Wanneer schenken jullie een biertje of breezer aan kinderen?

10-01-2009 18:54 332 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van de "het schenken van drank aan kinderen discussie" binnen de familie ben ik benieuwd naar jullie mening.

De discussie die oplaaide was dat wanneer de ouders van het kind toestemming gaven je het als gastheer/gastvrouw gewoon kon schenken. Ik heb toen doorgevraagd naar wanneer zij het wel verantwoord vonden om drank te schenken en er werd de leeftijd van 13 jaar genoemd. Ach een drankje kan geen kwaad en het is zo gezellig. Ook het "ze moeten het leren te drinken " werd aangehaald.

Manlief en ik hebben het principe dat er onder de 16 geen drank wordt geschonken, ook niet met toestemming van de ouders want op dat moment voel ik mij wel verantwoordelijk voor de eventuele gevolgen ervan. Een aantal familieleden vond dit onzin en zou dan ook gewoon een biertje of breezer geven.

Ik ben benieuwd of jullie in zo'n situatie wel of geen drank zouden schenken en wat jullie beweegredenen hiervoor zijn.
Ik vind dat de ouders natuurlijk (eind)verantwoordelijk blijven over hun kinderen en daarom zelf moeten bepalen wat de grenzen zijn en jong alcohol drinken vind ik dan ook not done.

Maar ik vind het wel een beetje schijnheilig om als ouders de moraalridder uit te lopen hangen als je jezelf wél voltankt. Geef dan ook het goede voorbeeld zou ik zeggen.

Ik heb jarenlang amper een druppel gedronken en inmiddels drink ik af en toe weer wat mee. Maar feestjes met een hoop alcohol komen eigenlijk nooit voor, ook niet met vrienden erbij. Tuurlijk wordt er wel 'wat' gedronken (een paar biertjes meestal of een flesje rode wijn die met 4 man wordt opgedronken), maar niemand gaat ooit beschonken bij ons weg, laat staan bezopen.

Dus als je je kind maat wil leren, zou ik zelf ook gewoon maat houden. Wat voor hen geldt, geldt natuurlijk ook voor jezelf.
och jee, dan zijn wij echt alcoholisten.

met vrienden aan tafel gaat er met gemak een fles de man doorheen, plus biertjes (drink ik niet) en/of iets bij de koffie.

in de kroeg drink ik zo 10 drankjes.
quote:Nicky40 schreef op 12 januari 2009 @ 09:44:

[...]

Nee okay, maar als ze vragen mag ik een pilsje?

Dan zeg je altijd nee? Ik zeg erg vaak nee (voor mijn kinderen, niet voor mezelf ). Maar zo nu en dan een pilsje in het weekend vind ik niet erg hoor. Ik heb liever dat ze thuis wat drinken als ergens anders. Maar ja, ergens anders doen ze dat ook.Ze zijn 3 en 5, dus vooralsnog is het niet aan de orde Maar ja, wat mij betreft is het dus inderdaad nee. Zolang ik de verantwoordelijkheid heb over het welzijn en de ontwikkeling van mijn kinderen, ga ik ze niet doelbewust iets toedienen zonder noodzaak dat bewezen de hersenontwikkeling schaadt. Hoe lekker het soms ook kan zijn
@Dhelia:

ik spreek je over 10 jaar hihi
Vroeger was het doodnormaal om op je 14e een pakje sigaretten te krijgen. Ik weet dat mijn moeder zo begonnen is. Je werd groot en dan kreeg je vanzelf van iemand sigaretten. Als je nu zegt 'ik geef ze thuis vast af en toe een sigaret, want dan weten ze wat het is voordat ze het zelf mogen kopen' en 'ik heb liever dat ze thuis roken dan op straat' dan word je zo'n beetje afgemaakt (en terecht). En met alcohol mag het dan wel?

Vind ik net zoiets idioots als ouders die met hun kinderen gaan blowen 'omdat ze er dan tenminste zelf bij zijn'. (en ja, ik ken zulke ouders )
quote:RosieRo schreef op 12 januari 2009 @ 10:12:

och jee, dan zijn wij echt alcoholisten.

met vrienden aan tafel gaat er met gemak een fles de man doorheen, plus biertjes (drink ik niet) en/of iets bij de koffie.

in de kroeg drink ik zo 10 drankjes.Ik hou mijn mond
Spinster, je kunt iets ook verbieden en toch bespreekbaar houden. Je hoeft niet alles toe te staan 'omdat ze het anders stiekem doen'.
quote:Spinster schreef op 12 januari 2009 @ 09:50:

In de leeftijd 14-16 zullen ze er hoe dan ook mee in aanraking komen via vriendjes, jeugdsoos etc. Ik heb dan liever een vinger aan de pols met wat er leeft onder mijn kinderen dan dat ze denken dat het bij mij absoluut niet te bespreken valt. .

Maar dat ze thuis geen alcohol krijgen, betekent niet dat het onderwerp niet bespreekbaar is! Zoals gezegd: wat ze buitenshuis doen, dat is (straks, ooit) aan hen, daar ben ik niet altijd bij. Maar mijn boodschap nu en straks is dat alcohol schadelijk is, voor volwassenen als het niet verantwoord gebruikt wordt en voor kinderen sowieso. En ik ga die boodschap niet zelf ondermijnen door alcohol te geven. Dat die boodschap door de buitenwereld ondermijnd wordt, is al lastig genoeg

Als ze het buitenshuis drinken, neem ik aan dat we daar gewoon over praten, inclusief de reden waarom ze nou eigenlijk drinken.
Ik zal het mijn kinderen van 14-16 niet zelf aanbieden, ik vind ook niet in alle gevallen opgaan 'beter bij mij thuis dan ergens anders' maar ik vind wél: als je kinderen er toch mee bezig zijn, dan kun je er thuis maar beter zoveel mogelijk openheid in hebben, om een oogje in het zeil te kunnen houden.

Openheid is dat de belevingswereld van de jongeren er gewoon mag zijn en is dat ik mijn best doe om ze zo geïnformeerd en mondig mogelijk te maken (vb. 'nee' durven leren zeggen).
Eow: crosspost, we vinden denk ik ongeveer hetzelfde.
Iemand hiervoor haalde het streng christelijke dorp aan als voorbeeld waarom streng verbieden niet zou werken, maar ik denk eerlijk gezegd dat in dat geval vooral het gebrek aan openheid om er over te spreken opbreekt, en niet zo zeer dat er thuis niet gedronken mag worden.

Ik zie het eigenlijk net als sex geloof ik, dat is ook iets waar je over praat met je kinderen, naar hun verhaal luistert en ze zo goed mogelijk voorlicht, maar verder ligt het in hun handen, daar ben je verder ook niet bij (mag ik hopen).

Kortom: ik sluit niet uit dat ik Kruimel als hij 15 is eens een keer een biertje laat drinken thuis op een feestje of zo (buiten dat wordt er hier eigenlijk niet gedronken omdat mijn man niet drinkt) maar ik zie eigenlijk vooral de voorlichting als belangrijk, en dat kan m.i. prima zonder je kinderen thuis te laten drinken.
Van mij zullen ze het voor ongeveer hun 16e (ligt beetje aan het type kind dat je hebt) niet krijgen, maar ik denk dat er in de paar jaar ervoor door mij ook geen fikse straffen uitgedeeld zullen worden als ze het eens proberen. Liever hoor ik dan inderdaad over het hoe en waarom, en hebben we er een gesprek over.
Maar ik denk dat het stellen van regels wel degelijk uitmaakt. Alleen voorlichten en verder de keus aan hen laten vind ik iets te soft eigenlijk. Je kunt voorlichten, bespreken én een duidelijke grens stellen. Tuurlijk kunnen ze dan nog van alles stiekem doen, maar om maar geen grens te stellen omdat ze het toch stiekem kunnen doen, dat vind ik wat raar.
quote:intiem schreef op 12 januari 2009 @ 10:09:

Dus als je je kind maat wil leren, zou ik zelf ook gewoon maat houden. Wat voor hen geldt, geldt natuurlijk ook voor jezelf.Do as I say, don't do as I do

Tuurlijk, maar dat lijkt me vanzelfsprekend. Nogmaals, mijn "boodschap" is nu en zal straks ook nog zijn dat alcohol door volwassenen verantwoord gebruikt moet worden en door kinderen niet. Nou drinken wij nauwelijks, zo af en toe eens een glas wijn en bij etentjes met vrienden gaan er op hele wilde avonden wel twéé flessen wijn door, dus heftige bacchanalen zullen ze hier niet zien.
quote:Eowynn_ schreef op 12 januari 2009 @ 10:24:

Maar ik denk dat het stellen van regels wel degelijk uitmaakt. Alleen voorlichten en verder de keus aan hen laten vind ik iets te soft eigenlijk. Je kunt voorlichten, bespreken én een duidelijke grens stellen. Tuurlijk kunnen ze dan nog van alles stiekem doen, maar om maar geen grens te stellen omdat ze het toch stiekem kunnen doen, dat vind ik wat raar.Helemaal mee eens!
Hier ook matig alcoholgebruik in huis, door de week sowieso niet, in het weekend een paar glazen. Of op een feestje. Maar ik zie nog steeds niet in wat er mis is om je kind gewoon te leren dat je pas na je 16e mag drinken, zoals je pas na je 18e mag autorijden, na je 16e mag brommerrijden, na je 18e mag stemmen en pas op je 21e in sommige uitgaansgelegenheden mag komen. Je leert je kind niets meer en minder dan zich aan de wet houden, dat doe je op alle fronten, waarom dan níet bij alcoholgebruik?
Hoeft niet persé Eowynn, kan wel.

Ik heb liever dat mijn kinderen open kaart spelen over hun behoeftes en gedragingen (utopie om te denken dat ze alles eerlijk vertellen overigens), dan dat ze dingen stiekum gaan doen.Openheid krijg je door o.a. vertrouwen te geven dat ze verstandige keuzes maken en ze daarbij bepaalde vrijheden te geven. Openheid krijg je volgens mij niet door dingen te verbieden, ondanks dat je het bespreekbaar maakt.

Ik vind het verbieden van alcohol tot het 16e levensjaar teveel gericht op de gezondheid en te weinig rekening houdend met de maatschappij waarin we leven.
What matters most is how you see yourself
Maar je gaat die grens voor brommerrijden toch ook niet verleggen? Als je kind op zijn 16e zegt 'mam, ik wil eigenlijk vast graag een ritje in jouw auto maken, geef de sleutels maar hier, want ik wil het zo graag een keer proberen' dan geef je die sleutels toch ook niet af?
Je moet grenzen stellen. Zeker !

Maar niet gekoppeld aan leeftijd, maar aan gedrag.
RosieRo, ik vrees het ergste ...

Maar mogen kinderen van 14, 15 of 16 bijvoorbeeld niet een glaasje wijn meedrinken aan de kersttafel? Dus als iedereen een wit wijntje krijgt bij de vis, dan mogen ze niet een kerstglaasje meedrinken?

Kijk, ik snap best de uitleg hoor van dat drinken. Maar nogmaals, ik denk dat je je kinderen best kunt opvoeden dat drinken en maat houden samen gaan (als dat vroeger ook opging voor sigaretten, kan ik me voorstellen dat ik theoretisch gezien zelfs daar geen moeite mee zou hebben, een sigaretje voor een speciale gelegenheid ofzo). Toen ik jonger was, mochten mijn zusje en ik bij speciale gelegenheden ook een klein glaasje meedrinken. Dat was dus echt geen standaard drank in het weekend. Speciale gelegenheden dus.

Maar goed, als TO geen alcohol wil schenken, moet ze dat vooral niet doen. Tis immers haar huis en daar gelden haar regels.
Maar dat is wat anders.

Autorijden zonder rijbewijs mag niet, is wettelijk verboden.

Alcohol schenken aan je kind onder 16 niet volgens mij niet wettelijk verboden. Alleen verkópen aan jongeren onder 16.

Kan je dus niet vergelijken.
quote:Jane 1973 schreef op 12 januari 2009 @ 10:33:

Je moet grenzen stellen. Zeker !

Maar niet gekoppeld aan leeftijd, maar aan gedrag.

Pfft.. waarom stellen ze dan zo duidelijk de grens van 16? Omdat alcohol, ook een beetje alcohol, bereslecht is voor een KIND!

Dat heeft niks te maken hoe volwassen ze zijn als ze 13, 14, 15 zijn, maar met het feit dat ze in ontwikkeling zijn en dat alcohol daar superslecht voor is.

Ik snap echt niet dat er zo duidelijk campagne voor wordt gevoerd en dat er dan hier gesproken wordt over gedrag??? Dat staat er toch totaal los van? Een kind kan zich nog zo goed gedragen met alcohol, maar het blijft een kind met hersenen in ontwikkeling, waar alcohol niet bij hoort!
quote:intiem schreef op 12 januari 2009 @ 10:34:

Toen ik jonger was, mochten mijn zusje en ik bij speciale gelegenheden ook een klein glaasje meedrinken. Dat was dus echt geen standaard drank in het weekend. Speciale gelegenheden dus.

Als jouw moeder toen de huidige kennis van de neurologische effecten van alcohol op het kinderbrein had, had ze dat dan ook gedaan? Ik mag hopen van niet. Net als dat pubers tegenwoordig niet meer worden betaald met een pakje sigaretten voor hun bijbaan.

Alcohol is echt ontzettend schadelijk voor het brein onder de 21 jaar. En ja, pubers drinken buitenshuis, roken sigaretten in het fietsenhok, blowen in het park, maar daar hoef jij als ouders toch niet aan mee te werken? Bespreek en probeer te beperken.
mijn vader vertelde dat hij bij het huiswerk maken op zijn 13e (1e helft jaren 60) zijn moeder hem en zijn broer een gestopte pijp en een glaasje bessen kwam brengen

o tempus, o mores...
Ja, maar jullie hebben het over het verschil in kinderen en volwassenen. Dat is nu juist het punt, kinderen (mijn kind van 3 bijvoorbeeld) krijgen geen alcohol, volwassenen mogen alcohol.

Maar een kind van 14, 15, 16 is niet echt het een, nog het ander. Tis niet zo dat je op een dag wakker wordt, met okselhaar tot aan je knieën en allerlei acute wensen over carriere maken en koopwoningen en de aflossingsvrije hypotheek. Er zit een fase tussen en in die fase ertussenin, kun je best wat begeleiding geven bij het nuttigen van, wat in deze maatschappij tot nu toe altijd nog gezien wordt als sociaal gezellig drinkgelach.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven