Honden in de buurt

29-01-2017 08:35 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, voor de hondenbezitters heb ik de volgende vraag. Wij hebben een cairn terriër reu en deze wordt bijna een jaar. We zijn samen op cursus geweest en hij is echt heel leuk en lief. Het is een echt doetje. Wil naar elke hond toe om te spelen groot of klein. Maar nu merk ik de laatste tijd steeds vaker dat andere honden die ik tegenkom aan de lijn steeds vaker proberen uit te halen naar hem en hij staat dan een beetje te kijken. Het probleem waar ik tegen aan loop is dat als hij een andere hond ziet ik hem niet meer meekrijg. Ik moet hem al slepen aan de lijn maar dat doe je ook niet. Dus dan sta ik vaak te wachten tot de andere hond er is en ze kunnen snuffelen en dat gaat steeds vaker mis. Van de andere hond uit dan. Ik moet er niet aan denken dat er eens iets gebeurd maar hoe krijg ik mijn hond zover dat hij netjes mee blijft lopen ook al ziet hij een andere hond? Hoe doen jullie dat?
Gewoon toch doorlopen, maakt toch niet uit hoe het er uit ziet?

Een ontmoeting tussen honden aan de lijn gaat bijna nooit goed omdat beide honden zich eerder willen verdedigen omdat ze vast zitten en dus geen kant op kunnen.

Daarnaast, als het misgaat bij zo'n ontmoeting is daar al een hoop communicatie tussen beide honden aan vooraf gegaan, zeggen dat het komt door die andere hond is dus een beetje kort door de bocht.
Hoi, je hebt een tamelijk klein ras en als je hond bijna een jaar is, dan is hij volwassen aan het worden.

Als hij in de tussentijd niet geleerd heeft hoe hij netjes een vreemde hond benaderd, dan komt hij nu op een leeftijd dat andere honden niet meer zomaar alles van hem accepteren, hij is geen pup meer. En wat honden netjes vinden is echt anders dan wat wij als netjes ervaren. Kwispelend recht op een andere hond afdenderen is bijvoorbeeld niet netjes hondengedrag.

Heb je meer met hem gedaan dan alleen een puppencursus? Want dan neem ik aan dat je prima geleerd hebt wat je kunt doen om je hond toch mee te krijgen.

En anders raad ik je aan om alsnog een basis of vervolg cursus te gaan volgen, is goed voor zowel jou als je hond.
Ja misschien toch mee blijven "sleuren" . Soms gebruik ik snoepjes... maar ik bedoel eigenlijk niet dat het perse aan de andere hond ligt maar onze hond staat te kwispelen en wil spelen en niet alle honden zijn daar van gediend. Maar waar ik woon zijn hele lange straten dus die zien elkaar al van ver aankomen en dan is het best lastig doorlopen. Hij is ook heel onderdanig en gaat gelijk liggen .
laat hem eens meegaan met een uitlaatservice. In een roedel leren ze snel sociaal gedrag
Een sterk roedel wordt door loslopende honden niet aangevallen. Dus breng je hond onder commando, zorg dat hij alleen maar oog voor jou heeft en de loslopende hond heeft niets om zich over op te winden.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik laat mijn hond naar de ander gaan als ik weet dat de andere hond het ook leuk vind anders niet. Om af te leiden kun je een spelletje doen. Leren negeren dus.
Ik heb een grote en sterke hond. Hij loopt keurig aan de lijn totdat we langs een andere hond lopen waar hij heel graag heen wil. Als tip van de hondencursus ben ik de afstand tussen hem en de andere hond gaan vergroten. Het trekken naar andere honden is flink afgenomen. Soms is het nog nodig om de afstand te vergroten maar meestal kan ik een andere hond gewoon voorbij lopen.

Oh en ik heb hem hier ook weleens bij zijn halsband meegesleurd. Gelukkig is dit niet meer nodig maar hij heeft er weinig van.
Vooral geduldig blijven en met veel liefde corrigeren.
Is je hond gecastreerd? Zo niet, dan ruikt hij nu ook als een volle reu, dat werkt niet in zijn voordeel. Soms vinden niet alle andere honden (/baasjes) het leuk om op gewacht te worden. Bij twijfel, beter van niet.

Wat je kunt doen, is iedere keer dat je een andere hond aan ziet komen, hem laten zitten ( voor een koekje bijvoorbeeld ) en bijvoorbeeld een pootje laten geven, zodat zijn aandacht op jou gericht moet blijven.

Minder tijdrovend is om gewoon de riem kort te houden, je pas iets te versnellen ( snelwandelen) en hem het commando "naast" te geven. Iedere keer dat hij dat weer even vergeet, corrigeer je hem even; naast. Dan leert hij zich op jou te focussen en op het commando netjes naast te blijven lopen.
Wat misschien helpt, een klein doosje met snoepjes erin doen. Wanneer jouw hond de andere hond ziet met het doosje schudden (zijn aandacht trekken) en net zo lang schudden totdat ie rustig meeloopt en wanneer je voorbij de hond bent krijgt hij een snoepje.

Wel moet hij eerst leren dat in dat doosje snoepjes zitten, en je moet echt lekkere snoepjes hebben en ook die hard genoeg zijn zodat er geluid ontstaat. Ik heb runderhart snoepjes, is ze dol op en rammelt lekker.
quote:lisa198 schreef op 29 januari 2017 @ 11:10:

Wat misschien helpt, een klein doosje met snoepjes erin doen. Wanneer jouw hond de andere hond ziet met het doosje schudden (zijn aandacht trekken) en net zo lang schudden totdat ie rustig meeloopt en wanneer je voorbij de hond bent krijgt hij een snoepje.

Wel moet hij eerst leren dat in dat doosje snoepjes zitten, en je moet echt lekkere snoepjes hebben en ook die hard genoeg zijn zodat er geluid ontstaat. Ik heb runderhart snoepjes, is ze dol op en rammelt lekker.Goeie tip.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Volgens onderzoek maken honden aangelijnd veel meer cortisol aan. Dat is een stresshormoon. Je zou je hond gewoon bij andere honden moeten laten op een terrein waar alle honden loslopen. Dan zul je zien dat het beter gaat.
Vooral de hond veel meenemen naar losloopgebied, los van de lijn leert hij veel beter om gewenst sociaal hondengedrag te vertonen.

Ik herken heel erg wat je typt en wij hebben de cursus 'Sociale Huis Hond' gedaan; en hij is echt ontzettend vooruit gegaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven