Wanneer schenken jullie een biertje of breezer aan kinderen?

10-01-2009 18:54 332 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van de "het schenken van drank aan kinderen discussie" binnen de familie ben ik benieuwd naar jullie mening.

De discussie die oplaaide was dat wanneer de ouders van het kind toestemming gaven je het als gastheer/gastvrouw gewoon kon schenken. Ik heb toen doorgevraagd naar wanneer zij het wel verantwoord vonden om drank te schenken en er werd de leeftijd van 13 jaar genoemd. Ach een drankje kan geen kwaad en het is zo gezellig. Ook het "ze moeten het leren te drinken " werd aangehaald.

Manlief en ik hebben het principe dat er onder de 16 geen drank wordt geschonken, ook niet met toestemming van de ouders want op dat moment voel ik mij wel verantwoordelijk voor de eventuele gevolgen ervan. Een aantal familieleden vond dit onzin en zou dan ook gewoon een biertje of breezer geven.

Ik ben benieuwd of jullie in zo'n situatie wel of geen drank zouden schenken en wat jullie beweegredenen hiervoor zijn.
quote:elninjoo schreef op 10 januari 2009 @ 19:41:

[...]

Stopten je ouders hun flessen drank in de kluis dan?

Nee, je ruikt het en/of je ziet het aan iemands gedrag.

Marels, wat is het verschil tussen een snuif coke en een glas alcohol?
Dat vertelden mijn ouders me ook allemaal. En ook ik heb nooit gekke dingen gedaan onder invloed van alcohol.

Maar ik mocht wel champagne meenippen met oud en nieuw, of een keer een slokje wijn bij het eten (zo'n kwart glaasje, en alleen op speciale gelegenheden).

Ik geloof gewoon niet dat dat een slechte keuze van mijn ouders geweest is.

Het is niet dat ik stelselmatig gezopen heb als kind. En het ging ook niet eens op de drank, maar gewoon om het feit dat je die champagne mee mocht nippen, en dat beetje wijn er stond. Want dan kwam je ineens heel groot over :p

En dat wil je als puber
668, the neighbour of the Beast
quote:Flinterke schreef op 10 januari 2009 @ 19:36:

[...]

Als het ze om een glas gaat mogen ze van mij best uit een ander glas drinken, maar dan wel zonder de alcoholhoudende drank erin.

Overigens vond ik zelf het drinken uit een speciaal glas ook geweldig, ineens smaakte het drinken veel lekkerder.Hier gaat het de Nerdjes van 6 en 7 idd om "een ander soort glas". Normaal hebben ze van die plasick ikea bekers oid, en met een verjaardag een "speciaal" glas. En idd, dan vinden ze het ineens veeeel lekkerder
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
quote:rosanna08 schreef op 10 januari 2009 @ 19:15:

ik zie het probleem eerlijk gezegd ook niet zo. Ik kreeg vroeger met kerst en zo ook een glaasje shandy en ik ben echt alcoholist of zo hoor
quote:qwertu schreef op 10 januari 2009 @ 19:42:

[...]

't Schijnt voor volwassen ook niet zo best te zijn anders. Verschil met andere harddrugs als heroïne en cocaïne is vooral dat het gebruik van alcohol maatschappelijk geaccepteerd en ingebed in traditie is. Maar het had net zo goed cocaïne kunnen zijn in plaats van alcohol, dan hadden we het nu gehad over het eerste snuifje, wanneer dat acceptabel was.Klopt maar ik hield het even bij de kinderen! Vind het bij volwassenen ook eigen verantwoordelijkheid en bij kinderen in de groei is het behoorlijk schadelijk. Maar hoe dan ook alcohol is gewoon gif.
quote:IvyRosa schreef op 10 januari 2009 @ 19:43:

[...]

Nee, je ruikt het en/of je ziet het aan iemands gedrag.

dan moet je je wel heel erg hebben laten gaan (of er uberhaupt niet tegen kunnen) als je dat na 'n glaasje al zou zien
Ik denk dat dat, heel groot en stoer willen lijken want alcohol drinken, dus absoluut niet voor elke puber geldt.
Roken mocht en mag ik sowieso niet in het huis van mijn ouders, dsu nbroer en ik heben lange tijd gezamelijk in de tuin staan paffen. ( Was toen al wel boven de 18, ben pas gaan roken tijdens mijn studie). Toen ik ging werken ook weer vrij snel gestopt. Nergens wordt trouwens zoveel gerookt als in de gezondheidszorg. best typisch eigenlijk. Juist de mensen die zouden moeten weten hoe slecht t is doen het.
maar als je het in een wijnglas doet onder het mom dan lijkt het alsof je hetzelfde drinkt als de volwassenen verheerlijk je het toch ook?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:rosanna08 schreef op 10 januari 2009 @ 19:15:

ik zie het probleem eerlijk gezegd ook niet zo. Ik kreeg vroeger met kerst en zo ook een glaasje shandy en ik ben echt alcoholist of zo hoormaar een tequilatje doen dan?
quote:borodini schreef op 10 januari 2009 @ 19:44:

[...]

Hier gaat het de Nerdjes van 6 en 7 idd om "een ander soort glas". Normaal hebben ze van die plasick ikea bekers oid, en met een verjaardag een "speciaal" glas. En idd, dan vinden ze het ineens veeeel lekkerder Maar dat gebeurde bij ons thuis ook hoor. Zonder dat mijn ouders er zo nodig alcohol uit hoefden te drinken dus. Andere glazen, ander servies op tafel, dat geeft meteen een andere sfeer. Zonder de associatie van een ander glas met alcohol dus.
Geen alcohol onder de 16 vind ik onzin. Niet omdat het niet juist is, kinderen horen natuurlijk eigenlijk geen alcohol te drinken, maar omdat het praktisch onhaalbaar is.

Op klassenavonden wordt er standaard drank binnengesmokkeld, of schoolfeesten hoort het er bij etc. Kortom: ze komen er veel eerder mee in aanraking dan die officiele 16 jaar die er voor staat.

Ik zou het zelfde doen als Elninjoo's ouders (en de mijne) ook heb gedaan: wil je drank proeven, dan doe je dat maar thuis en niet stiekem op school. Sigaretten, hetzelfde.

Nou ben ik een echte druivensapdrinker hoor, wijn, bier etc...bah! Hoogstens baileys maar dan eigenlijk nog liever gewoon chocomel dus die 2 glazen alcohol per jaar zijn echt niet fataal.

Ik ben van mening dat je kind veel eerder met alcohol kennis zal maken en dat het beter is dat thuis te doen dan stiekem op school. Niet systematisch zoals TO noemt maar gewoon een keer laten proeven zodat ze weten dat het vies smaakt en je heel erg goede voorlichting kan geven.

Wij drinken hier dus eigenlijk bijna nooit alcohol en ik denk dat wat je van huis uit meekrijgt wel zeker een rol speelt in je visie op alcohol later.
quote:rosanna08 schreef op 10 januari 2009 @ 19:47:

maar als je het in een wijnglas doet onder het mom dan lijkt het alsof je hetzelfde drinkt als de volwassenen verheerlijk je het toch ook?Sommige kinderen gaan het niet om de inhoud maar om de verpakking. Het glas is alleen maar een verpakking, en die verpakking willen ze hebben. Dus om het glas te krijgen vragen ze om de inhoud ipv een ander glas.
Dasminder oeps

heb het toch maar even gewijzigd, maar ben bang dat ik het straks wel op een ander topic tegen zal komen
Niet om de alcohol op zich dus Star.

Puur om het feit dat je doet wat volwassenen ook doen. Of dat nu met oud en nieuw opblijven tot twaalf uur is, wat als klein kind niet mocht, of een nip champagne meedrinken, wat kinderen niet mogen.

Je voelde je gróót op zo''n moment, en daar was het om te doen.

Die champagne liet in negen van de tien keer staan, want; voor de vorm
quote:courageux schreef op 10 januari 2009 @ 19:48:

[...]

maar een tequilatje doen dan?
quote:rosanna08 schreef op 10 januari 2009 @ 19:47:

maar als je het in een wijnglas doet onder het mom dan lijkt het alsof je hetzelfde drinkt als de volwassenen verheerlijk je het toch ook?Als kind ben je echt niet achterlijk en zie je best dat je ouders in weekenden en op feestelijke gelegenheden 'n wijntje drinken. Zou 'n beetje hypocriet zijn dan te gaan ontkennen dat dat iets speciaals en lekkers is.
quote:elninjoo schreef op 10 januari 2009 @ 19:45:

[...]

dan moet je je wel heel erg hebben laten gaan (of er uberhaupt niet tegen kunnen) als je dat na 'n glaasje al zou zienDan is het alsnog te ruiken, Vandaar de en/of hè.
quote:Marels schreef op 10 januari 2009 @ 19:51:

Niet om de alcohol op zich dus Star.

Puur om het feit dat je doet wat volwassenen ook doen. Of dat nu met oud en nieuw opblijven tot twaalf uur is, wat als klein kind niet mocht, of een nip champagne meedrinken, wat kinderen niet mogen.

Je voelde je gróót op zo''n moment, en daar was het om te doen.

Die champagne liet in negen van de tien keer staan, want; voor de vorm Snap 'm. Dacht dat je over alcohol had. Wat dat betreft overigens eens, kinderen houden van imiteren.
quote:rosanna08 schreef op 10 januari 2009 @ 19:51:

Dasminder oeps

heb het toch maar even gewijzigd, maar ben bang dat ik het straks wel op een ander topic tegen zal komen Helaas... staat het al ergens anders
quote:Vinyl schreef op 10 januari 2009 @ 19:54:

[...]

Helaas... staat het al ergens anders ik was er bang voor Fniel
Eensch met Zwieber.
[quote]Zwieber schreef op 10 januari 2009 @ 19:50:

Geen alcohol onder de 16 vind ik onzin. Niet omdat het niet juist is, kinderen horen natuurlijk eigenlijk geen alcohol te drinken, maar omdat het praktisch onhaalbaar is.

Op klassenavonden wordt er standaard drank binnengesmokkeld, of schoolfeesten hoort het er bij etc. Kortom: ze komen er veel eerder mee in aanraking dan die officiele 16 jaar die er voor staat.

Als het een drug was geweest had je dan ook gezegd dat het praktisch onhaalbaar is? Eigenlijk zeg je verbieden heeft geen zin? Dus als ze geld uit je portemonnee halen en je dit niet kunt tegenhouden accepteer je het ook?

Ik wil hier niet het schijnheilige boontje uithangen maar ik vind wel dat de argumenten wat zwak zijn. ALs je het niet wilt hebben, kun je dat in een opvoeding volgens mij goed uitleggen. Klassenfeestjes en controles worden steeds strenger, leraren volgen steeds vaker voorlichtingen om ervoor te zorgen dat kids op de hoogte zijn van drankgebruik en ook voor hen om te voorkomen dat het op klassenfeesten uit de hand loopt.
quote:rosanna08 schreef op 10 januari 2009 @ 19:51:

Dasminder oeps

heb het toch maar even gewijzigd, maar ben bang dat ik het straks wel op een ander topic tegen zal komen

Hij was wel heul erg leuk die vertyping.

Je andere vraag, mijn kinderen weten nog niet eens het verschil tussen alcohol en niet alcohol, dus het gaat hen niet om "een vervanging" maar ze hebben meer het idee dat het een "feestjes" glas is waar ze dan uit mogen drinken.
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
quote:IvyRosa schreef op 10 januari 2009 @ 19:52:

[...]

Dan is het alsnog te ruiken, Vandaar de en/of hè.Ik heb nog nooit geroken dat iemand wat gedronken had. Alleen bij iemand die zwaar bezopen is walmt 't er vanaf. Bij iemand die 1 of 2 glaasjes op heeft ruik je helemaal niks, of je moet al in z'n mond gaan hangen, maar dat doe je natuurlijk niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven