Geld & Recht alle pijlers

Hoe doen mensen dit?

19-02-2017 10:32 533 berichten
Wat als je geen spaargeld hebt en maar net rond komt in de maand en je auto gaat kapot of je hebt om een andere dringende reden geld nodig en de bank weigert je een lening te geven en je hebt ook geen ouders meer waar je van kunt lenen of andere familie of vrienden dieje dit kunt vragen?

Wat zou jij doen in deze situatie?
quote:Marana_ schreef op 23 februari 2017 @ 17:28:

[...]

De huizenprijzen zijn tussen 1980 en 2000 gigantisch gestegen. In 1980 betaalde je een schijntje voor een rijtjeshuis, daar hebben je ooms en tantes waarschijnlijk van kunnen profiteren. Verder ging men in die jaren niet ieder jaar op vakantie, en niet ver weg op vakantie. Van dat ene inkomen werd dus veel meer gespaard dan de generatie na hen deed.

[...]

Hoe oud zijn je ouders? In mijn tijd, 25 jaar geleden, had niet iedereen een auto op zn 20e. Vrijwel geen enkele student (want we hadden een OV-jaarkaart die 7 dagen per week geldig was). En jongeren die niet studeerden hadden soms wel en soms geen auto.

Als je ouders nog een beetje ouder zijn en doelen op de tijd voor de OV-jaarkaart (die was er voor het eerst in 1996 of zo), dan is het al wat logischer dat meer studenten een auto hadden. Ze kregen ook meer studiefinanciering (want die ging omlaag toen de OV-jaarkaart kwam).Mijn ouders zijn 50-55. OV deden ze niet aan, nog steeds niet. In hun ogen is dat echt iets van nu. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik niet uit een stad kom, dat scheelt. En wat je zegt, zij hadden geen OV-kaart.
quote:lunaleeflang schreef op 23 februari 2017 @ 17:41:

[...]

Mijn ouders zijn 50-55. OV deden ze niet aan, nog steeds niet. In hun ogen is dat echt iets van nu. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik niet uit een stad kom, dat scheelt. En wat je zegt, zij hadden geen OV-kaart.Ik ben 50 dus generatie van jouw ouders.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lacuba schreef op 23 februari 2017 @ 16:58:

[...]

Ik zeg helemaal niet dat de generatie van nu niet keihard werk. Ik ben het niet eens het idee dat de vorige generatie het allemaal veel makkelijker had.Nou ja, er werd hier beweerd dat iedere nieuwe generatie het steeds makkelijker krijgt. En dat is wel heel lang zo geweest, maar bij de huidige generatie betwijfel ik dat. Er wordt ook wel beweerd dat ouderen nu rijker dan ooit zijn. Dat wordt natuurlijk ook wel weer bestreden, hier en daar, maar ik denk toch echt dat die stijgende lijn gestagneerd is.
quote:vivamien schreef op 23 februari 2017 @ 18:58:

[...]

Nou ja, er werd hier beweerd dat iedere nieuwe generatie het steeds makkelijker krijgt. En dat is wel heel lang zo geweest, maar bij de huidige generatie betwijfel ik dat. Er wordt ook wel beweerd dat ouderen nu rijker dan ooit zijn. Dat wordt natuurlijk ook wel weer bestreden, hier en daar, maar ik denk toch echt dat die stijgende lijn gestagneerd is.Dat kan. En de jongeren van nu zijn waarschijnlijk niet alleen rijker dan ooit (niet rijker dan de ouderen van nu) en later waarschijnlijk ook de oudere generatie die rijker dan ooit is. Dus dan weer rijker dan de ouderen van nu.
Deze generatie gaat het voor het eerst minder goed krijgen dan hun ouders. De huidige generatie ouderen is behalve dat ze gemiddeld met 60 stopten, baanzekerheid hadden en met één salaris per huishouden konden rondkomen, zit op een enorme hoeveelheid geld: behalve vermogen, ook pensioenen en huizen die vele malen over de kop zijn gegaan; ik ken voorbeelden van 10x.

En dat terwijl de generatie 45 minners met twee salarissen zich in grote schulden heeft moeten steken, de baanzekerheid kwijt is, de pensioenleeftijd omhoog ziet gaan tot 67 en straks 69, de dekkingsgraden van de pensioenen en dus de uitkering daarvan op den duur alleen maar ziet dalen.

De hele samenleving is volledig ingericht op tweeverdieners om hetzelfde welvaartsniveau te halen van een generatie eerder. Dus ja, de huidige generatie ouderen heeft optimaal geprofiteerd en wij moeten het met de huidige wereld doen.
quote:Lacuba schreef op 23 februari 2017 @ 21:48:

[...]

Dat kan. En de jongeren van nu zijn waarschijnlijk niet alleen rijker dan ooit (niet rijker dan de ouderen van nu) en later waarschijnlijk ook de oudere generatie die rijker dan ooit is. Dus dan weer rijker dan de ouderen van nu.

Deze heb ik een paar keer over gelezen, maar ik kom er niet door...

Aquariusje legt het mijns inziens goed uit.
quote:vivamien schreef op 24 februari 2017 @ 06:27:

[...]

Deze heb ik een paar keer over gelezen, maar ik kom er niet door...

Aquariusje legt het mijns inziens goed uit.Je kunt niet verschillende leeftijdsgroepen met elkaar vergelijken. Je moet de jongeren van nu vergelijken met de jongeren van 40 jaar geleden. Hebben de jongeren van nu het dan echt slechter?
quote:Phaedra__ schreef op 19 februari 2017 @ 11:11:

[...]

WehkampVroeger kon je daar ook geld lenen, weet niet of dat nog zo is. Wel tegen dezelfde (hele hoge!) rente als dat je iets op afbetaling kocht.
quote:nerdopviva schreef op 24 februari 2017 @ 06:36:

[...]

Je kunt niet verschillende leeftijdsgroepen met elkaar vergelijken. Je moet de jongeren van nu vergelijken met de jongeren van 40 jaar geleden. Hebben de jongeren van nu het dan echt slechter?Ja, dat denk ik. Ik had het trouwens niet specifiek over jongeren, maar meer over jonge gezinnen. Mensen met schoolgaande kinderen. Ik ben zelf 50+ en onze kinderen zijn de deur al uit. Maar ik denk echt dat wij het destijds makkelijker hadden (en hebben) dan onze kinderen nu. Zorgkosten, kinderopvang, studiekosten, alles lijkt de pan uit te rijzen. Wij kochten destijds met mak een woning, die inmiddels in waarde is verdubbeld. Later nog eens. Dat zie ik met mijn kinderen nog niet gebeuren.
quote:vivamien schreef op 24 februari 2017 @ 06:50:

[...]

Ja, dat denk ik. Ik had het trouwens niet specifiek over jongeren, maar meer over jonge gezinnen. Mensen met schoolgaande kinderen. Ik ben zelf 50+ en onze kinderen zijn de deur al uit. Maar ik denk echt dat wij het destijds makkelijker hadden (en hebben) dan onze kinderen nu. Zorgkosten, kinderopvang, studiekosten, alles lijkt de pan uit te rijzen. Wij kochten destijds met mak een woning, die inmiddels in waarde is verdubbeld. Later nog eens. Dat zie ik met mijn kinderen nog niet gebeuren.

En daarbij moet je ook niet naar individuen kijken maar naar groepen. De jonge gezinnen hebben het gemiddeld moeilijker. Er zijn dan altijd individuen die zich er niet in herkennen natuurlijk.

De uitspraak van een paar weken geleden in het nieuws was volgens mij ook dat tot nu toe in de geschiedenis kinderen het automatische beter hadden dan hun ouders en dat er nu een generatie opgroeit waarvoor dat niet geldt. Dat betekent niet dat zij het slechter hebben. maar alleen dat zij het niet automatisch beter hebben.
quote:sssssst schreef op 24 februari 2017 @ 07:02:

[...]

En daarbij moet je ook niet naar individuen kijken maar naar groepen. De jonge gezinnen hebben het gemiddeld moeilijker. Er zijn dan altijd individuen die zich er niet in herkennen natuurlijk.

De uitspraak van een paar weken geleden in het nieuws was volgens mij ook dat tot nu toe in de geschiedenis kinderen het automatische beter hadden dan hun ouders en dat er nu een generatie opgroeit waarvoor dat niet geldt. Dat betekent niet dat zij het slechter hebben. maar alleen dat zij het niet automatisch beter hebben.Nou ja, dat is ook eigenlijk precies wat ik bedoel
quote:nerdopviva schreef op 24 februari 2017 @ 06:36:

Je moet de jongeren van nu vergelijken met de jongeren van 40 jaar geleden. Hebben de jongeren van nu het dan echt slechter?Ja en veel ook! In 1980 kon je op 1 salaris een huis kopen. Premiewoningen die toen voor 80.000 gulden werden verkocht. En nu in de Randstad rond de drie ton in euro's doen.

Studie? Al deed je er 20 jaar over. Ziektekosten verzekerd in het ziekenfonds voor een prikkie.

Ik maak het zo vaak mee nu, in mijn vriendenkring en gewoon in de straat dat bij een relatiebreuk beide partners op zoek moeten naar een andere woning omdat de hypotheek niet op 1 salaris te betalen is. Dan komt meestal de deeltijd werkende partner met hun kinderen in een sociale huurwoning te zitten en leeft dan met alimentatie en toeslagen op hetzelfde welvaartsniveau als de andere, fulltime werkende, partner die in een klein koopappartement woont.

De jongere van nu heeft het financieel dus slechter als de jongere van 40 jaar geleden maar wordt vooral niet beloond met een vooruitzicht van een gewone modaal verdienende baan.
quote:sssssst schreef op 24 februari 2017 @ 07:02:

[...]

De uitspraak van een paar weken geleden in het nieuws was volgens mij ook dat tot nu toe in de geschiedenis kinderen het automatische beter hadden dan hun ouders en dat er nu een generatie opgroeit waarvoor dat niet geldt. Dat betekent niet dat zij het slechter hebben. maar alleen dat zij het niet automatisch beter hebben.Ik denk dat dat al eerder is gebeurd. De generatie die de crisis van de jaren 30 heeft meegemaakt had het waarschijnlijk slechter dan de generatie ervoor. En dan heb ik het nog niet eens over de generatie die de tweede wereldoorlog heeft meegemaakt. Als je kijkt naar de laatste eeuw kan dit inderdaad weleens de eerste generatie worden die het niet automatisch beter heeft dan de vorige generatie, maar de geschiedenis is veel langer dan alleen de laatste eeuw. En dan is "beter" of "slechter" ook nog relatief.
quote:aquariusje7700 schreef op 24 februari 2017 @ 09:06:

Ja en veel ook! In 1980 kon je op 1 salaris een huis kopen. Premiewoningen die toen voor 80.000 gulden werden verkocht.In 1980 was het modale inkomen (omgerekend in euro's) ongeveer 15.000 euro. Zo'n premiewoning kostte je dus ruim vijf jaarsalarissen. Nu is het modale inkomen zo'n 37.000 euro. Voor vijf keer dat bedrag kun je in de meeste regio's een prima eengezinswoning kopen hoor.

[...]

Ja en veel ook! In 1980 kon je op 1 salaris een huis kopen. Premiewoningen die toen voor 80.000 gulden werden verkocht. En nu in de Randstad rond de drie ton in euro's doen.

Studie? Al deed je er 20 jaar over. Ziektekosten verzekerd in het ziekenfonds voor een prikkie.

Ik maak het zo vaak mee nu, in mijn vriendenkring en gewoon in de straat dat bij een relatiebreuk beide partners op zoek moeten naar een andere woning omdat de hypotheek niet op 1 salaris te betalen is. Dan komt meestal de deeltijd werkende partner met hun kinderen in een sociale huurwoning te zitten en leeft dan met alimentatie en toeslagen op hetzelfde welvaartsniveau als de andere, fulltime werkende, partner die in een klein koopappartement woont.

De jongere van nu heeft het financieel dus slechter als de jongere van 40 jaar geleden maar wordt vooral niet beloond met een vooruitzicht van een gewone modaal verdienende baan.Oneens, om het echt te kunnen vergelijken moet je veel meer dingen in je overweging meenemen. Veertig jaar geleden leefden mijn ouders van iets minder dan modaal, drie kinderen tussen 10 en 6, en wij hadden echt een veel soberder leven dan ik mijn kinderen kon geven op die leeftijd.
@sssssssst: Was je ook een minder dan modaal- en éénverdiener met drie kinderen?
Wij hebben in 1989 ons huis gekocht voor 133.000 gulden en er zat premie op. Ik denk dat als wij in deze tijd hadden moeten beginnen dat ik dan niet had kunnen stoppen met werken. Toen ik jong was ging ik in elk geval elke vrijdag, zaterdag, zondagmiddag en avond uit. Dat zie ik de jongeren van nu niet meer doen want dat is niet te betalen.
quote:Blondie456 schreef op 24 februari 2017 @ 09:28:

Wij hebben in 1989 ons huis gekocht voor 133.000 gulden en er zat premie op. Ik denk dat als wij in deze tijd hadden moeten beginnen dat ik dan niet had kunnen stoppen met werken. Toen ik jong was ging ik in elk geval elke vrijdag, zaterdag, zondagmiddag en avond uit. Dat zie ik de jongeren van nu niet meer doen want dat is niet te betalen.

De jongeren kunnen nu uitgaan heus nog wel betalen hoor, maar ze hebben meer ontspanningsmogelijkheden thuis.

Wij hadden in de jaren '80 alleen tv met Mies Bouwman, Willem Duys etc. met die vreselijke familiespelshows. Dus dat was dan in het weekend bij je ouders zitten. Wie had nou tv op zijn eigen slaapkamer of netflix?? Nou, dan ging je toch liever uit met je vrienden.

Overigens gaan mijn kinderen nu nog steeds naar concerten, festivals etc.
Precies. En jongeren zijn tegenwoordig ook minder tevreden met wat ze hebben. Toen ik m'n eerste huis kocht wist ik gewoon dat ik de jaren daarna niet op vakantie kon. En dat was ook prima, ik was dolgelukkig met dat huis. Terwijl jongeren die nu hun eerste huis kopen er niet aan moeten denken om niet op vakantie te gaan, en het liefst ook hun wintersport niet een jaartje overslaan.
quote:Blondie456 schreef op 24 februari 2017 @ 09:28:

Toen ik jong was ging ik in elk geval elke vrijdag, zaterdag, zondagmiddag en avond uit. Dat zie ik de jongeren van nu niet meer doen want dat is niet te betalen.Dat was toen jij jong was ook niet voor iedereen te betalen hoor. Ik ken in ieder geval niemand die elk weekend vier keer ging stappen.
Meer werken

Op de fiets

Meer bezuinigen

Sparen

Meer werken

Niet zeiken maar poetsen
quote:Tr0tter schreef op 24 februari 2017 @ 09:43:

[...]

Dat was toen jij jong was ook niet voor iedereen te betalen hoor. Ik ken in ieder geval niemand die elk weekend vier keer ging stappen.Deed ik wel, maar had 3 baantjes...en dus geld zat

[...]

Ja en veel ook! In 1980 kon je op 1 salaris een huis kopen. Premiewoningen die toen voor 80.000 gulden werden verkocht. En nu in de Randstad rond de drie ton in euro's doen.

De jongere van nu heeft het financieel dus slechter als de jongere van 40 jaar geleden maar wordt vooral niet beloond met een vooruitzicht van een gewone modaal verdienende baan.

Je vergelijkt nu iemand die in de jaren '80 alleen een huis kon kopen, dus verder geen financiële verplichtingen had met iemand van nu die gaat scheiden en wel financiële verplichtingen heeft?

Zo moet je het niet bekijken natuurlijk.

Mijn kinderen hebben het financieel veel beter dan ik toen ik mijn eerste baantje had.

[...]

Als de mensen nu ook gewoon op 1 salaris een huis kopen (ook al hebben ze 2 inkomens) dan hoeven ze bij een relatiebreuk die woning ook niet te verkopen.

Er wordt meer gescheiden dan in de jaren 80, dat verlaagt het gemiddelde inkomen ook. Denk niet dat de huwelijken destijds zoveel beter waren trouwens, dus of mensen toen gelukkiger waren door in hun huwelijk te blijven...

En mbt de ziektekosten, Nederland vergrijst, de kosten lopen op, die moeten gewoon betaald worden. We waren destijds blij met de babyboomers, want het land moest opgebouwd worden. Zij hebben gewerkt voor de oude dag van de mensen voor hen. Nu hebben die babyboomers zelf zorg nodig en zullen wij daar dus voor moeten werken.

Er zijn nu ook veel meer studerenden dan vroeger. We kunnen ze allemaal wel net zoveel stufi willen geven (in verhouding) en dan zonder lening, maar dan moet er nog meer belasting worden betaald door de huidige werkende generatie.

Dus zeg het maar, wil je een verzorgingsstaat waarin we zorgen voor ouderen, zieken en studenten, of wil je een egoïstische samenleving met het grootst mogelijke huis voor jezelf etc.
quote:Tr0tter schreef op 24 februari 2017 @ 09:42:

Precies. En jongeren zijn tegenwoordig ook minder tevreden met wat ze hebben. Toen ik m'n eerste huis kocht wist ik gewoon dat ik de jaren daarna niet op vakantie kon. En dat was ook prima, ik was dolgelukkig met dat huis. Terwijl jongeren die nu hun eerste huis kopen er niet aan moeten denken om niet op vakantie te gaan, en het liefst ook hun wintersport niet een jaartje overslaan.

Lekker generaliserend. Dat geldt voor mij niet, hoor. En ik denk dat ik daar echt niet de enige in ben.

Zo lees ik hier op het forum ook vaak dat de jongeren van tegenwoordig graag een mooi ingericht huis willen, zodra ze uit huis gaan. Dat herken ik eigenlijk alleen bij mijn oud-studiegenoten. Mijn vrienden en ik hebben allemaal gewoon een huis dat volstaat met marktplaats, rommelmarkt, zolder-van-ouders en her en der ikea.

Maar misschien ben ik dan de uitzondering onder de jongeren. En zijn mijn ouders weer de uitzondering uit hun tijd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven