Extra calcium + rennie

12-02-2017 13:40 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

De huisarts is vandaag helaas niet bereikbaar dus ik probeer even of er hier iemand is die mij kan helpen.

Van mijn verloskundige heb ik het advies gekregen om elke dag extra calcium te nemen om zwangerschapsvergiftiging te voorkomen. Dat doe ik nu sinds een 1,5 week. Ongeveer 1000mg per dag + vitamine d3. Daarnaast slik ik ook nog de mama multivitaminen met visolie van davitamon.

Nu heb ik sinds een paar dagen echt enorm last van maagzuur en heb ik rennie gekocht. Nu staat in de bijsluiter van rennie dat je deze niet mag gebruiken icm teveel calcium omdat rennie voor het grootste deel ook uit calcium bestaat.

Iemand die hier meer over weet? Ik kan er niets over vinden omdat het onderzoek over extra calcium nog vrij recent is gepubliceerd. Waar ik me zorgen over maak is dat ik teveel calcium binnenkrijg en juist daarom maagzuur ontstaat. In de bijsluiter van rennies staat namelijk dat teveel calcium kan leiden tot maagproblemen etc.

In ieder geval morgen de huisarts bellen maar het zit me nu niet helemaal lekker. Maagzuur is namelijk echt enorm aanwezig. Ook kan ik niet goed melkproducten verdragen ik weet alleen niet of dat dan ook voor calcium geldt.
De HAP is altijd bereikbaar hoor, en je verloskundige ook
Geen idee wat betreft de rennie.. maar ik kan ook slecht tegen melkproducten normaal gesproken alleen tijdens mijn zwangerschappen kan ik er wel tegen.. misschien toch vanille vla proberen? Bij mij helpt pepermunt ook wel.. Alle rennies e.d. middelen komen er bij mij weer uit helaas. Alles wat een beetje 'vies' smaakt / andere structuur heeft moet ik van overgeven deze zwangerschap.

Kussen een beetje hoger leggen wil ook nog weleens een beetje helpen. Maar de truck is wel heel snel proberen in slaap te vallen na de vla of het pepermuntje want anders is het effect weg en zit het maagzuur me weer dwars.
Sinds wanneer werkt extra kalk tegen zwangerschapsvergiftiging? Ik zou dit zeker met een arts bespreken, dus niet de verloskundige.

Ah, gegoogeld en gevonden. Sinds vorig jaar dus Desondanks vraag ik me af of je niet al teveel binnen krijgt als je extra kalk plus die multivitaminen neemt. Bespreken mer de huisarts dus, een verloskundige is geen arts.
https://www.google.nl/amp ... ng-voorkomen~a4229911/amp
Ik heb idd ook het idee dat de verloskundige alleen het advies geeft maar verder qua medicatie combinaties niet zoveel verstand heeft. Ik ga er toch liever persoonlijk voor langs morgen bij de huisarts en dan neem ik alle medicatie meteen mee.

Zit nu alleen met een dubio. Vla helpt inderdaad wel even maar zakt al snel weer weg. Kussen hoger helpt niet, zelfs rechtop zitten helpt niet. Ik word zelfs wakker van het maagzuur.
Ik kreeg tijdens mijn zwangerschap Antagel tegen brandend maagzuur. Er bestaan meer middelen dan Rennie dus.

Geen idee of dat vrij verkrijgbaar is, of dat het op recept gaat. De apotheek en de huisarts kunnen je verder helpen. Als je het niet meer uithoudt, gewoon even de HAP bellen voor overleg!
Dan slik je vandaag geen calcium en wel rennies. Morgen bel je de huisarts. Van 1 dag geen extra calcium krijg je morgen geen zwangerschapsvergiftiging.
quote:Cupcake1988 schreef op 12 februari 2017 @ 13:57:

Ik heb idd ook het idee dat de verloskundige alleen het advies geeft maar verder qua medicatie combinaties niet zoveel verstand heeft. Ik ga er toch liever persoonlijk voor langs morgen bij de huisarts en dan neem ik alle medicatie meteen mee.

Zit nu alleen met een dubio. Vla helpt inderdaad wel even maar zakt al snel weer weg. Kussen hoger helpt niet, zelfs rechtop zitten helpt niet. Ik word zelfs wakker van het maagzuur.tja.. als het echt niet anders kan gooi ik het er dan maar uit.. maar zoals ik al zei moet ik eigenlijk sowieso al veel overgeven (dagelijks) als ik zwanger ben dus dan is de drempel om als het zo hoog zit ook over te geven wat minder hoog.
Voor nu zou ik even stoppen met de calcium en vitamines en alleen Rennie of Maalox nemen. Morgen even de huisarts bellen voor advies.
Ik kreeg via de arts speciale tabletten tegen het maagzuur (sorry, weet de naam niet meer, maar scheen vrij gangbaar product te zijn) en dat werkte veel beter dan Rennie. Morgen maar even vragen?

En voor nu toch maar aan de Rennie, Gaviscon (is er een Etos of zo open bij je in de buurt?), vanillevla, kopje-thee-met-anijsblokje-van-de-ruyter-er-in, recht(er) op zitten en liggen....

Naar he? Beterschap!
Bel de HAP of de dienstdoende apotheek, die kunnen je adviseren wat je wel kunt nemen.
quote:ShaunTheSheep schreef op 12 februari 2017 @ 14:35:

Ik kreeg via de arts speciale tabletten tegen het maagzuur (sorry, weet de naam niet meer, maar scheen vrij gangbaar product te zijn) en dat werkte veel beter dan Rennie. Morgen maar even vragen?

En voor nu toch maar aan de Rennie, Gaviscon (is er een Etos of zo open bij je in de buurt?), vanillevla, kopje-thee-met-anijsblokje-van-de-ruyter-er-in, recht(er) op zitten en liggen....

Naar he? Beterschap!Omeprazol??
quote:frambloosje schreef op 12 februari 2017 @ 14:41:

[...]

Omeprazol??Klinkt heel bekend, zou heel goed kunnen!
Heb zojuist toch even de huisartsenpost gebeld maar die kunnen me nu helaas niet verder helpen. Moet het proberen uit te zitten en inderdaad wel even stoppen met die calcium en dan morgen naar de huisarts.

Ze zeiden wel vla of melk alleen omdat ik dat niet goed verdraag is dat ook niet echt een alternatief. Rennie kon wel maar ze zei voor de zekerheid niet als in de bijsluiter staat dat je moet oppassen met extra calcium.

Argh lekker dit zeg hahaha. Nja het hoort er bij zullen we maar zeggen. Baal wel dat er nog zo weinig over bekent is en wat je dan moet doen.

Wel heel erg bedankt voor jullie meedenken en adviezen!
Heb je geen dienstapotheek in de buurt?
Volgens mij kun je door die extra kalk / maagzuurremmers minder ijzer opnemen. Ik moest er met mijn laag hb in ieder geval mee uitkijken. Wat je nu ook doet, 1 dag kan het niet zoveel kwaad. Tekorten en overschotten lopen over dagen / weken of maanden.
anoniem_199900 wijzigde dit bericht op 12-02-2017 14:56
Reden: Typo
% gewijzigd
Halve rennies werken hier net zo goed en net zo lang als hele.
Zonnigkleintje wat is een lage hb? Ik heb wel lage bloeddruk maar dat zal wel er van los staan.

Als het echt niet meer te houden is pak ik inderdaad toch maar een rennie, al is het inderdaad een halve.
Een laag hb is een laag hemoglobinegehalte, ook wel bloedarmoede. Meestal veroorzaakt door een laag ijzergehalte.

Lage bloeddruk staat er inderdaad los van. Symptomen zijn wel deels hetzelfde, vooral moeheid.

Ik heb beide en ben niet vooruit te branden momenteel.
Overigens is de werkzame stof van rennies... Calcium. Je zou kunnen kijken of je de rennies en de supplementen met elkaar kunt verrekenen. Je zult geen calciumgebrek krijgen met maagzuurremmers denk ik. In overleg met de huisarts uiteraard morgen

Op de maagzuurremmers van het huismerk van de kruidvat (ben nog al van de budget als het kan ) staat overigens bij dat het ook een voedingssuplement is.
quote:ZonnigKleintje schreef op 12 februari 2017 @ 16:33:

Overigens is de werkzame stof van rennies... Calcium. Je zou kunnen kijken of je de rennies en de supplementen met elkaar kunt verrekenen. Je zult geen calciumgebrek krijgen met maagzuurremmers denk ik. In overleg met de huisarts uiteraard morgen

Op de maagzuurremmers van het huismerk van de kruidvat (ben nog al van de budget als het kan ) staat overigens bij dat het ook een voedingssuplement is.Klopt; zit ook magnesium in en dan hoef ik beiden niet meer te nemen. Er zit ook een redelijk smaakje aan: bubblegum of mint dus het neemt makkelijker in dan een calcium en een magnesiumtablet.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven