Geld & Recht alle pijlers

Hoe doen mensen dit?

19-02-2017 10:32 533 berichten
Wat als je geen spaargeld hebt en maar net rond komt in de maand en je auto gaat kapot of je hebt om een andere dringende reden geld nodig en de bank weigert je een lening te geven en je hebt ook geen ouders meer waar je van kunt lenen of andere familie of vrienden dieje dit kunt vragen?

Wat zou jij doen in deze situatie?
Alle reacties Link kopieren
Het verbaast me altijd hoe snel mensen roepen dat iemand met weinig geld de auto moet weg doen. Die prijzen van het OV zijn voor mij toch echt een stuk duurder dan mijn goedkope lichte autootje en benzine uit duitsland.

Liemers - Nijmegen kost per trein bijvoorbeeld al ruim 13 euro per retourtje...
quote:Oestra schreef op 19 februari 2017 @ 11:41:

Het verbaast me altijd hoe snel mensen roepen dat iemand met weinig geld de auto moet weg doen. Die prijzen van het OV zijn voor mij toch echt een stuk duurder dan mijn goedkope lichte autootje en benzine uit duitsland.

Liemers - Nijmegen kost per trein bijvoorbeeld al ruim 13 euro per retourtje... reken jij dan ook de APK, onderhoud, afschrijving, belastingen mee? OV is altijd goedkoper als je het hele plaatje bekijkt

Liemers - Nijmegen kost per trein bijvoorbeeld al ruim 13 euro per retourtje... voor 60 euro per jaar reis je al met 40% korting

Liemers - Nijmegen kost per trein bijvoorbeeld al ruim 13 euro per retourtje... En wat kost dat aan benzine, wegenbelasting, eventueel lidmaatschap ANWB, onderhoudskosten, afschrijving?

Als je alleen de benzine rekent is het OV in je eentje vaak duurder.

Maar een auto kost meer dan dat.

Ik ben erg lang en pas bijv niet in zo'n klein autootje, dus als ik al een auto zou hebben moet dat een wat groter model zijn. Duurder in aanschaf, duurder in verbruik.

En dan de verzekering en de afschrijving en het onderhoud.
Self-reflection: You were an idiot then, and you are still an idiot now.
Week 20 van de Extremely Demotivational Calendar
Solomio, jouw insteek is anders vind ik.

TO vind het vervelend dat zij afhankelijk is van haar ouders, omdat ze zelf niet kan rondkomen. Of tenminste niet kan sparen kennelijk. Die afhankelijkheid is vaak een keuze. TO kan immers gewoon werken zegt ze.
2e hands bovenlader, 15 jaar mee gewassen 40 euro
quote:Dahlia74 schreef op 19 februari 2017 @ 11:45:

Solomio, jouw insteek is anders vind ik.

TO vind het vervelend dat zij afhankelijk is van haar ouders, omdat ze zelf niet kan rondkomen. Of tenminste niet kan sparen kennelijk. Die afhankelijkheid is vaak een keuze. TO kan immers gewoon werken zegt ze.Ow, maar ik heb in de loop van de jaren regelmatig vergelijkbaar commentaar gekregen als wat hamerhaai schreef.
quote:S-Meds schreef op 19 februari 2017 @ 11:43:

[...]

reken jij dan ook de APK, onderhoud, afschrijving, belastingen mee? OV is altijd goedkoper als je het hele plaatje bekijktAls je dan weer regelmatig met het hele gezin op stap gaat kan een auto best goedkoper zijn.
quote:misstwix schreef op 19 februari 2017 @ 10:48:

Maar wat als de auto weg doen echt geen optie is door meerdere redenen?

Of iets anders dan de auto gaat kapot wat echt dringend nodig is.

Gemeentes geven soms bijzondere bijstand om bijvoorbeeld een nieuwe wasmachine te kopen.

Er zijn ook lokale Facebookgroepen voor gratis spullen.

Er zijn in veel plaatsen repair cafés en maker spaces waar mensen bij elkaar komen om spullen te repareren. Misschien vind je daar hulp.
Tja, dan wordt het bezuinigen. Wij kunnen de auto niet missen, omdat ik die nodig heb voor mijn werk. En ik kan OV niet betalen. Soms, als luxe, gaan we in de vakantie weleens met de trein, maar daar moeten we voor sparen. Ik snap niet hoe mensen denken dat je zomaar een auto weg kunt doen.

Binnen de stad kun je de fiets gebruiken, dat is ook nog gezond.

Wat ook is: ik werk en heb dus geen tijd voor het OV. Ik ben bijvoorbeeld met de auto een uur onderweg naar mijn werk, met het OV is dat 2,5 uur. En dan woon ik in een grote stad... Ik heb geen tijd en geen geld voor het OV. (ik denk weleens: grappig dat het zo druk is in de trein, dan gaat het economisch toch goed met NL, als zoveel mensen de tijd en het geld hebben hiervoor...).

Wij hebben het afgelopen jaar de ene financiële klap na de andere gehad. Maar de auto blijft, anders kan ik helemaal niet meer werken. Keuzes maken dus, dan maar goedkoper eten en geen tv, sport en tijdschriften meer en zo.
Zonder oorzaak geen gevolg
quote:Solomio schreef op 19 februari 2017 @ 11:47:

[...]

Als je dan weer regelmatig met het hele gezin op stap gaat kan een auto best goedkoper zijn.

Dat is ook zo. Maar als je net rond komt en geen buffer hebt ga je dus niet regelmatig met het gezin op stap.

Tenminste dan liggen je prioriteiten gewoon ergens anders.
Er komt geld binnen en er gaat geld uit. Als er meer geld uit gaat dan er binnen komt moet je dus iets veranderen. Of, je zorgt ervoor dat er meer geld binnen komt, of je zorgt ervoor dat er minder geld uit gaat.

Als bij een vriend, vriendin of familielid van mij de wasmachine stuk gaat vind ik het geen probleem om daar tijdelijk mijn machine voor beschikbaar te stellen.
quote:Fee-de-Goede schreef op 19 februari 2017 @ 11:50:

[...]

Dat is ook zo. Maar als je net rond komt en geen buffer hebt ga je dus niet regelmatig met het gezin op stap.

Tenminste dan liggen je prioriteiten gewoon ergens anders.Ja, dat wilde ik er nog achteraan typen, maar dat plan verdween in eh................ geen idee, in mijn hoofd ofzo.

Liemers - Nijmegen kost per trein bijvoorbeeld al ruim 13 euro per retourtje... Over het algemeen is een auto duurder, er is wel ergens een kantelpunt ik dacht dat dat rond de 10.000 km per jaar is
quote:polkat schreef op 19 februari 2017 @ 11:48:

Tja, dan wordt het bezuinigen. Wij kunnen de auto niet missen, omdat ik die nodig heb voor mijn werk. En ik kan OV niet betalen. Soms, als luxe, gaan we in de vakantie weleens met de trein, maar daar moeten we voor sparen. Ik snap niet hoe mensen denken dat je zomaar een auto weg kunt doen.

Binnen de stad kun je de fiets gebruiken, dat is ook nog gezond.

Wat ook is: ik werk en heb dus geen tijd voor het OV. Ik ben bijvoorbeeld met de auto een uur onderweg naar mijn werk, met het OV is dat 2,5 uur. En dan woon ik in een grote stad... Ik heb geen tijd en geen geld voor het OV. (ik denk weleens: grappig dat het zo druk is in de trein, dan gaat het economisch toch goed met NL, als zoveel mensen de tijd en het geld hebben hiervoor...).

Wij hebben het afgelopen jaar de ene financiële klap na de andere gehad. Maar de auto blijft, anders kan ik helemaal niet meer werken. Keuzes maken dus, dan maar goedkoper eten en geen tv, sport en tijdschriften meer en zo.

Even buiten de tijd om die jij met het OV kwijt bent. Hoeveel denk je dat het OV kost met een kortingskaart?

Als je geld hebt voor een auto, zou je zeker geld hebben voor het OV als je die auto weg deed.
Ik heb ook heel krap gezeten en tot voor kort weer even, dan zitten regelmatig uitjes met je gezin er gewoon niet in.

Een auto is dan luxe en er is niks mis met niet een nieuwe wasmachine maar een 2e handse waarvoor je een auto moet lenen of huren.

Echt hele facebook en marktplaats hoeken vol met goede spullen voor weinig.

Ik heb het verschil gewoon gezien en het is echt bijna altijd goedkoper als het woon werkverkeer betreft. Of je moet echt elke dag het halve land door, dan misschien niet.

Zeker als je ergens moet zijn waar je parkeerkosten moet betalen en gewoon reiskostenvergoeding krijgt van je werkgever.

Als je prive veel reist met je gezin of zelf kan het anders zijn maar dat is dan een luxe, net als een auto hebben om die reden.
quote:Fee-de-Goede schreef op 19 februari 2017 @ 11:54:

Ik heb ook heel krap gezeten en tot voor kort weer even, dan zitten regelmatig uitjes met je gezin er gewoon niet in.

Een auto is dan luxe en er is niks mis met niet een nieuwe wasmachine maar een 2e handse waarvoor je een auto moet lenen of huren.

Echt hele facebook en marktplaats hoeken vol met goede spullen voor weinig.

Klopt ik/wij hebben ook niet veel te besteden, daardoor ook weinig tot geen uitjes.

Het is toch ook maar net hoe je je opstelt, ik ben gelukkig met het geen wat ik heb., mijn kinderen zijn ook gewoon gelukkig. Je hoeft dus niet veel geld te hebben om gelukkig te zijn.

Bij de kringloopwinkel kan je ook veel spullen vinden voor weinig geld.
quote:Zinerva schreef op 19 februari 2017 @ 11:57:

[...]

Klopt ik/wij hebben ook niet veel te besteden, daardoor ook weinig tot geen uitjes.

Het is toch ook maar net hoe je je opstelt, ik ben gelukkig met het geen wat ik heb., mijn kinderen zijn ook gewoon gelukkig. Je hoeft dus niet veel geld te hebben om gelukkig te zijn.

Bij de kringloopwinkel kan je ook veel spullen vinden voor weinig geld.

Toen de kinderen kleiner waren probeerde ik in de zomervakantie wel een paar keer met ze naar iets leuks te gaan.

Bleken ze allebei liever thuis te blijven.

Wel lekker goedkoop, van die kinderen die niet de deur uit willen.
quote:Solomio schreef op 19 februari 2017 @ 11:47:

[...]

Als je dan weer regelmatig met het hele gezin op stap gaat kan een auto best goedkoper zijn.Ook dat betwijfel ik. met een ns kortingskaart krijg je regelmatig gratis meereiskaarten. kinderen tot 3 jr reizen gratis en tot 14 jr. voor 2.50. Vergis je ook niet wat je betaalt met je auto aan parkeerkosten. Vorige week was ik een middagje in een stad en moest 17 euro afrekenen aan de parkeerautomaat
quote:S-Meds schreef op 19 februari 2017 @ 11:59:

[...]

Ook dat betwijfel ik. met een ns kortingskaart krijg je regelmatig gratis meereiskaarten. kinderen tot 3 jr reizen gratis en tot 14 jr. voor 2.50. Vergis je ook niet wat je betaalt met je auto aan parkeerkosten. Vorige week was ik een middagje in een stad en moest 17 euro afrekenen aan de parkeerautomaat

Ik kan slecht inschatten wat een auto kost, dus het kan best kloppen hoor wat je schrijft.

Maar: ik heb een ns-kortingskaart en echt nog nooit een gratis meereiskaart gehad en railrunners gaan tot 11 jaar.

Mijn kinderen reizen wel met korting als ik erbij ben: samenreiskorting, dan krijgen ze ook 40% korting.
quote:Solomio schreef op 19 februari 2017 @ 11:59:

[...]

Toen de kinderen kleiner waren probeerde ik in de zomervakantie wel een paar keer met ze naar iets leuks te gaan.

Bleken ze allebei liever thuis te blijven.

Wel lekker goedkoop, van die kinderen die niet de deur uit willen.

Haha ja dat is zeker goedkoop.

Ik denk wel dat er meer kinderen zijn die toch het liefst thuis zijn en dat juist de ouders bedenkten dat ze er op uit moeten voor de kinderen terwijl als ze het zouden vragen de kinderen liever thuis blijven.
quote:S-Meds schreef op 19 februari 2017 @ 11:59:

[...]

Ook dat betwijfel ik. met een ns kortingskaart krijg je regelmatig gratis meereiskaarten. kinderen tot 3 jr reizen gratis en tot 14 jr. voor 2.50. Vergis je ook niet wat je betaalt met je auto aan parkeerkosten. Vorige week was ik een middagje in een stad en moest 17 euro afrekenen aan de parkeerautomaat

Vanaf 11 jaar betaal je voor een kind volledig.

Volgens mij kan je ze tot 11 gratis laten meereizen als je een kortingskaart hebt.

Ik deed en doe met zoon juist zoveel mogelijk met het ov ivm parkeerkosten e.d.
quote:Fee-de-Goede schreef op 19 februari 2017 @ 11:36:

[...]

Eens. Bijna 15 jaar lang minimaal 2a3 uur per dag aan OV. Ook met een kind die gebracht moest worden en op tijd opgehaald op KDV.

Dat vind ik wel knap. Ik heb met het OV bijna 1,5 uur reistijd. Ik moet om half negen op mijn werk zijn (en daar zijn ze heel star in) maar de BSO gaat pas om half acht open. Dan zouden de kinderen dus van tien over zeven tot half acht daar voor de deur moeten wachten of zo. Werkdag eindigt om vijf uur, BSO sluit om half zeven. Dat zou dus net moeten kunnen, alleen zitten ze 's middags op twee verschillende locaties. Dat lukt dus ook niet op tijd. Hoe deed jij dat dan allemaal?

(Hier haalt en brengt papa in de praktijk heel vaak omdat hij wél in de buurt werkt. Maar als ik het alleen zou moeten doen zou het niet kunnen met het OV. Dan is het óf met de auto, óf van werkplek wisselen.)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven