Geld & Recht alle pijlers

Gebruik Disney afbeeldingen

07-02-2017 22:15 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hej,

Naast mijn baan ben ik regelmatig bezig met het maken van muurschilderingen voor vrienden en familie. Ik denk er over een eigen onderneming op te starten, en het schilderen verder uit te breiden.

Bij mensen die bedrijfsmatig muurschilderingen maken zie ik veel Disney afbeeldingen terugkomen. Nu vraag ik me af in welke mate het geoorloofd is bestaande dinsney afbeeldingen te gebruiken.

Mocht je informatie hebben, hoor ik het graag.
Een kennis van mij maakt taarten, oa met Disney.

Van haar begreep ik dat ze het wel mag maken, maar het bv geen Mickey Mouse-taart mag noemen. Dan moet ze het taart met muis noemen
Op dit soort afbeeldingen rust auteursrechten en mag je niet zomaar gebruiken.

Disney, Studio 100 en Mercis BV (uitgever Nijntje) zijn hier behoorlijk actief in en hun advocaten schrijven regelmatig bedrijven aan die deze afbeeldingen gebruiken zonder toestemming (lees: hoge betaling voor gebruik van)

Overigens geld dit verbod echt voor de afbeelding, in het voorbeeld van itsme1973 is het voordeel dat je het een "taart met muis" noemt dat de taart minder snel in google omhoog plopt dan wanneer je de taart een Mickey Mouse-taart noemt

Weet van een taart Forum dat bovengenoemde partijen regelmatig bedrijfjes aanschrijven en meestal met eerst een waarschuwing om het binnen zoveel dagen te verwijderen en anders fikse boetes.
En als je nou eens aan disney vraagt hoeveel het kost om Mickey Mouse wel te gebruiken?
Lijkt me sterk dat Disney dat goed vindt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
ik vind het vooral erg onorigineel van die muurschilders, de tekening van een ander naschilderen

maar goed dat is je vraag niet

wettelijk gezien mag het niet, je verdient dan namelijk geld met een afbeelding waarvan de auteursrecht bij een ander ligt

technisch gezien zou je disney dus moeten betalen voor het gebruiken van de afbeelding, als ze er al toestemming voor geven

door het afbeelding-met-muis te noemen zal het je misschien lukken om stiekem te doen, omdat ze er dan minder snel achter komen dan afbeelding-met-mickey-mouse. maar officieel mag het nog steeds niet
wat je natuurlijk wel zou kunnen doen is disney tippen dat er allemaal bedrijfjes hun auteursrecht schaden dan raak je wel een hoop concurrentie kwijt, moet je zelf wel met andere mooie niet-disney afbeeldingen komen
Gewoon doen, Disney gaat dat echt niet allemaal checken bij mensen thuis.
quote:Pinda-Kaas schreef op 07 februari 2017 @ 23:04:

wat je natuurlijk wel zou kunnen doen is disney tippen dat er allemaal bedrijfjes hun auteursrecht schaden dan raak je wel een hoop concurrentie kwijt, moet je zelf wel met andere mooie niet-disney afbeeldingen komen
Ikzelf zou bij een legitieme onderneming, waarbij je natuurlijk ook foto's van eerder gemaakt werk wil laten zien, geen afbeeldingen waar je geen recht op hebt gebruiken.
Disney is er een die er een behoorlijke controle op na houdt en geef ze eens ongelijk. Je mag de afbeeldingen gebruiken als je er geen geld mee verdient, ook in dat geval is het netjes om dat eerst te vragen.

Of je gepakt wordt als je bij mensen thuis wat maakt en alleen via, via aan opdrachten komt, die kans is klein. Adverteer je via fb of instagram, dan is die kans al groter. Is het legaal, absoluut niet. Disney heeft copyright op deze karakters (en nog veel meer).

Als je een afbeelding van Mickey Mouse een Muis noemt is het nog steeds copyright schending want de afbeelding is gelijk (of in ieder geval geprobeerd om gelijk te maken aan) Mickey Mouse. Veel mensen 'buigen' de regels naar eigen inzicht of behoefte, maar de wet heeft daar weinig mee van doen. Copyright is een lastig onderwerp, vaak kan er minder dan je denkt als je er zelf geld aan wil verdienen.
Als je er besrijfsmatig iets mee gaat doen, dan moet je er ook voor betalen vind ik dan. Wat nou als jij mooie muurschilderingen maakt, anderen er een foto van nemen en vervolgens jouw werk verkopen als fotobehang waar jij geen cent voor krijgt. Dan vind je dat toch ook niet oke?
quote:yoshe schreef op 08 februari 2017 @ 04:50:

Als je er besrijfsmatig iets mee gaat doen, dan moet je er ook voor betalen vind ik dan. Dat vindt de wetgever ook........
Oh dear, how sad, never mind.
quote:Ma-de-lief-ke schreef op 07 februari 2017 @ 22:38:

Weet van een taart Forum dat bovengenoemde partijen regelmatig bedrijfjes aanschrijven en meestal met eerst een waarschuwing om het binnen zoveel dagen te verwijderen en anders fikse boetes.Dat valt mij nog reuze mee. Bij fotografen krijg je meestal gewoon de rekening, die al gauw een paar honderd euro bedraagt.
Er zijn wel eens kinderdagverblijven, etc. geweest die een boete hebben gehad. Dat waren dan wel de grotere ketens, dus veel meer zichtbaar dan 1 muurschildering. Vroeger was Disney daar heel streng mee, maar de laatste jaren hoor ik er niks meer over.

Het mag zeker weten niet, want je gebruikt het karakter van iemand anders.

De kans dat Disney het ziet en er stappen tegen neemt is echter klein... 1 muurschildering bij iemand thuis gaan ze nooit zien. Maar stel dat je er meer doet en ze op een website zet en bekend wordt... dat wordt al lastiger.

Ik teken ook, geen muurschilderingen en 100% eigen ontwerpen, maar over een jaar gaat dochter naar school en als ze dan een keer vragen of ik een Disney karakter teken op het raam ofzo... denk ik dat ik dat gewoon doe. Anders zou ik een eigen karakter moeten maken... kost het me nog meer werk ook, voor waarschijnlijk minder waardering.

Oftewel het mag 100% zeker weten niet, maar persoonlijk trek ik de grens bij als er geld mee wordt verdient en als het gepubliceerd wordt, zoals op een website. Binnen huiselijke kring maak ik me er niet druk om.

Maar wel lastig als je passie bij muurschilderingen ligt en daar echt een bedrijf mee wilt beginnen... :( Klanten willen toch de bekende karakters.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven