Haak en brei topic

30-04-2016 13:36 1130 berichten
Om me te ontspannen wil ik beginnen met haken en breien. Het rechttoe rechtaan werk is me bekend, maar dat is het dan ook wel. Inmiddels zie ik via youtube en facebook sites de leukste patronen voorbij komen en heb ik al een bloemetje gehaakt .

Zijn hier nog meer liefhebbers? Wat ben je aan het maken? Waar let je op, waar haal je je inspiratie vandaan? Ik ben benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
-
moderatorviva wijzigde dit bericht op 03-01-2017 20:00
Reden: verwijderd ivm spam
% gewijzigd
En daar heb jij speciaal een account voor aangemaakt ?

Riekt een beetje naar spam
Het haakvirus heeft mij ook te pakken. Ik heb al van alles gemaakt. Nu lijkt het mij een leuke uitdaging om sokken te maken. Maar dan herinner ik me die dikke sokken die mijn oma maakte, dan kom ik geen enkele schoen meer in. Wie heeft er wel eens sokken gemaakt die ook draagbaar zijn als je niet op klompen loopt?
Er is hele leuke sokkenwol (volgens mij van smc) waar je sokken mee kunt breien en haken. Een keer bij een goede winkel naar binnen lopen.
quote:fala1989 schreef op 02 januari 2017 @ 20:22:

Ook ik ben begin verslaafd aan haken te worden denk ik.. Ik heb deze week mijn eerste echte project afgerond. Het was best moeilijk al zeg ik het zelf. Ken jullie de handpoppen van Stefanie? Ik heb deze nu gemaakt: Handpop

Die kussens zien er ook wel erg leuk uit, een mooi volgend project?Ik kende ze niet! Wat een leukerds!
Week 2

Ik vind het een leuke cal !

Ik wil graag een deken gaan haken voor mijn dochter, zij heeft net haar eigen huisje. Maar welk garen adviseren jullie? Ik heb veel ervaring met breien en haken, maar ik zit te twijfelen tussen dik katoen ( maar dan wordt het misschien wat stijf) of acryl garen. Is het garen van de zeeman van goede kwaliteit? Ik vind het altijd zonde om iets te maken wat bij gebruik meteen gaat pluizen.
Nee, dat garen van de Zeeman vind ik echt prut. Hartstikke statisch en plastic.

Ik zou mooie wol of mooie katoen uitzoeken. Als je de juiste maat haaknaald of breipennen erbij hebt, wordt het niet stug. Ik zie echt verschil als ik mooie wol heb gekocht, het eindresultaat is dan veel mooier. Het kost een arm en een been, dat wel...
Wat eten we vanavond?
Ik ben niet zo kapot van zeeman garens, als je voor acryl kiest zou ik voor Stylecraft gaan. Voor een deken nog steeds heel betaalbaar.

Als voor de uitstraling van katoen gaat kun je ook een acryl/katoenmix kopen bv scheepjes softfun. Niet zo,zwaar maar wel de mooie uitstraling van katoen .
Ik dacht inderdaad al voor een goede kwaliteit garen te gaan, ik gebruik eigenlijk nooit goedkope garens.
Wat wil je er maximaal aan besteden, Daisymadelief?

Ik heb een paar jaar geleden een kleine deken gebreid van zes bollen Drops Andes op naald 9 (wol/alpaca mix), hij is nog steeds mooi en pluist niet.

100% Katoen zou ik niet doen, veel te zwaar.
Wibra, Zeeman, Action ect garen haakt voor geen meter. Ik zou voor een mooie deken toch ander garen kiezen. Dik katoen kan wel, maar dan zou ik wel een haaknaald groter kiezen zodat de deken wat soepeler valt.

Stylecraft haakt wel erg lekker weg.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
quote:Pretzel66 schreef op 28 december 2016 @ 19:24:

En wie heeft er al spullen in huis voor de wanten cal ?Waar is die Cal? Ik wil die nl ook gaan maken.
quote:steph schreef op 09 januari 2017 @ 21:14:

[...]

Waar is die Cal? Ik wil die nl ook gaan maken.Van kreafabriek te vinden op Facebook of kreafabriek.nl
quote:Pretzel66 schreef op 09 januari 2017 @ 21:20:

[...]

Van kreafabriek te vinden op Facebook of kreafabriek.nlDank je.
Ik ga voor de stylecraft. Ik zag een mooie deken bij Karin haakt aan. En styecraft heeft mooie kl
Wie doet er nog meer mee met de Hygge Cal 2017?

Ik sla over past totaal niet bij mij zo'n folkloristische shawl.

Vind hem mooi om te zien maar zou in de kast belanden.
quote:Pretzel66 schreef op 11 januari 2017 @ 08:24:

Ik sla over past totaal niet bij mij zo'n folkloristische shawl.

Vind hem mooi om te zien maar zou in de kast belanden.Past ook niet bij mij, maar ik ken iemand die ik daar wel een groot plezier mee kan doen. En het lijkt me wel een leuk project om te haken. Toch weer net iets anders.
Haken werkt ontspannend. Ik haak graag sjawls, maar ik ben erachter gekomen dat brei- en haakwerk mij helemaal niet zo goed staat. Balen dus!
Hallo allemaal, even een vraagje aan de experts.

Ik haak sinds een paar jaar af en toe een klein projectje en heb één keer een deken gehaakt.

Nu was ik opnieuw aan een deken begonnen, maar ik ben eigenlijk in het begin de mist in gegaan. Ik heb een te lange rij met lossen gebruik als basisrij (want de deken mocht zeker niet te klein worden), maar omdat mijn haakwerk over het algemeen nog wat 'uitloopt' zit ik nu na een rij of 80 met een deken die op dit moment 75 cm hoog is, en in de breedte begint bij 1,75 en uitloopt naar 2 meter.

Zo groot had ik niet bedoeld en ik merk dat ik het project niet leuk meer vind hierdoor. Ik heb het gevoel dat ik de deken nog minimaal 2x zo hoog moet maken, omdat hij anders zo raar uit verhouding is, en dan zit ik straks met een gigantische deken en er zit nu al voor ruim 80 euro wol in. Ik zie mezelf niet nogmaals 80 euro wol kopen en deze deken afmaken, omdat het in mijn hoofd een mislukt project is.

De kleuren zijn wel heel gaaf en nu vroeg ik me af:

Kan ik niet gewoon de hele deken uithalen, op bollen rollen en opnieuw beginnen met een nieuwe deken? Hetzelfde principe, maar dan in het begin gewoon 25 cm korter maken?

Of is de wol als ik het uithaal zo verpest dat ik het niet opnieuw kan gebruiken? Het is opzich wel goede (volgens mij best dure) wol van Phildar Partner: 50% nylon, 25% wol, 25% acryl
quote:laylalala schreef op 11 januari 2017 @ 10:34:

Ik haak sinds een paar jaar af en toe een klein projectje en heb één keer een deken gehaakt.

Nu was ik opnieuw aan een deken begonnen, maar ik ben eigenlijk in het begin de mist in gegaan. Ik heb een te lange rij met lossen gebruik als basisrij (want de deken mocht zeker niet te klein worden), maar omdat mijn haakwerk over het algemeen nog wat 'uitloopt' zit ik nu na een rij of 80 met een deken die op dit moment 75 cm hoog is, en in de breedte begint bij 1,75 en uitloopt naar 2 meter.

Eerst zou ik even goed nagaan wat er bij deze deken mis gaat. Dat je na je eerste rij met lossen iets uitloopt is normaal, maar dat zou niet zoveel moeten schelen. Ben je onbewust aan het meerderen? Dit kun je checken door je aantal opgezette lossen te tellen en te tellen hoeveel steken je nu hebt.

Een deken is als het goed is iets wat je lang gaat gebruiken en je hebt mooi (duur) materiaal gekocht. Dan zou ik zelf willen dat het echt goed is...dus als je eenmaal ontdekt heb wat er mis gaat, alles uithalen en opnieuw beginnen (en in het begin elke toer even tellen dat je niet gemeerderd hebt).
quote:laylalala schreef op 11 januari 2017 @ 10:34:

Hallo allemaal, even een vraagje aan de experts.

Zo groot had ik niet bedoeld en ik merk dat ik het project niet leuk meer vind hierdoor. Ik heb het gevoel dat ik de deken nog minimaal 2x zo hoog moet maken, omdat hij anders zo raar uit verhouding is, en dan zit ik straks met een gigantische deken en er zit nu al voor ruim 80 euro wol in. Ik zie mezelf niet nogmaals 80 euro wol kopen en deze deken afmaken, omdat het in mijn hoofd een mislukt project is.

De kleuren zijn wel heel gaaf en nu vroeg ik me af:

Kan ik niet gewoon de hele deken uithalen, op bollen rollen en opnieuw beginnen met een nieuwe deken? Hetzelfde principe, maar dan in het begin gewoon 25 cm korter maken?

Of is de wol als ik het uithaal zo verpest dat ik het niet opnieuw kan gebruiken? Het is opzich wel goede (volgens mij best dure) wol van Phildar Partner: 50% nylon, 25% wol, 25% acryl

Soms is uithalen en opnieuw beginnen het beste. Je kan je deken heel goed uithalen en het garen opnieuw tot bol/cake maken. Wel zonde van je werk. Zo'n wolopbinder is dan wel er makkelijk.

Belangrijk is dat je probeert zo gelijkmatig mogelijk te haken. Vaak zie je, zeker wanneer het dezelfde steek is, dat mensen of strakker of losser gaan haken. Je kan eventueel een haaknaald groter of kleiner kiezen wanneer je merkt dat je strakker of losser gaat haken.

Ook is het belangrijk om te blijven tellen, zorg dat je niet stiekem steker erbij smokkelt (bij de randen) of mindert. Ik tel regelmatig mijn steken, en markeer deze. En 1 of 2 steken minderen of meerderen is niet zo'n probleem.

Succes
Gaan er hier ook mensen meedoen aan de Scheepjes Cal 2017? Ik vind hem echt prachtig en ben alleen nog aan het twijfelen over welk kleurenpakket ik ga nemen. Qua kleuren past de pastel het meest bij mij, maar ik vind het patroon met de rainbow het mooist uitkomen. Die kleuren zijn echter dan weer totaal niet mijn kleuren. Twijfel, twijfel
Ik heb het op jullie advies even nageteld, maar ik meerder of minder niet volgens mij.

Ik ben begonnen met 270 lossen met grote haaknaald,

dan 270 vasten in de lossen ook met grotere haaknaald

en vervolgens een rij met iedere keer drie stokjes in 1 vaste, vervolgens twee vaste overslaan en dan weer drie stokjes.

De rest van de rijen haak ik iedere keer drie stokjes in wat in de vorige rij een gat tussen twee clusters was.

Patroon dus zoals deze deken:

Het verloop lijkt puur te komen omdat ik losser ga haken oid?

Maar afgezien van de weggegooide uren, hoef ik de gebruikte wol dus niet als verloren te beschouwen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven