Wanneer schenken jullie een biertje of breezer aan kinderen?

10-01-2009 18:54 332 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van de "het schenken van drank aan kinderen discussie" binnen de familie ben ik benieuwd naar jullie mening.

De discussie die oplaaide was dat wanneer de ouders van het kind toestemming gaven je het als gastheer/gastvrouw gewoon kon schenken. Ik heb toen doorgevraagd naar wanneer zij het wel verantwoord vonden om drank te schenken en er werd de leeftijd van 13 jaar genoemd. Ach een drankje kan geen kwaad en het is zo gezellig. Ook het "ze moeten het leren te drinken " werd aangehaald.

Manlief en ik hebben het principe dat er onder de 16 geen drank wordt geschonken, ook niet met toestemming van de ouders want op dat moment voel ik mij wel verantwoordelijk voor de eventuele gevolgen ervan. Een aantal familieleden vond dit onzin en zou dan ook gewoon een biertje of breezer geven.

Ik ben benieuwd of jullie in zo'n situatie wel of geen drank zouden schenken en wat jullie beweegredenen hiervoor zijn.
Coke wordt heel snel door het lichaam opgenomen waardoor de koppeling middel <---> prettig gevoel (de bekrachtiging) heel sterk is.
quote:intiem schreef op 12 januari 2009 @ 11:01:

[...]

Ik heb geen verstand van hard drugs, maar ik geloof dat coke vanaf het eerste lijntje verslavend werkt, of dat je al meteen verslaafd bent, zoiets.Nee, dat is heroine, coke kan geestelijk verslavend zijn.
quote:intiem schreef op 12 januari 2009 @ 11:01:

[...]

Ik heb geen verstand van hard drugs, maar ik geloof dat coke vanaf het eerste lijntje verslavend werkt, of dat je al meteen verslaafd bent, zoiets.

nee, dat is niet waar.

Het hangt voor een groot deel van je persoonlijkheid af of je vatbaar bent voor verlsaving. Coke kan een hardnekkige verslaving opleveren maar je kan het ook af en toe doen zonder verslaving.
quote:RosieRo schreef op 12 januari 2009 @ 10:56:

ik ben toch zooo benieuwd hoe het zal gaan met de rigide 16+types als hun kind tiener is

ik heb vertrouwen in mijn eigen opvoeding, daar heb ik geen overheid voor nodig. Het hangt van het kind af en nu al roepen dat je tot 16 of zelfs 18(!!) alcohol verbiedt vind ik net zo kortzichtig als bijvoorbeeld van een vierjarige zeggen dat hij fijn advocaat gaat worden oid.

Misschien is het handig als je die rigide types even bij naam noemt, dan weten we wie hier over een tijdje zich weer terug moet melden.

Ik vind mezelf in elk geval niet rigide. Ze krijgen weliswaar thuis geen drank, maar ze zullen ongetwijfeld buitenshuis drinken en dat leidt niet tot wekenlang huisarrest maar tot (nog meer) gesprekken over drank, de problemen en hun eigen verantwoordelijkheid. En ik heb volop vertrouwen in mijn opvoeding om te denken dat mijn kinderen zullen opgroeien tot sterke pubers die de gevaren kennen (in elk geval kennen ze ze nú al beter dan een aantal posters hier ), die zich niet door vriendjes onder druk zullen zetten en die zelf hun afwegingen kunnen maken.
quote:intiem schreef op 12 januari 2009 @ 11:03:

[...]

Als je meer drinkt dan de hersenen kunnen verwerken wel ja, dus moet je zorgen dat het MET MATE is (tjonge zeg, blijf wel in herhaling vallen hier)Die jonge hersenen kunnen dus 0,0, oftewel niets verwerken.
quote:zusenzo schreef op 12 januari 2009 @ 11:03:

[...]

Nee, dat is heroine, coke kan geestelijk verslavend zijn.

ook heroine ben je niet 1,2,3 aan verslaafd, dat is een fabeltje.

hangt er ook vanaf of je het snuift, spuit of rookt.
quote:intiem schreef op 12 januari 2009 @ 11:02:

[...]

Heuh? Wij zitten niet met gordels om aan tafel hoor...wat wil je nou zeggen? Ze krijgt een glaasje, geen badkuip vol Er zaten vroeger ook geen gordels in auto's.
quote:zusenzo schreef op 12 januari 2009 @ 11:03:

[...]

Nee, dat is heroine.Ook niet waar.
quote:Spinster schreef op 12 januari 2009 @ 11:00:

[...]

Het was een reactie op Eow.Dat zag ik, maar volgens mij had zij het net zo min over straffen. Sterker, volgens mij zaten Eowynn en ik precies hetzelfde in deze discussie.
Ik zei zelf dat ik rigide er in was en daarmee bedoelde ik het verbieden van alcohol. Niet straffen ed.
quote:Dhelia schreef op 12 januari 2009 @ 11:04:

[...]

Misschien is het handig als je die rigide types even bij naam noemt, dan weten we wie hier over een tijdje zich weer terug moet melden.

Ik vind mezelf in elk geval niet rigide. Ze krijgen weliswaar thuis geen drank, maar ze zullen ongetwijfeld buitenshuis drinken en dat leidt niet tot wekenlang huisarrest maar tot (nog meer) gesprekken over drank, de problemen en hun eigen verantwoordelijkheid. En ik heb volop vertrouwen in mijn opvoeding om te denken dat mijn kinderen zullen opgroeien tot sterke pubers die de gevaren kennen (in elk geval kennen ze ze nú al beter dan een aantal posters hier ), die zich niet door vriendjes onder druk zullen zetten en die zelf hun afwegingen kunnen maken.

kijk, en daar zeg je iets heel essentieels! Dat s natuurlijk de crux, en ik ben er heilig van overtuigd dat kinderen waar thuis normaal en ontspannen met alcohol wordt omgegaan minder geneigd zullen zijn om rare dingen met vriendjes uit te spoken.

Stiekum breezers drinken is voor losers, die boodschap zet je beter kracht bij door te laten zien hoe je volwassen en normaal met drank omgaat.
quote:intiem schreef op 12 januari 2009 @ 11:02:

[...]

Heuh? Wij zitten niet met gordels om aan tafel hoor...wat wil je nou zeggen? Ze krijgt een glaasje, geen badkuip vol

Misschien even beter lezen? Het ging om de vergelijking dat autorijden ook gevaarlijk was en dat je ze dat toch ook niet ging verbieden.

Punt is dat we ten aanzien van autorijden wel de maatregelen nemen om het gevaar te minimaliseren (gordels omdoen) en ten aanzien van alcohol dat onzin vinden "want ze moeten leren drinken".
Met de sterke nadruk op "grenzen stellen" en hier niet enigszins flexibel mee om gaan werd er m.i. gesuggereerd dat dit d.m.v. straf zou gaan. Immers hoe wil je dat soort keiharde grenzen anders handhaven?
quote:Dhelia schreef op 12 januari 2009 @ 11:07:

[...]

Misschien even beter lezen? Het ging om de vergelijking dat autorijden ook gevaarlijk was en dat je ze dat toch ook niet ging verbieden.

Punt is dat we ten aanzien van autorijden wel de maatregelen nemen om het gevaar te minimaliseren (gordels omdoen) en ten aanzien van alcohol dat onzin vinden "want ze moeten leren drinken".

in het verkeer beperk je het gevaar door ze te leren fietsen/rijden, neit door ze te verbieden aan het verkeer deel te nemen.

met drank beperkt je het gevaar door ze ermee te leren omgaan, en niet door het domweg te verbieden.
quote:Spinster schreef op 12 januari 2009 @ 11:08:

Met de sterke nadruk op "grenzen stellen" en hier niet enigszins flexibel mee om gaan werd er m.i. gesuggereerd dat dit d.m.v. straf zou gaan. Immers hoe wil je dat soort keiharde grenzen anders handhaven?Spin, er word hier gewoon thuis niet gedronken, ook niet om te 'oefenen', daar komt straffen niet aan te pas lijkt mij.
Ik heb het topic verder niet gelezen, dus mss ben ik mosterd (volgens een ander topic is dat een mega-irritant woord in dit verband).

Ik geloof dat ik een jaar of 10 was, toen ik voor het eerst een slokje bier of wijn mocht proeven. Smerig vond ik het. Dus mss is het juist heel verstandig om een kind zo jong mogelijk een keer te laten proeven. Hoeven ze nooit meer.

Ik drink zelf geen alcohol (niet uit principe, maar omdat ik er echt niet tegen kan), dus mijn kinderen komen er thuis niet mee in aanraking. Echt nog geen idee hoe ik dat ga aanpakken eigenlijk. Ze zijn 8 en 10, dus ik heb nog effies. Maar ik kan ze dus niet 'leren' drinken.

Ik geloof alleen niet zo in van die strakke leeftijdsgrenzen. Dus vanaf hun 16e verjaardag ineens wel ofzo. Ik denk dat het heel erg van het kind afhangt. Mijn oudste vind ik niet zo'n coma-zuiperig type, terwijl ik daar bij mijn jongste nog niet zo zeker van ben. Die is veel gevoeliger voor groepsdruk bijvoorbeeld.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
quote:Costello schreef op 12 januari 2009 @ 10:56:

Alcohol=slecht=verbieden? Schei uit. Het gaat in de meeste gevallen over een eerste glaasje bier of wijn drinken bij het eten, en hierboven lees ik direct over comazuipen en alcoholverslaving.

Kom zeg, ik drink sinds mijn 14e een wijntje mee bij het eten, en ik zuip nooit coma (is dat taalkundig correct?).

Alcohol is voor een 17-jarige niet schadelijker dan voor een 14-jarige, dus die grens bestaat m.i. slechts om e.e.a. in geval van misbruik juridisch in banen te kunnen leiden.

De opvoedkundige basis voor comazuipen wordt eerder gelegd dan bij het eerste glaasje alcoholische drank. Sommige kinderen hebben, door welke oorzaak ook, neiging tot het doorslaan in het gebruik van drugs, bij het leren vinden van hun grenzen. Omdat ze niet anders geleerd hebben dan dat alcohol een drug is (door angstige omgeving, bange ouders, bemoeizuchtige overheid) wordt daar natuurlijk ook enthousiast mee geexperimenteerd. Net als met overigens alles dat ze kunnen proberen, desnoods lijm.

En dan de drugs de schuld geven. Ha! Zo komt dus Appie Klink aan zijn stemmen. Vroeg het me al af.mee eens!
quote:RosieRo schreef op 12 januari 2009 @ 11:07:

[...]

kijk, en daar zeg je iets heel essentieels! Dat s natuurlijk de crux, en ik ben er heilig van overtuigd dat kinderen waar thuis normaal en ontspannen met alcohol wordt omgegaan minder geneigd zullen zijn om rare dingen met vriendjes uit te spoken.

Stiekum breezers drinken is voor losers, die boodschap zet je beter kracht bij door te laten zien hoe je volwassen en normaal met drank omgaat.

Ik snap je punt ook wel, alleen ben ik denk ik iets meer gefocust op de daadwerkelijk fysieke nadelen van élke slok alcohol op de ontwikkeling van de hersenen. Als ze volwassen zijn, is er tijd genoeg om volwassen met drank om te gaan.

Alcohol is gewoon bewezen schadelijk voor hun lichamelijke ontwikkeling. Daar ga ik op geen enkele wijze actief een bijdrage aan leveren.

(en aangezien mijn standpunt dat thuis verbieden best goed is, zojuist werd ondersteund vanuit wetenschappelijke hoek, aangezien het leidt tot later drinken, minder drinken en minder problematisch drinken, ben ik er nu wel klaar mee met deze discussie.

'Dat ik nu écht aan het werk moet, is uiteraard slechts bijzaak...)
O. Sorry, sommigen klinken hier een beetje als typische bangburgers, hoor! Die vanuit hun huizen angstig omhoog kijken naar vadertje overheid om te vragen of het allemaal eigenlijk wel mág!

Om een discussie over een biertje binnen 5 pagina's te laten gaan over heroine, cocaine, auto-ongelukken, comazuipen e.d. geeft toch niet echt affiniteit met de realiteit weer. Alsof je ook binnenblijft als het glad is en met onweer de televisie uitzet, of de voordeur op de ketting houdt als er gebeld wordt. Dat is een levensmentaliteit waar ik niet van houd.

Je weet toch wat voor vlees je in de kuip hebt? Je hebt ze verdorie zelf opgevoed. Dan heb je toch niet de leeftijdsregels van de overheid nodig om te bepalen wat je wel en niet toestaat? Dat vind ik ronduit kortzichtig, en geeft absoluut een verkeerd signaal af naar de kinderen. Leer ze zelf te bepalen wat verstandig is en help ze daarbij, maar leer ze toch niet de verantwoordelijkheid bij dat soort belangrijke kwesties bij de overheid te leggen! Denk!
quote:Solomio schreef op 12 januari 2009 @ 11:11:

Ik heb het topic verder niet gelezen, dus mss ben ik mosterd (volgens een ander topic is dat een mega-irritant woord in dit verband).

Ik geloof dat ik een jaar of 10 was, toen ik voor het eerst een slokje bier of wijn mocht proeven. Smerig vond ik het. Dus mss is het juist heel verstandig om een kind zo jong mogelijk een keer te laten proeven. Hoeven ze nooit meer.

Ik drink zelf geen alcohol (niet uit principe, maar omdat ik er echt niet tegen kan), dus mijn kinderen komen er thuis niet mee in aanraking. Echt nog geen idee hoe ik dat ga aanpakken eigenlijk. Ze zijn 8 en 10, dus ik heb nog effies. Maar ik kan ze dus niet 'leren' drinken.

Ik geloof alleen niet zo in van die strakke leeftijdsgrenzen. Dus vanaf hun 16e verjaardag ineens wel ofzo. Ik denk dat het heel erg van het kind afhangt. Mijn oudste vind ik niet zo'n coma-zuiperig type, terwijl ik daar bij mijn jongste nog niet zo zeker van ben. Die is veel gevoeliger voor groepsdruk bijvoorbeeld.ook mee eens. bij mij is het precies zo, ik heb er alle vertrouwen in dat de oudste verstandige keuzes maakt, en nummer 2 is een ander tiepje waarvoor dus ook andere regels gelden.
Nou, samenvattend: ben het niet eens met een deel van jullie standpunten. Je kunt nog zo sterk vinden of menen dat wat de overheid zegt allemaal klopt, mijn eigen ervaring is anders.

Ik vind het vooral uitgevonden om panische ouders richtlijnen te geven die het anders ook niet weten. Dan denk ik, fijn voor jullie als je er helemaal heppie mee bent, doe vooral zoals je gedicteerd wordt en gebruik vooral je eigen goede verstand en inzichten in combinatie met onderzoeksresultaten niet. Ik kan op basis van onderzoeksresultaten nl. heel goed eigen keuzes maken en dat hoeft niet op papier voor mij uitgeschreven te worden.

Verder vind ik dat ik mijn dochter een goede basis meegeef en ik ben in z'n geheel niet bang dat zij straks zou eindigen als comazuipster (daar vind ik haar tot nu toe nog het kind niet naar). Dus ik vrees niet voor mijn eigen opvoeding.

En verder ben ik vooral blij dat de overheid geen bevoegdheden heeft om aan mijn deur en in mijn drankkast te kijken (waar ze hooguit twee flesjes zullen aantreffen). Godzijdank.
Zo te zien heeft iedereen hier andere gedachten over.

Ik houd me vast aan ervaringen die ik heb opgedaan o.a in mijn beroep en de wetenschap.

Wil niet zeggen dat het niet bespreekbaar moet zijn, maar welk nut heeft het om kinderen onder 16 te laten drinken.

Oefenen, om te kijken hoe het valt, dat is al bewezen dat deze kinderen veel makkelijker met alcohol omgaan dan waar het verboden wordt.

Maar zo kijk ik er tegen aan, ik heb me veel in gelezen en hierop mijn menign gebaseerd, neemt niet weg dat je geen handleiding bij je kind mee krijgt (ook jammer) dus niet weet wat de toekomst brengt.

Hoeveel liefde, (zelf) vertrouwen enzo je ze meegeeft.
quote:Spinster schreef op 12 januari 2009 @ 11:08:

Met de sterke nadruk op "grenzen stellen" en hier niet enigszins flexibel mee om gaan werd er m.i. gesuggereerd dat dit d.m.v. straf zou gaan. Immers hoe wil je dat soort keiharde grenzen anders handhaven?Dat niet-flexibele ging wat mij betreft alleen over thuis, en daar heb ik nog altijd zelf in de hand wat er in hun glas gaat. Ten aanzien van drankgebruik buitenshuis: daarvan heb ik de hele discussie al gezegd dat ik daar geen zicht op heb, geen invloed op heb, dat ik dat dus ook niet kan verbieden, dat ze dat zelf moeten afwegen en als ze het doen, dat we daar dan wellicht wel een goed gesprek over hebben. Geen straf aan de orde geweest, toch?
quote:Costello schreef op 12 januari 2009 @ 11:13:

O. Sorry, sommigen klinken hier een beetje als typische bangburgers, hoor!

Om een discussie over een biertje binnen 5 pagina's te laten gaan over heroine, cocaine, auto-ongelukken, comazuipen e.d. geeft toch niet echt affiniteit met de realiteit weer. Alsof je ook binnenblijft als het glad is en met onweer de televisie uitzet, of de voordeur op de ketting houdt als er gebeld wordt.

Je weet toch wat voor vlees je in de kuip hebt? Je hebt ze verdorie zelf opgevoed. Dan heb je toch niet de leeftijdsregels van de overheid nodig om te bepalen wat je wel en niet toestaat? Dat vind ik ronduit kortzichtig, en geeft absoluut een verkeerd signaal af naar de kinderen. Leer ze zelf te bepalen wat verstandig is en help ze daarbij, maar leer ze toch niet de verantwoordelijkheid bij dat soort belangrijke kwesties bij de overheid te leggen! Denk!

en dat een glas wijn schadelijk is, bull-shit. gaat er bij mij niet in.

ieder weekend 18 breezers okee, maar met de ouwelui een wijntje aan tafel, dat is toch niet opeens, *poef* na het zestiende jaar gezond voor het hart en daarvoor goed voor acute hersenverweking?
quote:Costello schreef op 12 januari 2009 @ 11:13:

O. Sorry, sommigen klinken hier een beetje als typische bangburgers, hoor!

Om een discussie over een biertje binnen 5 pagina's te laten gaan over heroine, cocaine, auto-ongelukken, comazuipen e.d. geeft toch niet echt affiniteit met de realiteit weer. Alsof je ook binnenblijft als het glad is en met onweer de televisie uitzet, of de voordeur op de ketting houdt als er gebeld wordt.

Als ik het zo lees ben ik bang van wel Costello

Leer ze zelf te bepalen wat verstandig is en help ze daarbij, maar leer ze toch niet de verantwoordelijkheid bij dat soort belangrijke kwesties bij de overheid te leggen! Denk!

Ik denk dat de overheid dat graag wil aflerenAmen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven