Lijf & Lijn alle pijlers

Kletstopic: weer energiek en fit!

30-12-2016 11:57 634 berichten
Wie kletst er mee om 2017 weer energiek en fit te worden? Dus (meer) sporten, gezond(er) eten, meer in beweging zijn en je gewoon lekker in je vel zitten? Misschien ben je net als ik op zoek naar motivatie en steun. Nou, dan ben je hier op de juiste plek!

Het gaat niet perse om afvallen, maar als dat (ook) je doel is, schrijf ook gerust mee. Er wordt alleen geen tabel bijgehouden.

Je bent van harte welkom!

Fleet, mag ik vragen waar je je hardloopkleding gekocht hebt? Ik koop ze meestal bij de Scapino of Bristol, maar ik heb echt een tweede og derde sportlegging en trui nodig

Ik voel me veel energieker als ik veel sport. Ik heb gewoon zin om te gaan studeren zometeen, vorige week toen ik niet kon sporten omdat ik ziek was, had ik die energie nog niet. De weken daarvoor ook niet trouwens (terwijl ik al minstens een jaar hardloop).. Vanavond weer een atletiektraining

Zijn er trouwens meer mensen hier die flextariër zijn? Dat houdt in dat je minstens een keer in de week geen vlees eet. Voor mij werkt het erg goed.
quote:SadSloth schreef op 05 januari 2017 @ 09:59:

Zijn er trouwens meer mensen hier die flextariër zijn? Dat houdt in dat je minstens een keer in de week geen vlees eet. Voor mij werkt het erg goed.

Ik ben flexiveganist

Ruim 20 jaar vegetariër en probeer de laatste tijd voor zo'n 80% veganistisch te eten. Mede geïnspireerd door How not to die van Michael Greger.
Als ik voor mezelf kook (woon bij m'n ouders) vergeet ik meestal gewoon om vlees te halen of erbij te doen.
Ik ook Skaep. Merk dat het er in zit op sommige momenten. Gisteren uit frustratie om het avondeten bordje van dochter nog gedeeld met man. Nu klinkt dat niet heel spannend, maar als het meer is dan je wil (en op kunt) dan is dat toch niet goed. Nu weet ik dat en ga ik het niet meer doen.

Moeilijk Moon. Mag ik vragen wat je vader heeft (hoeft niet hoor)? Veel sterkte, zo moeilijk, een zieke ouder.

Sloth, zeker! In de uitverkoop van H&M. Die loopt nog zie ik. Ik eet andersom. Voornamelijk vegetarisch en één, soms twee keer per week vlees of vis. Ik heb er niet zo veel mee en man vind het niet erg. Ik zou het helemaal op kunnen geven, misschien dat ik dat ook ooit ga doen, maar vooralsnog met een vleesetende man en kinderen in de groei laat ik het maar even zo.

Vandaag wel wat gesnaaid, ik heb de overige dropjes die ik had gebruikt voor mijn dochters traktatie op het kinderdagverblijf in de pot gedaan op het werk. De lekkerste zijn er uit. Gelukkig geef ik weinig om drop dus nu kan ik het makkelijk laten. Gisteren ook nog een traktatie met koeken gemaakt en die heb ik niet aangeraakt. Die 3 koeken die overbleven heb ik maar ook weggegooid. Vond het een hele overwinning voor mezelf.

Vanavond weinig nieuws aan de zon, zit nog in een emotioneel dipje. Ben nu een beetje dwangmatig aan het rondkijken hoe we alles thuis beter georganiseerd krijgen. Eigenlijk niet goed. Dus ik probeer mezelf toe te spreken naast de yoga maar niets te gaan opruimen of plannen. Voor mijn vaders verjaardag ben ik gevraagd of ik de boodschappen wilde doen, maar ik denk dat ik dat man laat doen. Denk dat dat wel slim is, even weer een taak van mijn bordje.
Vandaag weer pump gehad. Ik begin de gewichten bij de verschillende tracks een beetje door te krijgen. Dat de instructrice iedere keer zegt "1 of 2 keer je warming-up/squat/etc gewicht" helpt ook wel.

Alleen voel ik me zo'n ontzettend mietje als ik daar sta met m'n 1 kilo aan beide kanten, terwijl bijna iedereen 3,5 kilo aan beide kanten op de stang heeft. Met uitzondering van die ene vent die er was, die pakte meteen 5 kilo ofzo

Ik heb het nu over de warming-up trouwens. Op internet vind ik dat een beetje een gezonde vrouw kan beginnen met 3,5 kilo bij de warming-up. Dan vraag ik me toch wel af of mijn spieren zichzelf half hebben opgevreten ofzo
Ik ben vegetariër. Al twijfel ik de laatste tijd of ik niet gewoon weer vis wil gaan eten wanneer ik op vakantie ben of bijvoorbeeld in restaurants waar de vegetarische optie me niet aanstaat.
Alle reacties Link kopieren
Misschien haal ik het later weer weg wegens herkenbaarheid, maar het is ziekte van Parkinson.

Moeilijk Fleet, om alles goed te organiseren thuis. Wel goed om over na te denken iig en samen over te praten.

Vandaag een redelijke dag. Naast mijn meegebrachte boterhammen lekker wat druiven naar binnen gewerkt. Nog steeds geen supergezonde dag... maar het kon slechter.
Je kunt méér.
Fleet: ik vind het erg prettig dat hier geen tabel bij staat. Net als jij probeer ik weer energiek en fit te worden in een jong gezin en daar past calorieën tellen m.i. niet bij. Ik heb ook niet eens een weegschaal en afvallen is voor mij ook een bijzaak (hoewel ik dat wel wil).

Moon-Alisa: mijn vader ook, helaas. Onder andere...

Ik ben ook vegetariër. Als ik uit eten ga vind ik dat juist makkelijk: geen keuzestress meer als je maar kunt kiezen tussen twee gerechten
Jee Viool, dat we daar nu zo achter komen. Bedoel je met 'onder andere' dat hij meer mankeert, of dat er nog meer mensen zijn in je omgeving?

Ik merk wel dat ik op werkdagen er minder mee bezig ben, daar is het heel andere wereld. Rond kerst was het even confronterend als je elkaar dan weer wat langer ziet en je merkt wat allemaal niet goed meer lukt.

Ik mis de tabel ook helemaal niet. De eetlijstjes ook niet trouwens
Je kunt méér.
Valariaan, je bent toch net bezig met Bodypump? Het is juist goed om naar je lichaam te luisteren. Voor jou komt die 3,5 kg ook wel!

Heftig Moon. Lijkt me heel zwaar je vader zo zien af te takelen. Boterhammen en druiven klinkt toch niet slecht?

Fiool, fijn dat het zo goed ontvangen wordt! Ik word altijd heel zenuwachtig van die tabellen, zeker als je diegene bent die achter ligt op de rest. Nu is het lekker ontspannen van je af schrijven, tips geven en elkaar ondersteunen. Onderdeel van het lief zijn voor jezelf.

Ik voel me vandaag stukken beter. Heb er zin in om alles weer op orde te krijgen. De afgelopen twee maanden was het hele gezin om beurten ziek en met twee kleintjes is dat gewoon overleven. Een huishouden dat niet bijkomt is dan het resultaat. Vandaag ga ik ook met mijn leidinggevende kijken hoe we alles weer op de rails krijgen. Ik ben de afgelopen twee maanden maar 1 week volledig aan het werk geweest en dat laat zijn sporen na. Gelukkig vindt niemand dat erg en is er volle begrip, dat scheelt.

Ook begin ik te merken dat de yoga zijn vruchten afwerpt. Ik slaap echt stukken beter en begin me lekker soepel in mijn lijf te voelen. Ook ben ik bewuster van mijn ademhaling. Dus ik ga vrolijk door. Vanochtend ben ik toch even op de weegschaal gaan staan, omdat ik me sinds november niet meer gewogen heb. Ik weet niet wat ik kwijt ben, maar het resultaat viel me enorm mee eigenlijk. Ik ga me niet wekelijks wegen maar ga kijken naar mijn kleding. Vooralsnog merk ik daar weinig aan, maar dat zal vast wel goed komen.
Hoe gaat jullie het eten af trouwens? Ik merk dat ik qua porties beter eet. Gisteren hebben we friet gegeten en bleek dat ik mijn mayonaise niet miste en dat ik met een klein bakje friet en een kroket genoeg had. Heb de friet zelfs niet op gekregen. Ook heb ik er voor het eerst niet dwangmatig over gedaan, normaal, als ik een frietje neem als ik wil afvallen, dan liever niet of stort ik mezelf er helemaal op. Gisteren was gewoon fijn, lekker en voldoende. Zoals normale mensen genieten van friet. Dat is dan wel een positieve verandering, ik ga er bewust op blijven.
Goedemorgen!

Doe je die yoga bewust s'avonds Fleet ? Want als je er misschien wel beter door gaat slapen ga ik het ook liever in de avond doen ipv in de ochtend

Ik eet al vreselijk streng en gezond ivm diabetes type2/metaboolsyndroom ( lang leve sommige medicatie) . Ik heb nu met strikt dieet, waarden die onder de diabetsgrens liggen en heb geen medicatie nodig. Nog. Word steeds vaker toch niet lekker en als ik toch een wijntje neem of iets met snelle koolhydraten ben meteen niet lekker door een hypo.

Ik eet trouwens vaak 4x op een dag ipv 3. En soms wel 5x een kleinere portie. Helpt met hongergevoel en stabiele bloedsuiker. Is ook prettig als je op de lijn wil letten.
Good mornin'!

De training van gister ging niet zo goed, heb last van mijn rechterlies en -heup..vandaag en morgen maar een rustdag houden en hopen dat het beter gaat

@Fleet: met eten gaat het redelijk. Gister heeft mijn vader (ik woon nog thuis) Luikse wafels en een zak schepsnoep van de Kruitvat gehaald en dat kon ik niet weerstaan heb een wafel en een paar snoepjes gehad.

Ik probeer zo min mogelijk snoep en vet te eten, omdat ik een trage schildklier heb (heb daar geen medicatie voor, ging net over de bovengrens). Ik kom namelijk erg snel aan
@Fee-de-Goede, dat lijkt me best zwaar als je door je lichaam zo met je neus op de feiten wordt gedrukt als je je een keer niet aan de regels houdt.

.

quote:Fleet schreef op 06 januari 2017 @ 06:48:

Gisteren was gewoon fijn, lekker en voldoende. Zoals normale mensen genieten van friet. Dit. Dit is wat ik nou eindelijk weleens zou willen bereiken. Ik ben zo iemand die het heel moeilijk vindt om met mate te genieten. Bij mij gaan repen chocola op en zakken chips leeg. En dat is precies waarom ik dit topic heb gekozen. Met gezond eten en bewegen moet mijn motivatie niet zijn dat ik kilo's kwijtraak. Dat is de extra, maar waar het echt om gaat is een gezonde relatie met eten.
Is het ook. Ik moet sowieso naast eten ook een strak dagritme aanhouden en altijd keuzes maken of ik iets wel of niet kan. Goed op grenzen letten qua prikkels en triggers voor depressies en manies. En nu dus ook qua eten. Ik kan dat best goed en het werkt meestal wel. Af en toe verslons ik, dus doe ik meer dan gewenst of eet ik toch iets waarvan ik weet dat ik er last van heb. En soms doe ik dat bewust omdat ik ook nog wel eens wil leven. Maar weet wat de consequenties zijn.

Ik word nooit beter en kan nooit eten wat ik wil en doen wat ik wil. Maar ik denk dat ik nog wat winst kan halen door wat meer te bewegen en wat meer balans aanbrengen in rust en activiteiten. Dat schiet nog alle kanten uit soms.
Ik hou erg van een stukje vlees/vis, dus voor mij niks vegetarisch of veganistisch. Heel soms, als we Indiaas eten, dan zit er alleen een ei bij. En soms eten we soep (zonder ballen) met brood, maar ja.. dan smeer ik met liefde tonijnsalade of vlees op mijn brood.
Oh, haha. Ik had best eerst ook de pagina nog even kunnen verversen
Fijn Fleet!

Fee, Als ik je zo lees, heb ik ontzettend veel bewondering voor je hoe je het oppakt. Knap hoor.

Ik heb nog vakantie en rommel wat aan, behalve met eten. Ik ben me bewust van wat ik in mn mond steek en ik maak goede keuzes. Heel fijn! Maar ja, in de drukte van de dag als ik aan het werk ben, gaat het wel vaak anders. Maar dat is volgende week weer. Ik heb nog een paar eettechnisch zware dagen voor de boeg, maar ik sla me er wel doorheen #girlpowerrrrrr
Ik heb ook nog vakantie. Dus ik lummel ook wat aan, heerlijk nog even. Maandag weer aan het werk.

Gisteren ben ik wel bezig geweest in het huishouden. Kerstboom eruit gedaan en flink stof gezogen. Paar wassen gedraaid en geplooid.

Moon en Fiool sterkte met jullie vaders. Dat is een nare ziekte.

Fally inderdaad geniet van je kleintje en probeer vooral dingen te doen waar je door kan rusten en waar je energie door krijgt. Goede tips zijn er al gegeven.

Kaaaatje misschien kom ik wel eens in dat wat eten we vandaag topic kijken voor inspiratie. Ik ben niet zo goed in verschillende topics bij houden en ik probeer ook niet te vaak op het forum te komen.

Fleet ik hoop dat je dip snel weer over gaat. Wees maar even lief voor jezelf. Mijn inzien hoort het er af en toe bij. Vooral met kleine kinderen en een baan heb je nu eenmaal veel op je bord liggen.

Makkelijk eten kan ook gezond zijn. Ik ben fan van one pan gerechten. Ik volg een aantal foodblogs en daar vind je vaak recepten voor one pan pasta. Gisteren had ik zo'n goede eetdag, echt gezond gegeten. Komt man in de avond met het idee om patat en een snack te halen...dus op de bank een bamischijf gegeten en een paar patatjes van man. Ach ja, doen we haast nooit. Ik ga me er maar niet schuldig om voelen. En het was geen gigantische portie.

Mijn gezonde boodschappen zijn vandaag gebracht. Net al twee sneetjes noten-mueslibrood op met geitenkaas, walnoten, honing, veldsla en tomaatjes. Vast niet de slankste keuze maar ik heb van tevoren wel een uur met de hond gewandeld. Wat is het koud buiten...brrr. Vanavond maak ik een vegetarische spaghetti met boontjes, zongedroogde tomaten, pijnboompitten en een tomaten roomsausje.
Moon en Fiool, heftig joh. Lijkt me heel naar om je vader zo af te zien takelen. Echt een rotziekte. Heel veel sterkte...

Ik eet goed tijdens mijn ontbijt, lunch en diner, maar tussendoor eet ik nu nog lekker chocolaatjes Dat wordt na dit weekend wel anders hoor. En dit weekend nog twee nieuwjaarsborrels. Daarna even een maand geen alcohol voor mij.
Wat ontzettend knap Fee, dat je die intrinsieke motivatie hebt om zo goed voor jezelf te zorgen. Dat kan niet iedereen.

Idris, je kunt het! Ik doe met je mee want ook hier van het weekend een brunch op de planning staan.

Stippel, hier mag gezond en calorierijk. Klinkt als een goede boterham waar je flink wat energie uit kunt halen. De snack is toch ook weer niet zoveel, en je hebt het super gedaan die dag. Niet te hard voor jezelf!

Luna, klinkt helemaal goed. Als de basis goed is kan het gerust. Ik ben ook een beetje alcohol moe na de feestdagen meestal.

Vandaag al een stuk betere dag gehad. Op het werk fysiek werk kunnen doen en bij thuiskomst gekookt. Vandaag zelf gepaneerde kip met nog overgebleven Pommes Duchess en broccoli. Niet zo gezond als ik mijn diner graag heb, maar ondanks dat een gewoon lekkere maaltijd. Op het werk 5 kleine chocolaatjes genomen, maar daarna gestopt. Wederom blij mee, want ik heb echt geen rem. Was een goede training wat dat betreft (en ik wil gewoon echt niet meer moeilijk doen over die incidentele keer snoepen).

De yoga zit er ook weer op en dit keer heeft mijn man zelfs meegedaan. Hij is altijd veel met sport bezig, maar dat hij openstond voor yoga wist ik niet. Hij ziet er wel het voordeel van in om met zijn vele krachttraining die hij doet, zijn lijf soepeler te houden met yoga. Dus volgende week gaan we weer samen. Vind het vanouds gezellig, want mijn man heb ik ontmoet in de sportschool. Ik de klant, hij de trainer!

De motivatie om de maand vol te maken is nog heel hoog, denk ook echt dat het me gaat lukken. 25 minuten per keer is echt peanuts en geen excuus om het niet te doen.
Oh, Fee, nee, ik doe het niet bewust 's avonds. Maar de kinderen zijn voor dag en dauw op en ik doe het niet graag met hen om me heen. Maar ik slaap er veel vaster en meer ontspannen door. Heb nu ook dat ik gemakkelijker terug inslaap nadat de jongste de nachtvoeding heeft gehad.
@ Moon-Alisa: hij mankeert nog meer, helaas.

@ eten: Met een zieke baby, zelf ziek en allerlei gezeik op mijn werk heb ik wel meer naar de chocolade gegrepen dan goed voor me is. Nu aan de wijn. Ongetwijfeld niet productief en weet ik veel wat, maar de boog kan niet altijd gespannen zijn.
fiool
Natuurlijk niet Fiool. Soms heb je gewoon een slechte dag. It happens. Over een paar dagen ziet het er vast beter voor jullie uit en ga je gewoon weer met goede moed verder. Lief zijn voor jezelf hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven