Werk & Studie alle pijlers

Opzegtermijn docent mbo

15-02-2017 11:50 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve medeforummers,

Ik probeer mij momenteel te verdiepen in mijn opzegtermijn en ik kom tegenstrijdige berichten tegen.

Ik werk momenteel bijna 2 jaar op een mbo in Nederland.

Dit betekent dat mijn contract voor bepaalde tijd binnenkort omgezet moet worden in een contract voor onbepaalde tijd; al weet ik niet of ik dit wel wil.

Ik heb namelijk een interessante vacature voorbij zien komen...

Ik vraag me dus af hoe lang de opzegtermijn bij een contract voor onbepaalde tijd is, en hoe lang de opzegtermijn bij een contract voor bepaalde tijd is.

In het CAO zie ik 3 maanden staan, in andere bronnen 1 maand.

Weet iemand hoe het nou echt zit?
Ik zou de CAO aanhouden, die lijkt me leidend.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Bij een vast contract is dat 3 maanden.
quote:Renaissance schreef op 15 februari 2017 @ 11:52:

Bij een vast contract is dat 3 maanden.En bij een contract voor bepaalde tijd?
quote:liefbeest schreef op 15 februari 2017 @ 11:53:

[...]

En bij een contract voor bepaalde tijd? .....staat dat in het contract zelf? Heb je daar al gekeken?
quote:liefbeest schreef op 15 februari 2017 @ 11:53:

[...]

En bij een contract voor bepaalde tijd? Dat weet ik niet. ben zelf een aantal Jaren geleden uit dienst gegaan (met vast contract) bij een roc. Vandaar dat ik die drie maanden nog weet.
Opzegging van de arbeidsovereenkomst vindt plaats tegen de eerste dag van een kalendermaand. De opzegtermijn bedraagt zowel voor werkgever als voor werknemer:

? als de werknemer 6 maanden of minder in dienst is geweest: ten minste 1 maand;

? als de werknemer meer dan 6 maanden, maar minder dan 12 maanden in dienst is geweest: ten minste 2 maanden;

? als de werknemer 12 maanden of meer in dienst is geweest: 3 maanden.

Als de werknemer op 1 januari 1999 45 jaar of ouder was en voor hem op die datum een langere opzegtermijn gold dan 3 maanden, blijft bij opzegging door de werkgever die langere termijn gelden zolang de werknemer bij dezelfde werkgever in dienst blijft.

Dit staat in de CAO in artikel 2.9. Ik zou dus in jouw geval uitgaan van 3 maanden. Maar misschien kun je in goed overleg eerder uit dienst gaan.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Staat heel duidelijk in de cao mbo:

Opzegging van de arbeidsovereenkomst vindt plaats tegen de eerste dag van een kalendermaand. De opzegtermijn bedraagt zowel voor werkgever als voor werknemer:

? als de werknemer 6 maanden of minder in dienst is geweest: ten minste 1 maand;

? als de werknemer meer dan 6 maanden, maar minder dan 12 maanden in dienst is geweest: ten minste 2 maanden;

? als de werknemer 12 maanden of meer in dienst is geweest: 3 maanden.

In jou geval is dat dus 3 maanden. Ik zou het echter gewoon bespreken met je leidinggevende, ik heb de ervaring dat het in overleg ook eerder kan.
Contract voor bepaalde tijd kun je niet opzeggen, tenzij in je contract of CAO is bepaald dat het wel kan (en dan staat de termijn erbij).
Oh dear, how sad, never mind.
Bedankt voor de antwoorden

Helaas kampt mijn afdeling momenteel met een groot tekort aan docenten, ik verwacht dat eerder dan de opzegtermijn weggaan daarom geen optie is
Hier verdwijnen docenten weleens.

Komen gewoon niet meer.

Nooit gemerkt of van hen teruggehoord dat er strak werd vastgehouden aan een opzegtermijn. Ik zou het dus in ieder geval bespreken.

Het moet wel iets heel bijzonders zijn als je er een vast contract voor wil laten schieten in deze tijd trouwens. Ik hou mijne vast for dear life.
Als het niet in je contract staat zijn het de regels van de CAO waar je onder valt.
quote:Het-groepje schreef op 15 februari 2017 @ 13:17:

Hier verdwijnen docenten weleens.

Komen gewoon niet meer.

Nooit gemerkt of van hen teruggehoord dat er strak werd vastgehouden aan een opzegtermijn. Ik zou het dus in ieder geval bespreken.

Het moet wel iets heel bijzonders zijn als je er een vast contract voor wil laten schieten in deze tijd trouwens. Ik hou mijne vast for dear life.

Dat is hier ook wel eens gebeurd maar... ik wel het echt netjes aanpakken ten opzichte van mijn leidinggevende, collega's en uiteraard in het belang van mijn leerlingen de juiste beslissing nemen.

Het klopt inderdaad dat het laten schieten van een vast contract een bepaald risico met zich mee brengt.

Anderzijds kan het nu nog; ik ben nog niet gebonden en ik ben bang dat ik dit soort kansen niet meer pak wanneer ik wel 'de veiligheid' van een vast contract heb.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven