Geld & Recht alle pijlers

Studieschuld zoon

15-01-2017 01:05 103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames en heren,

Aangezien ik al vaker bruikbaar advies op dit forum heb gekregen, stel ik opnieuw een vraag aan jullie

Mijn oudste zoon moet sinds deze maand verplicht beginnen met het aflossen van zijn studieschuld. Hij heeft een aantal jaren in een studentenhuis gewoond en zijn studieschuld bedraagt € 35.000. Hij moet van DUO maandelijks rond de 200 euro afbetalen. Over 15 jaar zal zijn studieschuld dan zijn afgelost.

Maar nu het volgende....mijn zoon woont sinds kort weer bij mijn man en mij in huis. Het zou mij niets verbazen als hij nog zeker 1 jaar misschien zelfs wel 2 jaar bij ons blijft wonen. Dit betekent voor hem veel minder vaste lasten. Hij woont gratis bij ons in en hij eet regelmatig mee. Aangezien hij op dit moment al een kleine buffer heeft (rond de € 8.000). Vind ik dat hij best meer dan 200 euro per maand kan aflossen aan zijn schuld bij DUO. Hoe meer hij aflost hoe sneller hij van zijn schulden af is (dit ook met het oog op de toekomst en het afsluiten van een eventuele hypotheek). Daarnaast kan hij het geld nu missen en is dit in de toekomst wellicht lastiger.

Uiteraard is hij uiteindelijk vrij om te beslissen of hij wel of niet meer per maand aflost dan de 200 euro die hij verplicht is om af te lossen. Toch wil ik wel het gesprek met hem hierover aangaan en hem advies geven.

Mijn vraag aan jullie: wat zouden jullie adviseren in deze specifieke situatie? Meer aflossen of sparen?

Groetjes Livva99
quote:Yggdrasil- schreef op 15 januari 2017 @ 08:57:

Studieschuld doet echt niets op hypotheek!

Bij mij afgelopen jaar wel. Sterker nog, ik had nog 600 euro over van de 20.000+ en als ik die 600 euro niet zou afbetalen zouden ze met het oorspronkelijke bedrag rekenen en had ik m'n huidige woning niet kunnen kopen.

3 banken, zelfde verhaal...
Hoe oud is je zoon?
Only dead fish go with the flow
Hoeveel inkomen heeft je zoon, gezien dat hij weer thuis woont? (Blijkbaar kan hij het niet betalen om op zichzelf te wonen?) Dan zou mijn eerste stap zijn om te kijken of hij nu nog in aanmerking komt voor verlaging van het maandbedrag.

Vervolgens zou ik op dit moment niet extra aflossen. Zoals hierboven al gezegd: de rente is zo laag dat het bijna niet loont. Met een buffer op de bank kan je op een later moment zelf bepalen wat je doet. Zoals in 1x een bedrag aflossen op het moment dat de rente wel serieus stijgt of als je dat huis daadwerkelijk wilt gaan kopen.

Het komt op mij allemaal heel betuttelend over trouwens. Je zoon is volwassen en mag zijn eigen financiële keuzes maken. Hij hoeft aan jullie geen verantwoording meer af te leggen.
quote:Stjerna83 schreef op 15 januari 2017 @ 08:59:

[...]

Bij mij afgelopen jaar wel. Sterker nog, ik had nog 600 euro over van de 20.000+ en als ik die 600 euro niet zou afbetalen zouden ze met het oorspronkelijke bedrag rekenen en had ik m'n huidige woning niet kunnen kopen.

3 banken, zelfde verhaal...

Nah wat weird.

Hier dus echt niet.
Oh dat is dan veranderd. Toen man en ik eens een oriënterend gesprek voerden met de hypotheekverstrekker zei hij dat extra aflossen geen enkele zin heeft omdat alleen naar het startbedrag wordt gekeken bij een hypotheek.

En wb BKR: dat klopt idd, was ff in de war. Maar je moet 'm wel melden, of nou ja 'moet', maar als je het niet doet en er gaat wat mis kan dat vervelende gevolgen hebben.
quote:lux. schreef op 15 januari 2017 @ 09:05:

Oh dat is dan veranderd. Toen man en ik eens een oriënterend gesprek voerden met de hypotheekverstrekker zei hij dat extra aflossen geen enkele zin heeft omdat alleen naar het startbedrag wordt gekeken bij een hypotheek.

En wb BKR: dat klopt idd, was ff in de war. Maar je moet 'm wel melden, of nou ja 'moet', maar als je het niet doet en er gaat wat mis kan dat vervelende gevolgen hebben.Ja dit is precies zo als ik het heb gehoord. Alleen was ik daarom blij dat ik wél extra had afgelost, want als je je hele studieschuld kwijt bent tellen ze het niet meer mee. Als ik dus maar een deel had afgelost en niet het geheel, had ik het idd beter als spaargeld kunnen hebben. Ik moest zelfs bewijs aanleveren toen ik alles had afgelost (nadat ik eerst had gezegd nog 600 open te hebben staan).
Studieschuld staat niet bij bkr

Er is niet naar gevraagd. We hebben het er nooit over gehad. We zijn ook al wat ouder, daarom misschien?

Iig wist ik van niks, tot dit topic
quote:Yggdrasil- schreef op 15 januari 2017 @ 09:02:

[...]

Nah wat weird.

Hier dus echt niet.

Jij hebt misschien al wat langer geleden gekocht? Voor ex-studenten is het op de woningmarkt veel moeilijker geworden sinds de crisis schijnbaar. Met man's studieschuld kunnen wij 50.000 euro minder lenen dan we zonder zouden kunnen. Totdat die op de laatste cent is afbetaald, of althans zo is dat ons geadviseerd. Misschien is dat nu veranderd omdat een aantal een andere ervaring hebben.

Dat is bizar als je bedenkt dat het bedrag dat we nu kunnen lenen per maand lagere woonlasten geeft dan toen we allebei een kamer moesten huren in de stad, terwijl we nu meer dan het dubbele te besteden hebben. Scheelt niet heel veel, maar toch.
En waarom vraag je geen kostgeld aan je volwassen zoon?
Only dead fish go with the flow
quote:endagmar schreef op 15 januari 2017 @ 01:25:

Ik moet volgend jaar beginnen met aflossen dus heb me hier ook een beetje in verdiept.

Volgens mij is het niet perse voordelig meer af te lossen, als je spaarrekening een hoger rente percentage heeft dan de rente op de lening. Dus als je zoon 1.5 % rente krijgt op zijn 8.000 euro spaargeld, en bij duo heeft hij 0.5 % rente, dan kan hij het geld beter op zijn spaar rekening laten staan. Het is ook wel fijn om een buffer te hebben, als hij wel over een paar jaar weer zelfstandig wilt gaan wonen.

Het voelt een beetje als de omgekeerde wereld want in mijn hoofd denk ik, hoe sneller aflossen hoe beter, maar ik dacht dat dit wel klopte en voordeliger is. Maar lees hier graag mee.

Ik weet niet of je studieschuld mee word genomen in je hypotheek.De spaarrente is momenteel 0,25%. En al jaren geen 1,5%
quote:Stjerna83 schreef op 15 januari 2017 @ 09:09:

[...]

Ja dit is precies zo als ik het heb gehoord. Alleen was ik daarom blij dat ik wél extra had afgelost, want als je je hele studieschuld kwijt bent tellen ze het niet meer mee. Als ik dus maar een deel had afgelost en niet het geheel, had ik het idd beter als spaargeld kunnen hebben. Ik moest zelfs bewijs aanleveren toen ik alles had afgelost (nadat ik eerst had gezegd nog 600 open te hebben staan).Ja er lopen hier nu 2 ervaringen door elkaar. Mijne, die zoals de jouwe is, is alleen van 2014, dus ik dacht misschien is dat nieuw. Mijn man lost daarom iig niet versneld af. Wij hebben uiteindelijk om andere redenen überhaupt niet gekocht dus mocht het over een paar jaar anders blijken te zijn dan kunnen we dat dan altijd nog overwegen.
quote:Philae2 schreef op 15 januari 2017 @ 08:53:

[...]

Lees de titel eens. Studieschuld ZOONWaarschijnlijk bedoelt ze dat TO misschien in werkelijkheid een dochter heeft maar om herkenning te voorkomen zoon heeft vermeld.
Bij studieschuld niet melden en wel een nhg hypotheek en dan in de problemen komen, dan heb je zwaar gedonder.

@yggdrasil denk dat daar het verschil zit.
quote:Tijdschriftenverslindster schreef op 15 januari 2017 @ 02:07:

Minnimouse en lilase: jullie mogen er anders over denken. Ik zeg alleen dat ik het niet zou waarderen als mijn ouders dergelijke info over mij op internet zetten, herkenbaar of niet herkenbaar. Ik bepaal zelf graag wat ik wel/niet met de anderen/internet deel en ik zou spaarsaldo privé vinden en als ik kinderen zou hebben, zou ik bijv. ook niet willen dat mijn ouders foto's van hen op internet zouden zetten, zeker niet zonder overleg met mij als ouder.Een foto lijkt me iets anders dan het noemen van een spaarsaldo op een anoniem forum waarbij we geen idee hebben wie TO en haar zoon zijn.
quote:thaliondhulinwen schreef op 15 januari 2017 @ 08:40:

Ik had iets minder studieschuld en was direct begonnen met aflossen. Bij mij en mijn vriend werd wel gewoon gekeken naar startbedrag (mei 2016).

Bij een eerder oriënterend gesprek bij de ing werd geadviseerd eerst te zorgen voor een goede spaarbuffer. Deze heb je sowieso nodig aangezien je nu nog maar 1% kan meefinancieren bij je hypotheek (in 2018 wordt deze zelfs naar 0% gezet). Je hebt zo al snel tot 10.000 euro eigen inleg nodig bij afsluiten nieuwe hypotheek en dan nog de kosten van aankleding huis.

De adviseur zei dan ook als je goed kan sparen (en je kan er van afblijven ), dan is dit beter dan versneld aflossen. Bij versneld aflossen heb je het geld sowieso niet meer. Op moment van daadwerkelijk een huis vinden en willen kopen, kun je dan altijd nog kijken of je studieschuld je in de weg zit en dan alsnog aflossen.

Voor mijn gevoel is het wel heel afhankelijk van welke regio je woont. Woon je buiten de randstad dan kun je prima een leuke woning kopen voor 2 ton en zit de studieschuld niet in de weg en in de randstand is het al snel dat de studieschuld je hypotheek zo drukt dat deze wel in de weg zit, omdat je voor 2 ton een stuk minder huis krijgt qua oppervlak en ligging. (Dit stukje puur op eigen ervaring en wat ik weet van vrienden en familie die afgelopen 3 jaren huizen hebben gekocht)

Dit zou ook mijn advies zijn. Sparen, sparen, sparen en minimaal aflossen. Naast het renteverschil stijgt het inkomen van je zoon ook nog eens harder dan de rente op de lening. Dus de waarde van de schuld worst vanzelf kleiner. Met een spaarpot ben je veel flexibeler dan met een afgeloste lening. Aflossen kan ook in één keer mocht het voor de hypotheek handig zijn.

Pas als je boven het bedrag zit waar je belasting gaat betalen, het overige in de aflossing stoppen.
quote:Yggdrasil- schreef op 15 januari 2017 @ 09:10:

Studieschuld staat niet bij bkr

Er is niet naar gevraagd. We hebben het er nooit over gehad. We zijn ook al wat ouder, daarom misschien?

Iig wist ik van niks, tot dit topic

Klopt.

Je mag (volgens huidige situatie) zelf beslissen of je studieschuld opgeeft.

Als het een hoge schuld is lijkt het mij wel wijselijk deze mee te nemen met oog op risico-analyse.
quote:shift.delete schreef op 15 januari 2017 @ 09:37:

[...]

Je mag (volgens huidige situatie) zelf beslissen of je studieschuld opgeeft.

Als het een hoge schuld is lijkt het mij wel wijselijk deze mee te nemen met oog op risico-analyse.

Dit.

En inderdaad...als je een hoge schuld hebt en toch best een fors bedrag (200 euro per maand) moet aflossen, dan is het verstandig dit mee te nemen bij de bank, zodat er rekening mee gehouden kan worden. Het hoeft dus niet.

Ik heb zelf ook een studieschuld en ben al een aantal jaren aan het afbetalen. Het bedrag is minder hoog als dat van jouw zoon TO. Ik heb zelf wel eens de neiging om extra af te lossen, maar dat is meer een psychisch ding: dan is die schuld maar weg. In mijn geval is het logischer om af te lossen op mijn hypotheekschuld (4% rente) dan op mijn studieschuld (0,8% rente).

Om een huis te kopen moet je tegenwoordig veel eigen geld meebrengen. Jouw zoon kan wellicht beter daar voor sparen, dan voor het aflossen van die schuld. Of hij lost gewoon een iets hoger maandbedrag af (300 euro), zodat het toch wat sneller gaat en spaart de rest. Ik zou persoonlijk de focus echt meer op sparen dan op het aflossen van de schuld leggen.
Als een hypotheekadviseur vraagt naar een studieschuld, gewoon liegen. Deden wij ook, anders ben je gewoon kansloos op de huizenmarkt. We kunnen de hypotheeklasten heel goed dragen met ons inkomen. Dat kunnen we echt zelf wel inschatten, wat voor ons verantwoord is qua lenen.
En helemaal eens met anderen, lekker laten sparen. Daar heb je veel meer aan bij het kopen van een huis.
quote:lux. schreef op 15 januari 2017 @ 09:17:

[...]

Ja er lopen hier nu 2 ervaringen door elkaar. Mijne, die zoals de jouwe is, is alleen van 2014, dus ik dacht misschien is dat nieuw. Mijn man lost daarom iig niet versneld af. Wij hebben uiteindelijk om andere redenen überhaupt niet gekocht dus mocht het over een paar jaar anders blijken te zijn dan kunnen we dat dan altijd nog overwegen.

Die van mij was van 2016 (augustus).

Ik snap wel dat je met deze kennis juist tot de conclusie komt om juist niet af te lossen.

Ik ben heel blij dat ik het wel had gedaan - want het dwong mij ook tot zuiniger leven en heb daarnaast nog 10.000 gespaard voor kosten koper.

bij mij heeft het dus goed uitgepakt qua timing. Maar alles overwegende zou ik hem adviseren heel goed te sparen
quote:thaliondhulinwen schreef op 15 januari 2017 @ 09:20:

Bij studieschuld niet melden en wel een nhg hypotheek en dan in de problemen komen, dan heb je zwaar gedonder.

@yggdrasil denk dat daar het verschil zit.

Dit!

Ik denk dat je goed moet uitzoeken wat de consequenties kunnen zijn van het verzwijgen/liegen.
quote:froufrou80 schreef op 15 januari 2017 @ 09:01:

Het komt op mij allemaal heel betuttelend over trouwens. Je zoon is volwassen en mag zijn eigen financiële keuzes maken. Hij hoeft aan jullie geen verantwoording meer af te leggen.Hij woont gratis bij zijn ouders, dus zo 'volwassen' is hij niet. Ik vind dat ze best wel wat voorwaarden mogen stellen aan zijn gratis kost en inwoning, bijv. dat hij met de extra financiële ruimte die hij daardoor heeft meer gaat aflossen of meer gaat sparen.
quote:elninjaa schreef op 15 januari 2017 @ 10:06:

Als een hypotheekadviseur vraagt naar een studieschuld, gewoon liegen. Deden wij ook, anders ben je gewoon kansloos op de huizenmarkt. We kunnen de hypotheeklasten heel goed dragen met ons inkomen. Dat kunnen we echt zelf wel inschatten, wat voor ons verantwoord is qua lenen.

Als je koopt met NHG is dit heel dom om te doen.

Dan ben je alle garanties van NHG kwijt zodra je er beroep op wil doen
quote:shadowfaxx schreef op 15 januari 2017 @ 10:46:

[...]

Als je koopt met NHG is dit heel dom om te doen.

Dan ben je alle garanties van NHG kwijt zodra je er beroep op wil doenDat wist ik niet. Mijn advies is dus niet per se altijd heel goed. Sorry!
Zelf heb ik 10.000 studieschuld. ( inmiddels nog maar 8000).

Mijn hypotheek adviseur rade aan die niet snel af te lossen, maar als je geld over hebt dat extra te sparen. Je kunt beter 10.000 studieschuld en 10.000 extra spaargeld hebben omdat je het geld dan voor alle extra kosten die bij het kopen van een huis komen kunt gebruiken.

Je kunt dan altijd ook beslissen om een deel af te lossen. Al houden niet alle hypotheek verstrekkers er rekening mee aangezien je maandbedrag ongewijzigd blijft en jij kasten dus ook.

Als je nu al aflost zit het geld vast, je kunt het beter achter de hand houden en op het moment van een huis komen overleggen met de hypotheek adviseur wat voor jou specifieke situatie slim is. Spaargeld houden (waardoor je minder hypotheek nodig hebt en misschien zelfs in een lagere hypotheekrente valt) of extra aflossen waardoor je meer hypotheek kunt krijgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven