Het tegen-tegeltuinentopic twee

08-07-2016 16:08 3002 berichten
Hier keuvelen we verder over alles tuingerelateerd, iedereen is welkom, of je nou een balkon hebt, een groene postzegel of een lap grond om van te kwijlen.

Schep hier op over je mussennest, klaag over je slakken of de buren met een betonnen woestenij!

Klim hier op je zeepkist en vertel waarom kale tegeltuinen stom zijn. Of laat zien met plaatjes hoe het niet moet en hoe het wel moet. Misschien inspireren we op deze manier de twijfelaars.

voorbeeld:

Dit is geen tuin.

Dit wel

link naar deel 1
Alle reacties Link kopieren
Isabonita perfect dan om te beginnen! Als je een beetje laat weten wat je leuk vindt, kunnen we wat preciezer meedenken.

Oh dat wist ik niet Felix, maar mijn kat blijft van de planten af. Ze geeft ze wat kopjes en gaat er met haar dikke derrière op zitten. Daar houdt het wel op.
Ik las iets van die steentjes moeten bewaren van verhuurder.

Simpel gedacht: iets van een soort van zeef en ze daarop leggen, maar met mogelijkheid om ze schoon te spoelen. Het is op sommige plaatsen een verzamelbak van stevige groei van schimmels en mossen.

Het wordt dus vanzelf groen.
Jaaa, zand is weg. Vriend heeft iets geregeld toen ik aan 't werk was

Kon hem meteen aflossen met scheppen toen ik thuis kwam. Nu nog aarde bestellen!
Haha, jaa ben zo blij. Het is nu een grote rotzooi maar komt allemaal goed.

Nu aan t kijken naar aarde bestellen, we hebben zo'n 1,5/2 kuub nodig. Nu zie ik vooral bemeste grond maar volgens mij is dat niet goed om direct in te planten toch?
Heb al besteld. Jammer dat 't rotweer wordt deze week. Ben er zo bijna klaar voor.
Ik denk dat het niet veel uitmaakt, maar dat weet ik niet zeker. En ik kijk eigenlijk nooit zo goed naar grondsoort, waardoor ik nu een paar verlepte planten heb. Oeps. Weer wat geleerd.

Fijn dat je lekker aan de slag kan nu Koettie! Yey!
Zal wel goedkomen toch? Bemeste grond klinkt prima.

Ik let ook totaal niet op de grondsoort, soms blijkt iets toch niet te kunnen, jammer dan.

Vriend heeft een nieuw huis op het oog, nu is hij verliefd. Hij heeft zelfs de internet snelheden al opgezocht .

Ruime onderhouden tuin, maar echt belachelijk opgezet. Als in, een kleine tuin met een rand bosjes eromheen, en dan ligt er nog een lap gras omheen, met grote bomen. Why!?

Wasmachine is ook weg. Zo fijn, mensen die die zooi gratis voor je weghalen!
Heeft iemand hier misschien tips over? Mijn keukenraam heeft een brede vensterbank, en een raam op het westen. Erg veel direct zonlicht staat er dus niet op. Er zit ook geen verwarming onder. Zou deze plek wel warm genoeg zijn om voor te zaaien voor mijn moestuin?
Zou moeten lukken
Heb onbmeste gedaan. Bij mesten kan altijd nog! Wat een stom weer weg, weinig gedaan want stortbui.

Denk dat dat wel kan hoor Yellow. Verwarming eronder is toch niet goed voor de plantjes
quote:Koettie schreef op 21 februari 2017 @ 19:20:

Haha, jaa ben zo blij. Het is nu een grote rotzooi maar komt allemaal goed.

Nu aan t kijken naar aarde bestellen, we hebben zo'n 1,5/2 kuub nodig. Nu zie ik vooral bemeste grond maar volgens mij is dat niet goed om direct in te planten toch?

Bemeste tuinaarde is niet geschikt voor nieuwe aanplant (struiken, bomen en vaste planten). De meststoffen in de aarde zijn slecht voor de wortels van nieuwe planten. Tuinaarde wordt vooral gebruikt voor bodemverbetering, niet als basis voor nieuwe beplanting.

Potgrond is veel beter geschikt voor het ophogen van de tuin en voor nieuwe beplanting omdat het voor een groot deel uit veen bestaat,
I'm sorry, I was thinking about cats again.
quote:Koettie schreef op 22 februari 2017 @ 12:57:

Heb onbmeste gedaan. Bij mesten kan altijd nog! Wat een stom weer weg, weinig gedaan want stortbui.

Denk dat dat wel kan hoor Yellow. Verwarming eronder is toch niet goed voor de plantjesOh, gelukkig! Ik schrok al.
quote:Calamitycat schreef op 22 februari 2017 @ 13:00:

[...]

Bemeste tuinaarde is niet geschikt voor nieuwe aanplant (struiken, bomen en vaste planten). De meststoffen in de aarde zijn slecht voor de wortels van nieuwe planten. Tuinaarde wordt vooral gebruikt voor bodemverbetering, niet als basis voor nieuwe beplanting.

Potgrond is veel beter geschikt voor het ophogen van de tuin en voor nieuwe beplanting omdat het voor een groot deel uit veen bestaat,Yess, dan heb ik het goed gedaan. Gelukkig maar. Vind al die namen maar verwarrend hoor. Tuinaarde klinkt toch als aarde voor in je tuin.. En Potgrond voor potten. Maarja, is gelukkig goed gekomen.
quote:Calamitycat schreef op 22 februari 2017 @ 13:00:

[...]

Potgrond is veel beter geschikt voor het ophogen van de tuin en voor nieuwe beplanting omdat het voor een groot deel uit veen bestaat,Weer wat geleerd!
quote:YellowLemon schreef op 22 februari 2017 @ 12:17:

Heeft iemand hier misschien tips over? Mijn keukenraam heeft een brede vensterbank, en een raam op het westen. Erg veel direct zonlicht staat er dus niet op. Er zit ook geen verwarming onder. Zou deze plek wel warm genoeg zijn om voor te zaaien voor mijn moestuin?Ligt er een beetje aan wat je wil zaaien. Sommige zijn koudekiemers, terwijl bijv paprika pas bij een graad of 25 ontkiemt.
quote:Isabonita schreef op 21 februari 2017 @ 11:24:

Het is een tuin op het zuid/westen!

Onderhouds arme tuin, met toch veel charme en gezelligheid... (is ons doel)

Dat idee met hoge bakken lijkt mij leuk! Denk dat er dan vooral groen in komt die weinig aandacht/tijd vergen.. iets staat mij bij dat bloemen ook niet het eeuwige leven hebben?

[...]

Ja dezelfde vorm. Achter zit dan nog een schutting deur om er achter uit te kunnen.

De tuin zoals nu is 3m breed en 7 meter lang. Een rechthoek ...

Ideaal voor ons, geen grote tuin aangezien we geen groene vingers hebben.

Onderhoudsarm is te doen maar je zult altijd wel wat moeten bewateren, bemesten en snoeien. Ik weet niet wat je bedoelt met bloemen hebben niet het eeuwige leven. Je hebt eenjarige bloeiers zoals vlijtige liesjes. Die moet je ieder jaar opnieuw kopen en planten. Maar je hebt ook zat struiken en vaste planten die bloeien.Planten die in mijn ervaring makkelijk zijn:

- hortensia's en klimhortensia's. Doe die langs de schaduwkant van je tuin

- rosemarijn en tijm. Mediteraanse planten, doe die aan de zonkant van je tuin

Qua indeling raad ik je aan het zielige buxesje te rooien, en dat stukje aarde te halveren Ja halveren en dan te verlengen langs de hele muur van je schuur. Daarmee kun je een beter zitje in de zon maken. Border langs de muur: daar komt minder regen dus doe daar planten die niet veel water nodig hebben. En haal een stuk tegels onder je keukenraam weg. Meer planten is meer beter! Goede bodembedekker is ooievaarsbek of vrouwenmantel. En kies ook een wintergroene plant. Ik vind taxus mooi, maar die krijgt wel giftige besjes.
quote:MissMartine schreef op 22 februari 2017 @ 14:45:

[...]

Ligt er een beetje aan wat je wil zaaien. Sommige zijn koudekiemers, terwijl bijv paprika pas bij een graad of 25 ontkiemt.Ik heb courgette, komkommer, tomaat (en radijsjes en wortels maar die zaai ik niet voor). Munt, basilicum, en peterselie. En ik heb net een zaaikitje voor lavendel meegenomen bij de action (Yay 70 cent )
quote:anoniem1722017 schreef op 15 februari 2017 @ 08:22:

Was het teveel werk Nina?

De tuin is een krappe 4m bij 9 m en er moest een schuurtje in (anders geen opbergruimte) Ook wil ik een terras met zitje. Dan blijft er gewoon te weinig over.

Heb palen laten zetten waar gaas tegen komt en dat wil ik laten begroeien. Naast de insluitbandjes is een klein strookje grond waar dingen als clematis en hedra nog wel kunnen wortelen (hoop ik)

Ik heb geen zin in een grasveldje dat kleiner is dan de benodigde grasmaaier

Lekker veel potten iig en heb al wat rekken gekocht om neer te zetten.
quote:Isabonita schreef op 20 februari 2017 @ 22:46:

We verhuizen volgende maand naar een huis met een

"Klein" tuintje... 7m bij 3m.... vol met van die oude bakstenen.... wij zijn niet echt planten mensen ivm onderhoud waar wij geen tijd voor hebben... maar we willen wel graag een gezellige mooie tuin om in de zomer in te loungen... iemand tips?

Ik krijg ook een klein tuintje maar met veel clematissen , wat hedra voor het wintergroen , wilde wingerd, kamperfoelie kom ik een heel eind zonder floorspace in te leveren.

En natuurlijk van de zomer de nodige hangpetunia's !
quote:MissMartine schreef op 22 februari 2017 @ 22:52:

[...]

Onderhoudsarm is te doen maar je zult altijd wel wat moeten bewateren, bemesten en snoeien. Ik weet niet wat je bedoelt met bloemen hebben niet het eeuwige leven. Je hebt eenjarige bloeiers zoals vlijtige liesjes. Die moet je ieder jaar opnieuw kopen en planten. Maar je hebt ook zat struiken en vaste planten die bloeien.Planten die in mijn ervaring makkelijk zijn:

- hortensia's en klimhortensia's. Doe die langs de schaduwkant van je tuin

- rosemarijn en tijm. Mediteraanse planten, doe die aan de zonkant van je tuin

Qua indeling raad ik je aan het zielige buxesje te rooien, en dat stukje aarde te halveren Ja halveren en dan te verlengen langs de hele muur van je schuur. Daarmee kun je een beter zitje in de zon maken. Border langs de muur: daar komt minder regen dus doe daar planten die niet veel water nodig hebben. En haal een stuk tegels onder je keukenraam weg. Meer planten is meer beter! Goede bodembedekker is ooievaarsbek of vrouwenmantel. En kies ook een wintergroene plant. Ik vind taxus mooi, maar die krijgt wel giftige besjes.

Super bedankt! Hier kan ik wat mee.

Taxus word niks ben ik bang... heb een hond die alles op eet...

Ja dat zielige buxesje gaat weg! Staat achterin de tuin nog een zielig dood boompje... vorige eigenaar had ook niks met haar tuin...
quote:nina1966 schreef op 23 februari 2017 @ 15:41:

[...]

De tuin is een krappe 4m bij 9 m en er moest een schuurtje in (anders geen opbergruimte) Ook wil ik een terras met zitje. Dan blijft er gewoon te weinig over.

Heb palen laten zetten waar gaas tegen komt en dat wil ik laten begroeien. Naast de insluitbandjes is een klein strookje grond waar dingen als clematis en hedra nog wel kunnen wortelen (hoop ik)

Ik heb geen zin in een grasveldje dat kleiner is dan de benodigde grasmaaier

Lekker veel potten iig en heb al wat rekken gekocht om neer te zetten.

Duidelijk! Daar zit ik dus ook een beetje mee, maar gras aan je voeten voelt zo fijn... Grappig genoeg heb ik hier ook net een tuinhek besteld. Draadgaas met palen en ankerpunten komen er ergens volgende week aan. Kunnen we eindelijk de onderkant van de conifeer afsluiten, en dan duimen dat de katten geen andere manier vinden om toch nog onze tuin binnen te komen. Plaats je foto's als het af is? Ik ben heel nieuwsgierig naar je tuin nu haha.

Had ik een mooi idee gevonden voor een haag met stekelige blaadjes om hopelijk de katten wat af te weren, kwam ik er na nog een rondje Google achter dat het alleen maar schaduw/half schaduw planten zijn. Daar ging mijn idee. Gelukkig hebben we een schaduw voortuin dus denk er nu over om ze als border rondom het hekwerk neer te zetten. Gaat om de mahoniestruik en dan de Cabaret en de Wintersun versie. Vind de bloemen zo mooi. En de eerste bloeit eind van het jaar, de tweede van het eind van het jaar tot ergens maart. Dat lijkt me een mooi gezicht, zeker door elkaar. Ik hou nogal van gemengde hagen haha.

Als iemand nog een idee heeft voor een stekelige plant die in de volle zon kan en liefst winterhard, hoor ik het graag! Wat ik zelf tot nu toe heb gevonden is; Rode zuurbes, meidoorn of Japanse bottelroos. Haag hoeft niet super hoog te worden, denk max 1,5 meter. Misschien heb ik nog iets gemist met Google.
De perfecte stekelige haag, kan lekker in de volle zon, is alleen niet zo winterhard

Ik vind het echt zó leuk om te lezen hoe je alles zo enthousiast aan het uitvogelen bent, de juiste struiken op een bepaalde plek, bloeitijd etc. Goed bezig Framboos!
Hulst is ook erg stekelig, is winterhard en kan in de volle zon.
Framboos, vuurdoorn zou ook nog kunnen. Of een klimroos.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven