Werk & Studie alle pijlers

Stoppen met masterthesis?

14-02-2017 18:18 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
He all,

even jullie raad/dvies nodig.

Ik ben een student (inmiddels alweer 28!!!) en loop tegen wat dingen aan. Ben gestart met een MBO studie toerisme, was leuk maar te weinig uitdaging. Toen overwogen om op mijn 20ste (na het MBO) een HBO opleiding te gaan doen. HBO Bedrijfskunde MER. Dat ging eigenlijk super goed en mijn gemiddelde was hoog genoeg om een master te kunnen gaan doen. Heb er goed over nagedacht en ben dan ook in 2013 gestart met de pre-master. Het traject wat je moet doen voordat je je master mag starten. Mijn pre-master was best pittig en had 3 van de 10 vakken niet gehaald. Baal momentje en in dubio gezeten om te stoppen of niet. Want ik liep ene jaar vertraging op. Uiteindelijk overwogen om door te gaan en gelukkig in 2 jar alsnog mijn premaster (met hakken over de sloot) gehaald. Toen zou ik in 2015 september dus kunnen starten aan mijn master. Echter had ik gezondheidsproblemen en kon ik dit helaas niet realiseren. Nu afgelopen september pas kunnen beginnen, maar het stress level is ENORM! Heb gelukkig drie tentamens gehaald van de 5. Maar moet er nog 2 herkansen. Weer die teleurstelling. Nu vanaf februari, is het schrijven van mijn masterthesis gestart. Ik heb alleen geen idee hoe, of wat. Raak continue in paniek en heb de een na de andere huilbui. Heb een beter bureau ingeschakeld die mij kan helpen met een beetje sturing. Ook heb ik natuurlijk een begeleider op school. Maar ik weet gewoon niet o ik wel door moet gaan.

Heb nog twee tentamens eind maart en deze ellense/stress. Ik ben inmiddels 28 en voel me nogal 'dom', oud en stom tot anderen van mijn leeftijd. Heeft iemand een goede tip/advies wat ik moet doen. Of ik door moet gaan of niet. Het is op mijn tenen lopen, maar ben ook alweer zo ver gekomen. Weet het even niet meer.

Liefs, P.
Je bent pas net begonnen, je moet nog ontdekken hoe je het moet aanpakken. En natuurlijk is het moeilijk, een mastertitel geven ze niet weg bij een pakje boter.

Je bent nu al zo ver, het zou echt zonde zijn om het niet af te maken!
Oh dear, how sad, never mind.
Natuurlijk moet je doorgaan. Je zal er heus wel geraken. En je bent 28, met wat geluk moet je net niet werken tot je doodvalt, dus studeer maar gewoon. Je bent niet dom, anders was je niet zover geraakt al. Gewoon doorbijten en er nadien de rest van je leven de vruchten van plukken.
Logisch dat het je zo veel zenuwen en spanning geeft, het is ook spannend. Maar aan de andere kant: je hebt door de jaren heen voldoende voorbereiding gehad om deze scriptie te kunnen schrijven. Als je het niet zou kunnen, zou een school je niet voor dit blok zetten.

En wees ondertussen ook een beetje lief voor jezelf. Haal je je master niet in een jaar is het maar jammer, maar niet het einde van de wereld. Je bent al zo ver gekomen, daar mag je best trots op zijn!
Adem in, adem uit.

Je bent al van ver gekomen, echt heel knap!

Nu gaat het niet meer vanzelf, en logisch dat je baalt en twijfelt. Maar dat betekent niet dat je op moet geven, of dat je dit dus niet kan. Kun je een afspraak maken met een studentenpsycholoog en/of adviseur? Dat is laagdrempelig, en zij kennen jou probleem en het systeem waar je in zit.

Ik vind het wat vroeg voor een extern bureau. Biedt je studie geen interne scriptiebegeleiding? Daar kun je veel aan hebben, het is gratis, en je zit samen met mensen die hetzelfde doen en dat is naast handig vaak ook gezellig. Je bent echt niet de enige die in de masterfase door een lichte crisis gaat. Het is geen teken dat je moet stoppen; wel een signaal dat je iets aan je manier van werken en/of manier van dealen met stress kan verbeteren. Zie ook die tegenslag als onderdeel van je leerproces, als tijdelijke obstakels waar je overheen kan komen in plaats van als gigantische bergen die je weg voor altijd versperren.

Beslis niet in een vlaag van paniek dat je gaat stoppen. Probeer een breder perspectief te krijgen: waarom ben je hier aan begonnen? Wat zijn je doelen en inspiraties?
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
Zo'n weg afgelegd ... dan zou ik dus toch echt nog proberen die 2 vakken te halen.

En in overleg gaan met je begeleider over je thesis en de verwachtingen.

Laat hem / haar meedenken over dingen als structuur en wat er juist in moet.

(Het opzoek- en leeswerk is natuurlijk aan jou, maar hij / zij kan wel meedenken over de grote lijnen.)

Al doe je nog 2 jaar over dat (on)ding ...
Ik heb ongeveer eenzelfde traject doorlopen. Uiteindelijk op m'n 30e klaar met masterthesis en dus diploma. Al voordat ik was afgestudeerd had ik een goede baan. Toen ook nog zwanger geraakt en nu een dikke vette baan in mijn vakgebied, precies aansluitend op einde ww-uitkering. Nooit gedacht maar ging bij mij uiteindelijk fantastisch. Ondanks permanente gevoel 'te falen' vanwege m'n leeftijd
Zo fijn allemaal! Ik had dit eventjes nodig geloof ik! Je kan jezelf zoooo ontzettend gek/razend maken! Puur ook omdat ik altijd de 'slechtere' ben tov andere master studenten! Maar gelijk hebben jullie wel! Even doorbijten en er zijn wellicht meer studenten die dit ook hebben.

Tyche, ik heb toevallig morgen een gesprek met mijn begleider! Dus hopelijk kan die me ook een extra zetje jn de rug geven!!

Ben jullie heel dankbaar voor jullie reacties!!!
quote:Mika2015 schreef op 14 februari 2017 @ 18:29:

Ik heb ongeveer eenzelfde traject doorlopen. Uiteindelijk op m'n 30e klaar met masterthesis en dus diploma. Al voordat ik was afgestudeerd had ik een goede baan. Toen ook nog zwanger geraakt en nu een dikke vette baan in mijn vakgebied, precies aansluitend op einde ww-uitkering. Nooit gedacht maar ging bij mij uiteindelijk fantastisch. Ondanks permanente gevoel 'te falen' vanwege m'n leeftijdOh wat fijn om te horen!! Geeft me extra moed! Had jij het ook zo moeilijk?
Ach ja, ik herken het gevoel heel goed! Ik was ook 28 toen ik mijn master haalde en ben blij dat ik heb doorgezet!

Natuurlijk is een thesis schrijven niet heel erg makkelijk maar er zijn je heel wat anderen voor gegaan, maak daar gebruik van. Heb je een stage? Heb je in je netwerk andere mensen die deze master al gedaan hebben? Kijk of je hulp kan krijgen van iemand. Succes!!
quote:Waszak schreef op 14 februari 2017 @ 18:34:

Ach ja, ik herken het gevoel heel goed! Ik was ook 28 toen ik mijn master haalde en ben blij dat ik heb doorgezet!

Natuurlijk is een thesis schrijven niet heel erg makkelijk maar er zijn je heel wat anderen voor gegaan, maak daar gebruik van. Heb je een stage? Heb je in je netwerk andere mensen die deze master al gedaan hebben? Kijk of je hulp kan krijgen van iemand. Succes!!Dank je voor je reactie! Ja dat klopt idd! Uk heb wat thesissen liggen van studenten waarmee ik begonnen ben in 2013 aan de premaster. Het schrikt me alleen een beetje af. Maar kan er ook wel de structuur etc uithalen! Hoop zo dat het goedkomt. Onzekere Tinus ben ik momenteel
Gaaf dat je zo ver gekomen bent!

Nu niet opgeven, die Master titel heb je rest van je leven profijt van. Het lijkt nu heel veel en heel erg, maar die titel ga je zeker halen! Gewoon rustig je thesis schrijven, dan komt alles goed.
Nou, het viel mee, tot de scriptie.. Daar heb ik langer over gedaan en voelde me zo'n enorme loser. En werd ook nog eens onverwacht zwanger. Ik dacht; ik ben dom, oud en heb een baby. Komt nooit meer goed. Maar nu heb ik een droombaan en heb maar 1x hoeven solliciteren. Dus, ik probeer nooit meer zo negatief te zijn over mezelf.

'Ff' doorzetten!
Niet stoppen!!! Doorzetten! En denk aan het gevoel dat je straks hebt als je je thesis inlevert.
quote:Adriaan81 schreef op 14 februari 2017 @ 18:36:

Gaaf dat je zo ver gekomen bent!

Nu niet opgeven, die Master titel heb je rest van je leven profijt van. Het lijkt nu heel veel en heel erg, maar die titel ga je zeker halen! Gewoon rustig je thesis schrijven, dan komt alles goed.Dank je Adriaan!! Je hebt wel gelijk idd! Er staan alleen heel veel bomen in het bos, maar wellicht kap ik ze voorzichtig! Dank je wel
[quote]Mika2015 schreef op 14 februari 2017 @ 18:37:

Nou, het viel mee, tot de scriptie.. Daar heb ik langer over gedaan en voelde me zo'n enorme loser. En werd ook nog eens onverwacht zwanger. Ik dacht; ik ben dom, oud en heb een baby. Komt nooit meer goed. Maar nu heb ik een droombaan en heb maar 1x hoeven solliciteren. Dus, ik probeer nooit meer zo negatief te zijn over mezelf.

'Ff' doorzetten![/quot

Super gedaan!! Top!!

Nou het geeft me weer moed:-) dank he
Kop op to!

Ik ben ook van vmbo-b naar een PhD gegaan! Ik kan nog steeds niet alles maar voor doorzettingsvermogen krijgen wij een dikke 10!!
quote:Gooloib schreef op 14 februari 2017 @ 18:41:

Kop op to!

Ik ben ook van vmbo-b naar een PhD gegaan! Ik kan nog steeds niet alles maar voor doorzettingsvermogen krijgen wij een dikke 10!!THATS THE SPIRIT! You're totally right! Dank he wel:)
quote:LauraPOss schreef op 14 februari 2017 @ 18:37:

[...]

Dank je Adriaan!! Je hebt wel gelijk idd! Er staan alleen heel veel bomen in het bos, maar wellicht kap ik ze voorzichtig! Dank je wel

Ja joh, zo'n thesis is ook een beetje een trucje. Kies een onderwerp, eventueel aangedragen door je begeleider. De hoofdstukindeling/verwaching staat min of meer vast.

Hoofdstuk voor hoofdstuk met je begeleider afstemmen en een paar maanden later heb je een thesis, die minimaal voldoende is, wie weet meer. En dan een fantastische titel, waar je heel blij mee en trots op gaat zijn.
quote:Gooloib schreef op 14 februari 2017 @ 18:41:

Kop op to!

Ik ben ook van vmbo-b naar een PhD gegaan! Ik kan nog steeds niet alles maar voor doorzettingsvermogen krijgen wij een dikke 10!!Superknap! Van jou én van to! Ik ben ook ongeveer jouw leeftijd en ook masterstudent. Ik doe momenteel groepsopdrachten met mensen van 21, 22, en dan voel ik me inderdaad wel oud.. Mijn vriend had hetzelfde, hij studeerde op zijn 28e af. Wij zijn late studenten ivm studentenvereniging bestuursjaar en verschillende studies tegelijk. Onze situatie is dus wel anders maar ik begrijp je gevoel echt helemaal. Maak je niet te druk! Zeker een masterthesis kan een vette hobbel zijn, maar ik twijfel niet aan jouw kunnen en doorzettingsvermogen om het naar een goed einde te brengen!
Tijdens het schrijven van mijn scriptie ben ik 100 keer in mijn gedachten gestopt. Was ook 28 en dacht wat moet ik er nog mee?

Mijn advies: niet stoppen. Paniek, twijfel, nare gedachten horenn bij het proces. Geloof me: het moment dat je de eindstreep over bent en je je bul in de handen hebt is met geen woord te beschrijven. Zeker omdat je zo'n lang traject hebt afgelegd.

Achteraf gezien is mijn thesisperiode het beste moment uit mijn studententijd geweest. Ik heb zoveel geleerd: over mijn studie, over wetenschap en over mijzelf. Je verlegt je grenzen op een wijze waar je achteraf gewoon respect voor jezelf moet hebben.

Je mag best even in zelfmedelijden verzinken, maar niet opgeven. Echt het is niet de bul, maar de ervaring waar je mog jaren aan terugdenkt. Althans, dat was het voor mij...

Sterkte!
quote:Jobless schreef op 14 februari 2017 @ 18:52:

Tijdens het schrijven van mijn scriptie ben ik 100 keer in mijn gedachten gestopt. Was ook 28 en dacht wat moet ik er nog mee?

Mijn advies: niet stoppen. Paniek, twijfel, nare gedachten horenn bij het proces. Geloof me: het moment dat je de eindstreep over bent en je je bul in de handen hebt is met geen woord te beschrijven. Zeker omdat je zo'n lang traject hebt afgelegd.

Achteraf gezien is mijn thesisperiode het beste moment uit mijn studententijd geweest. Ik heb zoveel geleerd: over mijn studie, over wetenschap en over mijzelf. Je verlegt je grenzen op een wijze waar je achteraf gewoon respect voor jezelf moet hebben.

Je mag best even in zelfmedelijden verzinken, maar niet opgeven. Echt het is niet de bul, maar de ervaring waar je mog jaren aan terugdenkt. Althans, dat was het voor mij...

Sterkte!

Super bedankt voor je woordjes! Zeker na alle bovenstaande reactie en nu ook die van jou voel ik wel dat ik door moet gaan! Diep van binnen wil ik ook helemaal niet stoppen! Ik ben idd al zoooo ver. En wil trots op mezelf kunnen zijn!

Dank je wel
Van nu stoppen krijg je waarschijnlijk spijt, wat lange tijd kan aanhouden. Van doorzetten blijf je je hele leven trots op jezelf, echt! Het begin van je thesis is lastig, waarschijnlijk heb je straks overzicht en gaat het je beter af. Houd vol!!
Trots zijn op jezelf mag sowieso al. Gewoon omdat het kàn. En wat je voor prestatie hebt neergezet, is trots in het kwadraat waard.

Als je door de bomen het bos niet meer ziet, begin je bij de eerste boom, op naar de tweede en zo verder. In kleinere stappen denken, dan in het woud turen.
Go for it! Je bent al zo ver!

Hier ook iemand die veel moeite heeft met de master-thesis. Het stomme is dat ik het prima aan zou moeten kunnen (nog nooit een herkansing gehad, alles makkelijk gehaald), maar ik ben er best op stukgelopen. Ik raakte in een cirkeltje van paniek en faalangst en maakte het in mijn hoofd veel te groot.

Ik herken het gevaar voor een soortgelijke valkuil bij jou, gebaseerd op "Raak continue in paniek en heb de een na de andere huilbui ": En dat is nog maar voor je begonnen bent - iedereen loopt tegen moeilijke momenten aan tijdens de thesis. Als je er nu al zo in staat is dat best een risico. Vandaar mijn advies om eens te gaan praten met je studieadviseur. Die weet wat voor resources je universiteit biedt. Misschien is er ook een scriptie-groep voor mensen die er moeite mee hebben (vond ik erg fijn op mijn uni), of kunnen ze je doorsturen naar een studentenpsycholoog tegen de stresssymptomen, of wie weet wat er bij jouw uni is. Je studieadviseur kan het je vertellen

Succes!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven