Geld & Recht alle pijlers

beleggen?

09-02-2017 11:20 26 berichten
Hoi,

Wij wonen in een huurhuis en hebben wat spaargeld verzameld. Dit is bedoeld om het wat ruimer te hebben na de pensionering want dan volgt er een inkomensteruggang. Dit zal zijn over een jaar of zeven.

Extra aflossen kunnen we dus niet en vanwege de lage rente vroeg ik me af of beleggen zou lonen.

Nu ben ik een totale leek op dit gebied en durf dus niks.

Hebben jullie leuke tips voor me?

Het bedrag wat ik eventueel beschikbaar durf te hebben is 10.000 euro. Met meer wil ik geen risico nemen.
Alle reacties Link kopieren
Ik beleg wel bij ING, maar dan wel in fondsen/ETF's (en voor beginners zou ik eerst ETF aanraden) die een héél stuk minder dan 1% kosten. Eerder 0,15%. En dus geen transactiekosten. Net als Zebraa, o.a. Vanguard en Think.

Op een ander forum (Mustache, jij daar ook bezoeker Zebraa?) hebben we uitgerekend welke bank/broker het goedkoopst was als je alleen Vanguard wou kopen. ING kwam daar als winnaar uit de bus omdat je bij Giro/Binck wel transactiekosten betaald. Wel moet je verplicht een betaalrekening bij ING hebben... Dan is hij alsnog het goedkoopst als je die kosten meetelt, maar mocht je dat niet willen was Binck een goede tweede. Meesman was een stuk duurder.

Bij losse aandelen is het probleem dat je bij aankoop/verkoop óf jij óf de andere partij het fout doet... dan moet je nogal zeker zijn van je zaak. Bij ETF's heb je dat probleem niet, dan ga je mee met het gemiddelde van de markt. Degenen die actief handelen en losse aandelen kopen proberen de markt te verslaan, daar zit een veel hoger risico aan. Als het goed gaat +15% rendement maar je kan ook heel veel kwijt raken. Bij ETF's zijn die schommelingen veel minder en zal je dus ook geen 15% halen, maar ga je ook niet heel hard onderuit.

Net als Ducktape, vorig jaar ook 10% rendement (kosten er al van af), aan het eind was er wel een groei door Trump (verder niet voorspelt, want daar doe ik ook niet aan, dat is ook meer voor de actieve beleggers), dus ik denk dit jaar wel iets minder... maar rond de 6% is het gemiddelde van de markt... ook prima.

Maar of dit nog helpt om uit te leggen dat het risico reuze mee valt áls je beleggen op deze manier doet, vraag ik me af. Lijkt alsof TO is afgehaakt...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven