Wat moet ik doen??

15-01-2009 11:08 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit met een dilemma en ik weet niet goed wat ik moet doen, duskom ik hier voor advies!

Het is een ingewikkeld verhaal maar ik zal proberen om het zo duidelijk mogelijk uit te leggen.

Mijn vriendin vindt al heel lang een man leuk/aantrekkelijk en uit de manier waarop hij naar haar kijkt vindt hij haar ook leuk, er is altijd wel een bepaalde spanning. Maar...hij is getrouwd. Mijn vriendin niet, zij is gescheiden. Omdat hij getrouwd is heeft mijn vriendin behalve dan een beetje flirten geen toenadering of wat dan ook naar hem gezocht. Tot op een gegeven moment ze contact hebben gekregen via Hyves. Nu hebben ze via de mail een paar maanden contact. Mijn vriendin is hem steeds leuker gaan vinden, ondanks waarschuwingen van mij dat ze moet kappen omdat hij getrouwd is. Ze besefte dat ook wel en heeft het contact gestopt.

Totdat hij afgelopen maandag belde....hij had zijn vrouw verlaten en zat nu bij zijn vrienden. Ze hebben nu voor het weekend afgesproken en natuurlijk gaat er wat gebeuren. Ik vond het nog allemaal heel snel gaan, maar goed, verbieden kan ik het haar niet.

Maar goed, het toeval wil, dat ik van een kennis gisteren hoorde, dat zij een stel kende dat onlangs uit elkaar was gegaan. De vrouw is ernstig (psychisch) ziek en haar man kan er niet mee omgaan. Zij staat voor een gedwongen opname, zo slecht gaat het met haar maar ipv dat haar man haar steunt is hij hem gesmeerd. Ze hebben ook 2 kinderen en die zijn nu bij opa en oma. Zonder dat die kennis namen noemde was het voor mij duidelijk dat het om die vent gaat die afgesproken heeft met mijn vriendin!!! Die kennis vroeg wel aan mij of ik mijn mond kon houden over dit verhaal...

Om een heel lang verhaal toch nog een beetje kort te maken, moet ik mijn vriendin waarschuwen wat voor lul van een vent het eigenlijk wel niet is (vond ik al) of hou ik mijn mond omdat die kennis dat gevraagd heeft?
Hoe weet je zo zeker dat het om dezelfde man gaat?
Omdat die kennis details noemde die volledig overeenkomen met die man en zijn gezin. (kan er alleen niet hier over uitweiden ivm herkenbaarheid)
anoniem_24540 wijzigde dit bericht op 15-01-2009 11:15
Reden: korte ei!!!
% gewijzigd
En waarom is het een lul van een vent?
Wat wil je ermee bereiken wanneer je dit aan je vriendin verteld?
Een niet geweldig huwelijk zal ook geen klappen kunnen hebben .

Het is ook wel heel erg gemakkelijk oordelen als je niet alle ins en outs weet of zelf erin zit .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Een lul van een vent...sowieso omdat hij mijn vriendin van af het begin probeerde te versieren terwijl hij getrouwd is.

En nu zijn vrouw zo ziek is dat hij hem smeert, vind ik, zachtjes uitgedrukt, niet netjes.
Weet je hoe lastig het is om samen te leven met iemand die psychisch ziek is?

En juist door oordelen van buitenaf, van mensen die geen idee hebben hoe zwaar het ook voor de partner is, die meteen roepne je moet m steunen ipv m smeren, en anders ben je een lul, voelen mensen zich schuldig als ze er gewoon echt niet mee kunnen omgaan en besluiten om voor hun eigen geluk te kiezen. Wordt die vrouw er echt beter van als haar man uit schuldgevoel bij haar blijft? Wordt die man er zelf beter van?

Voor mij is er een grens aan "in voor-en tegenspoed, en dat is als je jezelf verliest in een relatie.

Nu weten we niet wat er met die mevrouw aan de hand is, maar als ze moet worden opgenomen is het vrij heftig. Overigens vraag ik me wel af of ie wel de kinderen zou kunnen opvangen, maar in een tijdelijk onderkomen en met een fulltime baan is dat mss ook wat lastig.

Ik zou trouwens idd wel je mond houden over dat verhaal tegen je vriendin, maar wel tegen kennis zeggen dat je wel verwacht dat hij haar zelf op de hoogte brengt van de situatie. Vooral ook omdat de wereld straks over haar ook een oordeel zal hebben. het is echter niet aan jou om haar in te lichten, maar aan hem.
Dat hij het niet meer trekt maakt hem nog geen lul van een vent. Het verdient misschien niet de schoonheidsprijs, maar een partner met een psychische ziekte is meer dan zwaar.

Daarnaast vind ik wel dat je vriendin moet weten hoe de vork in de steel zit. Een gewone relatie verbreken is al heftig, een relatie verbreken waarbij 1 van de partners ziek is is nog veel heftiger.

Ik vind het eigenlijk erger dat hij zijn kinderen ergens laat en zelf weggaat dan dat hij de relatie met zijn vrouw verbreekt. Die kinderen hebben al genoeg aan hun hoofd met een zieke moeder en hebben recht op verzorgd worden door een ouder.

Maar ik zou, als je zéker weet dat het om dezelfde man gaat, je vriendin wel inlichten.
Het feit dat ie eerlijk toegeeft niet om te kunnen gaan met de ziekte van zijn vrouw vind ik ook wat van te zeggen. inderdaad flirten als je getrouwd bent is fout.
Laat je vriendin haar eigen boontjes doppen.

Ze is, neem ik aan, volwassen genoeg om dit zelf te kunnen beslissen.

Je hebt haar al gewaarschuwd, meer kun je niet doen. Ik zou me er verder ook niet mee bemoeien. Plus: je weet niet precies hoe dat in het huwelijk is gegaan.

Laat het aan je vriendin over om zelf al dan niet op haar "bek te gaan". Het is haar leven en niet het jouwe.
Ik denk dat je je vriendin haar eigen keuzes moet laten maken. Ze is een volwassen vrouw en die scheiding zal echt wel ter sprake komen dit weekend. Dan kan ze haar eigen conclusies trekken (en misschien zijn dat andere conclusies dan jij trekt; elk verhaal heeft twee kanten).
Wat Kreng zegt, de kennis zélf je vriendin in laten lichten, als ze elkaar kennen, is een beter idee. Maar kennen ze elkaar niet, dan zou ik het haar wél vertellen. Dan maar de gebeten hond, maar ik vind wel dat je vriendin dit moet weten, helemaal omdat er over haar net zo'n oordeel gevelt gaat worden als dat jij nu doet over die man.
Ik begrijp dat ik niet alle ins en outs ken, maar als een partner ernstig ziek is en de ander vertekt omdat hij het niet aankan...snap ik niet. Je steunt je partner toch? In goede en in slechte tijden? In voor-en in tegenspoed? Of heb ik een te rooskleurig beeld van wat een huwelijk inhoud?
Ik vind het geen lul van een vent alleen door jouw info. Het kan idd verschrikkelijk zwaar zijn om een partner met psychische problemen te hebben.

Ik zou trouwens wel tegen mijn vriendin vertellen wat ik gehoord heb maar vlg mij zou ik er wat neutraler in staan dan jij.
quote:jellybean schreef op 15 januari 2009 @ 11:21:

Ik begrijp dat ik niet alle ins en outs ken, maar als een partner ernstig ziek is en de ander vertekt omdat hij het niet aankan...snap ik niet. Je steunt je partner toch? In goede en in slechte tijden? In voor-en in tegenspoed? Of heb ik een te rooskleurig beeld van wat een huwelijk inhoud?Dan heb je een te rooskleurig beeld. Het leven met een partner met psychiatrische problemen kan een hel zijn en ik denk dat jij dat niet beseft anders zou je zo'n uitspraak niet doen.
Tja, je kan het ook net anders zien: het verklaart misschien waarom hij flirtte tijdens zijn huwelijk. Misschien was dat huwelijk al lang niet goed meer, maar bleef hij bij haar omdat ze ziek was, juist om haar te steunen maar kan hij dat nu niet meer aan.

Misschien dat hij juist daarom zo snel een afspraak maakt met een ander, omdat dat huwelijk al lang geen volwaardig huwelijk meer was.

Aan de andere kant, misschien is het inderdaad een lul van een vent. Misschien gaat hij altijd al vreemd en is de onzekere vrouw daarvan in de war geraakt.

Je weet t niet he, dus kan je ook maar beter niet te snel oordelen.

Ik zou wel aan je vriendin vertellen 'ik hoorde dit en dat, wat een overeenkomsten met jouw date he? Het zal hem toch niet zijn?'

Misschien weet jouw vriendin al lang hoe het zit met zijn vrouw, maar heeft ze dat jou niet verteld omdat ze weet dat jij er afwijzend op zou reageren.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
quote:jellybean schreef op 15 januari 2009 @ 11:21:

Ik begrijp dat ik niet alle ins en outs ken, maar als een partner ernstig ziek is en de ander vertekt omdat hij het niet aankan...snap ik niet. Je steunt je partner toch? In goede en in slechte tijden? In voor-en in tegenspoed? Of heb ik een te rooskleurig beeld van wat een huwelijk inhoud?Misschien is de liefde al heel lang weg . Dan is iemand steunen wel héél veel zwaarder dan wanneer je nog wel van iemand houdt .
Return of Kreng, toevalig weet ik hoe zwaar het is om met iemand te moeten leven die zwaar psychisch ziek is. Heb het van dichtbij mee gemaakt met mijn moeder, ruim 17 jaar geleden. Mijn vader heeft vanaf het begin mijn moeder, ruim 8 jaar lang, tot aan het einde gesteund en klaar gestaan voor haar. Dat stopte toen ze een einde maakte aan haar leven.

Dus dat ik het een lul van een vent vind komt mss ook door wat ik heb meegemaakt.
Als iemand psychisch ziek is was die relatie misschien al lang niets meer. Moet hij dan maar tot haar dood zich opofferen om bij die vrouw te blijven?

Beter dit dan iemand die van 2 walletjes wil blijven eten en aan z'n ex vast blijft hangen terwijl ie weer 'n nieuwe vriendin heeft.
Nou is de ene psychische ziekte de andere niet ......

Niet heel sterk zijn , of niet " nobel " zijn , of welke naam je er ook maar aan wilt geven , maakt je ook niet meteen een enorme lul .

Misschien had je vader een beter huwelijk , misschien speelt de tijd ook wel mee ( vroeger was opofferen vele malen normaler dan vandaag de dag waarin mensen meer voor zichzelf kiezen ) .
Hanzie, ik besef het maar al te goed dat leven met een psychiatrisch patient een hel kan zijn maar ondanks dat was mijn vader er voor mijn moeder en tot op de dag van vandaag heb ik daar ontzettend veel respect voor bij mijn vader.

Maar daar gaat het nu eigenlijk niet over.

Snappen jullie waarom ik twijfel? Wat door jullie gezegd wordt, je moet het wel vertellen omdat... en je moet het niet vertellen omdat...gaat ook allemaal door mijn hoofd heen.
Beetje te rooskleurig Jelly bean.

It takes two to tango....als de liefde goed zat zou hij geen flirt met een ander beginnen en zou hij bij zijn zieke vrouw blijven.

Het is moeilijk oordelen als je aan de zij lijn staat.

Ik heb een gewelddadige ex geestelijk en lichamelijk...alleen mijn beste vriendin en mijn huidige partner weten hier van...de rest vond hem zooooo zielig dat ik hem uiteindelijk na 10 jaar pogingen om weg te gaan uiteindelijk echt verlaten heb.

Ik ga me niet verdedigen to mijn oude buren en vrienden..maar oh wat een medelijden met de verlaten zielige meneerX!!!

Ik heb overigens vlak na het verlaten van hem mijn huidige vriend leren kennen..maar ondanks dat wordt ik hoer ed genoemd en denkt men omdat ik vrij snel een nieuwe vriend had ik die al wel al zal hebben gehad tijdens mijn huwelijk nou niet dus..maar jongens kom op laat iedereen in zijn/haar waarde.

Als jij denkt je vriendin te helpen door de man af te kraken waar zij wél gek op is...moet je dat doen,maar hou er rekening mee dat je dan een vriendschap op het spel kan zetten,misschien kun je er beter voor haar zijn als blijkt dat hij inderdaad de lul is die jij al dacht dat hij zou zijn...zonder te roepen ik wist het wel...

Hou je op de vlakte en steun je vriendin onvoorwaardelijk!!

Groetejs lilith
Je hebt aan die kennis belooft dat je je mond zou houden ........... dat had je dan niet toe moeten zeggen .
Omdat jouw vader wel sterk genoeg was, is elke ander dus een lul? ieder mens is anders enniet iedereen heeft dezelfde draagkracht. Of misschien was jouw vader ook doodsbang voor een oordeel van zijn omgeving, was het in zijn tjd nog meer not-done om te scheiden. anders is het hel nobel van hem dat ie 8 jaar van zijn leven heeft opgeoffert, maar kun je het iemand anders echt kwalijk nemen als die dat niet kan?

( En stel dat jouw vader er een minnares bij had om zijn situatie houdbaar te maken zonder dat jij dar iets van afwist? zou dat mogelijk zijn)?

En heeft die mevrouw dezelfde ziekte als jouw moeder?

Zoals BGB ook al opmerkt, een huwelijk dat toch al slecht is, kan minder hebben dan een goed huwelijk. Als je heel veel van elkaar houdt dan ben je mss wel bereid om je leven voor elkaar op te offeren. als het toch al slecht ging en dit komt erbij, dan is dat mss net de druppel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven