Lijf & Lijn alle pijlers

Mijn dochter is te dik

10-02-2017 22:15 297 berichten
Alle reacties Link kopieren
... en dat vind ik heel erg voor haar. Ze is 11, gaat na de zomer naar de middelbare school en ik zie haar dikker en dikker worden. Ze ziet het zelf ook en is daar niet blij mee.

Ik wil haar helpen maar weet niet hoe. Meer bewegen, minder snoepen maar wat is de balans bij kinderen en mogen ze afvallen? Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat in hun gewicht "moeten groeien" maar klopt dat wel?

Morgen gaat ze op de weegschaal en gaan we een plan van aanpak maken. Heeft iemand tips?
Al es gedacht dat het ook met hormonen te maken kan hebben?

Ze komt op een leeftijd dat die een rol kunnen beginnen spelen.

Mij heeft het gehamer en gezeur op mijn gewicht van mijn moeder vanaf mijn 13de net een eetprobleem opgeleverd.

Terwijl ... als ze had vastgesteld dat het lag aan mijn puberteit en hormonen het waarschijnlijk veel minder voor problemen had gezorgd.

(Ik was bijvoorbeeld altijd de kleinste en de magerste.

Ineens kwam ik 10 à 12 kilo bij en klopten de verhoudingen niet meer.

En paste ik geen kindermaten meer.

"Volwassen maten" op mijn 13 à 14 kon voor mijn moeder absoluut niet.

"En ik moest toch echt wel gaan afvallen, want ik had een grotere broekmaat dan zij". Ik had op 't moment dat ze dat zei maatje 40 en zij 38.)

Ik heb er heel lang eetbuien aan over gehouden.

Met alle gevolgen van dien voor mijn gewicht.
Je moet je kinderen leren om naar behoefte te eten. Geen trek, niet eten. Je lichaam geeft het prima aan als het eten nodig heeft.
.
quote:Mietrot schreef op 10 februari 2017 @ 23:30:

"Volwassen maten" op mijn 13 à 14 kon voor mijn moeder absoluut niet.

"En ik moest toch echt wel gaan afvallen, want ik had een grotere broekmaat dan zij". Ik had op 't moment dat ze dat zei maatje 40 en zij 38.)

Hej had jij dezelfde moeder als ik?
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Ik snap het echt niet. Je dochter is te dik. En dan ga jij haar cruesli of gedroogd fruit (is snoep) aanbieden om haar maar te laten eten.

Waarom moet ze eten terwijl ze geen trek heeft ?
.
quote:prinsesmaxima schreef op 10 februari 2017 @ 22:28:

Oei dat laatste moet dan echt drastisch veranderen. Daar word je moddervet van. Gewoon rustig een schema maken. En gezonde producten introduceren.

Van yoghurt met muesli word je moddervet?

Alsjeblieft TO, ga naar de huisarts, laat je doorverwijzen en laat je hier geen idiote ideeën aanpraten.
quote:LunchLover schreef op 10 februari 2017 @ 23:33:

[...]

Hej had jij dezelfde moeder als ik?

Als ik wist dat ik nog een zus had ...

Mijn eigen zus heeft aan haar - mijn moeder - gedrag 4 à 5 jaar anorexia en boulemie overgehouden.
De meeste meisjes krijgen vlak voor de groeispurt wat vetjes. Dan eten ze ook tegen de klippen op. Meestal trekt het weer recht als ze daarna gaan groeien. Mijn dochter had ineens lovehandles terwijl ze altijd slank was. Nu is ze mij boven het hoofd gegroeid en amper zwaarder dan toen in de wat steviger periode.
quote:Mayapril schreef op 10 februari 2017 @ 22:19:

Mijn dochter was ook behoorlijk stevig rond die leeftijd. Toen kreeg ze op haar 12e een groeispurt en was daarna superslank.

Volgens mij hoort het een beetje bij het puberen. Hormonen enzo.Hier ook. Ze is nu eerder te dun. Maak je niet zo druk.
quote:littlemissy schreef op 10 februari 2017 @ 23:01:

[...]

In de middag eet ze op school 2 boterhammen en savonds gewoon met de pot mee. 10 uurtje is komkommer of fruit en 1x per week een liga

Het snacken kan ook een gevolg zijn van te weinig eten. Als ze niet kan ontbijten, misschien gaat een smoothie met fruit, yoghurt en havermout er wel in? En dan om 10 uur 1 of 2 boterhammen ipv fruit? Ik had tijdens mijn puberteit 4 boterhammen per dag nodig, iets in de kleine pauze en iets in de grote pauze.
Niet al te druk maken.

Ze is 11.

Jij hebt het in de hand wat je in huis haalt aan eten, dus wat er niet is aan ongezond eten kan ze ook niet snaaien thuis.

Jij bepaalt ook wat er op tafel komt als avondeten, dus ook daar heb je invloed op.

Wat ze buiten de deur eet? Ook dat kan je begrenzen door te zorgen dat daar geen geld voor mee krijgt of heeft.

Ik zou overigens ook niet al te streng en krampachtig doen over elk ongezond eten.

Snoep, koek en zo nu en dan wat lekkers, al is het ongezond, past prima binnen een verder gezond eetpatroon.

Maak er ook geen verboden vruchten van.

Ga geregeld met haar wandelen of fietsen, gewoon als gezellige activiteit samen.

Zet de muziek hard aan een half uurtje elke dag en ga lekker in de kamer dansen samen.

Hoeft allemaal helemaal niet benadrukt te worden dat dit vanwege haar gewicht is, maar gewoon als fun en zo beweegt ze lekker ongedwongen ( wat altijd goed is, ongeacht gewicht)

Verder, hele grote kans dat ze dit snel ontgroeit.

Kinderen kunnen voor een groeispurt idd wat vetreserve opbouwen.

Zeker vlak voor de puberteit, waar het lichaam binnen een jaar echt een metamorfose kan doormaken.

Dan verdwijnt dat laatste " babyvet" en krijgt het lichaam een volwassenere vorm.

Dus ja, ze kan er nu wat mollig uit zien als voorbode voor de komende groeispurt, soit..

Wacht het gewoon maar even af voordat je haar onderwerpt aan allerlei diëten en krampachtig erover gaat doen.

Oh en dat bakje yoghurt met cruesli, gewoon lekker laten eten als ontbijt als ze dat lekker vindt.

Appeltje ofzo erbij, prima hoor.

Het zit hem echt niet in dat handje cruesli elke dag.
quote:littlemissy schreef op 10 februari 2017 @ 23:08:

[...]

Snoep en koek en dat soort zaken kan ik ook wel opbergen of niet in huis halen. Maar mijn broodbeleg kan ik alleen maar in de koelkast kwijt en om daar een slot op te zetten gaat me te ver. Daarnaast moet ze ook leren om zichzelf te beheersen want als ik alles voor haar verstop slaat ze ergens anders door

Maar staat ze dan broodbeleg uit de koelkast te eten als jij boven de was ophangt? Ik had dat vroeger echt niet in mijn hoofd hoeven halen zonder te vragen. (nou had ik sowieso geen broodbeleg gekregen om zo op te eten)

Ik denk dat je je dochters honger kan stillen door gezond eten te geven. Van suiker eten krijg je honger. De slechte ervaringen die jij hebt gehoord van diëtistes komt omdat die mensen niet open staan voor veranderingen. Sta jij wel open voor veranderingen?
Het avondeten zet jij toch echt voor littlemissy. Waarom al die koolhydraten? En weet jij eigenlijk wel wat gezond is en wat niet? Niet aanvallend bedoeld. Heb je al eens in kaart gebracht wat ze zoal eet op een dag? Hoe vaak is ze buiten te vinden en hoe vaak aan het Netflixen? Of anders in de winter als alternatief de Wii? Je zou ook elke dag een half uur samen kunnen lopen om bij te kletsen (ondertussen is dat mooi weer wat beweging).
quote:winkelfanaat schreef op 11 februari 2017 @ 00:04:

[...]

Maar staat ze dan broodbeleg uit de koelkast te eten als jij boven de was ophangt? Ik had dat vroeger echt niet in mijn hoofd hoeven halen zonder te vragen. (nou had ik sowieso geen broodbeleg gekregen om zo op te eten)

Ik denk dat je je dochters honger kan stillen door gezond eten te geven. Van suiker eten krijg je honger. De slechte ervaringen die jij hebt gehoord van diëtistes komt omdat die mensen niet open staan voor veranderingen. Sta jij wel open voor veranderingen?Doen ze hier ook hoor. Ik haal niks in huis, en dan leven ze zich uit ol het broodbeleg. Je kunt niet alles verbieden dat is het hem nou juist. Dat werkt averechts. Soms weet je het gewoon niet meer. Alles is slecht lijkt wel.
quote:prinsesmaxima schreef op 10 februari 2017 @ 22:37:

Wees iig blij dat je weet waar het hem in zit. Het is dus een echte lekkerbek. Het is goed om te lezen dat je er nu wat aan wil doen, niet als ze straks heel dik is. Dat is ook voor haarzelf een fijner idee. Maak het afvallen wel een beetje leuk. Een keer losgaan mag, maar dan als een soort beloning na een week goed haar best te hebben gedaan. Zodra ze zelf verschil gaat zien zal ze het zonde vinden om elke keer maar te snaaien.

Wil je het meisje een eetstoornis bezorgen ofzo? Echt alles wat jij schrijft moet je juist niet doen... Jeetje zeg.

Belonen met voeding moet je gewoon niet doen, voeding is er in eerste instantie om je in leven te houden en behoord niet aan emoties gekoppeld te worden. Je kind van elf...elf he voor een spiegel zetten in te kleine kleding middenin een winkel, hoe bedenk je het? Dat arme meisje, hoe gegeneerd moet ze zich dan wel niet voelen. Juist daardoor zal ze eetbuien krijgen ipv niet...

Wat je vertelt over je dochter to vind ik het best wel zorgelijk. Ga als gezin je eetpatroon aanpassen. Maak samen een lekker en gezond menu.

Verplicht je kind nooit te eten, niet om te ontbijten en ook niet het bord leeg eten... En zorg ervoor dat ze toegang heeft tot gezonde voeding maar zorg er ook voor dat ze ook gewoon lekkers kan eten af en toe. Je moet ook leren omgaan met verleidingen. En daarbij is iets wat niet mag soms een trigger en is er de kans dat je dan te buiten gaat en ipv een enkel koekje het halve pak leeg eet.

Heeft je dochter bepaalde momenten dat ze snaai eet? En eet ze wel genoeg? Want het kan zijn dat ze lekkere trek krijgt omdat ze honger heeft. Misschien heeft ze behoefte aan twee boterhammen én een appel bij de lunch.

Praat met je dochter over de scheiding en haar verdriet daarom. Dit kan ook extra snaaien veroorzaken.

En pas echt op wat je en hoe je het zegt. Wat is nu zo lees kan dit omslaan de verkeerde kant op namelijk. Stiekem eten is wel een puntje.

Mijn advies is om dit even met je ha op te pakken, in eerste instantie zonder dochter. Bespreek het met hem/haar hoe je dit het beste kan oppakken. Ik zou ook niet je dochter morgen wegen en daarna een dieet gaan bespreken...
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
en is een folderwijk/krantenwijk niet iets? Daar heb ik als tiener zijnde heel veel calorieën mee verbrand zonder dat ik t doorhad, want ik snoepte en snaaide ook veel. Heeft me waarschijnlijk destijds wat kilo's bespaard
Mijn jongste was tussen haar 11e en 13e ook een propje.

Die buik idd, ooh oh.

We maakten ons echt zorgen, ze was niet vooruit te branden, hing maar op die bank.

We kregen haar wel naar dansles, daar hield het ook mee op.

Het eten hielden we sowieso in de gaten omdat wij best een gezonde leefstijl hebben, maar wat ze op school doet of bij anderen thuis, heb je niet in de hand natuurlijk.

Kleding kopen was echt niet leuk.

Totdat ze op haar 14e ongesteld werd en ze in de lengte begon te groeien.

Alles veranderde,

Ze werd superslank, dat babyvet ging weg, ze is nu 19 en mooi slank, sport veel, is beweeglijk, totaal anders.

TO, hou het in de gaten, zoek desnoods hulp, maar het kan allemaal nog zo veranderen.

Ga hier niet krampachtig over doen.
quote:SallySpectra schreef op 10 februari 2017 @ 23:35:

[...]

Van yoghurt met muesli word je moddervet?

Alsjeblieft TO, ga naar de huisarts, laat je doorverwijzen en laat je hier geen idiote ideeën aanpraten.Van datgene wat ervoor stond!!
quote:muurbloempje66 schreef op 11 februari 2017 @ 00:10:

[...]

Doen ze hier ook hoor. Ik haal niks in huis, en dan leven ze zich uit ol het broodbeleg. Je kunt niet alles verbieden dat is het hem nou juist. Dat werkt averechts. Soms weet je het gewoon niet meer. Alles is slecht lijkt wel.Herkenbaar haha, zusje en ik kwamen elkaar soms 's nachts tegen bij de hagelslag
Ik lees niets geks. Alle prepubers snaaien en sommige worden wat dikker. Hier zijn ook perioden geweest dat de noodles niet aan te slepen waren, en na schooltijd tosti's en gebakken eieren gemaakt werden. En niemand dik gebleven hoor. Dat kan natuurlijk ook, maar dan zet je ze gewoon op een middelbare school op 8 km fietsen
Is dit artikel uit de NRC van vrijdag 10 februari 2017 hier al gepost? Lijkt me behoorlijk verhelderend.

‘Ik praat liever niet over afvallen”, zei kinderarts Edgar van Mil uit Den Bosch een tijdje geleden in deze krant. Dat klonk een beetje eigenaardig. Van Mil leidt namelijk een polikliniek die expliciet het Zorgpad Overgewicht Kinderen heet.

Wat is dat toch? Juliette Vasterman schreef eind vorig jaar voor NRC een hele serie over dikke kinderen, en steeds zeggen hun begeleiders dat ze het niet over hun club van dikkerdjes hebben.

Dus om kinderen te laten afvallen moet je hun en hun ouders niet zeggen dat ze te dik zijn en moeten afvallen? Ja, precies. Het kan zelfs averechts uitpakken als kinderen of ouders weten dat ze te dik zijn. Onderzoek van psychologen geeft de praktijkmensen gelijk. „Aan ouders vertellen dat hun kind te dik is, daar moet je voorzichtig mee zijn”, zegt de Britse psycholoog Eric Robinson van de University of Liverpool aan de telefoon. Hij publiceerde drie weken geleden een studie in het wetenschappelijk tijdschrift Psychological Science. „Kinderen van wie de ouders wéten dat ze overgewicht hebben, zijn als tiener gemiddeld dikker dan als de ouders dat niet wisten. En dat is raar. Je zou denken dat alleen ouders die weten dat hun kind te dik is, er iets aan kunnen doen.”

Neem twee jonge kinderen die allebei te dik zijn; het kind met ouders die zich daarvan bewust zijn, wordt vaker een dikke tiener. Dat kind, vond Robinson, heeft dan ook vaker gelijnd, en beschouwt zichzelf als dikker.

Dit effect is één keer eerder onderzocht. Toevallig was dat in Nederland, en het resultaat was hetzelfde. Onderzoeker Sanne Gerards van de Universiteit Maastricht : „Ik zou als ouder niet tegen mijn kind zeggen dat het te dik is.” Ouders die zich bewust zijn van het overgewicht van hun kind, zitten er vaak te veel bovenop, zegt Gerards. „Of ze gaan dingen verbieden.” Dan zeggen ze dat het kind geen koekje mag. „Ze hebben geen handvatten om iets tegen het overgewicht te doen.” Robinson denkt dat kinderen aan wie gezegd wordt dat ze te dik zijn, een „negatief lichaamsbeeld” hebben. En dat hangt samen met stress, depressie en ongezond lijnen.

Wat moeten ouders met een dik kind dan? Het antwoord rolde een paar jaar geleden uit een Amerikaanse studie. Als je je tiener regelmatig aanspoort om af te vallen, bestaat de kans dat je een kind kweekt dat vast of laxeermiddelen slikt. Bij de – schaarse! – ouders in de studie die geen gespreksonderwerp maakten van het gewicht van hun kind, gebeurde dat zelden. Eric Robinson: „Bewegen en gezond eten, dat is positief gedrag. Daar zou het over moeten gaan.”

Hester van Santen

Lees ook de artikelen over het Zorgpad Overgewicht Kinderen en over WorkOutWijs.

PRINT DIT ARTIKEL

Dit artikel werd gepubliceerd in NRC Handelsblad op Vrijdag, 10 februari 2017, pagina 18 - 19

Wetenschap pagina 18 - 19

Te dik kind? Vooral niet over praten!›
Dus conclusie:

geen issue van maken, mond erover houden, zelf het goede voorbeeld geven, gezond laten eten en veel laten sporten.
quote:hiltje schreef op 11 februari 2017 @ 00:41:

Dus conclusie:

geen issue van maken, mond erover houden, zelf het goede voorbeeld geven, gezond laten eten en veel laten sporten.
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
quote:littlemissy schreef op 10 februari 2017 @ 22:25:

Ze sport wel, alleen nog maar 1x in de week (voorheen 4 uur), komt nog wel een sport bij. Ze gymt 2 uur in de week op school en fietst iedere dag naar school (totaal 5 km per dag)

Iedereen focust zich in dit topic op wat je vooral (en hoeveel) je wel/niet moet eten, maar die andere voor de hand liggende optie hoor ik bijna niemand over: méér bewegen.

Eén uurtje sport per week is natuurlijk veel te weinig. En gym op school mag geen naam hebben, dat is vooral inactief hangen aan de rand van de gymzaal.

Zorg ervoor dat je dochter in ieder geval goed beweegt, dus flink méér sporten.

In totaal dagelijks 5KM naar-school-en-weer-terug fietsen zet ook niet echt zoden aan de dijk qua quality-beweging. Laat de fiets met enige regelmaat thuis en laat haar 20 minuten heen én 20 minuten terug wandelen - nog beter: wandel zelf mee voor leuke moeder-dochter tijd.
quote:BrightLights schreef op 11 februari 2017 @ 01:19:

[...]

Iedereen focust zich in dit topic op wat je vooral (en hoeveel) je wel/niet moet eten, maar die andere voor de hand liggende optie hoor ik bijna niemand over: méér bewegen.

Eén uurtje sport per week is natuurlijk veel te weinig. En gym op school mag geen naam hebben, dat is vooral inactief hangen aan de rand van de gymzaal.

Zorg ervoor dat je dochter in ieder geval goed beweegt, dus flink méér sporten.

In totaal dagelijks 5KM naar-school-en-weer-terug fietsen zet ook niet echt zoden aan de dijk qua quality-beweging. Laat de fiets met enige regelmaat thuis en laat haar 20 minuten heen én 20 minuten terug wandelen - nog beter: wandel zelf mee voor leuke moeder-dochter tijd.Sociaal gezien lijkt me dat geen goed idee. Als tiener wil je met je vriendinnen naar school fietsen en toch niet met je moeder al lopend. Wat betreft beweging heb je gelijk. Tieners bewegen over het algemeen te weinig. Daarom vind ik die nieuwe trampoline parken een uitkomt. Mijn kinderen hebben daar sinds kort 2x per week les, 1.5 uur per keer, ze vinden het geweldig. Een aanrader!
Oké.

Regel 1 is; afvallen is 80% voeding, 20% sporten. Ze fietst elke dag 5km en sport 1, straks 2 keer per week. Dit is prima voor nu.

Regel 2; een calorie is een calorie. Of je het nu uit suiker of fruit haalt, uit koolhydraten of eiwitten, een calorie blijft hetzelfde. Het verschil tussen een calorie uit suiker en een calorie uit koolhydraten is dat de laatste meer vult en je dochter er dus minder van nodig heeft.

Regel 3; eiwitten, vetten en koolhydraten zijn de macronutrienten, dit zijn de bouwstoffen die we nodig hebben om te overleven. Hou een schema aan van 50% koolhydraten, 30% eiwitten en 20% vet. Haal je koolhydraten uit volkoren pasta, zilvervliesrijst en zoete aardappel. Eiwitten uit kipfilet en eieren, vetten uit noten en peulvruchten.

Regel 4; ga onder je onderhoud eten. Laat je dochter wegen bij een sportschool of diëtiste en zorg ervoor dat je haar BMR te weten komt. Dit BMR is het aantal calorieën wat je dochter nodig heeft om te overleven. Zodra je dat cijfer hebt, ga dan door middel van my fitnesspal tracker wat ze eet op een dag. Zit ze boven haar onderhoud? Ga minder eten, laten we zeggen 100-200 kcal minder. Valt ze af, dan zo blijven houden. Komt ze aan, dan minder gaan eten. Neem kleine stapjes van 100-200 kcal, grotere stappen zou ik niet adviseren omdat het een kind in de groei is.

Laat je dochter zien dat gezond eten ook lekker kan zijn. Zelf ontbijt ik met 2 naturel beschuitjes met zuivelspread light bieslook en kipfilet. = 130 kcal. Neem daar een bakje kwark bij in de middag of een lekkere wrap met zuivelspread, kipfilet en allemaal soorten groentes. In de avond kan ze mee eten met jullie, maar let erop dat je afweegt wat ze te eten krijgt. Pasta's en rijst moet je ongekookt afwegen.

Voor vragen kun je een pb sturen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven