eigen ramen ingooien borderliner
maandag 9 januari 2017 om 00:28
maandag 9 januari 2017 om 07:56
maandag 9 januari 2017 om 08:12
Ik heb dan wel geen borderline, maar wel gediagnostiseerd met MS. Al voir ik op date ga met een man weet deze het al. Heb 1x gehad dat ik het na date 1 vertelde en die man was ook meteen vertrokken, hij had het eerder willen weten. Daarom vertel ik het al redelijk snel, want ook MS is niet iets wat je luchtig op moet vatten, en in een relatie zwaar kan wegen. Gelukkig hadden de meeste mannen er geen probleem mee.
Voor jou geef ik als advies mee, vertel het wanneer jij het vind dat nodig is om het te vertellen. Als je zelf vind na date 1 dan lekker doen. Maar wacht er niet mee tot jullie serieus een stelletje zijn. Luister naar je gevoel
Voor jou geef ik als advies mee, vertel het wanneer jij het vind dat nodig is om het te vertellen. Als je zelf vind na date 1 dan lekker doen. Maar wacht er niet mee tot jullie serieus een stelletje zijn. Luister naar je gevoel
maandag 9 januari 2017 om 08:13
maandag 9 januari 2017 om 08:16
quote:nerdopviva schreef op 09 januari 2017 @ 07:30:
[...]
Als het zo triviaal is, waarom zou je het dan meteen de eerste keer vertellen? Juist als je het meteen vertelt, maak je het belangrijk en leg je er de nadruk op.Nu doe je alsof het niet belangrijk is. En natuurlijk snap ik dat er verschillende gradaties zijn, maar het vormt zeker een onderdeel van een relatie. Ik wil die keuze, icm de rest vd persoon, zelf kunnen maken, zsm. Iemand die er snel open over is op een neurale manier heeft al snel een streepje voor, de ervaring leert mij dat met deze mensen beter te praten valt.
[...]
Als het zo triviaal is, waarom zou je het dan meteen de eerste keer vertellen? Juist als je het meteen vertelt, maak je het belangrijk en leg je er de nadruk op.Nu doe je alsof het niet belangrijk is. En natuurlijk snap ik dat er verschillende gradaties zijn, maar het vormt zeker een onderdeel van een relatie. Ik wil die keuze, icm de rest vd persoon, zelf kunnen maken, zsm. Iemand die er snel open over is op een neurale manier heeft al snel een streepje voor, de ervaring leert mij dat met deze mensen beter te praten valt.
maandag 9 januari 2017 om 08:51
maandag 9 januari 2017 om 08:55
Het gaat er in eerste instantie om dat je elkaar leuk vindt en je elkaar wilt leren kennen. De rest komt later. Je legt anders een grote druk op de date plus het idee: ik zal wel afgewezen zijn vanwege .... terwijl er nog 100 andere redenen kunnen zijn waarom het niet klikt. Daarnaast ben je niet je ziekte/gebrek maar veel meer.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
maandag 9 januari 2017 om 09:03
Snap dat het een ding is. Ik heb het zelf ook. Kan er goed mee omgaan en eigenlijk weet ik ook niet zo goed hoe/wanneer ik het zou moeten melden. Ik geloof ook niet dat het als een van de eerste dingen op tafel moet.
Maar zoiezo niet bij een eerste date. En je hoeft ook geen borderline te noemen. Ik noem het ERS, dat klinkt wat aardiger en mensen vragen sneller door wat het is, zodat ik kan uitleggen wat het voor mij is en wat het betekent voor mij.
Borderline klinkt zo negatief!
En wat al hierboven gezegd is, je bent niet je stoornis/diagnose whatever!
Maar zoiezo niet bij een eerste date. En je hoeft ook geen borderline te noemen. Ik noem het ERS, dat klinkt wat aardiger en mensen vragen sneller door wat het is, zodat ik kan uitleggen wat het voor mij is en wat het betekent voor mij.
Borderline klinkt zo negatief!
En wat al hierboven gezegd is, je bent niet je stoornis/diagnose whatever!
maandag 9 januari 2017 om 16:52
Ik snap je TO. Heb zelf ook borderline, het is niet iets dat ik snel over mezelf vertel. Natuurlijk is het belangrijk om open en eerlijk te zijn maar de eerste date is nog om elkaar wat beter te leren kennen en te ervaren of er een klik is. Aan mijn huidige vriend heb ik het verteld toen het moment goed voor mij voelde, en dat was pas na een aantal dates.
maandag 9 januari 2017 om 17:23
Iets anders: hoe kijk jij zelf tegen je borderline aan en hoe ga je ermee om? Je hebt het in de titel namelijk over 'eigen ramen ingooien' als je het vertelt. Dat komt op mij over alsof je het idee hebt dat je het voor jezelf verpest zodra dit bekend wordt en dat je het ziet als een soort ongewild negatief aanhangsel. Maar die borderline hoort nu eenmaal bij jou, dus die kun je niet wegstoppen. Beter is het om er zo goed mogelijk proberen mee om te gaan en het te accepteren, dan geef je ook het goede voorbeeld aan jouw omgeving en eventuele partner. Verzwijgen is ten eerste niet echt constructief en ook niet eerlijk ten opzichte van jezelf en de ander. Je wilt toch dat hij besluit om eventueel jouw partner te worden nadat hij goed heeft kunnen afwegen of hij met jou als persoon een relatie kan hebben, met alles wat bij jou hoort?
Wachten tot hij eenmaal halsoverkop verliefd is en het dan pas vertellen, uit een soort hoop dat hij dan niet meer zo snel wegrent, vind ik niet netjes. Je kunt niet voor hem bepalen hoe zwaar hij dit laat wegen, je weet niet wie hij is en wat hij voor behoeftes heeft en wat hij heeft meegemaakt. En nee, liefde overwint niet altijd alle hobbels in een relatie. Maar met openheid kom je wel een heel eind.
Wachten tot hij eenmaal halsoverkop verliefd is en het dan pas vertellen, uit een soort hoop dat hij dan niet meer zo snel wegrent, vind ik niet netjes. Je kunt niet voor hem bepalen hoe zwaar hij dit laat wegen, je weet niet wie hij is en wat hij voor behoeftes heeft en wat hij heeft meegemaakt. En nee, liefde overwint niet altijd alle hobbels in een relatie. Maar met openheid kom je wel een heel eind.
maandag 9 januari 2017 om 19:05
maandag 9 januari 2017 om 19:08
dinsdag 10 januari 2017 om 21:11
ik zou dat niet willen weten,want dan denk ik die wil weer een excuus voor zijn komende gedrag geven zeker. ik kijk zelf liever naar de persoon zelf. en ik ben ook mezelf met die stomme eigenschappen en keur het niet goed. maar het is wel een probleem dat later op zou kunnen spelen en vooral in relaties.
maar we zien wel. bedankt voor de tips en het heeft me na laten denken.ik kijk eerst hoe hij is en als ik hem niet leuk vind zeg ik wel dat ik borderline heb hha
maar we zien wel. bedankt voor de tips en het heeft me na laten denken.ik kijk eerst hoe hij is en als ik hem niet leuk vind zeg ik wel dat ik borderline heb hha
niet waar
dinsdag 10 januari 2017 om 21:39
Ik zou de term 'borderline' vermijden. Voor de gemiddelde leek betekent dat zoiets als 'zwaar psychotisch, neemt je in de zeik, veroorzaakt een boel problemen' . Wat je kunt doen is vertellen dat je een aandoening hebt waardoor je moelijk...... Blijf zo praktisch mogelijk. Ik zou er overigens op de eerste date niet te veel op ingaan. Het gaat om jou, niet om je borderline.
woensdag 11 januari 2017 om 08:34
quote:Ameliaaa schreef op 10 januari 2017 @ 22:01:
[...]
Wat bedoel je met die patronen?
Als je iemand leert kennen, dan gaan mensen veelal gelijk, als het ware, patronen leggen...in de omgang met elkaar, dit gaat vaak automatisch, mensen zijn zich dat niet bewust...actie, reactie...ook bepalen mensen dan vaak, onbewust, wie er de beslisser gaat worden, ..
Ik kan zo tig voorbeelden geven, maar het komt er op neer, dat je beter maar gelijk goed met elkaar om die d te gaan...de weg terug is namelijk zoveel langer.
.
Nu praten we over eerlijkheid, wel zeggen, niet zeggen...
Het juiste patroon legging zou moeten zijn..ik wil eerlijk tegen je zijn, omdat ik het ook van jou verwacht.
Onbewust gaan mensen in het verweer hier tegen..als men er later achter komt..al vinger wijzend, en zeggend..maar dat zei jij toen ook niet tegen mij!
En zo...zo onstaan er willekeurige patronen.
.
En eenmaal patroon gelegd, staat het veelal vast , in hoe mensen, met elkaar omgaan.
[...]
Wat bedoel je met die patronen?
Als je iemand leert kennen, dan gaan mensen veelal gelijk, als het ware, patronen leggen...in de omgang met elkaar, dit gaat vaak automatisch, mensen zijn zich dat niet bewust...actie, reactie...ook bepalen mensen dan vaak, onbewust, wie er de beslisser gaat worden, ..
Ik kan zo tig voorbeelden geven, maar het komt er op neer, dat je beter maar gelijk goed met elkaar om die d te gaan...de weg terug is namelijk zoveel langer.
.
Nu praten we over eerlijkheid, wel zeggen, niet zeggen...
Het juiste patroon legging zou moeten zijn..ik wil eerlijk tegen je zijn, omdat ik het ook van jou verwacht.
Onbewust gaan mensen in het verweer hier tegen..als men er later achter komt..al vinger wijzend, en zeggend..maar dat zei jij toen ook niet tegen mij!
En zo...zo onstaan er willekeurige patronen.
.
En eenmaal patroon gelegd, staat het veelal vast , in hoe mensen, met elkaar omgaan.
We are the heroes of our time, but we are dancing with demons in our minds..
woensdag 11 januari 2017 om 08:40
quote:Phaedra_ schreef op 09 januari 2017 @ 17:03:
Ik vind het iets voor date 2.
Het is nogal een invloedrijke stoornis en ik zou graag zelf beslissen of ik daar mee zou willen leven.Dat dus. Dan mag ik bevooroordeeld zijn, maar de mensen met borderliner die ik tegen ben gekomen (en dat waren er best veel), kon ik totaal niet mee overweg. Ik heb heel veel moeite met het zwart-witte wat er toch bij hoort.
Ik vind het iets voor date 2.
Het is nogal een invloedrijke stoornis en ik zou graag zelf beslissen of ik daar mee zou willen leven.Dat dus. Dan mag ik bevooroordeeld zijn, maar de mensen met borderliner die ik tegen ben gekomen (en dat waren er best veel), kon ik totaal niet mee overweg. Ik heb heel veel moeite met het zwart-witte wat er toch bij hoort.
woensdag 11 januari 2017 om 13:12
Ik zou het wel vertellen, maar niet perse dat je borderline hebt.
Veel mensen hebben baggage die ze meenemen in hun relatie.
Misschien is de man waarmee jij date wel heel jaloers omdat zijn ex hem heeft bedrogen.
Misschien is hij opgevoed door een strenge moeder waarvan hij niet mocht huilen en kan hij zijn emoties niet uiten.
We hebben allemaal wel wat, wat terugkomt in relaties en zouden na een psychologisch onderzoek misschien ook wel een labeltje opgeplakt krijgen.
Ik zou, op de tweede date of als jullie persoonlijkere gesprekken gaan hebben, iets vertellen over hoe jij op relaties kan reageren en daar open over zijn, maar het woord borderline zou ik niet noemen. Dat is alleen maar een reden voor iemand om je in een hokje te plaatsen en vooroordelen te krijgen, in plaats van je als mens te blijven zien.
Veel mensen hebben baggage die ze meenemen in hun relatie.
Misschien is de man waarmee jij date wel heel jaloers omdat zijn ex hem heeft bedrogen.
Misschien is hij opgevoed door een strenge moeder waarvan hij niet mocht huilen en kan hij zijn emoties niet uiten.
We hebben allemaal wel wat, wat terugkomt in relaties en zouden na een psychologisch onderzoek misschien ook wel een labeltje opgeplakt krijgen.
Ik zou, op de tweede date of als jullie persoonlijkere gesprekken gaan hebben, iets vertellen over hoe jij op relaties kan reageren en daar open over zijn, maar het woord borderline zou ik niet noemen. Dat is alleen maar een reden voor iemand om je in een hokje te plaatsen en vooroordelen te krijgen, in plaats van je als mens te blijven zien.