Werk & Studie alle pijlers

Opleiding en baan

13-02-2017 21:44 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo mensen,

Ik heb een paar vragen en hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Ik heb 2 (bijna 3) jaar geleden mbo opleiding 'vormgeven' afgerond. Hierna was ik totaal niet van plan om door te gaan naar HBO. Maar vorig jaar besloot ik om toch nog naar het HBO te gaan, ik koos voor de opleiding bouwkunde, maar omdat ik zoveel twijfelde (nu nog steeds) over de opleiding en omdat het zo moeilijk was ben ik er mee gestopt. Nu zit ik thuis zonder baan en zonder studie.

Mijn probleem nu is dat ik totaal geen idee heb wat ik wil ga doen; werken of studeren. Nou wil ik wel graag een HBO opleiding omdat je bijna geen baan krijgt me MBO alleen, daarnaast verdient het beter. Aan de andere kant heb ik weinig zin om nog 4 jaar te gaan studeren, en omdat ik inmiddels 23 jaar oud ben (24 als ik aan een nieuwe opleiding begin) heb ik ook weinig motivatie.

Ik heb ook geen idee welke richting ik dan wil doen.

De laatste paar dagen heb ik veel interesse om een baan te gaan doen die je zelf opleidt en dit ook betaald en waar je gelijk een baan hebt. Hier heb ik dus ook geen idee WAT ik dan wil doen. Heeft iemand enig idee ervaring hiermee?

Mijn twijfel is vooral omdat de opleidingen die ik erg leuk vind erg weinig banen zijn + weinig inkomen. Maar de opleidingen die ik totaal niet interessant vind veel banen en goede inkomen hebben. (ik hou van de creatieve en beauty opleidingen)

Zoals je ziet twijfel ik heel erg en heb ik geen idee wat ik moet doen.

Heeft iemand tips voor mij (behalve open dagen bezoeken) of bedrijven waar ik opgeleid word en gelijk een baan krijg?
Ik heb (ook) een kunstvakopleiding afgerond. Misschien is een vooropleiding iets voor je? Je klinkt weinig concreet over de kunstvakken. Via de vooropleiding jan je ontdekken wat bij je past. Een aantal zijn afgelopen zaterdag gestart. Je zou dus nog kunnen instromen. Ben je voor de zomervakantie klaar.
quote:rasho schreef op 13 februari 2017 @ 23:19:

[...]

Ja klopt, ik zeg altijd tegen mezelf dat die jaren sowieso voorbij gaan, dus kan ik het beste iets doen waarin ik mezelf verder ontwikkel. Maar toen ik eenmaal bouwkunde deed was mijn motivatie en concentratie na 3 maanden helemaal weg. Misschien lag dit aan de opleiding zelf.

Welke opleiding wil je hierna gaan doen als je door wilt studeren?

Ik heb trouwens ook bouwkunde gedaan (nadat ik met de opleiding tot gymdocent gestopt was...)

wel afgemaakt, maar vond het vreselijk. Ben daarna grafisch vormgeven gaan doen, wat nu dus bijna klaar is. Dit is wel wat ik leuk vind, durf alleen niet te solliciteren straks omdat ik niet in m'n eigen kunnen geloof

Hierna zou ik wel iets in dezelfde richting willen doen qua opleiding. Kunst&techniek of iets dergelijks.
quote:Renaissance schreef op 14 februari 2017 @ 06:35:

Heb je al eens gekeken naar communicatie en multimediadesign? Dat heeft denk ik veel van de dingen die je leuk vindt en sluit wellicht beter aan op je vooropleiding.Deze opleiding is op de HAN in deeltijd te volgen! Morgenavond hebben ze openavond om te oriënteren voor volgend schooljaar. Ik ga daar iig wel heen!
quote:ducktape schreef op 14 februari 2017 @ 09:05:

[...]

Deze opleiding is op de HAN in deeltijd te volgen! Morgenavond hebben ze openavond om te oriënteren voor volgend schooljaar. Ik ga daar iig wel heen!Leuk Ducktape, succes met kiezen en wees aub niet zo bescheiden / onzeker. Met een beetje geloof in jezelf kom je echt wel ver!
quote:Renaissance schreef op 14 februari 2017 @ 06:35:

Heb je al eens gekeken naar communicatie en multimediadesign? Dat heeft denk ik veel van de dingen die je leuk vindt en sluit wellicht beter aan op je vooropleiding.Ik ga binnenkort proefstuderen bij deze opleiding en industrieel product ontwerp. CMD lijkt mij wel leuk, ben benieuwd.
quote:Supersas09 schreef op 14 februari 2017 @ 07:50:

41 jaar, verpleegkundige, contract van 28 uur, deeltijdopleiding hbo-v net begonnen. Is 20 uur studiebelasting. Ik krijg 4 uur van de baas, de rest is eigen tijd. En de baas betaald de opleiding. Een bevoorrechte positie, en ik grijp hem met beide handen.Netjes. Veel succes!
quote:ducktape schreef op 14 februari 2017 @ 09:04:

[...]

Ik heb trouwens ook bouwkunde gedaan (nadat ik met de opleiding tot gymdocent gestopt was...)

wel afgemaakt, maar vond het vreselijk. Ben daarna grafisch vormgeven gaan doen, wat nu dus bijna klaar is. Dit is wel wat ik leuk vind, durf alleen niet te solliciteren straks omdat ik niet in m'n eigen kunnen geloof

Hierna zou ik wel iets in dezelfde richting willen doen qua opleiding. Kunst&techniek of iets dergelijks.Ik geloofde ook niet in m'n eigen kunnen, maar bij mijn stageplekken waren ze altijd tevreden over me. Ik denk dat iedereen dat weleens heeft. Heb vertrouwen in jezelf, je bent zover gekomen en dat is niet niets
Heb precies hetzelfde probleem. Weet ook niet wat ik wil. VRESELIJK.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven