op de hoogte
fijn zo´n forum!
Groetjes es
vrijdag 16 januari 2009 om 16:10
Hallo Esje,
Herken je dingen in dochtertje die op dingen van autisme lijken.
Of bedoel je ander dingen.
Ik hoop dat je antwoorden krijgt uit de test.
Ik wil marc ook opnioeuw laten testen.
Heb het idee dat hij ook niet helemaal goed beoordeeld is.
Marc loopt nu bij de kinderarts.
Nu heb ik iemand gehoord over de Hans Bergerkliniek.
Heeft iemand daarvan meer gehoord.
Groetjes Marie.
Herken je dingen in dochtertje die op dingen van autisme lijken.
Of bedoel je ander dingen.
Ik hoop dat je antwoorden krijgt uit de test.
Ik wil marc ook opnioeuw laten testen.
Heb het idee dat hij ook niet helemaal goed beoordeeld is.
Marc loopt nu bij de kinderarts.
Nu heb ik iemand gehoord over de Hans Bergerkliniek.
Heeft iemand daarvan meer gehoord.
Groetjes Marie.
donderdag 19 februari 2009 om 11:20
Hallo Esje78.
Marc is nu weer aangemeld voor nieuwe beoordeling bij GGZ en voor nieuwe medicatie.
Maar de wachttijd is 3 maanden.
In tussen tijd proberen we het beste van te maken.
Al vind ik het soms wel heel zwaar worden.
Vanmorgen was Marc ook weer heel moeilijk.
Hij wou niet verkleed naar school ivm carnaval.
Een heel drama om hem daar te krijgen.
Maar afwachten wat de juf vamiddag te melden heeft hierover.
Groetjes Marie.
Marc is nu weer aangemeld voor nieuwe beoordeling bij GGZ en voor nieuwe medicatie.
Maar de wachttijd is 3 maanden.
In tussen tijd proberen we het beste van te maken.
Al vind ik het soms wel heel zwaar worden.
Vanmorgen was Marc ook weer heel moeilijk.
Hij wou niet verkleed naar school ivm carnaval.
Een heel drama om hem daar te krijgen.
Maar afwachten wat de juf vamiddag te melden heeft hierover.
Groetjes Marie.
donderdag 19 februari 2009 om 13:09
Wij zijn ondertussen ook weer bezig geweest. Geen odd, maar hoogstwaarschijnlijk (aldus kinderpsych) add. Dus zonder de h.
Klonk in mijn oren heel erg logisch en nu ik er op begin te letten weet ik vrijwel zeker dat hij dat heeft. Enorm herkenbaar.
Dus binnenkort starten we met Ritalin (is echt nodig in geval van zoon).
Marie, balen he, die lange wachtlijsten.
Heel herkenbaar trouwens, dat niet verkleed naar school willen. Zou mijn zoon ook zomaar kunnen zeggen. (en er dan inderdaad een enorm drama van maken, of doen wij dat? )
Klonk in mijn oren heel erg logisch en nu ik er op begin te letten weet ik vrijwel zeker dat hij dat heeft. Enorm herkenbaar.
Dus binnenkort starten we met Ritalin (is echt nodig in geval van zoon).
Marie, balen he, die lange wachtlijsten.
Heel herkenbaar trouwens, dat niet verkleed naar school willen. Zou mijn zoon ook zomaar kunnen zeggen. (en er dan inderdaad een enorm drama van maken, of doen wij dat? )
donderdag 23 april 2009 om 15:42
Hoi allemaal,
Heeft even geduurt om berichtje terug te zetten.
Maar pc kapot en de nodige streubelingen thuis.
Marc is erg druk in wil niet echt meer meewerken.
Ben intussen naar gzz geweest maar ben daar ook niet mee opgeschoten.
Ze willen marc niet opnieuw onderzoeken omdat ze dat al gedaan hebbben de vorige keer.
Alleen maar medicatie verhogen.
We zijn nu ook bezig met pgb aanvragen maar ook daar weer wachten op bericht.
We willen pgb voor hulp in huis en logeeradres en nso.
En liv werkt de Ritalin bij je zoon.
Ik weet niet wie het grootste drama er soms van maakt.
Ik denk soms wij en soms het kind.
Heeft even geduurt om berichtje terug te zetten.
Maar pc kapot en de nodige streubelingen thuis.
Marc is erg druk in wil niet echt meer meewerken.
Ben intussen naar gzz geweest maar ben daar ook niet mee opgeschoten.
Ze willen marc niet opnieuw onderzoeken omdat ze dat al gedaan hebbben de vorige keer.
Alleen maar medicatie verhogen.
We zijn nu ook bezig met pgb aanvragen maar ook daar weer wachten op bericht.
We willen pgb voor hulp in huis en logeeradres en nso.
En liv werkt de Ritalin bij je zoon.
Ik weet niet wie het grootste drama er soms van maakt.
Ik denk soms wij en soms het kind.
dinsdag 28 april 2009 om 23:22
Marie,
De Ritalin werkt beter dan ik had verwacht! Het gaat op school, sinds hij is begonnen met de Ritalin, echt geweldig!
En zelf zegt hij ook: mama, het is nu veel rustiger in mijn hoofd.....
Het belangrijkste is dat hij zelf weer lekker in zijn vel zit en weer met plezier naar school gaat, en daar heeft hij dus echt die medicijnen voor nodig.
Hij is een tijdje halve dagen naar school gegaan, maar nu zijn we (omdat het zo goed gaat) dat weer aan het uitbreiden.
Enige is dat hij wel een beetje last heeft van rebound effect, maar we zijn eigenlijk nog in de begin fase, dus misschien moet de dosering nog wat omlaag.
Wat vervelend dat ze niet meer willen testen zeg! Weet het even niet meer, maar had je wel begeleiding van een psychiater of zo?
De Ritalin werkt beter dan ik had verwacht! Het gaat op school, sinds hij is begonnen met de Ritalin, echt geweldig!
En zelf zegt hij ook: mama, het is nu veel rustiger in mijn hoofd.....
Het belangrijkste is dat hij zelf weer lekker in zijn vel zit en weer met plezier naar school gaat, en daar heeft hij dus echt die medicijnen voor nodig.
Hij is een tijdje halve dagen naar school gegaan, maar nu zijn we (omdat het zo goed gaat) dat weer aan het uitbreiden.
Enige is dat hij wel een beetje last heeft van rebound effect, maar we zijn eigenlijk nog in de begin fase, dus misschien moet de dosering nog wat omlaag.
Wat vervelend dat ze niet meer willen testen zeg! Weet het even niet meer, maar had je wel begeleiding van een psychiater of zo?
woensdag 29 april 2009 om 13:57
Nee geen begeleiding van een psychiater.
Die wou Marc niet opnieuw testen omdat dit al enkele jaren eerder is gedaan.
We hebben tegelijk met de pgb ook aangevraagd voor hulp in huis(iog).
Dit hebben we al een keer gehad maar toen was Marc een stuk kleiner.
Maar nu krijgen we geen bereik soms met Marc.
Dus dat willen we weer opnieuw aanleren.
Ik ben blij dat de ritalin werkt en dat het op school ook goed gaat.
Die wou Marc niet opnieuw testen omdat dit al enkele jaren eerder is gedaan.
We hebben tegelijk met de pgb ook aangevraagd voor hulp in huis(iog).
Dit hebben we al een keer gehad maar toen was Marc een stuk kleiner.
Maar nu krijgen we geen bereik soms met Marc.
Dus dat willen we weer opnieuw aanleren.
Ik ben blij dat de ritalin werkt en dat het op school ook goed gaat.
woensdag 6 mei 2009 om 20:01
Hoi, ik heb ook een zoon met ODD en ADHD. En helaas is dat nog niet alles, want hij is ook gediagnosticeerd met een reactieve hechtingsstoornis. Tevens heeft hij een redelijk hoog IQ (120). Al met al een flinke kluif om dit mannetje goed op te voeden... Tenminste, het goede opvoeden lukt op zich wel, het effect ontbreekt alleen helaas...
Verder sta ik er ook nog eens alleen voor en geen familie in de buurt, dus best pittig eigenlijk... Ik las bij sommigen dat hun relatie hier ook onder geleden heeft (scheiding), hoe is jullie ervaring bij het vinden van een nieuwe partner? Ik merk wel dat de nieuwe partner niet zo makkelijk volledig voor mij kan kiezen omdat hij nogal moeite heeft om in zo'n "ruzie-achtige"-sfeer te wonen.
Overigens slaat de medicatie maar minimaal aan. We hebben alles al geprobeerd met minimaal resultaat. Verder al dagbehandeling en klinische behandeling achter de rug, niets helpt eigenlijk.....
Verder sta ik er ook nog eens alleen voor en geen familie in de buurt, dus best pittig eigenlijk... Ik las bij sommigen dat hun relatie hier ook onder geleden heeft (scheiding), hoe is jullie ervaring bij het vinden van een nieuwe partner? Ik merk wel dat de nieuwe partner niet zo makkelijk volledig voor mij kan kiezen omdat hij nogal moeite heeft om in zo'n "ruzie-achtige"-sfeer te wonen.
Overigens slaat de medicatie maar minimaal aan. We hebben alles al geprobeerd met minimaal resultaat. Verder al dagbehandeling en klinische behandeling achter de rug, niets helpt eigenlijk.....
donderdag 7 mei 2009 om 13:12
Hallo Mirrex,
Ik begrijp wat je bedoelt met de ruzie-achtige sfeer thuis.
Dat is hier ook en ik zal blij zijn als het weer maandag is dat Marc weer naar school gaat.
Mijn man en ik hebben veel steun aan elkaar maar ik kan best begrijpen dat dat niet overal is.
Het probleem is dat Marc ook nog eens verstandelijk beperkt is en daarom sommige dingen niet begrijpt.
Hij weet goed wat wel mag en niet maar in praktijk lukt het allemaal niet.
Hij weet goed dat hij niet iemand zeer mag doen maar doet het toch telkens weer is hier een voorbeeld van.
Ik begrijp wat je bedoelt met de ruzie-achtige sfeer thuis.
Dat is hier ook en ik zal blij zijn als het weer maandag is dat Marc weer naar school gaat.
Mijn man en ik hebben veel steun aan elkaar maar ik kan best begrijpen dat dat niet overal is.
Het probleem is dat Marc ook nog eens verstandelijk beperkt is en daarom sommige dingen niet begrijpt.
Hij weet goed wat wel mag en niet maar in praktijk lukt het allemaal niet.
Hij weet goed dat hij niet iemand zeer mag doen maar doet het toch telkens weer is hier een voorbeeld van.
vrijdag 12 maart 2010 om 10:28
hallo ik ben hier net nieuw maar ik heb wat vragen waar ik mee zit mischien kunnen jullie mij helpen
mijn oudste zoon 11 heeft odd volgens de kpsych
is soms moelijk mee om te gaan ik herken het echt heel duidelijk met het stoplicht de ene keer heeft hij een tijd groen en zo is hij weer rood ik kan er soms maar moeilijk mee omgaan
nu heb ik nog een zoon 9 en die heeft het ook maar het klinkt heel raar het meest bij zijn vader (scheiding)en op school
hij doet echt de raarste dingen daar en bij ons is het een gewoon kind als je het zo mag zeggen
hij voelt zich daar ook niet gewild zoals hij het zegt
en daagt iedereen daar uit door dingen uit te halen maar hij heeft ook ongelukjes (poepen ,plassen) wat in onze ogen geen ongelukjes zijn maar expres
de psyg zijn zeggen ouderbegeleiding bij hem want ze maken zich zorgen om hem
heeft iemand ervaring met ouderbegeleiding en wat houd het in
mijn oudste zoon willen ze onder behandeling houden en met een woede groepje laten meedoen kent iemand dit
ik hoop dat iemand wat meer kan vertellen erover
mijn oudste zoon 11 heeft odd volgens de kpsych
is soms moelijk mee om te gaan ik herken het echt heel duidelijk met het stoplicht de ene keer heeft hij een tijd groen en zo is hij weer rood ik kan er soms maar moeilijk mee omgaan
nu heb ik nog een zoon 9 en die heeft het ook maar het klinkt heel raar het meest bij zijn vader (scheiding)en op school
hij doet echt de raarste dingen daar en bij ons is het een gewoon kind als je het zo mag zeggen
hij voelt zich daar ook niet gewild zoals hij het zegt
en daagt iedereen daar uit door dingen uit te halen maar hij heeft ook ongelukjes (poepen ,plassen) wat in onze ogen geen ongelukjes zijn maar expres
de psyg zijn zeggen ouderbegeleiding bij hem want ze maken zich zorgen om hem
heeft iemand ervaring met ouderbegeleiding en wat houd het in
mijn oudste zoon willen ze onder behandeling houden en met een woede groepje laten meedoen kent iemand dit
ik hoop dat iemand wat meer kan vertellen erover
vrijdag 26 maart 2010 om 09:54
Hallo meiden,
Ik lees net voor het weggaan dit bericht dus kan helaas nog niet uitgenreid reageren maar kom graag meekletsen. Zoonlief is 14 en heeft ADHD in combinatie met CD (de heftigere variant van ODD) Het rare met mijn zoon is echter dat hij de agressieve kant volledig mist. Heeft er nooit ingezeten en nu ook niet maar gaat wel door alle grenzen heen, liegt, is niet lief met beesten en heeft in het verleden meerdere malen gestolen. Het lastige is dat veel kinderen en lager IQ hebben of een leerachterstand hebben opgelopen. Mijn zoon heeft dit echter niet en functioneert op HAVO/VWO niveau maar zal dit op dit moment op regulier onderwijs niet trekken omdat hij niet de structuur heeft om zijn huiswerk te plannen en netjes af te werken. Hij zit nu op een OPDC en doet daat TL niveau en haalt negens en tienen en doet niets. Lastig voor hem, hij wil graag meer maar zijn gedrag zit hem waanzinnig in de weg.
So far even een stukje over mijn kind. Ik probeer later op de dag nog even terug te komen
Liefs
Tjeemp
Ik lees net voor het weggaan dit bericht dus kan helaas nog niet uitgenreid reageren maar kom graag meekletsen. Zoonlief is 14 en heeft ADHD in combinatie met CD (de heftigere variant van ODD) Het rare met mijn zoon is echter dat hij de agressieve kant volledig mist. Heeft er nooit ingezeten en nu ook niet maar gaat wel door alle grenzen heen, liegt, is niet lief met beesten en heeft in het verleden meerdere malen gestolen. Het lastige is dat veel kinderen en lager IQ hebben of een leerachterstand hebben opgelopen. Mijn zoon heeft dit echter niet en functioneert op HAVO/VWO niveau maar zal dit op dit moment op regulier onderwijs niet trekken omdat hij niet de structuur heeft om zijn huiswerk te plannen en netjes af te werken. Hij zit nu op een OPDC en doet daat TL niveau en haalt negens en tienen en doet niets. Lastig voor hem, hij wil graag meer maar zijn gedrag zit hem waanzinnig in de weg.
So far even een stukje over mijn kind. Ik probeer later op de dag nog even terug te komen
Liefs
Tjeemp