Werk & Studie alle pijlers

Toegepaste psychologie

07-02-2017 16:24 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!

Vorig jaar heb ik de opleiding MBO Dierverzorgende niveau 3 afgerond.

Eigenlijk heb ik altijd al graag Psychologe willen worden, maar vond dat ik daar zelf eerst stabieler voor moest zijn.

Op dit moment zit ik midden in een revalidatietraject voor fibromyalgie.

En is het voor mezelf eigenlijk nog duidelijker geworden dat Psychologie mij ligt.

Ondertussen ben ik me aan het oriënteren op een opleiding, en kwam uit op de

opleiding HBO Toegepaste Psychologie GGZ Volwassenen en ouderen via LOI.

Nu mijn vraag: De opleiding duurt 3 jaar, en je kan via deze opleiding bij verschillende instellingen werken.

Is dit een volwaardige opleiding?

Ook lijkt het me geweldig om uiteindelijk Dierverzorging en Psychologie te combineren.

Ik merk dat honden veel los kunnen maken in mensen, en dat het vertrouwen er daardoor sneller is.

Hoe denken jullie daar over?

Bedankt alvast voor de reacties!
Hoi!

toegepaste psychologie is een erg heftige studie...

Waar je rekening mee moet houden;

- als je een thuis studie begint moet je echt HEEL erg gedisciplineerd zijn.. Geloof me, ik heb het geprobeerd en het is lastig!

- voor dit soort opleidingen zijn stages verplicht, je dient zelf opzoek te gaan want het LOI gaat je niet helpen...

- Denk je dat je een HBO opleiding aankan in combinatie met je fibro?

Waarom wil je een thuis studie beginnen en niet naar een HS gaan?

groetjes
Waarom niet gewoon naar het HBO en voltijds deze opleiding volgen?
Waarom via LOI en niet gewoon op het HBO?

Op HBO is het een 4 jarige (fulltime )opleiding dus 3 jaar op loi lijkt mij wel verschil??

Niet te vergelijken dan maar heb verder niet veel kennis van LOI opleidingen.

Vermoed dat kwaliteit op hbo beter is en ook incl stages die erg belangrijk zijn.
doen
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
quote:jua schreef op 07 februari 2017 @ 16:28:

Op HBO is het een 4 jarige (fulltime )opleiding dus 3 jaar op loi lijkt mij wel verschil??

Vermoed dat kwaliteit op hbo beter is en ook incl stages die erg belangrijk zijn.Bij een reguliere opleiding heb je vakantie, bij de LOI is de duur van 3 jaar gebaseerd op doorstuderen zonder vakanties.
quote:jua schreef op 07 februari 2017 @ 16:28:

Vermoed dat kwaliteit op hbo beter is en ook incl stages die erg belangrijk zijn.

De kwaliteiten zijn hetzelfde. ze moeten immers het zelfde diploma leveren.

Bij het LOI doe je het alleen helemaal zelf.. kan je niet naar een leerkracht stappen met legt u het me nog eens uit...

behalve dat zijn bedrijven vaak voor mensen die op een HS hebben gezeten.. ipv een thuis studie hebben gedaan...
Onderzoek ook eens wat je met deze opleiding kunt. Mijn dochter is vorig jaar afgestudeerd in toegepaste psychologie, en zij zegt dat het erg breed is en je er niet zoveel mee kunt.

Nu zit ze op de uni.
TO, ik vind psychologie een mooi vak en de combinatie met dieren lijkt me superinteressant. De stage- en baankansen zijn echter enorm beperkt door een overschot aan studenten, dus als je het echt ziet als een investering in jouw toekomstige broodwinning, dan kun je flink teleurgesteld worden.
quote:Sofa-Queen schreef op 07 februari 2017 @ 16:27:

Hoi!

toegepaste psychologie is een erg heftige studie...

Waar je rekening mee moet houden;

- als je een thuis studie begint moet je echt HEEL erg gedisciplineerd zijn.. Geloof me, ik heb het geprobeerd en het is lastig!

- voor dit soort opleidingen zijn stages verplicht, je dient zelf opzoek te gaan want het LOI gaat je niet helpen...

- Denk je dat je een HBO opleiding aankan in combinatie met je fibro?

Waarom wil je een thuis studie beginnen en niet naar een HS gaan?

groetjes

Bedankt voor je snelle reactie!

Thuisstudie heb je inderdaad veel discipline voor nodig! Maar ik merkte op school altijd al dat ik thuis veel makkelijker kan werken dan op school. Had altijd problemen met concentreren met meerdere geluiden om me heen.

Ik was inderdaad van plan voor ik met de opleiding begin te zorgen dat ik al een stage plek heb.

Want las ook dat sommige bedrijven liever geen LOI studenten aannemen qua stages (wat ik me ook wel kan voorstellen)!

En qua fibro gaat het denk ik wel lukken! Op dit moment nog niet, omdat ik 3 dagen in het revalidatiecentrum ben. We zijn nu bezig met opbouwen van energie. Dat gaat al stap voor stap beter (zit er nu een maand en nog 2 maanden te gaan).

En als ik er dingen voor ga laten, kom je weer in een cirkel waar ik dus absoluut uit wil
Bedankt voor alle reacties! De reden dat ik een LOI opleiding wil gaan doen, is omdat ik er uiteindelijk ook graag bij wil werken.

Ben 24 jaar, dus dan wil je ook graag een keer op eigen benen staan
quote:Pluisi schreef op 07 februari 2017 @ 16:33:

Onderzoek ook eens wat je met deze opleiding kunt. Mijn dochter is vorig jaar afgestudeerd in toegepaste psychologie, en zij zegt dat het erg breed is en je er niet zoveel mee kunt.

Nu zit ze op de uni.Bedankt! Ja, dat ga ik zeker doen! Wil wel zeker weten dat ik hier ook iets aan heb. (nja zeker weten doe je het nooit)
Je weet dat je na deze studie nog geen psycholoog bent?
quote:-NummerZoveel- schreef op 07 februari 2017 @ 16:33:

TO, ik vind psychologie een mooi vak en de combinatie met dieren lijkt me superinteressant. De stage- en baankansen zijn echter enorm beperkt door een overschot aan studenten, dus als je het echt ziet als een investering in jouw toekomstige broodwinning, dan kun je flink teleurgesteld worden.

Bedankt voor de reactie! Ja, dat is het zeker! Ik merk bij onze honden hoe gevoelig ze zijn voor bepaalde emoties.

Ze weten al eerder hoe we ons voelen dat wij dat doen. Ik ben heel benieuwd in hoeverre dat te combineren is!

Dat is waar, dat is wel echt het nadeel! Maar uiteindelijk is dat met elk vakgebied zo.
quote:dk1992 schreef op 07 februari 2017 @ 16:36:

[...]

Bedankt voor je snelle reactie!

Thuisstudie heb je inderdaad veel discipline voor nodig! Maar ik merkte op school altijd al dat ik thuis veel makkelijker kan werken dan op school. Had altijd problemen met concentreren met meerdere geluiden om me heen.

Ik was inderdaad van plan voor ik met de opleiding begin te zorgen dat ik al een stage plek heb.

Want las ook dat sommige bedrijven liever geen LOI studenten aannemen qua stages (wat ik me ook wel kan voorstellen)!

En qua fibro gaat het denk ik wel lukken! Op dit moment nog niet, omdat ik 3 dagen in het revalidatiecentrum ben. We zijn nu bezig met opbouwen van energie. Dat gaat al stap voor stap beter (zit er nu een maand en nog 2 maanden te gaan).

En als ik er dingen voor ga laten, kom je weer in een cirkel waar ik dus absoluut uit wil

Misschien een tip, bij veel thuis studie bedrijven kan je een proef aanvragen. Je ontvangt dan het hele pakket maar hebt 2 weken of 2 maanden? dat weet ik even niet meer de tijd om te kijken of je het wat vind.

Thuis kan je je beter concentreren maar ook TE snel denken vandaag sla ik even over...

Succes met het nemen van je beslissing!
quote:dk1992 schreef op 07 februari 2017 @ 16:41:

[...]

Bedankt voor de reactie! Ja, dat is het zeker! Ik merk bij onze honden hoe gevoelig ze zijn voor bepaalde emoties.

Ze weten al eerder hoe we ons voelen dat wij dat doen. Ik ben heel benieuwd in hoeverre dat te combineren is!

Dat is waar, dat is wel echt het nadeel! Maar uiteindelijk is dat met elk vakgebied zo.Alhoewel honden meer begrijpen dan we denken, zijn er vaak ook heel lichamelijke oorzaken voor wat honden "aanvoelen". Dat komt doordat zij hun zintuigen heel anders kunnen gebruiken dan wij, waardoor zij dingen soms opmerken die wij niet bij een ander - of zelfs bij onszelf - kunnen opmerken. Wat simpele voorbeelden daarvan zijn bijv angst en zwangerschap, dat kunnen zij letterlijk ruiken.
Er is een overschot aan psychologen. Wat je met HBO psychologie aanmoet weten mensen in het werkveld ook nog niet helemaal. In praktijk zie ik dat die mensen een functie hebben die ze met MWD of SPH ook zouden kunnen doen. Het heeft niet heel veel toegevoegde waarde en je bent ook géén psycholoog als je je HBO toegepaste psychologie hebt.

Daarnaast heeft een papiertje via de LOI in het werkveld zo goed als géén waarde. Nog los van dat als je al wat issues hebt het vrijwel onmogelijk is om dat in je eentje thuis af te ronden. Er is al een overschot aan mensen met een opleiding die wat meer betrouwbaar is. Niet dat de LOI geen goede stof aanbiedt hoor, maar je baankansen zijn echt 0 in dit werkveld met een LOI opleiding.

Met alleen de stof tot je nemen ben je er niet.

Werken met dieren en hulpverlening vind ik dan weer wél heel veel meerwaarde hebben. Prima idee, wordt ook al wel veel gedaan. Maar ga alsjeblieft investeren in een échte school, met echte docenten, echte klasgenoten, dan leer je het meest, loop je stages, wissel je ervaringen uit, enz.
Ik weet dat je bij SPH maar heel weinig maar school hoeft, dus dan kun je altijd nog naast je studie gaan werken Bij SPH krijg je ook een psychologie. Ik raad je wel echt aan om op een gewone HS te gaan studeren, de werkgelegenheid binnen die factor is al laag, en de kans dat je wordt aangenomen met een LOI cursus is helaas nog minder.
Waarom ga je niet proberen om deeltijd de opleiding te doen? Kun je een beetje werken en je opleiding afmaken.

Overigens weet ik niet zo goed wat je met de opleiding kunt? Ik heb een master op de uni gedaan en kwam toen ook redelijk veel studenten tegen met deze hbo opleiding.
Een LOI-opleiding wordt absoluut niet als volwaardig gezien binnen het werkveld. Het is een garantie op werkloosheid. Geef er je geld niet aan uit en ga naar een reguliere hogeschool met begeleiding alsjeblieft.
Word je al toegelaten met mbo-3? Op zich is het een stap richting psycholoog (dan moet je na toegepaste psychologie nog toegelaten worden op de uni en 2-3 jaar studeren en dan ben je basispsycholoog). Ik zou het niet bij LOI doen, maar bij een hogeschool. Kan het ook in deeltijd? Dan kan je erbij werken.

Toegepaste psychologie biedt niet echt onwijze banenkansen en je bent dan geen psycholoog. Als je meer richting hulpverlening wil en dan in combi met dieren is SPH misschien passender op het HBO of misschien MWD.
Zoals anderen al zeggen ben je met TP geen psycholoog. Daarvoor zul je toch echt het universitaire traject (4 jaar) moeten doen. Zelfs dan ben je alleen basispsycholoog en de baankansen zijn daarvoor heel klein. De combi psychologie en dieren is mooi en nuttig, maar ik zou daarvoor een andere route gaan proberen. Bijv via de praktijk? Informeer bij kngf of iets soortgelijks?
Bedankt voor alle tips en adviezen! Ik heb er vanmorgen met mijn fysiotherapeute in het traject over gehad, en ga het bespreken met mijn psycholoog. Ze willen me begeleiden in studie/werk, en mijn casemanager is ook psychologe, dus dat moet goed komen :-) Ik neem de tips ook zeker mee met de gesprekken!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven