Geld & Recht alle pijlers

Sparen met hoge rente

19-01-2009 20:49 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een spaarrekening met hoge rente die uiteraard wel onder het depositogarantiestelsel valt, zoveel hebben we wel weer geleerd de afgelopen tijd (en nee, ik zat niet zelf bij icesafe) . Maar ik ben niet ontzettend thuis in de financiele wereld en wil graag weten of er verder nog zaken zijn waar ik aan moet denken.

Ik ben natuurlijk zelf ook al wel gaan googelen en kwam bij Moneyou terecht, met een effectieve rente op jaarbasis van 5,1%. Maar waar ik nou niks van snap: dit schijnt een flexibele spaarrekening te zijn waar je zonder boete geld van kunt opnemen, geen vaste inleg nodig en je gewoon geld op kunt storten. Maar nu hebben ze nog twee andere spaarrekeningen waar je je geld tot 1 of 2 jaar vastzet en daar is de rente respectievelijk 4,6 en 4,30 effectief op jaarbasis. Dat is toch niet logisch? Deze rente zou dan toch hoger moeten zijn, hoe langer vast hoe meer rente? Snapt iemand dit?

Ik ben een beetje bang voor addertjes namelijk en ben benieuwd naar jullie ervaringen! Dus ook met andere goede spaarrekeningen.

Alvast bedankt!
Ja die zoek ik nou ook! een spaarrekening met een hoge rente waar geen regels aan zijn verbonden. In de meeste gevallen is dit namelijk wel het geval.
postbank toprekening. Wel een minimale inleg als je geen postbank rekening hebt..

Maar moet zeggen dat ik er verder absoluut geen verstand van heb!
http://www.dividendpagina.nl/spaarrekening-zonder.asp
quote:Miryana schreef op 19 januari 2009 @ 20:49:

Ik ben natuurlijk zelf ook al wel gaan googelen en kwam bij Moneyou terecht, met een effectieve rente op jaarbasis van 5,1%. Maar waar ik nou niks van snap: dit schijnt een flexibele spaarrekening te zijn waar je zonder boete geld van kunt opnemen, geen vaste inleg nodig en je gewoon geld op kunt storten. Maar nu hebben ze nog twee andere spaarrekeningen waar je je geld tot 1 of 2 jaar vastzet en daar is de rente respectievelijk 4,6 en 4,30 effectief op jaarbasis. Dat is toch niet logisch? Deze rente zou dan toch hoger moeten zijn, hoe langer vast hoe meer rente? Snapt iemand dit?

Ik ben een beetje bang voor addertjes namelijk en ben benieuwd naar jullie ervaringen! Dus ook met andere goede spaarrekeningen.

Alvast bedankt!

Ik kan wel een beetje uitleggen waarom die 'vaste' rentes lager zijn dan die 5,1 %. Als je je geld vastzet dan is de bank er zeker van dat het geld 1 of 2 jaar bij hun blijft staan. Daar belonen ze je dan voor, met alle risico's voor hunzelf. Stel dat het financieel niet goed gaat met die bank dan heb jij alsnog recht op de rente omdat het vast staat. Het 'kost' de bank dan meer geld dan van te voren ingecalculeerd omdat ze dachten meer winst te behalen.

Maar als jij je geld gewoon op die spaarrekening van 5,1 % zet en het gaat slecht met de bank, dan gooien ze die rente omlaag naar (ik noem maar wat) 3 %. Achteraf gezien had je dan dus beter voor die vaste rente kunnen kiezen. De bank loopt hier dus minder risico en beloont jou daar extra voor. Het risico is dan meer voor jou, en je hebt dus kans op minder rente.
quote:_zaza_ schreef op 19 januari 2009 @ 20:55:

postbank toprekening. Wel een minimale inleg als je geen postbank rekening hebt..

Maar moet zeggen dat ik er verder absoluut geen verstand van heb!Je hebt dan sowieso een Postbankrekening nodig als je een Toprekening wilt openen. Als je daar je salaris (minimaal 650 euro)op binnen laat komen dan is er geen vereiste minimale inleg. Of als je een hypotheek bij Postbank hebt dan is er ook geen minimale inleg nodig.
Heb je gecheckt of die 5,1 een vaste rente is?? Waarschijnlijk zakt deze zodra je je centen op de rekening hebt staan.

Wil je een beeje op save gaan,zou ik het vast zetten,als je dan een contract tekent voor een jaar weet je ook dat je dát percentage krijgt!

(nu oa bij ABN Amro,spaardeposito 1 jaar vast voor 4,6%)

Die hoge percentages zijn vaak lokkertjes en fluctueren als een dolle
quote:_zaza_ schreef op 19 januari 2009 @ 20:58:

http://www.dividendpagina.nl/spaarrekening-zonder.aspHm, bij sparen met voorwaarden staat bij ING toprente sparen dat de minimale inleg 20.000 is, dat klopt niet, die is 5.000. Misschien niet heel boeiend, maar viel me op omdat ik die rekening heb en me afvraag of de rest dan wel klopt...
Die rente bij MoneYou snap ik ook niet helemaal. Het kan het zo zijn dat die lagere rente vaststaat en de hoge van het ene op andere moment verlaagd kan worden (nog lager dat 4,6 en 4,3). Er zijn wel sites waarop staat hoe stabiel de hoge rente is. Credit Europe zou ik adviseren: heeft een hoge rente (al lang) en valt onder het Nederlandse garantiestelsel.
@Caren: dank je! Nu snap ik dat onderdeel in ieder geval.

En nog even over dat fluctueren he. Is het dan zo dat je tot de tijd dat de rente omlaag wordt gehaald je wel die 5,1% krijgt? In theorie zou je dan (aangezien je vrij kunt wegzetten en opnemen) toch op dat moment je geld weer bij een andere spaarrekening kunnen zetten en krijg je wel over de tijd dat het daar heeft gestaan de rente nog uitbetaald?

Ik wil mijn geld namelijk ook niet vastzetten voor een bepaalde tijd.
quote:Miryana schreef op 19 januari 2009 @ 21:37:

@Caren: dank je! Nu snap ik dat onderdeel in ieder geval.

En nog even over dat fluctueren he. Is het dan zo dat je tot de tijd dat de rente omlaag wordt gehaald je wel die 5,1% krijgt? In theorie zou je dan (aangezien je vrij kunt wegzetten en opnemen) toch op dat moment je geld weer bij een andere spaarrekening kunnen zetten en krijg je wel over de tijd dat het daar heeft gestaan de rente nog uitbetaald?

Ik wil mijn geld namelijk ook niet vastzetten voor een bepaalde tijd.

Graag gedaan!

Totdat de rente omlaag wordt gegooid heb je inderdaad recht op die 5,1% en zou je het weg kunnen halen als de rente zakt (mits het echt een rekening zonder voorwaarden is). Maarrrrrr..... het rattige van banken is dat ze niet aan de grote klok hangen dat de rente gaat dalen. DIt moet je dus echt zelf heel goed in de gaten houden.

Zo zijn er verhalen van mensen die zich niet bezig hielden met hun financiele zaken omdat ze het niet goed begrepen. Met als gevolg dat hun geld al 15 jaar lang op een spaarrekening met een rente van misschien 1% heeft gestaan. Dus dat moet je echt zelf in de gaten houden!
Ernie mag geen advies meer geven ivm permaban angel2 en doet dat dus ook niet meer
anoniem_63656 wijzigde dit bericht op 30-01-2009 13:33
Reden: wijziging ivm permban angel2
% gewijzigd
Ernie12, thanks, handige site ook (ook voor dummies :D).

Nikkie79, weet je toevallig ook welke sites? Kan met google nog niet echt iets vinden namelijk. Dankjewel alvast!
Dit is een oud artikel van Kassa http://kassa.vara.nl/port...sa_artikel&number=3620693 waarin wordt ingegaan op de 'geldgidsscore': een indicatie van de stabiliteit van de rente. Die geldgidsscore stelt de Consumentenbond vast, daar moet je lid van zijn. Je kunt natuurlijk ook zelf regelmatig de rentes checken, bijvoorbeeld op http://www.actuelerentest...en/hoogste-spaarrente.asp

En dan maar overboeken naar de bank met de hoogste rente ;)
Ik vind de top van de postbank prima! Mijn salaris komt daar binnen, dus geen minimuminleg. 6 Krijg nu 4,75%.
.
Nou, ik heb inderdaad een Moneyou rekening aangevraagd Let the saving begin! Bedankt voor de tips en adviezen!
.
Bij Rabobank heb je Rabo Loyaal sparen. Inleg is minimaal 20000.
Fortis et liber
quote:thaisweetchili schreef op 23 januari 2009 @ 17:16:

Bij Rabobank heb je Rabo Loyaal sparen. Inleg is minimaal 20000.

Die heb ik ook.

(maar ja, ik werk bij de Rabo dus dat zal ik gelijk maar even erbij zetten, anders gaan er weer mensen roepen dat ik niet objectief ben! ).

Reden dat mijn geld nog bij Rabo staat is omdat mij dat in alle onrust het meest veilige gevoel gaf (en nog steeds wel nu ik lees dat de banken weer steun nodig hebben. Je krijgt het vast wel terug met de garantieregeling, maar als mijn geld tijdelijk 'weg' zou zijn doe ik echt geen oog dicht).

Alleen zit ik er serieus over na te denken om elders te gaan, omdat dit over het laagste bedrag per kwartaal is en we nu met ons net gekochte huis nogal regelmatig extra uitgaven doen en ik daardoor extra rente misloop....

mijn collega gaf mij als tip de NIBC. op dit moment 5,1% en valt volledig onder de Nederlandse garantieregeling (dus niet de 1e 20.000,- onder een buitenlands stelsel). We hebben nogal veel spaargeld (een luxeprobleem, dat besef ik), dus ik denk dat ik maar ga spreiden....
.
Inderdaad, Moneyou biedt een hoge rente zonder voorwaarden.

Ik heb al mijn spaargeld van de Rabobank overgezet naar een spaarrekening bij Moneyou, en omdat die rente (5,1 %) variabel is heb ik ook nog 2 depositorekeningen geopend, eentje waar mijn geld 1 jaar vast staat en de andere voor 2 jaar. Ook dit is zonder 'enge' voorwaarden omdat je ook dat geld vóór die 1 of 2 jaarperiode er weer af kunt halen. Indien je je geld vóór de vastgestelde 1 of 2 jaar er toch af wilt halen, ontvang je niet de hoge rente maar de basisrente, die ook 3,6% is, hetzelfde als bij de rabobank. Voor mij dus alleen maar voordelen bij Moneyou
Oh, ik doe het helemaal verkeerd, heb al jaren een kapitaalrekening bij de Postbank, ik let nooit op de rente, maar ik krijg volgens mij veel minder dan jullie.

Hoe zit dat met die toprekening? Is dat een depositorekening?
Cum non tum age
http://www.moneyou.nl/Sparen/

heel duidelijk, én veilig is mijn mening
Ik heb o.a. een spaarrekening bij de NIBC bank.

www.nibcdirect.nl

Bij deze bank (een Nederlandse die ook onder het garantie stelsel valt) ontvang je 5.1 procent rente!

zonder verdere voorwaarden!

Zet je je geld voor een bepaalde periode vast dan kan de rente zelfs oplopen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven