Gastouder of KDV

17-01-2009 13:44 99 berichten
Hoi allemaal,

Ik weet dat er eerder een topic over is geweest, maar kan het nergens meer vinden.

Dus sorry, maar nog een soortgelijk topic dus.

Ik heb de mogelijkheid tussen een gastouder aan huis of en KDV, voor één dag in de week voor mijn dochtertje van 4 maanden.

Het nadeel van het KDV lijkt me dat er minder aandacht voor mijn kindje is. Ze slaapt best moeilijk (geldt geloof ik wel voor veel baby's) en ik zie haar niet in zo'n "kooitje" liggen. Het nadeel van een gastouder is dat ze erg binnenkomt in ons leven en mijn dochtertje steeds in een één op één situatie is. Ook ben ik bang dat ze zomaar op kan zeggen of dat het opeens niet meer klikt.

Nou ja, ik ben benieuwd hoe jullie ervaringen zijn. Misschien zijn er nog voor- en nadelen waar ik niet aan heb gedacht en kan dat mijn keuze beinvloeden.

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken.

Liefs Kus
@Minismollie: ik heb op de website van UK gekeken (nooit van gehoord trouwens) en gezien dat er nog wat plaatsen zijn op de vrijdag. Die dag hebben wij nodig. Wie weet voelt dat KDV beter dan Compananny............ ik hoop het. Maandag gelijk even contact opnemen. In ieder geval bedankt voor je info. Ik laat het hier zeker weten als het wat wordt.
Alle reacties Link kopieren
Echt??? Dat van die fitness? Is dat topic er nog?
quote:molie schreef op 17 januari 2009 @ 18:11:

Echt??? Dat van die fitness? Is dat topic er nog?Nee, dat is verwijderd vanwege alle commotie. Hij was van Robijntje80 en die heeft tot verwijdering verzocht.
Kus, ben benieuwd of het wat wordt! Wij zijn erg tevreden tot nu toe. Verder ken ik een paar mensen wiens kinderen ook naar deze vestiging gaan/zijn gegaan en die zijn ook erg tevreden.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Minismollie, welke vestiging zit jij??
Ehm Kus... een andere dan de jouwe, want bij de mijne is geen plek op vrijdag. Maarre... ik ben hier al iets te herkenbaar aan het worden lately, ik wil het je prima vertellen, maar dus niet op dit topic. Je kunt me mailen op supersmollie apenstaartje gmail punt kom.
Oh enne, wel naar SUPERsmollie doen, niet naar MINIsmollie. Bedoel, tis een wonderkind, maar typen kan ze nog niet en lezen ook niet...
quote:return_of_kreng schreef op 17 januari 2009 @ 17:22:

Er stond hier laats anders een topic wat nu niet direct reclamewas voor de gastouders.

Mevrouw de gastmoeder was van plan de kindertjes in de ballenbak van de sportschool te dumpen, terwijl ze zelf lekker aan het fitnessen sloeg. Lijkt mij niet de bedoeling.

nou dat ligt eraan, ik zou die verantwoording zelf ook niet nemen, maar was dat niet met toestemming van de moeder zelf dan??

en hoeveel moeders doen dat niet met hun eigen kinderen dan ??

Tot aan de mac donalds toe toch.

Ik zie ook KDV groepen buiten in de stad lopen waarvan er eentje de weg op schiet omdat er te weinig juffies bij zijn.

En altijd zeggen dat het goed gaat, ook als dat niet zo is, anders ben je een klant kwijt, mijn ding is het niet.

Haha SUPERsmollie sorry!!!!!!!

Beetje verstrooid.
quote:return_of_kreng schreef op 17 januari 2009 @ 17:22:

Er stond hier laats anders een topic wat nu niet direct reclamewas voor de gastouders.

Mevrouw de gastmoeder was van plan de kindertjes in de ballenbak van de sportschool te dumpen, terwijl ze zelf lekker aan het fitnessen sloeg. Lijkt mij niet de bedoeling.

Dan heb jij niet goed mijn verhaal gelezen! Het was zo, dat op de maandag mijn zoontje op zwemles zou moeten. En in dat uurtje konden de kids in Kinderland even spelen onder begeleiding. En omdat Kinderland er erg leuk uit zag, ze konden daar vanalles doen. Had ik het idee dat ze liever daar gingen knutselen als op het bankje blijven plakken. En omdat ik verplicht was een lidmaatschap af te nemen voor fitness (anders kon mijn zoon geen zwemles nemen) kost in totaal 118¤ had ik zoiets van als kids daar aan het spelen zijn kon ik wel ff een half uurtje fitnessen. Dat was tevens om puur de kosten er uit te kunnen halen. En omdat ik die dag 1 oppaskindje heb van 5 jaar en haar moeder het niet zo'n probleem vond zag ik het kwaad er echt niet van in.

Wel is het onverantwoord als je zonder overleg zou doen, maar dat heb ik niet gedaan. En omdat er in mijn verhaal èèn zin door het verkeerde keelgat schoot kreeg ik meteen de volle laag.

En ik heb de dagen er na ook over nagedacht en is het idd niet goed van mij geweest om dat te gaan overwegen. Verantwoordelijkheid ligt idd bij mij! Maar ik was zo enthousiast over dat mijn zoon gelijk kon zwemmen en Kinderland er erg leuk uit zag dat ik eigenlijk gewoon vergat van , hey dit kan ik eigenlijk niet doen.

Ik ben niet voor niets onder dat lidmaatschap uit proberen te komen. En dat is gelukkig gelukt!

Inmiddels zwemt mijn zoon nu ergens anders, op de zaterdagochtend.

En ik vind dat ik op dat moment te impulsief een te snelle beslissing nam mij dat nog geen verkeerde gastouder maakt.

Lees wel ergere dingen hier, zoals oppaskindjes alleen laten. Dat zou ik dus echt nooit van mijn leven doen. Een oppaskindje in een vreemd bedje in een ander huis achterlaten. Maar goed dat kan dan weer wel.

Anyway ik weet van mezelf hoe het precies zit, dus hou aub je vooroordelen voor je. Meestal degene die hier lopen te schelden op andere moeders zijn meestal in hun eigen opvoeding erg ontaard.
quote:sarah2ndlife schreef op 17 januari 2009 @ 19:30:

[...]

nou dat ligt eraan, ik zou die verantwoording zelf ook niet nemen, maar was dat niet met toestemming van de moeder zelf dan??

en hoeveel moeders doen dat niet met hun eigen kinderen dan ??

Tot aan de mac donalds toe toch.

Ik zie ook KDV groepen buiten in de stad lopen waarvan er eentje de weg op schiet omdat er te weinig juffies bij zijn.

En altijd zeggen dat het goed gaat, ook als dat niet zo is, anders ben je een klant kwijt, mijn ding is het niet.

idd was dat met toestemming,
Ik heb geen ervaring met kdv maar wel met gastouder, daarover ben ik erg positief.

Ik heb tijdens de zwangerschap natuurlijk al rondgekeken en vond een gastouder een fijn idee omdat het kleinschaliger is en persoonlijker, en uiteraard ging ik toen uit van een kleine baby, want baby zou vanaf dat ik weer zou gaan werken, naar de opvang gaan.

Ik had toen geen goed gevoel over het feit dat ik mn kleine baby naar een kdv zou moeten brengen.

Ik realiseer met dat je beide ook een beetje "mazzel" moet hebben zowel bij een kdv als een ga moet het gewoon klikken.

Wij hebben vanaf dag 1 een ga waar we heel erg blij mee zijn. Zij heeft zelf 2 kindjes waarvan er 1 op school zit, en 1 is overdag nog thuis, zelfde leeftijd als mijn zoon, net 1 jaar geworden. Verder heeft zij soms nog de dochter van haar zus over de vloer.

In het begin was ik vooral heel blij dat zij zich geheel kon aanpassen aan het ritme van mn zoon, hij was wel een goeie eter maar geen goeie slaper in het begin en zij nam alle tijd voor hem.

Nu kan hij evengoed met anders kindjes spelen, er zijn altijd anderen in de buurt.

Nu kan dat natuurlijk per gastouder verschillen, je moet uiteraard een klik hebben.
Robijntje, ik heb je topic niet gevolgd hoor, maar als je zelf weet dat het goed zit hoef je je toch ook niet zo aangevallen te voelen? Dan haal je toch je schouders op en denk je: lamalulluh?
Ja dat is makkelijker gezegd als gedaan. Ik trek mij dat dan teveel aan. Maar goed het is al goed zo..
Ik ben helemaal vóór KDV's, allebei de dochters gaan er met veel plezier dagelijks heen, maar als het maar voor 1 dag in de week is zou ik denk ik wel voor een gastouder gaan.

Het duurt best even voor een kindje gewend is aan de creche en als ze maar zo weinig gaat kan ik me voorstellen dat het wennen best heel lang kan duren. Met een gastouder aan huis is de omschakeling niet zo heftig elke week.

Robijntje, good for you dat je durft toe te geven dat je fout zat en dat je er ook iets mee gedaan hebt.
Ainne, ik wilde het laatst al zeggen, maar ik vind je onderschrift echt helemaal goed!
quote:Robijntje80 schreef op 17 januari 2009 @ 22:09:

[...]

Dan heb jij niet goed mijn verhaal gelezen! Het was zo, dat op de maandag mijn zoontje op zwemles zou moeten. En in dat uurtje konden de kids in Kinderland even spelen onder begeleiding. En omdat Kinderland er erg leuk uit zag, ze konden daar vanalles doen. Had ik het idee dat ze liever daar gingen knutselen als op het bankje blijven plakken. En omdat ik verplicht was een lidmaatschap af te nemen voor fitness (anders kon mijn zoon geen zwemles nemen) kost in totaal 118¤ had ik zoiets van als kids daar aan het spelen zijn kon ik wel ff een half uurtje fitnessen. Dat was tevens om puur de kosten er uit te kunnen halen. En omdat ik die dag 1 oppaskindje heb van 5 jaar en haar moeder het niet zo'n probleem vond zag ik het kwaad er echt niet van in.

Wel is het onverantwoord als je zonder overleg zou doen, maar dat heb ik niet gedaan. En omdat er in mijn verhaal èèn zin door het verkeerde keelgat schoot kreeg ik meteen de volle laag.

En ik heb de dagen er na ook over nagedacht en is het idd niet goed van mij geweest om dat te gaan overwegen. Verantwoordelijkheid ligt idd bij mij! Maar ik was zo enthousiast over dat mijn zoon gelijk kon zwemmen en Kinderland er erg leuk uit zag dat ik eigenlijk gewoon vergat van , hey dit kan ik eigenlijk niet doen.

Ik ben niet voor niets onder dat lidmaatschap uit proberen te komen. En dat is gelukkig gelukt!

Inmiddels zwemt mijn zoon nu ergens anders, op de zaterdagochtend.

En ik vind dat ik op dat moment te impulsief een te snelle beslissing nam mij dat nog geen verkeerde gastouder maakt.

Lees wel ergere dingen hier, zoals oppaskindjes alleen laten. Dat zou ik dus echt nooit van mijn leven doen. Een oppaskindje in een vreemd bedje in een ander huis achterlaten. Maar goed dat kan dan weer wel.

Anyway ik weet van mezelf hoe het precies zit, dus hou aub je vooroordelen voor je. Meestal degene die hier lopen te schelden op andere moeders zijn meestal in hun eigen opvoeding erg ontaard. Aaaaaaaaaaaah, fijn om nu het verhaal is van de andere kant te horen. Ik had een stukje topic gelezen maar voordat ik het af kon lezen was het al weggehaald. Toch fijn dat je het niet hebt gedaan maar ik begrijp best dat, wanneer de moeder er toestemming voor heeft gegeven, het het overwegen waard was.
Oh thanks Smollebol. Eigenlijik is het niet waar hoor, want IK ben Mrs A. Right uiteraard...!
Ach... dat ik dat niet zelf had bedacht!
Ja ik zou op die dag maar èèn oppaskindje hebben en haar moeder vond het geen probleem. Het is ook zo dat ik met haar inmiddels goed bevriend ben geraakt en wij regelmatig uitstapjes met zijn tweeën doen. Maar uiteindelijk kon ik mijn oppaskindje ook niet meenemen, want alleen je eigen kinderen konden in Kinderland blijven.

Dus achteraf is dat maar goed ook. Ik ben idd verantwoordelijk voor mijn oppaskindjes. Soms heb ik wel vaker als ik te enthousiast ben over iets dat ik al snel vergeet van oh maar dat kan eigenlijk niet.

Maar goed het is nu opgelost en kon het lidmaatschap beeïndigen.En heb inmiddels mijn zoon ergens anders kunnen aanmelden, zoonlief is vandaag voor het eerst gaan zwemmen
Ik geloof dat Kreng het verhaal redelijk goed gelezen heeft, want zoals Robijntje het nu hier neerzet stond het niet in haar eigen topic. De prioriteiten lagen daar behoorlijk anders en de volgorde was ook anders. Maar goed, ik bemoei me er niet meer mee. Maar het feit dat er dus gastouders zijn die zo enthousiast worden dat ze niet meer weten wat wel en niet kan lijkt mij een goede reden om een KDV te kiezen, dan is er tenminste een beleid en controle van meerdere leidsters.
Robijntje, je hoeft je helemaal niks af te vragen, je had de toestemming van moeder .Punt.

nee dan het stuk in de Telegraaf vandaag, KDV juffies hebben niet goed opgelet en peutertje heeft een pan kokend water over zich heen gekregen, maar waar het KDV zich het meest druk om maakte was de goede naam van het bedrijf.

Ik heb een aantal redenen om een anti pathie tegen KDV te hebben.

ten eerste heb ik een aantal kennissen die werken voor zo een bedrijf dus ik weet wat prioriteiten heeft en das niet altijd het juist weergeven van de realiteit hoe jouw kind gedijt,

en ten 2e heb ik vrienden waarvan de baby is gestorven op het KDV omdat juffie even vergeten was een muziekdoosje te verwijderen en het babietje is gestikt door de draad ervan wat verstrengelt is geraakt om t nekje.

Dus nee, die van mij hebben ze nooit gekregen, ik heb ze gewoon zelf thuis gehouden tot aan school.
Overigens past het KDV waar mijn kinderen naartoe gaan zich ook aan naar de behoeften van mijn kinderen. De baby's hebben gewoon hun eigen schema, zoals ze dat thuis gewend zijn. Dochterlief had veel moeite met in slaap vallen en was veel wakker en zat veel op schoot. Steeds als ik het KDV binnenkwam zat ze lekker bij een leidster op schoot. En ik kwam steeds op andere tijden (ook om te voeden namelijk) en dat was dus niet omdat ik kwam.

En pas als ze zo groot zijn dat ze thuis ook een schema volgen van slapen en eten doen ze dat daar ook.

Verder vind ik het prettig dat ze alle leidster kennen, ook van de andere 2 groepen, zodat als er een leidster ziek is ze niet schrikken van een andere leidster. Ze kennen alle kindjes op het hele KDV (zijn maar 3 groepen) en voelen zich altijd thuis, ook als er toevallig eens een andere leidster is.

Ik vind het fijn dat er een pedagogisch beleid is, gericht op het zelfstandig maken van kinderen, dat er controle is, gesprekken over de ontwikkeling, de mogelijkheid om klachten te bespreken zonder dat het direct persoonlijk wordt, meerder kindjes om mee te spelen en veel speelmogelijkheden. Leuke activiteiten en dat ze leren om op hun beurt te wachten.

Ik wilde juist níet dat mijn kinderen de hele dag de volle aandacht van een volwassene hadden. Lijkt me namelijk heel ongezond. Daarbij, ik heb wel even een gastouder overwogen omdat de jongste eerst niet naar een KDV mocht ivm zijn gezondheid, kreeg ik alleen maar reacties als 'ik ben toch thuis, dus laat maar komen jouw kinderen' en daar pas ik voor, iemand anders thuisblijfmoederschap financieren.

KDV heeft al nadeel dat ze niet zo flexibel zijn en gebonden zijn aan vaste openingstijden. Als ik toevallig verder moest reizen hadden we een probleem.
Weet je, er kunnen áltijd dingen foutgaan, je kunt de verkeerde gastouder treffen, je kunt de verkeerde creche treffen. Stukjes uit de telegraaf heb ik geen boodschap aan, volgende week zou het een stukje over een gastouder kunnen zijn.

Zelf heb ik nog geen dag spijt gehad van onze keuze (kdv), maar kan me net zo goed voorstellen dat een gastouder beter bij andere kindjes/ouders past.

In dit geval - één dag per week - denk ik dat ik voor een gastouder zou gaan, helemaal omdat het bij TO thuis is.
En nooit slechte verhalen gehoord over scholen Sarah?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven