Werk & Studie alle pijlers

Opleiding en baan

13-02-2017 21:44 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo mensen,

Ik heb een paar vragen en hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Ik heb 2 (bijna 3) jaar geleden mbo opleiding 'vormgeven' afgerond. Hierna was ik totaal niet van plan om door te gaan naar HBO. Maar vorig jaar besloot ik om toch nog naar het HBO te gaan, ik koos voor de opleiding bouwkunde, maar omdat ik zoveel twijfelde (nu nog steeds) over de opleiding en omdat het zo moeilijk was ben ik er mee gestopt. Nu zit ik thuis zonder baan en zonder studie.

Mijn probleem nu is dat ik totaal geen idee heb wat ik wil ga doen; werken of studeren. Nou wil ik wel graag een HBO opleiding omdat je bijna geen baan krijgt me MBO alleen, daarnaast verdient het beter. Aan de andere kant heb ik weinig zin om nog 4 jaar te gaan studeren, en omdat ik inmiddels 23 jaar oud ben (24 als ik aan een nieuwe opleiding begin) heb ik ook weinig motivatie.

Ik heb ook geen idee welke richting ik dan wil doen.

De laatste paar dagen heb ik veel interesse om een baan te gaan doen die je zelf opleidt en dit ook betaald en waar je gelijk een baan hebt. Hier heb ik dus ook geen idee WAT ik dan wil doen. Heeft iemand enig idee ervaring hiermee?

Mijn twijfel is vooral omdat de opleidingen die ik erg leuk vind erg weinig banen zijn + weinig inkomen. Maar de opleidingen die ik totaal niet interessant vind veel banen en goede inkomen hebben. (ik hou van de creatieve en beauty opleidingen)

Zoals je ziet twijfel ik heel erg en heb ik geen idee wat ik moet doen.

Heeft iemand tips voor mij (behalve open dagen bezoeken) of bedrijven waar ik opgeleid word en gelijk een baan krijg?
Ga eens naar een loopbaancoach
hoezo is 24 oud om nog te studeren? Mens, je moet tot je 80e werken.
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
"Mijn twijfel is vooral omdat de opleidingen die ik erg leuk vind erg weinig banen zijn + weinig inkomen. Maar de opleidingen die ik totaal niet interessant vind veel banen en goede inkomen hebben."

Doe 's voorbeelden van wat je leuk vindt, en van die 'oninteressante' opleidingen waar je volgens jou wel flink mee zou kunnen verdienen?
quote:ladygaga_xx schreef op 13 februari 2017 @ 21:52:

hoezo is 24 oud om nog te studeren? Mens, je moet tot je 80e werken.Vooral omdat ik een niet zo veel motivatie meer heb :$ Best stom eigenlijk want er zijn mensen die een opleiding doen op hun 50e :')
quote:milena1 schreef op 13 februari 2017 @ 22:00:

"Mijn twijfel is vooral omdat de opleidingen die ik erg leuk vind erg weinig banen zijn + weinig inkomen. Maar de opleidingen die ik totaal niet interessant vind veel banen en goede inkomen hebben."

Doe 's voorbeelden van wat je leuk vindt, en van die 'oninteressante' opleidingen waar je volgens jou wel flink mee zou kunnen verdienen?

Opleidingen die mij leuk vinden en ook bij mij passen: Autonome beeldende kunst, vormgeving, fashion design etc.

"Oninteressante opleidingen" die niet bij mij passen: Civiele techniek, economie, bedrijfseconomie etc.
quote:Pinda-Kaas schreef op 13 februari 2017 @ 21:49:

Ga eens naar een loopbaancoachDankje voor de tip
quote:rasho schreef op 13 februari 2017 @ 22:14:

[...]

Vooral omdat ik een niet zo veel motivatie meer heb :$ Best stom eigenlijk want er zijn mensen die een opleiding doen op hun 50e :')Motivatie staat toch totaal los van leeftijd? Je hebt er nu geen zin in, prima, misschien op je 50e wel weer. Zeg dan niet dat je te oud bent als excuus, maar gewoon dat je nu ongemotiveerd bent.
Tja ben 34 en ga op mijn 35e hoogstwaarschijnlijk weer 4 jaar naar school mits te combineren met mijn werk
quote:rasho schreef op 13 februari 2017 @ 22:19:

[...]

Opleidingen die mij leuk vinden en ook bij mij passen: Autonome beeldende kunst, vormgeving, fashion design etc.

"Oninteressante opleidingen" die niet bij mij passen: Civiele techniek, economie, bedrijfseconomie etc.Oei, ik zou wel oppassen om studies als beeldende kunst oid te doen. Het is heel erg lastig hier geld mee te gaan verdienen. Is het mogelijk iets anders te doen en dan dit als een (desnoods zeer uitgebreide) hobby erbij?
quote:Lavendel2 schreef op 13 februari 2017 @ 22:24:

Tja ben 34 en ga op mijn 35e hoogstwaarschijnlijk weer 4 jaar naar school mits te combineren met mijn werk

Hoop dat het gaat lukken met je werk!

quote:Nasjaa schreef op 13 februari 2017 @ 22:25:

[...]

Hoop dat het gaat lukken met je werk!

Haha dank je wel
ik heb een kunstvakopleiding gedaan TO.

het is inderdaad een lastige branche om een goed stabiel inkomen in te verdienen

het is maar net wat je het belangrijkst vindt, daarom ook mijn tip voor een loopbaancoach: die helpt vinden waar je goed in bent en wat je interessant vindt, maar ook welke toekomstperspectieven voor jou het belangrijkst zijn en of de bijbehorende banen bij je karakter passen

[...]

"Oninteressante opleidingen" die niet bij mij passen: Civiele techniek, economie, bedrijfseconomie etc.

Het lijkt me heel moeilijk om daar je brood mee te verdienen. Maar wie weet

Je kunt wellicht na je studie een parttime baan vinden of het als hobby beschouwen en voor de rest gewoon een normale baan er naast hebben. Zeg maar een baan die je wellicht minder interessant vindt maar die wel brood op de plank brengt.

Succes met je keuze.
quote:Nasjaa schreef op 13 februari 2017 @ 22:24:

[...]

Oei, ik zou wel oppassen om studies als beeldende kunst oid te doen. Het is heel erg lastig hier geld mee te gaan verdienen. Is het mogelijk iets anders te doen en dan dit als een (desnoods zeer uitgebreide) hobby erbij?Hier heb ik zelf ook aan gedacht, ik heb alleen geen idee welke opleiding ik dan wil doen
Ja maar Rasho, als jij het zelf niet weet, dan weten wij het helemaal niet. Wij weten niet waar jij van houdt en wat jou ligt.

Ga het gesprek eens aan met een loopbaancoach. Zij zijn ervoor opgeleid en kunnen je goed advies geven.

[...]

Probeer van de 'leuke' opleidingen eens uit te zoeken tot welk beroep je opgeleid zou willen worden, en noteer van die beroepen eens alle werkzaamheden die erbij horen, en die jij dus leuk vindt.

Welke competenties heb je daarvoor nodig?

Daarna van de 'oninteressante' opleidingen uitzoeken welke werkzaamheden nou maken dat de beroepen waartoe zij opleiden, nou maken dat je daar een goede boterham mee kunt verdienen.

Daarna beschrijf je de competenties die je nodig hebt voor die beroepen/werkzaamheden.

Maak daarna een overeenkomstenlijstje van competenties, en ga daar eens mee aan de slag. Bij welke beroepen geb je nou déze competenties nodig? En welke werkzaamheden horen daar bij? Met welke opleiding zou je in dat beroep kunnen stappen?

Veel werk? Yep. Maar jij mag nog een dikke 45 jaar werken, dus gun je die investering in jezelf...
quote:minnimouse schreef op 13 februari 2017 @ 22:47:

Ja maar Rasho, als jij het zelf niet weet, dan weten wij het helemaal niet. Wij weten niet waar jij van houdt en wat jou ligt.

Ga het gesprek eens aan met een loopbaancoach. Zij zijn ervoor opgeleid en kunnen je goed advies geven.Nee klopt, daarom vroeg ik om tips en of iemand ervaring heeft met een baan waar je ook opgeleid word
quote:milena1 schreef op 13 februari 2017 @ 23:03:

[...]

Probeer van de 'leuke' opleidingen eens uit te zoeken tot welk beroep je opgeleid zou willen worden, en noteer van die beroepen eens alle werkzaamheden die erbij horen, en die jij dus leuk vindt.

Welke competenties heb je daarvoor nodig?

Daarna van de 'oninteressante' opleidingen uitzoeken welke werkzaamheden nou maken dat de beroepen waartoe zij opleiden, nou maken dat je daar een goede boterham mee kunt verdienen.

Daarna beschrijf je de competenties die je nodig hebt voor die beroepen/werkzaamheden.

Maak daarna een overeenkomstenlijstje van competenties, en ga daar eens mee aan de slag. Bij welke beroepen geb je nou déze competenties nodig? En welke werkzaamheden horen daar bij? Met welke opleiding zou je in dat beroep kunnen stappen?

Veel werk? Yep. Maar jij mag nog een dikke 45 jaar werken, dus gun je die investering in jezelf...zal ik doen. Hoop dat het helpt, dankje
quote:rasho schreef op 13 februari 2017 @ 23:03:

[...]

Nee klopt, daarom vroeg ik om tips en of iemand ervaring heeft met een baan waar je ook opgeleid word

Die zijn er niet zo heel veel in deze economie, zelfs niet in krapteberoepen zoals bv Verzorgende IG.

Werkgevers hebben niet zoveel ruimte om zelf op te leiden (kosten en vooral begeleiding).

JIJ bent verantwoordelijk voor je eigen ontwikkeling. Schuif 'm niet af, maar motiveer jezelf. Dit is echt TE belangrijk om zo laks over te blijven doen.
Ik was 24 toen ik met de opleiding begon die jij 2/3 jaar geleden afgerond hebt.

Ben nu 26 en ben over een half jaar klaar (1 jaar overgeslagen).

Op die leeftijd vond ik het echt nog niet te oud om weer naar school te gaan. Nu twijfel ik wel of ik nog weer hierop een vervolgopleiding ga doen, ben dan 27 en al 10 jaar bezig met opleidingen.

Ik moet een schop onder m'n gat hebben, want zelfs 27 is niet oud, maar ik snap je twijfel wel heel goed. Maar 24 is écht nog niet te oud om nog weer opnieuw te beginnen. Je zit zo weer in dat ritme en de jaren vliegen om.
quote:milena1 schreef op 13 februari 2017 @ 23:07:

[...]

Die zijn er niet zo heel veel in deze economie, zelfs niet in krapteberoepen zoals bv Verzorgende IG.

Werkgevers hebben niet zoveel ruimte om zelf op te leiden (kosten en vooral begeleiding).

JIJ bent verantwoordelijk voor je eigen ontwikkeling. Schuif 'm niet af, maar motiveer jezelf. Dit is echt TE belangrijk om zo laks over te blijven doen.Ik geef je helemaal gelijk.
quote:ducktape schreef op 13 februari 2017 @ 23:11:

Ik was 24 toen ik met de opleiding begon die jij 2/3 jaar geleden afgerond hebt.

Ben nu 26 en ben over een half jaar klaar (1 jaar overgeslagen).

Op die leeftijd vond ik het echt nog niet te oud om weer naar school te gaan. Nu twijfel ik wel of ik nog weer hierop een vervolgopleiding ga doen, ben dan 27 en al 10 jaar bezig met opleidingen.

Ik moet een schop onder m'n gat hebben, want zelfs 27 is niet oud, maar ik snap je twijfel wel heel goed. Maar 24 is écht nog niet te oud om nog weer opnieuw te beginnen. Je zit zo weer in dat ritme en de jaren vliegen om.

Ja klopt, ik zeg altijd tegen mezelf dat die jaren sowieso voorbij gaan, dus kan ik het beste iets doen waarin ik mezelf verder ontwikkel. Maar toen ik eenmaal bouwkunde deed was mijn motivatie en concentratie na 3 maanden helemaal weg. Misschien lag dit aan de opleiding zelf.

Welke opleiding wil je hierna gaan doen als je door wilt studeren?
Heb je al eens gekeken naar communicatie en multimediadesign? Dat heeft denk ik veel van de dingen die je leuk vindt en sluit wellicht beter aan op je vooropleiding.
41 jaar, verpleegkundige, contract van 28 uur, deeltijdopleiding hbo-v net begonnen. Is 20 uur studiebelasting. Ik krijg 4 uur van de baas, de rest is eigen tijd. En de baas betaald de opleiding. Een bevoorrechte positie, en ik grijp hem met beide handen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven