Wanneer schenken jullie een biertje of breezer aan kinderen?

10-01-2009 18:54 332 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van de "het schenken van drank aan kinderen discussie" binnen de familie ben ik benieuwd naar jullie mening.

De discussie die oplaaide was dat wanneer de ouders van het kind toestemming gaven je het als gastheer/gastvrouw gewoon kon schenken. Ik heb toen doorgevraagd naar wanneer zij het wel verantwoord vonden om drank te schenken en er werd de leeftijd van 13 jaar genoemd. Ach een drankje kan geen kwaad en het is zo gezellig. Ook het "ze moeten het leren te drinken " werd aangehaald.

Manlief en ik hebben het principe dat er onder de 16 geen drank wordt geschonken, ook niet met toestemming van de ouders want op dat moment voel ik mij wel verantwoordelijk voor de eventuele gevolgen ervan. Een aantal familieleden vond dit onzin en zou dan ook gewoon een biertje of breezer geven.

Ik ben benieuwd of jullie in zo'n situatie wel of geen drank zouden schenken en wat jullie beweegredenen hiervoor zijn.
Grappig, bij ons op klasse avonden en schoolfeesten werden dat soort dingen niet naar binnen gesmokkeld, Heel simpel, omdat de dan de rest van het schooljaar niet meer op schoolfeesten komen.

En onze schoolfeesten waren daar te leuk voor. Bijna niemand nam dat risico. Ik kan me ook niet herinneren dat drank bij de "cultuur" hoorde toendertijd.
quote:elninjoo schreef op 10 januari 2009 @ 19:58:

[...]

Ik heb nog nooit geroken dat iemand wat gedronken had. Alleen bij iemand die zwaar bezopen is walmt 't er vanaf. Bij iemand die 1 of 2 glaasjes op heeft ruik je helemaal niks, of je moet al in z'n mond gaan hangen, maar dat doe je natuurlijk niet.Ik ruik het wel, ook als iemand 1 glaasje op heeft.
quote:rosanna08 schreef op 10 januari 2009 @ 19:55:

[...]

ik was er bang voor Fniel

It wasn't me!

Hier in huis géén alcohol onder de 16. En dat is zeker wel haalbaar. Mijn schoonouders hadden deze regel ook, en alle vier de kinderen hebben zich eraan gehouden. Regel was gewoon regel, klaar.

Mijn ouders waren totaal anders, ik mocht op mijn 13e mijn eerste drankje (bitterlemon met weetikveelwat, ben ik vergeten) en mocht ook gewoon uit vanaf mijn 14e. Verschil was dat ik in een dorp woonde en vriendlief in een grote stad. Uitgaan was bij ons normaal vanaf die leeftijd, bij hem veel minder, want onder de 16 kwam je nergens in.

En tóch, ookal is het bij mij allemaal goed gegaan, wil ik géén alcohol in huis voor de kinderen onder de 16. Ik laat ze ook niet autorijden op hun 17e en ook geen brommer rijden op hun 15e. Het argument 'dan leren ze er verantwoord mee omgaan' vind ik onzinnig, want dat heeft er weinig mee te maken. Alcohol richt dan meer schade aan dan dat het goed doet en het heeft geen enkele zin.
quote:Dierewier schreef op 10 januari 2009 @ 19:56:

Ik wil hier niet het schijnheilige boontje uithangen maar ik vind wel dat de argumenten wat zwak zijn. ALs je het niet wilt hebben, kun je dat in een opvoeding volgens mij goed uitleggen. Klassenfeestjes en controles worden steeds strenger, leraren volgen steeds vaker voorlichtingen om ervoor te zorgen dat kids op de hoogte zijn van drankgebruik en ook voor hen om te voorkomen dat het op klassenfeesten uit de hand loopt.Ik zeg niet dat verbieden geen zin heeft, verbieden heeft wel zeker zin. Ik zeg alleen dat het irreeel is te denken dat ze dan ook geen kennismaken met alcohol voor hun 16e en dat die kennismaking beter in een veilige omgeving thuis kan zijn waar je als ouder de controle over hebt, dan op een klassenfeest. En ik denk dat je een te hoge pet op hebt van de controles op klassenfeesten en een te lage per van de inventiviteit van leerlingen.
Eén glaasje ruik ik al. Maar goed, ik heb dan ook een geuren-fetish (zijn ze wel blij mee op mijn werk trouwens!)
quote:IvyRosa schreef op 10 januari 2009 @ 19:59:

Grappig, bij ons op klasse avonden en schoolfeesten werden dat soort dingen niet naar binnen gesmokkeld, Heel simpel, omdat de dan de rest van het schooljaar niet meer op schoolfeesten komen.

En onze schoolfeesten waren daar te leuk voor. Bijna niemand nam dat risico. Ik kan me ook niet herinneren dat drank bij de "cultuur" hoorde toendertijd.Mag ik vragen hoe lang dat geleden is? Even voor het tijdsbeeld.
quote:borodini schreef op 10 januari 2009 @ 19:57:

[...]

Hij was wel heul erg leuk die vertyping.

Je andere vraag, mijn kinderen weten nog niet eens het verschil tussen alcohol en niet alcohol, dus het gaat hen niet om "een vervanging" maar ze hebben meer het idee dat het een "feestjes" glas is waar ze dan uit mogen drinken.

en verschillende mensen hebben hem gekwoot voordat Dasminder het door had

en ja op die manier is het anders, dat ze gewoon als feestjesglas zien, alleen binnen afzienbare tijd zullen ze doorhebben dat er alcohol in zit

Verder even over het alcohol vs drugs verhaal; drugs zijn in mijn ogen een ander verhaal. Drugs zijn geen gemeengoed, worden niet door iedereen gebruikt, terwijl het wel normaal is om bijv een glaasje wijn te drinken tijdens het eten
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:Zwieber schreef op 10 januari 2009 @ 20:02:

[...]

Mag ik vragen hoe lang dat geleden is? Even voor het tijdsbeeld.20 jaar geleden.
quote:Zwieber schreef op 10 januari 2009 @ 20:00:

[...]

Ik zeg niet dat verbieden geen zin heeft, verbieden heeft wel zeker zin. Ik zeg alleen dat het irreeel is te denken dat ze dan ook geen kennismaken met alcohol voor hun 16e en dat die kennismaking beter in een veilige omgeving thuis kan zijn waar je als ouder de controle over hebt, dan op een klassenfeest. En ik denk dat je een te hoge pet op hebt van de controles op klassenfeesten en een te lage per van de inventiviteit van leerlingen.Nu ga ik even patsen . Ik weet uit ervaring dat die controles veel strenger worden omdat zowel ik als mijn partner in verslavingszorg hebben gewerkt. Ondanks dat ik je wel begrijp vind ik dat als je iets verbiedt en je hier achterstaat dit ook moet uitdragen. Dit doe je ook bij andere onderwerpen (ik zeg cocaine, stelen etc) waarom kan het bij alcohol dan niet?
Ja, het is eigenlijk net als met roken. Ik had veel mensen in de klas die niet mochten roken en dan zouden ze hun rijbewijs kado krijgen. Die paften dus lekker stiekem. Leuk voor die ouders.

maar goed, mijn vader rookte als een schoorsteen dus het zou wel een beetje hypocriet zijn om tegen je kinderen te zeggen dat je niet mag roken, want dat is slecht. Dus wij mochten wel roken, maar niet op straat of op het schoolplein. Alleen thuis.

Ja, dan is de lol er wel snel vanaf ik rook nog steeds niet. Dus dat hebben ze wel goed gedaan.
Stressed is just desserts spelled backwards
Oh, en zelfs dochter van 2 krijgt met kerst sap in een wijnglas, gewoon omdat dat zo leuk is, hetzelfde drinken als papa en mama. Dat heeft niets met verheerlijken te maken, ze krijgt wel vaker iets wat op ons eten of drinken lijkt omdat het daadwerkelijke eten of drinken niet geschikt is voor haar. Dat verheerlijk je dan toch ook niet? Kinderen vinden het leuk om papa en mama na te doen, mijn dochter kruipt als ze de kans krijgt achter het stuur van de auto en doet alsof ze rijdt, maar je geeft ze toch ook niet op hun 15e de sleutels zodat ze 'vast leren hoe het moet'?
quote:rosanna08 schreef op 10 januari 2009 @ 20:02:

[...]

Verder even over het alcohol vs drugs verhaal; drugs zijn in mijn ogen een ander verhaal. Drugs zijn geen gemeengoed, worden niet door iedereen gebruikt, terwijl het wel normaal is om bijv een glaasje wijn te drinken tijdens het etenToch kun je drank wel vergelijken met een harddrug. Als je er eenmaal verslaafd aan bent is afkicken net zo moeilijk als van cocaïne, heroïne etc.
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:Dierewier schreef op 10 januari 2009 @ 20:03:

[...]

Nu ga ik even patsen . Ik weet uit ervaring dat die controles veel strenger worden omdat zowel ik als mijn partner in verslavingszorg hebben gewerkt. Ondanks dat ik je wel begrijp vind ik dat als je iets verbiedt en je hier achterstaat dit ook moet uitdragen. Dit doe je ook bij andere onderwerpen (ik zeg cocaine, stelen etc) waarom kan het bij alcohol dan niet?Ik zeg toch ook niet dat je het niet moet uitdragen? Ik zeg alleen dat het niet reeel is te denken dat ze pas met 16 voor het eerst in aanraking komen met alcohol en dat die kennismaking beter in een veilige kring kan plaatsvinden. Een kennismaking thuis, om te laten zien dat het niet lekker is en wat voor een heftig effect alcohol op je heeft, draagt echt niet uit dat je het goed vindt. Integendeel, het geeft je juist een goede waarschuwing over de gevaren van alcohol.
Zwieber, die denkfout die jij maakt wordt zó vaak gemaakt. Wel of geen 'gecontroleerde' kennismaking met alcohol heeft helemaal geen invloed op het later wel of niet drinken.

Ik heb alcoholisten meegemaakt die op hun 19e pas hun eerste biertje dronken, en drugsverslaafden die op hun 13e al verslaafd waren en dat heeft níets te maken met of ze al dan niet vroeg begonnen. Verslaving en veel drinken is veel gecompliceerder dan dat.

En kinderen gecontroleerd laten kennismaken met alcohol geeft geen énkele garantie dat ze beter met alcohol kunnen omgaan, er zijn zelfs onderzoeken die het tegendeel bewijzen.
Nee Zwieber, zo werkt het dus niet. Ben het helemaal eens met Dierewier, en ik heb inderdaad ook met verslaafden gewerkt.
quote:Zwieber schreef op 10 januari 2009 @ 20:06:

[...]

Ik zeg toch ook niet dat je het niet moet uitdragen? Ik zeg alleen dat het niet reeel is te denken dat ze pas met 16 voor het eerst in aanraking komen met alcohol en dat die kennismaking beter in een veilige kring kan plaatsvinden. Een kennismaking thuis, om te laten zien dat het niet lekker is en wat voor een heftig effect alcohol op je heeft, draagt echt niet uit dat je het goed vindt. Integendeel, het geeft je juist een goede waarschuwing over de gevaren van alcohol.Ik snap wat je bedoelt alleen ik ben het niet helemaal met je eens.
quote:Maleficent schreef op 10 januari 2009 @ 20:04:

[...]

Toch kun je drank wel vergelijken met een harddrug. Als je er eenmaal verslaafd aan bent is afkicken net zo moeilijk als van cocaïne, heroïne etc.klopt, maar dat geldt voor iedere verslaving
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Eens met Eowynn en Dierewier.
Alcohol is gewoon een drug, alcohol is alleen een veel gevaarlijkere drug omdat mensen het volslagen onderschatten. Als ik soms hoor dat mensen elke avond meerdere alcoholische drankjes drinken en daar het gevaar niet van inzien zakt mijn broek echt af.

Van alcohol afkicken is nog lastiger dan van 'gewone' drugs. Bij andere drugs kun je het milieu verlaten waarin het gebruikt wordt, alcohol wordt door iedereen gebruikt, het is overal, je kunt het niet ontlopen.
Hoeveel mensen wel niet denken dat een alcoholist 'best 1 glas kan drinken' als ze eenmaal afgekickt zijn....
quote:Maleficent schreef op 10 januari 2009 @ 20:04:

[...]

Toch kun je drank wel vergelijken met een harddrug. Als je er eenmaal verslaafd aan bent is afkicken net zo moeilijk als van cocaïne, heroïne etc.Alleen heeft alcohol lang niet op iedereen 'n verslavende werking. Drugs schijnen dat wel te hebben. Ik kan tijdens een vakantie dagelijks een paar glazen alcoholische drank drinken, maar kom ik thuis dan taal ik er amper naar en drink maar 'n paar glaasjes per week.
quote:Eowynn_ schreef op 10 januari 2009 @ 20:06:

Zwieber, die denkfout die jij maakt wordt zó vaak gemaakt. Wel of geen 'gecontroleerde' kennismaking met alcohol heeft helemaal geen invloed op het later wel of niet drinken.

Ik heb alcoholisten meegemaakt die op hun 19e pas hun eerste biertje dronken, en drugsverslaafden die op hun 13e al verslaafd waren en dat heeft níets te maken met of ze al dan niet vroeg begonnen. Verslaving en veel drinken is veel gecompliceerder dan dat.

En kinderen gecontroleerd laten kennismaken met alcohol geeft geen énkele garantie dat ze beter met alcohol kunnen omgaan, er zijn zelfs onderzoeken die het tegendeel bewijzen.

Tja, en verbieden geeft natuurlijk ook nooit een garantie dat ze het ook echt niet doen. Je kan wel blijven speculeren natuurlijk over de beste methode maar ik denk dat er een paar dingen vast staan:

1. Alcohol is slecht voor mensen

2. Alcohol voor kinderen, onder de 16 zeker, is uit den boze.

3. Tieners zoeken grenzen op en willen graag nieuwe dingen uit proberen.

4. Ouders proberen hun kinderen zoveel mogelijk te behoeden voor gevaren, waaronder alcohol.

Dit is het enige wat denk ik vast staat. Hoe ouders denken het beste hun tieners te behoeden van een alcoholovergebruik wisselt per ouder. Ik denk dat je beter thuis kennis kan laten maken. Ik heb het echt over een keer hoor.

Overigens blijf ik bij mijn eerdere standpunt. Ik denk dat hoe ouders zelf met alcoholgebruik omgaan een veel grotere invloed op hun kind heeft dan hoe de kennismaking plaatsvindt.
quote:elninjoo schreef op 10 januari 2009 @ 20:10:

[...]

en drink maar 'n paar glaasjes per week.

Ik vind dat dus al vrij veel.

Zou je die paar glaasjes kunnen laten staan denk je?
Elninjoo, verslavingsgevoeligheid hangt niet af van het soort drug wat je gebruikt. Alcohol is niet anders dan heroine of cocaine of roken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven