Kraambezoek en de hygiëne daarvan.

11-01-2009 18:24 332 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aller eerst wil ik even aangeven dat ik geen smetvrees heb

Maar ik maak me wel zorgen over de hygiëne van het kraambezoek. Ik ben nu 39 weken zwanger, dus over niet al te lange tijd komt er allerlei volk over de vloer,familie,collega`s vrienden etc. Nu ben ik altijd vanmijzelf uit schoon en netjes,zorg ook altijd dat ik lekker ruik, schone kleding etc. Maar ik heb mensen in de familie,collega`s en vrienden waarvan ik de frisheid minder vind, super lieve mensen hoor,maar gewoon nie zo fris.

Diezelfde mensen willen natuurlijk dadelijk allemaal mijn baby vasthouden, en dat maken ze ook heel erg duidelijk. Ze willen dadelijk de baby lekker knuffelen en kussen, niets mis mee opzich, behalve dat ik daar eigenlijk niet zo op zit te wachten, ben bang dat m`n baby er iets van oploopt ( veel mensen in de familie bij mij hebben koortslippen) Ook veel van die mensen hebben huisdieren, en bij sommige van die mensen ruik je dat ook,of rokers, bleh!

Maar goed ik wil dus dadelijk niet heel panisch reageren als iemand mijn baby wil vasthouden,maar ben er wel een beetje bang voor dat de kleine dadelijk iets krijgt, óf dat mensen dat kind helemaal gaan aflebberen óf nog erger hun vingers in de mond gaan stoppen.

Iemand hier ervaning mee,en hoe kan ik hier het beste mee omgaan? Wil de baby ook niet achter veiligheidsglas leggen..... maar is het stom om aan mensen te vragen eerst de handen te wassen voor ze de baby mogen aanraken?

Grtjes van een beetje onzekere bijna mama
Maar Parnell, baby's zijn ook niet zo interessant haha. Bovendien zijn er zeker meer ouders die kinderen van anderen niet zo interessant vinden. Zolang je je eiguh maar interessant vindt toch?
Ooh, ik ben wel heel erg benieuwd hoe je dan zelf tijdens je kraamtijd bent 't Zou wel heel grappig zijn als je dan al je vriendinnen de baby overenthousiast in de handen drukt 'Hier, je wil Babynell vast wel even vasthouden toch?'

Mijn kind wordt gewoon een lekker flexibel kind, dat niet per ongeluk stuk gaat als je het verkeerd vasthoudt, en dat niet meteen begint te huilen als ik in de buurt kom .
quote:Parnell schreef op 12 januari 2009 @ 12:28:

Mijn kind wordt gewoon een lekker flexibel kind, dat niet per ongeluk stuk gaat als je het verkeerd vasthoudt, en dat niet meteen begint te huilen als ik in de buurt kom .Tuurlijk <---- moet je er niet dat mee doen, dan komt het wel goed.
quote:wen schreef op 12 januari 2009 @ 12:26:

Ooh, ik ben wel heel erg benieuwd hoe je dan zelf tijdens je kraamtijd bent 't Zou wel heel grappig zijn als je dan al je vriendinnen de baby overenthousiast in de handen drukt 'Hier, je wil Babynell vast wel even vasthouden toch?'

Ja, dat zou wel erg zijn he?

Ik heb al allerlei voornemens gemaakt over mijn eigen moederschap, ik hoop maar dat ik ze kan waarmaken als ik straks een koter heb. Ik ga een nuchtere moeder zijn - ik ga een nuchtere moeder zijn - ik ga een nuchtere moeder zijn - ik ga een nuchtere moeder zijn ...
quote:intiem schreef op 12 januari 2009 @ 12:30:

[...]

Tuurlijk <---- moet je er niet dat mee doen, dan komt het wel goed.Ai, kan dat niet? Vandaar dat ze altijd huilen als ik in de buurt ben
Zo heb ik voornemens over 'geen roze en geen marketingmeuk', maar het schijnt dat dat soort voornemens nooit heel lang stand houden...
Hee, Intiem, da's wel een goede tip. Scheelt vast ook een hoop vreemde vlekken en plekken
Gaat lukken hoor Parnell. Je hoeft niet persé in een hysterisch rondrennende moederkloek te veranderen. Een beetje veranderen doe je wel, maar dat is niet erg, je leven wordt anders. Zou ook niet goed zijn als je helemáál hetzelfde bleef. Maar gewoon jezelf zijn maar dan met kind kan prima hoor.
quote:Ainne schreef op 12 januari 2009 @ 12:12:

RosieRo, Donny Darko of Donny Osmond?

donny uit the Big Lebowski

andere geweldige kreten uit die Uberfilm:

'I don't roll on shabbes'

'nobody messes with the jesus'

'they peed on my rug, and it really tied the room together'

'you are entering a world of pain'
quote:Eowynn_ schreef op 12 januari 2009 @ 12:25:

Van jezelf zijn ze leuker hoor Parnell Al durfde ik die van mij ook niet vast te houden Toen oudste voor het eerst huilde, vroeg ik de midwive toestemming om haar op te pakken, haha.
Oh die!
Dankje, Eo, voor je bemoedigende woorden. Er zullen inderdaad wel voornemens zijn die niet te houden zijn (zoals over dat roze - vind ik namelijk ook vreselijk ), maar ik zou niet graag een hysterisch rondrennende moederkloek willen worden. Ach ja, ik wacht eerst het kind wel af. Voorlopig heeft de conceptie nog niet eens plaatsgevonden, dus nog tijd genoeg voor contemplatie
Parnell, je kan zeker jezelf blijven hoor. Je leven verandert uiteraard (logisch), dus daardoor verandert datgene waar jij je tijd in eerste instantie voornl. mee invult en wat je meemaakt ook. Maar dat neemt niet weg dat wat jou jou maakt helemaal verdwijnt. Nee joh, dat blijft gewoon hoor. En na een tijdje of wat, als het allemaal een beetje normaal wordt weer (je bent gewend), dan zit je bijvoorbeeld op je werk en merk je dat je urenlang niet met je kind bezig bent. Dat je gewoon weer...Parnell bent, zoals je het kende. Alleen heb je er dan een kind bij (op dat moment waarschijnlijk ergens thuis of op creche ofzo). Dus, komt goed

Ik ben ook gewoon nuchter gebleven hoor. Dat ben je of dat ben je niet. Simpel.
Parnell, gewoon zeggen dat je een koortslip aan voelt komen.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Oh, en dat roze... Ehm....
Ik weet trouwens nog niet hoe ik uit de strijd ga komen, van mezelf mag ik de eerste weken best een hysterisch moederkloek zijn, daarna word ik hopelijk weer mezelf (eventueel met behulp van bijzonder nuchtere vriend). Maar tot nu toe doen hormonen heel weinig met me, misschien valt het allemaal reuze mee.
Wel fijn om te horen dat jullie toch allemaal redelijk jezelf zijn gebleven - prettig om te zien dat je karakter een grotere rol speelt in wie je bent, dan het hebben van een kind (want daar heb ik wel eens aan getwijfeld).

Wen, je klinkt inderdaad heel nuchter momenteel. Moet je nog lang?

@Poez: Misschien kan ik er met wat make-up zelfs wel iets overtuigends van prutsen; gebruik ik ook eens make-up.

Willen jullie dit zoenen? Of uberhaupt bij in de buurt komen?
't Kan erger Lapin. Ik heb nog een leuke conjunctivitis-foto van Oudste, gelukkig voor jullie is ie niet op deze computer.
Ik kan niet wennen aan dat snot...zelfs bij mijn eigen kinderen niet!
Parnell, ik zie maar weinig normale mensen veranderen in heel andere mensen als ze kinderen krijgen. Ik zie vooral mensen die zich overál hysterisch bij gedragen nóg hysterischer worden als ze kinderen krijgen. Maar ik heb nog geen normale, nuchtere mensen zien veranderen in moederkloeken die enkel nog over poepluiesr kunnen praten.

Ik merk wel dat ikzelf gewoon écht even de tijd nodig had om 'bij te komen' bij elk kind. Niet dat ik volkomen anders was dan normaal, maar na een maand of 9 tot een jaar werd ik weer helemaal mijn oude ik. En helemaal nu de jongste weer baby-af is ben ik gewoon mezelf, maar dan met twee kinderen.
quote:LouiseP schreef op 12 januari 2009 @ 13:06:

Ik kan niet wennen aan dat snot...zelfs bij mijn eigen kinderen niet!

Iieeeuw, Gatver! Nee, ook mijn eigen dochter veeg ik een hangende groene bel met dichtgeknepen ogen af hahaha.

En als ik haar billen afveeg, dan adem ik door mijn mond

*ben ik nou ontaard?*
quote:Eowynn_ schreef op 12 januari 2009 @ 11:52:

Ik ben ook helemaal niet moeilijk, maar van het ziekenhuis mocht zelfs de oudste niet bij de jongste in de buurt komen. We kregen een folder mee waarin ons aangeraden werd om ze in aparte kamers te houden (niet gedaan hoor, was me echt een brug te ver)

Nu was hij idd erg prematuur, maar ook bij 'gezonde' baby's kan een verkoudheid heel ernstige gevolgen hebben.

Is dat van je eigen kind, dan is dat tot daaraantoe, en dat voorkom je niet, maar van een bezoeker, dat had voorkomen kunnen worden. Daarom zou ik nooit op kraamvisite gaan als ik verkouden ben en laat ik mijn kinderen sowieso liever thuis.

En zeggen dat een verkoudheid niet zo ernstig is vind ik gewoonweg dom eigenlijk. Bacterieen zijn niet zo schadelijk in de buurt van baby's, over het algemeen, maar virussen wél.

Mijn zoon is een herfstbaby en tegen de tijd dat hij het ziekenhuis uit mocht was het overvol in alle ziekenhuizen met allemaal baby's en kinderen met het RSvirus. Volgens de verpleegkundigen werd dat ontzéttend onderschat. Veel mensen denken 'ach, het is maar een verkoudheidje'. Met handen wassen, niet op visite gaan als je verkouden bent en visite die verkouden is weigeren de eerste weken ben je een heel eind. Dat heeft weinig met overdreven voorzichtigheid te maken, maar wel met gezond verstand.

Buurmeisje had een baby die op tijd geboren was, bijna 10 pond, een flinke gezonde baby dus, maar lag binnen 2 weken aan de beademing in het ziekenhuis door zo'n 'simpel verkoudheidje' van het bezoek.

Het valt me wel op dat de ziekenhuizen erg verschillend zijn in hun voorlichting over premature kindjes. Volgens mij zijn die van ons met ongeveer dezelfde zwangerschapsduur (27.4) geboren en wij hebben nooit het advies gekregen om de jongens uit elkaar te houden. Wel werd gezegd dat we verkouden visite, mensen met koortslippen en het liefst ook kleine kinderen de eerste tijd moesten weren. Ook moesten we vragen of het bezoek de handen even wilde wassen.

En inderdaad, die mensen die alleen maar roepen dat het 'goed voor de weerstand' is, kijken ook niet verder dan hun neus lang is. Een kennisje van mij heeft een dochter die een hersenbeschadiging heeft opgelopen doordat ze aan de beademing heeft gelegen van het RS virus.

Collega van m'n schoonmoeder is z'n eigen kindje verloren omdat zijn vrouw het kindje met een koortslip geknuffeld heeft.

Ik snap dat dit extremen zijn, maar helaas weet je nooit van te voren tot welke groep je behoort. Wat is het dan voor moeite om een kraambezoek bij verkoudheid of koortslip even uit te stellen en zodra je op bezoek gaat daar even je handen te wassen.
Was ook niet het officiele advies volgens mij hoor Mamax, maar we kregen van een wel heel hysterische verpleegkundige een folder waar dat dus wél in geadviseerd werd. Diezelfde verpleegkundige vond ook dat we zoonlief max een half uur per voeding uit bed mochten halen en níet uit zijn slaapkamer mochten halen. Alles moest daar gebeuren, voeden, verschonen, liever niet teveel knuffelen, enzovoorts. Dus dat advies heb ik ook hartelijk aan de kant geschoven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven