Geld & Recht alle pijlers

orthodontist oplichter

06-01-2017 15:08 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik heb in het verleden 2 maal een beugel gehad maar de orthodontist heeft steken laten vallen. De eerste keer kreeg ik een nachtbeugel gevolgd door een slotjesbeugel, toen ik na afloop vroeg of ik geen spalkje moet krijgen zei hij dat het niet nodig was. Een tijd later stonden mijn tanden weer scheef en maakte ik opnieuw een afspraak bij hem voor een spalkje, zijn antwoord was dat mijn tanden daar al te scheef voor stonden . Ik kreeg opnieuw slotjes en ik hoefde het plaatsen van de beugel niet te betalen , wel de maandelijkse bezoekjes. Na afloop kreeg ik dan eindelijk iets achter mijn tanden om te voorkomen dat het weer scheef zou gaan staan . Ik kreeg een soort van waxlaagje ipv een spalkje, dat was iets nieuws . Echter alleen aan de bovenkant . Nou het zal allemaal wel, wat wist ik ervan. Echter is dat laagje op gegeven moment opgelost wat ik pas doorhad toen mijn tanden weer wat scheef begonnen te staan :') Ik terug naar de orthodontist en hij beschuldigde mij ervan dat ik er rare dingen mee deed want het zou niet moeten oplossen. Ik kreeg achter mijn boventanden een spalkje ( eindelijk!), maar onder kon niet omdat het te scheef stond.

Nu jaren later erger ik me aan mijn gebit omdat het niet recht staat en de onderkant steeds schever gaat staan. Mijn spalkje aan de bovenkant gaat ook steeds los omdat mijn tanden eigenlijk te scheef staan en ik er snel op bijt.

Ik ben ook niet de enige die slecht is geholpen door hem uit mijn oude buurt.

Nu is mijn vraag, kan ik nog ergens terecht hiermee? Ik zou namelijk het liefst weer een beugel willen maar kwa kosten is het te duur, kan ik dit vergoed krijgen via een klachtencommissie of iets dergelijks? of zijn er andere mogelijkheden ? p.s. de orthodontist is al met pensioen
Heb je al met je ortho gesproken? Ik ben al jarenbeugelvrij, maar ik mag nog steeds bellen als ik ergens een vraag over heb.
quote:winterqueen schreef op 06 januari 2017 @ 16:02:

Ha TO,

Ik denk dat je orthodontist wel is/was aangesloten bij de Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde, de beroepsorganisatie voor tandartsen en orthodontisten. Die hebben sowieso een klachtenregeling. Je kunt natuurlijk altijd contact opnemen om je vraag voor te leggen, zij kunnen je denk ik beter adviseren dan wij hier... ze zien haar aankomen na 10 jaar...
quote:maylo schreef op 06 januari 2017 @ 16:15:

[...]

ze zien haar aankomen na 10 jaar...Tja, ik snap eigenlijk niet waarom iedereen die 10 jaar zo'n probleem vindt. Als het goed is, heb je toch niet 10 jaar na je beugel alweer scheve tanden (nooit een beugel gehad, dus geen verstand van)?
Winter is coming...
quote:winterqueen schreef op 06 januari 2017 @ 16:20:

[...]

Tja, ik snap eigenlijk niet waarom iedereen die 10 jaar zo'n probleem vindt. Als het goed is, heb je toch niet 10 jaar na je beugel alweer scheve tanden (nooit een beugel gehad, dus geen verstand van)?Voor medische fouten geldt een verjaringstermijn van 5 jaar, dus ik snap wel dat iedereen die 10 jaar zo'n probleem vindt.
zou het eerder bij je tandarts gaan zoeken. Waarom niet eerder door of terug gestuurd naar de ortho? Tanden blijven een natuurlijk iets. Je kan ze redelijk dwingen om recht te blijven met spalkje, maar nogmaals echt niet altijd!!! Dan waren ze nu geheid ook naar voren of achteren gaan staan.
Echt kansloos, 10 jaar geleden, really
quote:nerdopviva schreef op 06 januari 2017 @ 15:42:

[...]

Je licht ergens opsteken is een vrij normale uitdrukking hoor.

Hoe ga je bewijzen dat je met spalkje wel rechte tanden zou hebben gehad?hoe ik dat bewijs is mijn vraag helemaal niet he . allemaal vijandigheid in dit topic. ik vraag gewoon waar je moet zijn voor zoiets.
quote:maylo schreef op 06 januari 2017 @ 16:15:

[...]

ze zien haar aankomen na 10 jaar...je bedoeld eindelijk een user die gewoon antwoord geeft op de vraag?
quote:IBIopviva schreef op 06 januari 2017 @ 15:46:

[...]

Maar je weet zo niet zeker of dat ze nu nog recht stonden als je wel op jouw gewenst manier was behandeld. Een gebit is niet altijd te voorspellen ook niet voor een orthodontist.ik dacht dat het altijd recht bleef staan met een spalkje, is dat dan niet zo?
quote:winterqueen schreef op 06 januari 2017 @ 16:02:

Ha TO,

Ik denk dat je orthodontist wel is/was aangesloten bij de Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde, de beroepsorganisatie voor tandartsen en orthodontisten. Die hebben sowieso een klachtenregeling. Je kunt natuurlijk altijd contact opnemen om je vraag voor te leggen, zij kunnen je denk ik beter adviseren dan wij hier... dankje voor je antwoord
quote:nerdopviva schreef op 06 januari 2017 @ 16:23:

[...]

Voor medische fouten geldt een verjaringstermijn van 5 jaar, dus ik snap wel dat iedereen die 10 jaar zo'n probleem vindt.Die pas gaat lopen op het moment van bekendheid met de schade en de veroorzaker ervan, niet op het moment van behandeling. Ik geef toe, misschien niet een heel sterk argument, maar een goede advocaat kan daar wel wat mee. De termijn voor het indienen van medische tuchtklachten is volgens mij 10 jaar, maar dat zal TO niet helpen. Daar krijgt ze geen nieuwe behandeling mee vergoed.
Winter is coming...
Na 10 jaar kun je hier helemaal niets meer mee. Bovendien gaan tanden altijd weer wat scheef groeien, ook na een beugel, bij het ouder worden. Een spalkje zorgt wel dat dit wordt tegengegaan, maar ook niet 100%. Veel mensen die vroeger een beugel hebben gehad hebben na een jaar of 10-15 weer een scheef gebit of een aantal tanden die scheef groeien. heel jammer, maar helaas.
quote:watjeskast schreef op 06 januari 2017 @ 16:33:

[...]

ik dacht dat het altijd recht bleef staan met een spalkje, is dat dan niet zo?

Nee, ik heb onder een spalkje en daar staan ondertussen de tanden ook weer iets anders dan eerst.

Voor boven had ik een nachtbeugel maar na een half jaar was ik dat ding zat. Nu zo'n 9 jaar later past mijn nachtbeugel ook niet meer, maar mijn tanden staan nog steeds recht.

Het zegt dus echt niks.
Ik had 30 jaar geleden al een spalken. Hoezo bestond dast niet?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

[...]

ik dacht dat het altijd recht bleef staan met een spalkje, is dat dan niet zo?Nee dat is niet zo, er zijn altijd uitzonderingen en bij een gebit helaas best vaak.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Dit is geen oplichting hoor. Zoek eens op wat oplichting is.

Ik heb ook als 12-13 jarige een beugel gehad en op mijn 32 weer een hele behandeling. De boel was weer scheef gaan staan, ondanks spalkjes. Spalkje onder brak zelf in het midden, doordat de tanden die scheef gingen staan het spalkje enorm op spanning zette totdat het gewoon brak.

De inzichten veranderen nu eenmaal. De laatste keer zijn er 4 kiezen getrokken om ruimte te maken anders zou het probleem zich blijven voordoen.

Maar geen haar op mijn hoofd die overweeg te klagen of zelfs de ortho van oplichting te beschuldigen. Naast dat het woord oplichting niet klopt, is het niet redelijk van je.

Doe gewoon zeg!

[...]

ik dacht dat het altijd recht bleef staan met een spalkje, is dat dan niet zo?

Nope.

Ik heb er eentje. Mijn twee voortanden staan keurig naast elkaar, nummer drie is daar iets voor geschoven. Maar ik vind dat niet storend verder. Mijn zus heeft meer pech, bij haar zijn de twee voortanden verschoven. Alleen, als zij dat wil laten oplossen moet ze haar kaak laten breken, want anders zal het altijd terug scheef gaan staan, we hebben een kleine mond en daardoor te weinig ruimte.

Mijn verstandskiezen zitten bijvoorbeeld aan de buitenkant van mijn kaak. Het voordeel daarvan is dat ze gewoon kunnen blijven zitten want ik kan ze prima poetsen en ze zijn dus ook gewoon gezond.

Mijn ondertanden staan ook scheef, maar als ik lach, zie je alleen boven, dus ook dat vind ik niet storend verder. Het is me in elk geval geen duizenden euro´s waard om er iets aan te laten doen. Zou ik twintig jaar jonger zijn zou ik dat wel overwegen.

Een deel van de ´fout´ ligt overigens bij onze moeder. Eigenlijk zouden er bij zowel mij als mijn zus kiezen getrokken moeten worden, maar mams zei destijds ´er worden geen gezonde tanden getrokken´ en dat was dat. Dus met die beperking vind ik mijn gebit helemaal zo slecht nog niet.

Maar wat je dus kunt doen;

Ga eens naar een andere orthodontist en laat hem eens meten en een prijsopgave maken. Want als je je kaak moet laten breken, bedenk je je misschien nog wel (mijn zus heeft het niet gedaan in elk geval). En er zijn bepaalde regels over het wel of niet vergoeden. En dan kun je altijd nog kijken wat je doet.

Mijn nichtjes hebben beiden een gebitje voor de nacht, omdat tanden na een beugel blijkbaar sowieso vrij snel weer een stuk terug gaan staan. Beide nichtjes kregen hun bitje na een week en voelden toen al dat het weer verschoven was. Dus dat heeft niet persé met de orthodontist te maken, maar met de natuur. Daar doe je verder weinig aan.

En wie weet kun je met een half jaartje nachtbeugel het wel zodanig krijgen dat je tevreden bent. Je kunt het in elk geval eens laten nakijken.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
quote:Tawny79 schreef op 06 januari 2017 @ 17:19:

Dit is geen oplichting hoor. Zoek eens op wat oplichting is.

Ik heb ook als 12-13 jarige een beugel gehad en op mijn 32 weer een hele behandeling. De boel was weer scheef gaan staan, ondanks spalkje.

De inzichten veranderen nu eenmaal. De laatste keer zijn er 4 kiezen getrokken om ruimte te maken anders zou het probleem zich blijven voortdoen.

Maar geen haar op mijn hoofd die overweeg te klagen of zelfs de ortho van oplichting te beschuldigen. Naast dat het woord oplichting niet klopt, is het niet redelijk van je.

Doe gewoon zeg!Hebben ze recent die vier kiezen getrokken? Bij mij zijn, omstreeks 1982, ook vier kiezen getrokken. Later ook nog mijn verstandskiezen. Desondanks staat het nog steeds best wel scheef, en volgens een orthodontist waar ik 10 jaar geleden nog eens ben geweest is het alleen op te lossen door mijn tanden smaller te maken of de kaak breder (wat een enorme ingreep is). Tegenwoordig kiezen ze bij kinderen vaak voor een verbredende beugel die hun gehemelte uit elkaar breekt. Dat is niet meer mogelijk als je uitgegroeid bent.
quote:Ceylon schreef op 06 januari 2017 @ 17:23:

[...]

Nope.

Ik heb er eentje. Mijn twee voortanden staan keurig naast elkaar, nummer drie is daar iets voor geschoven. Maar ik vind dat niet storend verder. Mijn zus heeft meer pech, bij haar zijn de twee voortanden verschoven. Alleen, als zij dat wil laten oplossen moet ze haar kaak laten breken, want anders zal het altijd terug scheef gaan staan, we hebben een kleine mond en daardoor te weinig ruimte.

Mijn verstandskiezen zitten bijvoorbeeld aan de buitenkant van mijn kaak. Het voordeel daarvan is dat ze gewoon kunnen blijven zitten want ik kan ze prima poetsen en ze zijn dus ook gewoon gezond.

Mijn ondertanden staan ook scheef, maar als ik lach, zie je alleen boven, dus ook dat vind ik niet storend verder. Het is me in elk geval geen duizenden euro´s waard om er iets aan te laten doen. Zou ik twintig jaar jonger zijn zou ik dat wel overwegen.

Een deel van de ´fout´ ligt overigens bij onze moeder. Eigenlijk zouden er bij zowel mij als mijn zus kiezen getrokken moeten worden, maar mams zei destijds ´er worden geen gezonde tanden getrokken´ en dat was dat. Dus met die beperking vind ik mijn gebit helemaal zo slecht nog niet.

Maar wat je dus kunt doen;

Ga eens naar een andere orthodontist en laat hem eens meten en een prijsopgave maken. Want als je je kaak moet laten breken, bedenk je je misschien nog wel (mijn zus heeft het niet gedaan in elk geval). En er zijn bepaalde regels over het wel of niet vergoeden. En dan kun je altijd nog kijken wat je doet.

Mijn nichtjes hebben beiden een gebitje voor de nacht, omdat tanden na een beugel blijkbaar sowieso vrij snel weer een stuk terug gaan staan. Beide nichtjes kregen hun bitje na een week en voelden toen al dat het weer verschoven was. Dus dat heeft niet persé met de orthodontist te maken, maar met de natuur. Daar doe je verder weinig aan.

En wie weet kun je met een half jaartje nachtbeugel het wel zodanig krijgen dat je tevreden bent. Je kunt het in elk geval eens laten nakijken.Bijna net zo als bij mij dus. Mijn jongste heeft ook zo'n smalle kaak. Haar hoektanden staan boven de rest. Volgens de tandarts zouden ze nog op hun plek kunnen zakken als de kaak groeit, maar vooralsnog zie ik dat niet gebeuren. Binnenkort dus maar weer naar de ortho. Toen we daar twee jaar geleden waren wilde hij het wisselen afwachten (is nu klaar).

[...]

ik dacht dat het altijd recht bleef staan met een spalkje, is dat dan niet zo?Zeker niet. Ik heb boven en onder een spalkje, maar bij mij is de boel weer flink aan de wandel gegaan.
quote:MinkeDeWit schreef op 06 januari 2017 @ 17:28:

[...]

Bijna net zo als bij mij dus. Mijn jongste heeft ook zo'n smalle kaak. Haar hoektanden staan boven de rest. Volgens de tandarts zouden ze nog op hun plek kunnen zakken als de kaak groeit, maar vooralsnog zie ik dat niet gebeuren. Binnenkort dus maar weer naar de ortho. Toen we daar twee jaar geleden waren wilde hij het wisselen afwachten (is nu klaar).

Mijn dochter heeft geluk gehad. Ze heeft mijn kleine kaak, maar Mans nog kleinere tanden. En in de kleuterjaren een fietsenstalling en de grote tanden stonden ook uit elkaar. Maar toen eenmaal de volwassen kiezen doorkwamen schoof de boel op z´n plek en nu heeft ze werkelijk een perfect gebit, zonder gesleutel. Jaloersmakend hoor.

Al zag zij dat anders, want in groep acht hadden ze bijna allemaal een beugel, die wilde zij ook wel .
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
quote:MinkeDeWit schreef op 06 januari 2017 @ 17:24:

[...]

Hebben ze recent die vier kiezen getrokken? Bij mij zijn, omstreeks 1982, ook vier kiezen getrokken. Later ook nog mijn verstandskiezen. Desondanks staat het nog steeds best wel scheef, en volgens een orthodontist waar ik 10 jaar geleden nog eens ben geweest is het alleen op te lossen door mijn tanden smaller te maken of de kaak breder (wat een enorme ingreep is). Tegenwoordig kiezen ze bij kinderen vaak voor een verbredende beugel die hun gehemelte uit elkaar breekt. Dat is niet meer mogelijk als je uitgegroeid bent.

Ja. Dat is de tweede ronde gebeurd. Ik heb te weinig kaak voor mijn hoeveelheid tanden. Verstandskiezen zijn niet getrokken (eentje maar dat had andere reden).

Ik had nu denk ik een verbredende beugel gekregen maar dat ging natuurlijk niet meer op volwassen leeftijd.

Nu na een aantal jaren staat het nog steeds heel mooi recht.
Heb zelf ook 2x een beugel gehad, van mijn 14e tot 18e en op mijn 24e nog een keer.

Had eerst een orthodontist die een spalkje niet nodig vond. Maar in de loop der jaren gingen mijn tanden weer scheef en naar voren staan.

Ben naar de orthodontist gegaan waar ik van mijn 14e tot mijn 18e kwam en die zei dat er niks aan te doen was, spalkje zou niet helpen.

Vervolgens naar een andere orthodontist gegaan, foto's laten maken en bleek dat mijn ik te weinig ruimte in mijn kaken had waardoor mijn rechter verstandskiezen (boven en onder) niet door konden komen, die duwden de rest van mijn gebit aan de kant. Volgens die orthodontist had de vorige orthodontist dat moeten zien op de foto's en hadden voordat de behandeling begon die kiezen operatief verwijderd moeten worden.

Ik heb dus op mijn 24e die kiezen operatief laten verwijderen, vervolgens weer een beugel laten plaatsen. Na ongeveer 7 maanden stonden mijn tanden weer recht en kreeg ik een spalkje. Dat is nu 8 jaar geleden en mijn tanden staan nog keurig recht.

Maar heb alles zelf moeten betalen, heeft me bijna 1000 euro gekost. Kon niks verhalen op de eerste orthodontist.
.
quote:watjeskast schreef op 06 januari 2017 @ 16:30:

[...]

hoe ik dat bewijs is mijn vraag helemaal niet he . allemaal vijandigheid in dit topic. ik vraag gewoon waar je moet zijn voor zoiets.

Allemaal vijandigheid? Kijk eens naar je eigen reacties

Maar ontopic: ik heb 2x een beugel gehad, spalkjes boven en onder, maar er staat niks recht helaas

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven