De halve vriend

13-01-2009 16:03 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien dat een paar mensen zich nog het verhaal kunnen herrinnneren, maar ik zal het nog kort schetsen.

Ik, YL, 25, heb een relatie met Om, 22. Hij komt uit engeland en we zijn behoorlijk snel gaan samenwonen, en anderhalf jaar bij elkaar.

hij is nu net 2 weken hier weg, en heeft een klein kamertje gevonden.

Het gaat allemaal zo moeilijk tussen ons. Niets lijkt te werken, altijd die drank van hem, altijd. Ik kan er niet tegen, maar waar ik nog meer niet tegen kan is dat ik niet gewoon de knoop doorhak. Want iedere mongool ziet in dat het niet normaal is dat wanneer je huilt om je overleden broertje met kerst, en je je vriend belt dat die dronken naar je gilt: Het zal wel, ik ben aan het zuipen. Uiteindelijk om 7 uur sochtends belt dat je naar beneden moet komen om de taxi te betalen, je dan eenhalf uur buiten staat in de VRIESkou, en hijdan doodleuk aankomt, was ie tochonderweg gaan pinnen. Ik was toen zo verdrietig, en hij kon allleen maar aan dat duffe bier denken. en dan weer dat agressieve gedrag als ie dronken is, dvd'spelers, tv;s, stoelen, glazen naar mn hoofd gegooid.

Hij verhuisd, had een tv nodig. Omdathij nog steeds geen Nederlands spreekt ik gebeld naar een aanbieder van marktplaats. Ik zou meegaan, want het ding was te groot om alleen te dragen. Hij heeft me 45 minuten laten wachten op het station met -7. En iedereen denkt dan : ja of je gaat gewoon weg. en die mevrouw dan, die aan het wachten is tot je langskomt? die je beloofd hebt langs te komen?

Ik word gek van die beloftes die nooit nagekomen worden, toen we samenwoonden die nachten ,dagen achtereen, van niet thuis komen, zn eigen plan de hele tijd trekken.

Vanavond zou hij langskomen, onze 'date' nu we apart wonen. Gisteren om 12 uur belde ij(snachts, terwijl ik een tentamen had waar ik om 7 uur de trein voor moest hebben) dat hij wel kwam, maar iets later want hij kon via zn werk mee naar een of andere beurs. Jammer maar ok. een uurl ater belt hij op dat hij trouwens wel dronken aankomt dan hier. Toen ik aangaf dat ik dat niet wilde, gunde ik hem zn lolletje niet. Ik huilen, hij ophangen middenin mn gezicht. Maar hij had zo belooofd dat het echt anders zou zijn als we apart woonden, en nog niet.

Het gaat nooit veranderen, iedere idioot ziet dat hij gewoon nog een kleine egoistische puber is die niet klaar is voor een relatie. Waarom kap ik er niet mee, waarom kan ik er niet mee kappen. Ik weet dat er veel van dit soort dingen op het forum staan(ik kon mijn oude topic niet vinden) maar ik snap gewoon niet waarom ik niet ophoud met hem.

Ik hou echt van hem, en ben denk ik ook wel bang om alleen te zijn, maar mijn eigenwaarde is zo gezakt door hem, en zo was ik nooit. dat ik dacht dat ik waardeloos was, door de manier waar op ik mezelf laat behandelen.

Weet iemand wat ik kan doen(behalve de simpele ga weg, je komt er wel overheen), ik wil gewoon echt de stap maken om dan maar alleen en niet zo gelukkig te zijn in plaats van samen en doodongelukkig
Als je nog langer met deze man samen blijft zal je eigenwaarde nog meer zakken.
Het enige wat jij hoeft te doen is je afvragen of je vindt dat je dit waard bent. Zo ja, doorgaan met deze ellende. Zo nee, kappen. Als je zegt dat iedere mongool het kan zien dat het niet ok is, wat is er dan mis met jouw zicht?
Met zo iemand wil je toch niet in een relatie zitten? Wat een rare gast zeg.

Je zegt zelf dat je hier heel ongelukkig van wordt....verander deze situatie!
Ik zie het wel, maar ik handel er kennelijk niet naar. Ik weet dat het onlogisch klinkt, en misschien zelfs van : ja veel plzier dan ermee.

Maar ik kan toch niet van hem loskomen. Ik was vroeger, zo in die tijd dat iedereen vriendjes krijgt e.d. ontzettend dik(120kg) pas toen ik afviel kwam bij mij het besef dat wellicht iemand mij ook leuk zou kunnen vinden, ik was toen 21 denk ik.

en ik ontmoette hem toen ik 23 was, en eindelijk iemand die ik leuk vond en hij mij. Voor het eerst inmijn leven. Nooit heeft het iemand een reet geinteresseerd hoe het echt met me ging. Hem wel, en nu niet meer. daarom blijf ik hopen dat ik iets kan doen, of veranderen, maar niets lijkt maar te helpen. Ik word gek van mezelf
Als je vriend een drankprobleem heeft Yellowlove, dan win je het daar niet van. Dan zal hij eerst zelf moeten inzien dat hij een probleem heeft en er iets aan moeten doen. Gezien het gedrag wat jij schetst, ziet hij zijn eigen gedrag niet als problematisch.

Je wilt eigenlijk niet horen dat je met hem moet kappen, maar dat is het enige goede advies wat je hier kunt krijgen. Bescherm jezelf en zet er een streep onder. Voordat je gevoel voor eigenwaarde nog lager wordt en je hem in arremoede terug neemt.

Kap met hem en vind jezelf weer terug. Je vriend moet met zijn eigen problemen dealen, jij moet voor jezelf zorgen. Als jij het niet doet, doet niemand anders het voor je. Zeker die lamzak van een vriend van je niet!

Sterkte!!!
Heeft deze man ook nog iets leuks?
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Lieve YellowLove,

Wat een vervelend verhaal. Wil je graag een hart onder de riem steken.

Je zult vast nog vele 'Je-bent-stom-als-je-bij-hem-blijft'-reacties gaan krijgen, dus daar wil ik je niet mee vermoeien. Ik denk alleen wel dat jij diep in je hart heus wel weet wat het beste voor je is. Voor jou! Ach, dat zeg je zelf al aan het einde.

En weet je wat... als jij met deze jongen 'samen ongelukkig' bent is dat niet okee. Dan liever: alleen gelukkig. En als je dat eenmaal hebt, kun je nagaan hoe gelukkig je dan uiteindelijk gaat zijn met een jongen die net zoveel zijn best doen voor jou als jij voor hem... Echt.

Liefs!
Je vraagt wat je kan doen, behalve bij hem weggaan...ehm daar begint het mee zou ik zeggen.

je zal je dan waarschijnlijk een tijdje klote voelen, maar achteraf (en ook nu al!) weet je dat het de juiste beslissing is.
Wees blij dat je er niet mee samenwoont, dan hoef je hem in elk geval niet je huis uit te trappen. Dikke vette punt er achter en hij kan opsodemieteren naar waar ie vandaan kwam. Kan ie daar de rest van z'n sneue leven verder vullen met zuipen.
quote:Poezewoes schreef op 13 januari 2009 @ 16:10:

Heeft deze man ook nog iets leuks?

Behalve dat hij heel erg knap is ja.

Hij KAN wel attent zijn, opeens met bloemen aankomen, of aan wildvreemden op straat gaan vertellen waarom ik zo leuk ben. En laatst was ik zo in de put, oa door mijn broertje en mijn eeuwige gewichtsstrijd, toen is hij hier langsgekomen, heeft het huis opgeruimd, een schema voor me gemaakt omdat het duidelijk is dat ik gewoon meer behoefte heb aan vaste dingen, omdat ik anders van slag raak. Maar ergens weet ik dat dat laatste ook komt omdat ik niet meer kan vertrouwen dat dingen echt doorgaan(afspraken met hem, maar ik heb het nu ook bij anderen) doordat hij zo vaak zn afspraken niet nakomt.

Maar er is elke keer wel iets(een onverwachte verjaardag, een onverwachte gezelligheid met zn vrienden)
@ iedereen, sorry hoor, ik weet dat het antwoord een soort van ingepakt met eenlintje erop voor me ligt.

Bedankt voor de reacties. Het klinkt misschien dom, maar het helpt wel als een ander toch zegt dat ik dit niet moet pikken. Omdat ik dan toch denk, misschien verdien ik toch beter dan dit. Vroeger, toen washij wel lief, en droeg hij me op handen. Nu niet, dus nu moet ik eigenlijk gewoon ermee kappen. Nu nog echt doen.
Die onverwachte leuke dingen, ik begrijp dat dat erg leuk is, maar weegt dat op tegen alle ellende?

Zo kan je het blijven uitstellen maar de knoop moet een keer worden doorgehakt!

En er zijn ook echt wel leuke jongens op deeze wereld die jou ook leuk vinden!

Dat je huidige vriend toevallig de eerste is die dat zag, wil niet zeggen dat hij de enige is.
Het wordt nóóit beter, kan ik je vertellen na ook zo'n geweldig exemplaar te hebben ontmoet, en ik hoop dat je dat sneller doorkrijgt dan ik destijds.

Wat je nu in elk geval kunt doen, als kappen niet lukt, is met jezelf -en met hem- afspreken dat je vanaf nu nooit meer langer dan vijf minuten ergens op hem wacht, je kunt afspraken maken m.b.t. wanneer je hem ontmoet -dus niet dronken midden in de nacht- en je kunt afspreken dat je geen dingen meer naar je wilt zien gegooid.

Vervolgens kei hard eraan werken dat je inderdaad die grenzen hard maakt

En reken nergens meer op. Echt, dan doe je jezelf veel minder pijn. Beloftes zijn makkelijk, daden zijn heel wat anders.
Het is begrijpelijk yellowlove dat als iemand jou een goed gevoel geeft over jezelf, dat je die persoon niet kwijt wilt.

Op handen dragen kan ook synoniem zijn voor 'slachtoffer gevonden waar hij lekker zijn asociale gang kan gaan'

Je weet dat je beter verdient maar door de illusie te koesteren dat de situatie ooit gaat veranderen, blijf je hangen in iets wat schadelijk voor je is.

Succes met je beslissing!
YL, het meeste heb je hierboven al gehoord en weet je: dat weet je zelf ook wel!

Ik hoor alleen nu ik dit lees drie dingen:

- 'maar ik hou wel van hem'

Ik lees: maar ik wil zo graag van iemand kunnen houden

- 'ik ben denk ik wel bang om alleen te zijn'

Alleen kan je ook in een grote ruimte vol mensen zijn. Eenzaam hoef je niet te zijn, ook al is er even niemand die met jou je huis en je bed deelt. Je bent bang dat je in een gat gaat vallen, en je weet zelf heel goed dat je momenteel de realiteit van de berenklem verkiest boven de pure hypothese van het gat.

- 'ik was vroeger dik en niemand gaf om me. Nu wel'

Maar ook zeg je, het interesseert hem ook al niet meer. 'Maar dat kan vast weer veranderen!'. Waarom al je energie inzetten op dit ene (kreupele) paard? Wie zegt dat er verder niemand is die om je geeft en geinteresseerd in je is? Je overtuiging over jezelf dat je tenminste iets minder niet-interessant bent omdat je niet meer dat overgewicht hebt, straalt er uit. (been there, done that, got the t-shirt, overigens). Leer ajb toch eerst om jezelf te geven en jezelf interessant genoeg te vinden, en besef dat juist hij je alleen maar rotter laat voelen. En dat heb je niet verdiend.

Kortom, die pleuriskop van hem uit je leven en op naar de zon!
YL: Weet je, ik zou zo graag even een lekkere kop thee voor je inschenken en zeggen dat het allemaal wel goed komt...

Het komt ook echt wel goed, zodra jij zelf de touwtjes in handen neemt. Succes.
Je zegt het zelf al, liever alleen en niet zo gelukkig ipv doodongelukkig met hem. Hij was de eerste jongen die interesse in je toonde, en daardoor ben je op de een of andere manier afhankelijk van hem geworden. Maar denk niet hij de enige is hoor! Er zijn zoveel goede mannen op deze wereld, en door bij hem te blijven ontneem je jezelf de kans om ooit zo'n goeie vent tegen te komen die jou wel goed behandelt.

Jij moet eerst leren om gelukkig te worden met jezelf, want jouw eigenwaarde is veel te laag (door hem).

Wees nu heel hard voor jezelf en ook voor hem. Neem die stap en ban hem definitief uit je leven. Ga aan jezelf werken. Dat zal niet 123 lukken, je zal het nog moeilijk krijgen en naar hem gaan terugverlangen. Maar wees sterk en zet door. Het gaat je echt lukken, geloof me. Deze relatie heeft geen toekomst.
Een halve vriend? Ook toevallig, ik heb een half paard. Niet dat je er veel mee kan. Jij?

Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Ik vind het moeilijk om iedereen persoonlijk iets te meldne, dan krijg je een enorme waslijst. Maar bedankt. Ik weet echt dat het sneu klinkt, maarik begin met de minuut meer te denken: zie je wel, het ligt niet alleen aan jou, zoals dit hoort het niet te zijn. Ik verdien wel beter dan dit. Nu moet ik dat nog volhouden.

Jullie hebben gelijk, ik hang aan hem omdat hij de 1e was, maar ik ben 25, ik vind nog wel ooit iemand, en misschien ook wel niet, maar dit is ook geen leven.

Meer en meer kan ik mezelf wel voor mn kop slaan dat ik altijd voor hem klaar sta. Hij heeft het uitgemaakt na een jaar, werd toen in elkaar geslagen, en ik hem naar het ziekenhuis brengen, translator spelen, alles voor hem regelen, stiekem eten naar binnen smokkelen, familie inlichten in engeland, familie uit engeland opvangen in mijn huis, als hij weer eens ergens half dood lag te gaan op straat ik erheen in een taxi, toen hij ontslagen was op zn werk omdat hij te vaak niet kwam ivm zn katers en als hij kwam hij zo stonk dat hij weggestuurd werd ik daarheen , het voor hem opnemen, smeken voor nog een kans(hij werkt er dus ook weer). En wat krijg ik er het laastte half jaar voor terug, geen ene reet. Ja dvdspeler naar mn hoofd ja. Hoe kan het dat ik het zo ver heb laten komen, ik ben intelligent, godverdomme op de universiteit gezeten, en dan nog afhankelijk gaan zijn van een alcholistisch jochie(want een man kan ik het niet eens noemen als ik er goed over nadenk) wel apart willen wonen, maar dan wle die playstation van 500 euro meenemen, en die dure sportfiets die MIJN zus voor ons gebracht had als extra fiets meenemen. Dat dan weer wel.
quote:Very Cherry schreef op 13 januari 2009 @ 16:29:

Een halve vriend? Ook toevallig, ik heb een half paard. Niet dat je er veel mee kan. Jij?

[afbeelding]hahaha
yellowlove de tijd en energie die je in hem steekt, kun je prima zelf gebruiken. Wat zeg ik? Dat heb je broodnodig om je EIGEN leven op te bouwen.

Ik zou geen fractie voor een man doen wat jij hierboven beschrijft....jeetje...dat is bijna professionele hulp. Gratis!

Als je zo graag mensen wilt helpen, kun je er op z'n minst geld voor vragen.

Echt, mijn nekharen staan rechtovereind als ik het allemaal zo lees....
YL, Het gaat niet om hem, het gaat om jou.

je geeft zelf al aan: je was heel onzeker, je was/bent nog steeds bang dat niemand je ooit weer leuk gaat vinden. Deze man was de eerste en eregens ben je bang dat ie ook de laatste zal zijn.

Uiteindelijk ben je mss pas klaar om weg te gan als je beseft dat je beter af bent alleen dan in deze relatie. Dat besef krijg je als je weer een beetje gaat werken aan je eigenwaarde. en dat doe je door jezelf voorop te stellen en grenzen aan te geven. Eigenwaarde verlies je namelijk niet door zijn gedrag, maar doordat jij over je eigen grens heengaat door er aan toe te geven. Mischien is het voor jou goed om hiervoor hulp te zoeken. Ga eens praten met een psycholoog of ga een assertiviteitscursus volgen. Je eigenwaarde is in kleine stapjes afgebroken, die moet je ook in kleine stapjes weer opbouwen. 1 steen per dag. En op en dag ben je dan wel sterk genoeg om voor jezelf te kiezen. Stap 1. Koop een schriftje en schrijf iedere dag 3 dingen op die je goed of mooi vind aan jezelf en/of waarvan je vind dat je het goed gedaan hebt. Dingen waar je trots op bent dat jij ze bereikt hebt. lees iedere maand het hele schriftje door.

Concreet grenzen stellen betekent dat, als hij zegt om er op tijdstip x te zijn, je 10 minuten op hem wacht en dan weggaat, de deur op slot doet. dat betekent dat je m niet binnelaat als hij meer gedronken heeft dan jij leuk vind. daarmee hlp je hem ook. Nu heeft ie namelijk geen reden om zijn gedrag aan te pakken, want jij lost toch wel alle problemen voor m op. Jij haat zijn kastanjes uit het vuur en zijn gedrag heeft op dit moment geen al te erge negatieve consequenties. Dus geen enkele reden om ermee te stoppen.

Als jij heel duidelijk aangeft tot hier en niet verder, hang je wel een negatieve consequentie aan zijn gedrag. Dan ligt de verantwoordelijkheid weer waar ie hoort, bij hem ipv van jou. zorg dat jij dgene wordt die de teleoffon in zijn gezicht ophangt. en als hij de telefoon ophangt, dan komt ie er pas weer in als ie zijn excuses heeft gemaakt.
quote:yellowlove schreef op 13 januari 2009 @ 16:30:

Meer en meer kan ik mezelf wel voor mn kop slaan dat ik altijd voor hem klaar sta. [...]. En wat krijg ik er het laastte half jaar voor terug, geen ene reet. Ja dvdspeler naar mn hoofd ja.

Hoe kan het dat ik het zo ver heb laten komen, [...]

Dat alles moet je jezelf niet gaan verwijten nu. Hooguit van leren. 'Ik ben meer waard dan dit, ik ga hier nu mee stoppen!'. Wat is geweest, is geweest. Leer de les, laat de pijn achter je.

Een heftig verlicht iemand zal zeggen dat het om een reden zo gegaan is, dat het zo moest zijn (en dat zal ook wel als je er daadwerkelijk van hebt geleerd om met meer liefde naar jezelf te kijken en daardoor niet meer gevoelig voor dit soort parasieten te zijn en te denken dat dit liefde is) maar zeg jij er inderdaad gewoon nu even 'godverdomme!' over. En richt dat gevoel op hem, niet op jezelf. Hij is de profiteur en de kwade geest, jij hebt alleen teveel aan een ander gedacht en niet aan jezelf. En dat laatste kan jij veranderen, hem niet.

En die ene waar je wel van kunt houden zonder pijn en schade, die kan pas langskomen als jij ook eerst je eigen weg en balans hebt gevonden. Cliché? O ja, zeker weten :puke: . Maar toch een waarheid als een koe....
quote:return_of_kreng schreef op 13 januari 2009 @ 16:36:

*ivm lengte: deze hele posting over eigenwaarde en grenzen stellen*

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven