Geld & Recht alle pijlers

Starterslening.

02-01-2017 21:48 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve viva'ers,

ik ben op zoek naar wat informatie over de starterslening. Op dit moment ben ik me aan het oriënteren op de huizenmarkt. Ik heb binnenkort bij de makelaar een gesprekje over hoe en wat, en ik heb een super leuk appartementje op het oog.

Het maximale te verstrekken leenbedrag is ongeveer 5000,- lager dan de daadwerkelijke aankoopprijs van de woning. Ook komen er nog de kosten bij van de aanschaf van de woning, ongeveer 7000,- (notariskosten, NHG, advieskosten, etc.)

Dat betekent dat ik ongeveer 12000,- eigen geld erin zou moeten steken.

Deze 12000,- heb ik op het moment liggen, maar dan voor de inrichting van mijn huisje, en niet voor de aanschaf van de woning.

Nu is het zo dat mijn gemeente ook startersleningen verstrekt. Dit is een lening die het maximaal te verstrekken bedrag en de aankoopprijs van de woning overbrugt. Nu is mijn vraag of ik die starterslening óók mag gebruiken voor de notariskosten etc., of dat dit echt puur is voor het verschil in maximaal te verstrekken bedrag, en aankoopwaarde woning.

Het zou voor mij perfect zijn als ik die 12.000 in een starterslening kan stoppen, en dus de rest kan gebruiken voor de inrichting.

Uiteraard heb ik mijn eigen gemeente al een mail gestuurd, en ik heb me tevens suf gegoogeld, maar kon nog niet echt een verduidelijkend antwoord geven. Ik hoop z.s.m. een reactie te krijgen van mijn gemeente. Ook ben ik me ervan bewust dat de regels per gemeente kunnen afwijken.

Iemand die hier een beetje ervaring mee heeft? Ook ben ik wel benieuwd naar andere ervaringen m.b.t. de starterslening. Ging de aanvraag makkelijk? Waren ze soepel met te verstrekken bedragen?
Ik zou er eerst eens over nadenken of je maximaal wil lenen. Ten tweede zou ik erover nadenken of je echt wil lenen zodat jij 12.000 euro (!) kan besteden aan je inrichting.
Mijn vriend heeft ook een starterslening voor het huis waar we samen wonen maar die zit echt in de hypotheek zeg maar. Notaris kosten was gewoon eigen rekening dacht ik.

Maar omdat het toen nog niet echt het plan was dat ik snel bij hem zou gaan wonen weet ik het niet helemaal zeker omdat ik mij er helemaal buiten heb gehouden.

12000 voor inrichting vind ik wel erg veel.

Goed dat je je gemeente hebt gemaild. Succes!
Tralalalala
Per ongeluk dubbel.
quote:Pinkiepink schreef op 02 januari 2017 @ 21:57:

Omdat de rentes zo laag zijn, is het maandbedrag heel laag. Huren is in de plaats waar ik wil huren niet te doen. Dan is het óf sociale woningbouw, waarvoor je minstens 30 jaar moet staan ingeschreven, óf particuliere huur en dat is niet te betalen.

Daarnaast betaal je ook aflossing waardoor je ook weer wat opbouwt, als ik het huisje over een aantal jaar weer ga verkopen, heb ik al mooi een best groot gedeelte afgelost. Het is geen emmer die ik leeggooi.

Ook ben ik er bijna wel zeker van dat ik de komende jaren gewoon werk heb. Mocht ik mijn baan hier verliezen (waar ik absoluut niet vanuit ga), dan heb ik zo weer een nieuwe baan gevonden. Zo is het de afgelopen 2 jaar ook gegaan, was altijd makkelijk werk vinden

Overigens wil ik het allemaal zo goedkoop mogelijk inrichten maar ik dacht dat 120000 wel een reëel bedrag was. . Ik ga ook niet de keuken of badkamer verbouwen. Badkamer is nieuw, keuken niet maar dat maakt me niet zoveel uit. Hij is prima. Bij de inrichting hoort ook een vloer, die zit er helaas niet in.

Ik ben idd benieuwd of ik dus gewoon een bedrag mag 'kiezen' wat ik graag extra bij zou willen lenen ten behoeve van mijn woning.
quote:Pinkiepink schreef op 02 januari 2017 @ 21:57:

Omdat de rentes zo laag zijn, is het maandbedrag heel laag. Huren is in de plaats waar ik wil huren niet te doen. Dan is het óf sociale woningbouw, waarvoor je minstens 30 jaar moet staan ingeschreven, óf particuliere huur en dat is niet te betalen.

Daarnaast betaal je ook aflossing waardoor je ook weer wat opbouwt, als ik het huisje over een aantal jaar weer ga verkopen, heb ik al mooi een best groot gedeelte afgelost. Het is geen emmer die ik leeggooi.

Ook ben ik er bijna wel zeker van dat ik de komende jaren gewoon werk heb. Mocht ik mijn baan hier verliezen (waar ik absoluut niet vanuit ga), dan heb ik zo weer een nieuwe baan gevonden. Zo is het de afgelopen 2 jaar ook gegaan, was altijd makkelijk werk vinden Dat neemt niet weg dat je huis onder water kan komen te staan. Ik vind het echt zo dom om zo maximaal te willen lenen. Ik mag hopen dat de gemeente toch zeker niet die 7000 euro aan notaris- en advieskosten etc. leent.
Een startslening is een uitkomst in bepaalde gevallen maar lees je wel goed in in de voorwaarden..

Hier betaal je de eerste 3 jaar geen rente en daarna een x aantal procent. Je moet die speling/financiële ruimte wel hebben of creëren. Hier moest zelfs een soort van verklaard worden dat je na het aflopen vd rente vrije periode meer inkomen had dan bij aanvraag.

Het aanvragen duurde vrij lang. 6 tot 10 weken was de gegeven periode en dat heeft het minimaal geduurd. Veel papierwerk(!). En bloed spannend want we streden voor de laatste paar startersleningen van onze gemeente.

Ook (maar ik weet niet hoe dat ergens anders zit) kun je niet verhuizen zonder het aflossen van je starterslening.
Ik denk dat het per gemeente verschillend is. Ik lees bij verschillende gemeenten dat notariskosten ook gefinancierd kunnen worden. Maar ik lees bijvoorbeeld bij de gemeente Breda het volgende:

"De verkoper moet meebetalen aan een deel van de kosten van de Starterslening; het betreft 1 procent van de verkoopprijs. Hiervoor dient u een volledig ingevulde en door u en de verkoper ondertekende overeenkomst te overleggen, waarin staat dat de verkoper meebetaalt aan de kosten van de Starterslening. Deze overeenkomst heet Overeenkomst Starterslening Breda"

https://www.breda.nl/product/starterslening-breda

Kijk dus goed naar de voorwaarden van jouw gemeente.

En kijk ook nog eens naar de inrichting. Maak je een lijstje van wat je nodig hebt en ga eens langs bij de kringloop, Ikea of vraag bij familie. De kans is groot dat je die hele starterslening niet nodig hebt.
je hebt het erover dat je na een paar jaar al veel afgelost hebt? maar hoe moet ik dat zien?

op een appartement van 100.000 in 5 jaar tijd 50,000 afgelost (dus 10.000 per jaar?), of zit je na 5 jaar pas op 10.000?

Maar omdat je al maximaal leent..kan ik mij niet voorstellen dat je zoveel kunt sparen om extra af te lossen.............

het gros van de mensen heeft nog steeds een annuitaire hypotheek waarbij je dus de 1ste jaren zeer weinig aflost, houd daar dus rekening mee.
Ik denk dat iedereen wel 12000 in inrichting van een nieuw huis wil steken.

Wij zijn onlangs verhuisd, en elke cent spaargeld ging in de kosten koper enzo zitten. We konden nog wat laten stucen en een kamer behangen en toen was het geld gewoon op. Nu sparen we voor de rest. De startersleningen in onze gemeente zijn enkel voor de ruimte tussen koopprijs en mogelijke hypotheek, niet voor notaris enzo.

Ik vind het wel slim dat je koopt, ook al zou je aan je max zitten. Het is doorgaans goedkoper per maand dan huren en hopelijk bouw je eigen vermogen ermee op. Ben benieuwd wat de gemeente zegt, succes!
Kijk anders ook even op de site van de SVn. Dit is de partij die de leningen verstrekt (en waar je dus uiteindelijk zaken mee doet) en waar de gemeente vervolgens geld in depot heeft staan van waaruit de SVn de lening mag verstrekken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven